989 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Ferie - for alle! Ferie - for alle!

Kære KG!

Jeg vil lige høre, om der er nogen som har nogle gode råd til mig i fht. sommerferien. Vi har besluttet ikke at tage sydpå som vi plejer (bl.a. for at undgå behov for kattepasning) og i stedet tager vi 14 dage i vores sommerhus. Det kan godt være, at nogen her synes, at det er synd, at flytte en kat midlertidigt, men det er nu sådan det bliver. Jeg vil så gøre mit til, at det bliver bedst muligt for Flocke. Hun får selvfølgeligt et kradsetræ, kattebakke, legetøj etc. med. Og vi er der jo!

MEN, hun er ude-inde kat og hun elsker at være ude - og hader snor. Når vi skal i sommerhus, skal hun selvfølgelig ikke løbe frit. Hun kender jo ikke området. Desuden er der alt for mange hugorme. Men hun synes vel næppe det er sjovt at være indenfor i 14 dage? Så kommer snoren på banen... Det har hun aldrig rigtig lært. Hun ligger sig ned! Er der nogen som har nogle tips? Kan jeg gøre noget forberedende, eller skal jeg bare satse på, at hendes nysgerrighed og et nyt sted vil få hende til at glemme snoren?

Er der andre som har erfaring med at tage katten med i sommerhus?
(vi kommer der kun 1-2 gange om året - delehus på vestkysten)

Sorry, det blev langt. Og t.o. Flocke er snart 1år og neutraliseret.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ferie - for alle!
  • #1   1. jun 2013 Hvad hvis hun får lov at gå med selen på hjemme? Så hun vender sig til fornemmelsen af at have den på?

• #2   1. jun 2013 Min Onkel har sommer hus med ude-inde katte og når de er ankommet så giver de lige kattene lov til at stresse af også lader de dem løbe udenfor så meget de vil. Nogle gange tager det dog noget tid før de kan tage afsted på hjemturs dagen, hvis kattene ikke kommer når de kalder smiley

Præcis hvordan de har introduceret dette til kattene skal jeg ikke gøre mig klog på men det er det samme sommerhus hvert år så jeg vil mene at det gør forskelling.
    Jeg kan nemlig gøre det samme med Macro, jeg kan tage ham over til mine forældre også slippe ham løs fordi vi boede der 6 måneder så han holder sig til haven og indkørslen smiley Jeg kan dog ikke gøre dette med Aidan medmindre jeg er klar på at jeg nok skal vente til solen er gået ned før han kommer tilbage men det er fordi han elsker at løbe lange ture så når jeg kun er et sted for 1 dag så vil jeg ikke skulle venter flere timer på ham.

Det kommer helt an på kattene. Nu er mine den slags katte der ikke går længere væk en 4 meter hvis jeg er ude i haven med dem så derfor er det nemt at lære dem et nyt sted at kende men når først de kender området så smutter de gerne væk i flere timer.

Med hensyn til at lære snor så ville jeg gøre som Cawani siger. giv katten seletøj på og lad den gå rundt i fred. efter en times tid tag det af og giv en godbid.
    Langsomt udvid hvor længer katten har den på og når den uden gener bære seletøjet i 3 timer så prøv at sætte en snor i og se hvordan katten reagere.
    Nogle katte reagere voldsomt på at deres bevægelighed er indskrænket men vær rolig, giv godbid og hvis katten panicker fjern snoren. vent en dag også prøv igen.
    Sørg for at I kan gå rundt inden for i snor før du tager katten udenfor(OBS! bær ikke katten ud i snor men åbn døren imens katten er i snor og lad den selv bestemme tempoet.)

• #3   1. jun 2013 Cawani: ja, det må jeg nok prøve. Det er som sådan ikke selen der er problemet, det er når der kommer en snor på som begrænser bevægelsesfriheden.

Sasha G: tak, så er det bevist at katte kan håndtere "to hjem". Nu er vi jo dog ikke i sommerhuset så tit. Og værre, der er altså rigtig mange hugorme, og en kat lister jo omkring, så jeg tror aldrig jeg ville turde at lade hende løbe frit. Hun elsker jo at fange alt hvad der lugter af snor... Ja, altså hvis den IKKE sidder i hendes sele smiley

• #4   1. jun 2013 hehe.
    Forstår dig udmærket godt og hvis kattene ikke er vandt til at at blive flyttet rundt kan det jo være det ikke fungere md ude-inde sommerhus kat.
    Mine blev vænnet til det fra jeg fik dem hjem fordi jeg på daværende tidspunkt studerede på Lolland men mine forældre bor i KBH så vi tog jo tit på weekend smiley På det tidspunkt var de indekatte så det var jo også nemmere at håndtere hvor de var osv.
    Jeg elsker dog at de er udekatte nu og min Farmor elsker når jeg kommer på besøg med Macro ^^

• #5   1. jun 2013 Jeg ville gøre som Cawani siger træne med hende der hjemme på forhånd smiley

Tinka kom i øvrigt også med en fantastisk anden alternativ til mig som du muligvis også kunne bruge, køb sådan en pavilion og beklæd siderne med hønsenet, så har du en nem lille løbegård til katten, den er nem og enkel at stille op og lige så nem at fjerne igen når ferien er slut og kan genbruges næste gang..

Vi i øvrigt også sige at det med at lære kattenat den har 2 hjem kan lade sig gøre oftere end man tror, min søster og svoger havde også en kat som de tog med når de lånte svigermors sommerhus, de lukkede den også bare ud og fandt ud af at her skulle den så ære, den forholdt sig tæt på huset men løb da også nogle opdagelses ture når de havde været der nogle dage..

• #6   1. jun 2013 Jeg vil klart overveje en konstruktion med hønsenettet - pavillon bliver nok ikke aktuelt. Selvom det er sommer så blæser det tit meget kraftigt (pga. tæt ved havet). Alt der ikke er. Boltet fast eller vejer et ton skal hentes ude på heden / ovre ved naboen smiley

• #7   1. jun 2013 smiley ja så kan jeg godt se at en pavillon ikke lige er sagen smiley

• #8   1. jun 2013 hmm ja og alle former for transportable løbegårde je ghar set kunne blæses væk men det er jo så heller ikke meningen kattene ksal være i dem uden opsyn ^^

• #9   17. jul 2013 Lige en opdatering.

Det gik rigtig godt! Vi var af sted i 16 dage. Til en start var vejret ikke 100 pct - men det passede jo fint med, at hun lige skulle lære huset at kende først. Senere terrassen, og så gik vi ture efter et par dage. Hun brød sig ikke om at få selen på - men fandt sig pænt i det, og når først vi var ude, så var den glemt!

Vi brugte kun sele - ikke noget med storm-P-voliere. Lidt "nu er jeg efterhånden viklet helt ind i stoleben etc" havde vi selvfølgelig på terrassen - det gad hun ikke altid, så ville hun hellere ind, og det var jo også ok.

Jeg så hende kun grave en hugorm ud én gang (og tog hende naturligvis omgående væk!) - hun snusede i rigtig mange huller - det var jo ikke til at se, om det var musehuller eller hugormehuller... smiley

lidt billeder...
    http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/off_topic/19196-flockes_sommerferie_i_kalot?status=1

• #10   17. jul 2013 Lige en opdatering.

Det gik rigtig godt! Vi var af sted i 16 dage. Til en start var vejret ikke 100 pct - men det passede jo fint med, at hun lige skulle lære huset at kende først. Senere terrassen, og så gik vi ture efter et par dage. Hun brød sig ikke om at få selen på - men fandt sig pænt i det, og når først vi var ude, så var den glemt!

Vi brugte kun sele - ikke noget med storm-P-voliere. Lidt "nu er jeg efterhånden viklet helt ind i stoleben etc" havde vi selvfølgelig på terrassen - det gad hun ikke altid, så ville hun hellere ind, og det var jo også ok.

Jeg så hende kun grave en hugorm ud én gang (og tog hende naturligvis omgående væk!) - hun snusede i rigtig mange huller - det var jo ikke til at se, om det var musehuller eller hugormehuller... smiley

lidt billeder...
    http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/off_topic/19196-flockes_sommerferie_i_kalot?status=1

profilbillede
Kommentér på:
Ferie - for alle!

Annonce