Tør FIP ! {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg kunne godt tænke mig at spørge jer om i har oplevet at have en kat med tør FIP? Hvilke symptomer der har været? Og hvordan sygdomsforløbet har været?
Jeg har i ca to uger været frem og tilbage hos min dyrlæge, da min lille devon dreng har haft noget betændelse i regnbuehinden i øjet. Vi prøvede at behandle med nogle øjendråber med binyrebakhormon, og en indsprøjtning. Dette har hverken hjulpet eller gjort det værre.
Så i dag har jeg været på dyrehospitalet i karlslunde, og her er han blevet testet for FIP, FeLV, FIV og toxoplasmose. Men dyrlægen sagde at symptomerne pegede mest på FIP. Jeg kan dog ikke finde andre symptomer end regnbuehindebetændelsen og så er han ikke vokset vildt meget her på det sidste.
Er meget nervøs for hvad der skal ske hvis det viser sig at være FIP, for ud over øjnene er der intet i vejen med ham. Men dyrlægen begynde at snakke om at aflive ham :s
Jeg har læst en masse tråde om FIP herinde, men de beskriver kun den våde form. Så nu ville jeg lige hører om nogen af jer har oplevet den tøre.
okt 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 10
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
okt 2012
feb 2007
I dag ved jeg faktisk stadig ikke 100% om det var den tørre FIP, det er meget svært at konstatere og kan kun konstateres på symptomerne. Så det er noget værre lort Håber ikke din lille kat har FIP, men synes nu heller ikke 14 dage er længe. Jeg ville nok prøve en anden syrlæge, for at være sikker på at der ikke bliver overset noget. Det fortryder jeg at jeg ikke gjorde dengang min kat blev aflivet pga FIP.
okt 2012
Jeg syntes heller ikke rigtigt at der er særlig mange symptomer der tyder på det. Han er ikke snottet, nyser dog af og til, men er ikke sløj og spiser og drikker helt fint, så forstår det ikke helt
okt 2012
Jeg har i dag hentet nogle dråber mod regnbuehindebetændelsen, og så får han også noget smertestillende.
Jeg har heller ikke tænkt mig at aflive når ikke det er værre, må bare blive ved med at behandle for betændelsen.
feb 2007
feb 2007
okt 2012
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.021
Hvis du vil have en second opinion kan jeg anbefale dig dyrlæge Stig Feldballe, Dyreklinikken Skovlunde-Herlev. Han er rigtig dygtig også til FIP
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 377 Katte: 4 Emner: 183 Svar: 7.514
Men der var også andet.
Let forstørret hjerte og astma.
Dyrlægen mente at den tørre FIP var involveret især da han fik meget dårlig mave hvor det viste sig at det var pga. sukkersyge.
Hans forhistorie som ungkat var, at han havde diarré i 1 år uden kendt årsag indimellem blandet med blod.
Det gik i sig selv uden behandling med andet end penicilin og diæt.
Da han døde af AIHA havde han næsten haft så mange sygdomme, så dyrlægen mente, at det lå latent i ham og skubbede på de andre lidelser om man så må sige.
Der er dog mange der står den virus igennem og lever et langt liv uden at udvikle tør FIP. Én af de faktorer der kan trigge er bl.a. stress. Hele hans sygdomsforløb med alle lidelser startede faktisk kort efter at han spontant mistede sin elskede Emil som bare faldt død om i stuen. Mads var vidne til de sidste minutter og var ikke i stuen i 3 uger.
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 47
det startede hos den ene først. han var meget lille. og slet ikke lige så stor som sin bror, og han spiste mindre og mindre, og så lå han altid på radiatoren, da den var varm.
vi tog ham til dr. dyr, og de var ret sikre på at det var FIP.
vi fik lov at have ham i ca. 2 måneder efter det blev konstateret. men så en formiddag, fik han et anfald. han begyndte at tygge og fik fråde om munden, og blev vild i blikket. som om han ikke kunne huske hvem jeg var.
da anfaldet var slut van han træt. og han fik anfald på anfald, og vær gang blev han mere og mere træt. ca. med 20 min mellemrum.
Han blev kørt ilt dyrelægen ca. 2 timer senere, og blev aflivet.
hans bror blev så ked af det, og savnede ham så meget at han også blev syg. Han lå bare og sov, ville ikke spise, og lå bare varmt. Han kom også til dr. dyr, hvor han blev indlagt i 1 uge inden han blev aflivet.
Han fik det nemlig midlertidigt bedre af sonde og væske. Men ak, han havde også FIP.
begge tilfælde blev bekræftede efter de bare blevet aflivet, ved en test som man IKKE fortager på levede dyr.
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
"<i>Højt globulin, lavt lymfocyt og lav albumin-globulin ratio - det er stærkt indikativt for FIP.
Som regel er der andre tal, der også er skæve, f.eks. fordi leveren er begyndt at blive påvirket - men det er de 3 kardinalpunkter når vi taler FIP.
Og de er helt uafhængige af titertallet, der næææææsten burde forbydes at lave nu om dage </i>"
Måske du kan videregive dette til din dyrlæge, hvis vedkommende ikke ved det, så du i hvert fald sikrer, at disse prøver er lavet.
Håber det er noget andet og i finder en forklaring
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 540
håber det bedste for din kat
feb 2007
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 17 Katte: 5 Emner: 9 Svar: 330
Det skal siges, at vi til trods for at vi ikke kunne finde nogen grund til at hun havde det sådan, havde hun været på den stærkeste antibiotika kur hun kunne få bare i håb om at hun fik det bedre.
Men jeg fik også som andre en god snak med Susanne fra Jyrak
Tør FIP !