1. apr 2007 Følger: 71 Følgere: 63 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 1.472
FIP. {{forumTopicSubject}}
Hej Med jer Katte-elsker
Jeg vil bare spørger om i Har prøvet og midste en kat/katte til Sygdommen FIP..
Mig og min Mand måtte tag afsked med. Mille vores smukke Huskat igår
''Sygdommen FIP..
''To typer – våd og tør FIP
Den våde form rammer som regel yngre katte og giver væskeansamlinger i bryst- og bughulen. Katte med våd FIP har runde maver, men er ellers meget tynde. Hvis væsken sidder i brysthulen får katten svært ved at trække vejret. Det kan umiddelbart være svært at se, men hvis man ser godt efter, opdager man, at katten trækker vejret hurtigt og overfladisk.
Årsagen til væskeansamlingerne er, at virus ødelægger blodkarrene, sådan at væske siver ud i vævet.
Hvis ødelæggelsen af blodkarrene er mindre, ser vi i stedet det, vi kalder tør FIP. Det kan ramme flere organer, og katten får forskellige symptomer alt efter, hvilke organer der er angrebet.
Ved tør FIP er forløbet mere snigende. Katten mister appetitten, taber sig, bliver rastløs, får feber, der kommer og går. Katten kan også få diaré, øjenbetændelse og symptomer i det centrale nervesystem.
Tak for jeres tid..
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
vi havde bla en dejlig stor dreng. han var bare sådan en god dreng, som havde haft det svært i hans korte liv. efter nogle mdr på internattet blev han syg, og det viste sig at være fip så han blev aflivet i en alder af ikke engang 3 år.
har også haft nogle katte som vi har solgt som killinger, som så har fået fip efterfølgende. også de er blevet aflivet
det er en f.. sygdom
apr 2007
Følger: 71 Følgere: 63 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 1.472
Ja det er så Og symptomer er forskelig, men Hos Mille komme det lige så langsomt, hun havde været en buttet kat Og så begyndte hun og tabe sig, det var i starten positivt, men da hun begyndte og tabesig for meget og ændre adfærd tog jeg hende til Dyrlæge, alt var fint, og et par dage efter vi kom hjem stoppede hun med og ville spise og lå bare og sov, og hun ville ikke noget, det var ikke Mille vi kendte så vi gav hende fred Men pyha det er hårdt...
Men vil ikke undvære katte selv om det er hårdt..
jul 2008
selvom at jeg har en del rovdyr. så er det lige hårdt hver gang. især hvis det er yngere katte.
apr 2007
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
Jeg har oplevet FIP 2 gange.
Første gang var tør FIP på en kat indkøbt fra Norge, der skulle have været avlskat. Symptomerne var til at starte med ekstrem træthed for en killing og ellers diverse diffuse sygdomme, der kunne slås ned med antibiotika. Til sidst kom den karakteriske høje feber, som ikke kunne slås ned Det tog mange måneder at udrede hende. Hun blev aflivet ca.1år gammel. Den endelige diagnose FIP kan kun gives ved obduktion
Andet tilfælde var ca.10 år senere. Det var en kælekat, der i en alder af 3 år udviklede våd FIP. Han fik det værre og værre meget hurtigt - han var højst syg i en uge. Våd FIP er meget smertefuldt for katten, så heldigvis er sygdomsforløbet kort. Diagnosen er nemmere at stille, da man kan tage væske fra bughulen og analysere den - er den strågul af fibrin, er diagnosen ofte meget nem at stille
Det kan anbefales at støtte FIP forskningen hos Winn Feline Foundation i USA. De gør et kæmpe stykke arbejde for at løse FIP gåden.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
apr 2007
Tak for jeres Indlæg. Rart og høre man ikke er alene, det er en Møg-sygdom..
Jeg er Ked af jeres tab af dejlige katte Jeg har valgt ikke og få Mille Obduceret da jeg ved og kan føle at mine fornemmelser er helt rigtigt ang hendes død.. Men det er godt man kan få det gjort og rart med den afslutning kan også hjælpe mange..
Tak for i tog jer tid til og skrive..
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 4
maj 2016
Følger: 26 Følgere: 41 Katte: 4 Emner: 3 Svar: 58
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 19
maj 2016
nov 2013
Coronavirus smitter, og rigtig rigtig mange katte har den, uden at de nogensinde bliver syge. Ved nogle katte mutterer den, og det er disse katte, der bliver syge af FIP. At den mutterer synes at være arveligt betinget for en stor del.
Når først katten har FIP, er det pt. en dødsdom.
http://www.racekatten.dk/filer/materialer/fip.pdf
Følger: 5 Følgere: 482 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 496
nov 2013
Følger: 5 Følgere: 482 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 496
for op til 80% af katte har jo coronavirus i sig,og det er heldigvis de færreste som udvikler FIP..
jul 2008
det er som er mærkeligt er at man kan have et helt kuld hvor der så bare er en som får det. det er en underlig sygdom
min internatsleder snakkede også om at især birmaer havde en større risiko for at udvilke det. ved dog ikke om det passer. men hun var og er stadig indenfor for avl og udstilling. Miss BIlka var hendes.
nov 2013
jul 2008
nov 2013
jul 2008
det er jo hendes baby
maj 2016
nov 2013
sep 2015
Følger: 2 Svar: 3
Så jeg tog til dyrlægen igen med hende og jeg måtte så desværre lægge hende til at sove den 23/2, da bughulen var fyldt med væske. Men jeg tog en helgardering for hun blev først røntgenfotograferet og væske trukket ud til undersøgelse.....åh nej, ingen vej tilbage, men jeg sprang ikke over hvor gærdet var lavest. Elskede Vinnie, jeg gjorde alt hvad der stod i min magt.
Hun var også begyndt at "misse" spring, og den nedværdigelse skulle hun ikke leve med. Så nu venter jeg bare på at få hende hjem i en lille fin krukke, så hun kan komme med mig, når jeg skal afsted over himmelbroen. Til den tid mødes vi igen alle 4.
apr 2007
Undskyld jeg ikke lige har reageret, men jeg har været så ked
Ja Mille var ved Dyrlæge. Og fik taget prøver! Blodprøver osv. Det så fint ud, og fik ros. Men så stoppede hun efter ca 2 dage med og spise, og hun lå bare og sov, og lå steder hvor hun aldrig plejde og ligge.. Jeg er ikke ''Opdrætter men har haft katte i mange år.
Hendes balance feks. Var usikker til sidst hun kunne ikke styre sin krop.. Jeg føler jeg gjorde det jeg kunne for Mille...
Trist læsning...
Men Som der bliver skrevet.. FIP. Er noget Katte har i sig! Man kan desvære ikke kure det. Og gøre noget. Nogle katte kan leve livet uden det går i Udbrud! En Lort-sygdom som man aldrig ved går i Udbrud ved ens katte...
Tak fordi i har skrevet og beskrevet jeres Oplevelser.. Kh lala.
apr 2007
Her er Mille's Urne..
nov 2013
apr 2007
maj 2018
Følger: 1 Svar: 3
Lige nu er den en uge siden vi måtte aflive vores lille LIlu pga FIP.
Vi havde haft hende i 17 dage... Hun var en meget glad lille killing, der legede og kom løbende ud i køkkenet hvis hun kunne høre at man var der ude... meget mad glad. 5 dage før diagnosen talte vi om at det godt kunne være at vi skulle passe lidt på med at fordre hende så meget da hun havde fået lidt mave på. Mandag skulle vi til dyrlæge for at få hende chippet, vaccineret og sundhed check. Hun fik ormekur da hun jo godt nok havde fået en stor mave, men stadig... appetitten fejlede ikke noget. Men haven blev større, så vi kontaktede sælger og hun var meget sød og kom og hentede lille Lilu og tog hende til hendes private dyrlæge. Vi hulkede begge i telefonen da beskeden var FIP og aflivning.
Ugen før diagnosen var min 7 år gamle hankat til dyrlægen og få drop da han ikke ville spise. Han er heldigvis ok igen... Den onsdag hvor Lilu blev aflivet var hun 6 år gamle hunkat ved dyrlægen og få drop da hun heller ikke ville spise, og hun fik drop igen fredag. Stadig lidt bekymret for min hunkat... hun spiser men jeg ser hende ikke rigtig drikke, så jeg har stillet skåle op flere steder i håb om at hun drikker og jeg så måske bare ikke ser det. Dyrlægen har tilbudt mig at jeg kan få skoling i at give hende væske under huden i nakken og det tror jeg godt jeg vil lære så kan jeg måske undgå at de bliver så dehydreret at de skal over og have drop.
Vi har talt lidt om at vi tror lille Lilu har haft Corona virus med og smittet de andre, men hvor deres immunsystem har kæmpet og (i hankattens tilfælde) er kommet over det eller (hunkatten) stadig kæmper, så har Lilu ikke haft stærk nok immunsystem og derfor FIP.
Lilu var en dejlig sød livlig burmeser. Vi vil savne dig....
jul 2008
fip er noget skidt noget.
maj 2018
Følger: 1 Svar: 3
apr 2007
FIP.