{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

N-A
N-A
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 92

Hvad er næste skridt? (genert kat) {{forumTopicSubject}}

Ja sagen er den at jeg har to katte, med fuldstændig modsat personlighed.

Eddie har jeg fået for 5 måneder siden, da han var halvandet år.
Han er en meget forsigtig/nervøs/forsigtig kat.

Den første måned tilbragte han kun på værelset under min seng. Jeg måtte stille både kattebakke og mad derind, for han ville absolut ikk komme ud fra værelset.

Vi er nu nået så langt at hans mad og kattebakke står på sin plads, og Eddie bevæger sig helt normalt rundt i hele huset og går ud og ind som det passer ham.

Han vil gerne kæle og kommer engang imellem også selv og opsøger det. Tre gange har han endda lagt sig op til os i sofaen og puttet.

Spørgsmålet er så nu... Skal jeg bare acceptere at han er som han er? Eller skal jeg "presse citronen" lidt og opsøge ham for at kæle?
Indtil videre har alt været på hans præmisser, og vi har slet ikk opsøgt ham, men til gengæld kvitteret med masser af nus og kæl når han har opsøgt os.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er næste skridt? (genert kat)
  • #1   22. jan 2013 Jeg har selv en kat der var/er meget skræmt, han turde heller ikke gå rundt. vi er nået til hvor jeg kan få lov at nusse ham hvis jeg sidder på gulvet med lidt kylling så kommer han til mig og der må jeg gerne kæle ham, og her igår kom han også selv hen til mig uden jeg have kylling og blev kælet.

Så måske du kan forstærke hans tryghed igennem mad ? Det er ihvertfald det der gør fremskridt her. Mit næste skridt er at starte klik træning med ham ligesom jeg gør med de andre katte.

• #2   22. jan 2013 Du skal ikke presse ham, jeg har en kat der minder om ham, 7 1/2 år gammel og stadig skabs kat, bare jeg nyser smutter han, nu og da invitere jeg ham smiley det vil sige jeg nusser ham lige meget kort når jeg går forbi hans plads, han når ikke at sige fra, og så sker det nu og da han kommer i tanke om, at det var rart, Birk er så glad for kammen, sikke et held, og han kommer når jeg sidder med den, men det skal også være på den måde han kan lide, ikke noget med at bryde den gode tone smiley det er bedre nu end da han var yngre, men på hans betingelser.
    Jeg kender så grunden til at han er sådan, og havde jeg været klogere den gang var han måske ikke her smiley men han er jo min nu og kan ikke undværes.

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#3   22. jan 2013 Han er slet ikke så sky mere. Han kommer gerne i køkkenet og tigger når vi laver mad, og jeg bestikker ham også ofte.

Men han flygter hvis vi går rundt eller jette skriver hvis man nyser.

Jeg kan sagtens rede ham, og kan klippe negle på ham hvis han ligger og er meget afslappet.

Udendørs er han helt anderledes. Altså han vil stadig ikk snakke med mennesker osv, men det er ham der jager fremmede katte væk fra grunden, og ham der sidder og holder øje på terassen osv.

Men han er så genert, og han indbyder sjældent selv til kæl, så spørgsmålet var mest om jeg skal "presse" ham til mere kæl ved at opsøge ham selv, eller jeg udelukkende skal lade ham komme til os, og så bare acceptere han er en genert kat?

• #4   22. jan 2013 Nogle gange tager det bare meget lang tid, år, og andre gange kommer det ikke til mere.
    En lidt lignende situation og alligevel anderledes har jeg med min vildmis Fritz. Fritz blev sammen med en bror "glemt" af de tidligere ejere af gården, hvor de fungerede udelukkende som muse og rottefangere. Jeg fik indfanget begge kræ og fik desværre kun Fritz igen, som genudsætningskat. Men det var helt umuligt at kommer til ham. Stak jeg hånden frem, sprang han 1 meter tilbage, lige akkurat uden for rækkevidde. Han er især bange for mænd, sikkert fordi han er vant til at de sparker. Ca. midt i november (2012) hvor vi havde boet her 1 år, kunne jeg for første gang kæle for Fritz, den dag glemmer jeg aldrig. Det skal lige med, at gik jeg udenfor fulgte han mig tæt, højst 3 meter væk, når jeg gik rundt i haven.
    Det jeg egentligt vil fortælle er at du/i skal lade være med at overskride hans grænser, lad det tage den tid, det tager. Også selv om det kan tage år. Og så er det desværre ikke engang sikkert at det lykkes.
    Du skriver at han har noget med i bagagen og årsagen skal sikkert findes der.

• #5   22. jan 2013 Det var vist mig og birk der talte om en fortid smiley
    Birk var fra første og eneste kuld fra en ny opdrætter, af encellet anden grund var hans bror så meget efter ham, at han stadig var fuld af sårskorper på øre og nakken, for at han skulle hele og bror og måske mor og søster ikke skulle hakke på ham, var han alene på et værelse, når hun var på arbejde, 8-10 om dagen fra 8-9 ugers alderen, jeg er sikker på at det er det som præger ham.

• #6   22. jan 2013 smiley fik det lige blandet sammen Jette. Det er nok fordi det er ved at være sengetid.

• #7   22. jan 2013 Også her smiley

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#8   23. jan 2013 Jeg lader ham tage det i hans tempo så. Han er en skøn kat, og vil ham jo kun det bedste.

Jeg har slet ikke bekendt med nogen fortid, men han har altid været genert når der kmm fremmede, også i hans gamle hjem. Han er vist bare min lille forsigtige dreng :-

• #9   23. jan 2013 Jeg har en 5 år gammel genert kat som jeg har haft siden han var 12 uger smiley

Da han var ca 2 år lagde jeg rigtig mærke til at han egentlig var holdt op med at flygte fra alt og alle. Ja hvis man tabte noget eller lavede høj larm og så løb han. Men hvis han lå og sov så gider han godt nok ikke røre sig ud af flækken bare for en smule larm smiley

Han var opforstret med menneske kontakt så derfor har der aldrig været nogen problemmer med at samle ham op. Det gør jeg meget bare lige for at give ham en nusser også sætter jeg ham igen hvis han indikere han vil ned.
    Jeg gør meget ud af at give ham opmærksomhed, bare gå hend og nusse ham lidt og hvis han siger fra/virker irriteret går jeg væk.

Da han var lille og mega genert ville jeg side på gulvet eller sætte mig med en bog også kunne han finde på at komme forbi. Hvis jeg samlede ham op satte eller lagde jeg mig med ham tæt ind til kroppen og lod ham slappe af og vende sig til situationen. Jeg fandt han elskede nusning på ørenene så hvis man nussede ham der ville han gerne blive men nogle gange vidste han ikke at han gerne ville blive før man havde nusset lidt.

Han var nervøs for høje lyder og derfor listede jeg rundt i lejligheden da trægulvet larmede en del smiley

De ting jeg lavede til hverdags hygge er stadig de ting han bedst kan lide at lave nu om dage.
    Foreksemple: Når jeg samlede ham op ville jeg tit sætte mig i min pc stol som kunne lænes tilbage. Jeg ville ligge ham tæt på min mave også læne mig tilbage med benene oppe. når jeg så faldt til ro og sad stille så blev han liggende og fik kæl, han faldt tit i søvn sådan fordi jeg var helt rolig og det nød han.
    Nu kommer han tit hend og kigger op på mig når jeg sidder i min pc stol, hvis jeg så læner mig tilbage så hopper han straks op og skal kæles.

Generthed overfor fremmede: Det havde min kat også spande vis af. Nu vil han gerne se hvem der kommer ind af døren men står altid et sted hvor han hurtigt kan gemme sig. Men han har lært at fremmede tit betyder godbider. Hvis folk har vist interesse for mine katte har jeg altid tilbudt at de kan give dem nogle godbidder. Det synes de somregel er rart og kattenene får et positivt indtryk af personen.

Han er også en kat der jager alle andre katte væk fra HANS territorie smiley

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#10   23. jan 2013 Han minder meget om Ed faktisk..

Jeg tror jeg vil lokke gæster til at give ham godbidder så, så han kan vænne sig til at det måske også er hyggeligt smiley

• #11   23. jan 2013 Ja alle kneb gælder når det bare er positivt for katten, du skal nok få det fint med din generte kat smiley

• #12   25. jan 2013 Man hypnotisere en kat til at slappe af så lre den hurtigt at det ikke er farligt

1. tag din pegefinger og snur den rundt foran ham så han bliver ''intrasseret'' i den gør det i ca. 3 sekunder
    2. giv den et lille prik på maven med fingeren
    3. bliv ved til den slapper af

Kommentér på:
Hvad er næste skridt? (genert kat)

Annonce