Hvad er mit næste træk? (Perser med dårlig mave) {{forumTopicSubject}}
Nu giver jeg lige hele historien. Jeg fik gizmo her for 2 måneder siden. Han er nu 20 uger..
Han er perser, uden stamtavle og enormt dejlig. Virkelig en kælepotte.
Da jeg fik ham var han meget lille. Han vejede kun 550gram. Jeg vidste ikke da jeg købte ham at det var unormalt lille, men efter at jeg har undersøgt det videre, er det åbenbart...
Jeg må indrømme, at jeg har haft huskat hele mit liv, og har aldrig nogensinde haft problemer med katte, og det har også været lidt af en kamp.
Gizmo har haft diarre lige siden at jeg fik ham, da han skulle være 12 uger. Efter en uge tog jeg ham til dyrlægen (valgte blågårdens) og der blev han sat på penicillin for at dræbe nogle patogene bakterier i maven. Har ledt hele huset efter de piller, men kan ikke lige finde dem, så kan ikke oplyse hvad det var..
Når jeg tænker tilbage burde det første jeg skulle have gjort, var at give ham en ormekur.. Men fik at vide af avler at det havde han fået og hans mave så ikke udspilet ud, samt kunne ikke se æg/orme i afføringen, den var bare tynd..
Han var på penicillinen i 7 dage og det hjalp ikke. Så sagde dyrlægen at jeg skulle give ham flagyl for at se om det kunne dræbe nogle andre bakterier i maven eller måske nogle protozoer (encellede dyr, kan se at den åbenbart også dræber giardia).
Efter at han var på det en uge og det stadig ikke rigtig hjalp, jo engang imellem var den lidt fastere men ja, så ringede jeg til en anden dyrlæge, for at høre hvad jeg kunne gøre, og de sagde så, at jeg lige skulle prøve en ormekur samt skånekost. (fik royal canin intestine).
Nu er der gået 5 dage og hans lort er blevet fastere.. Ikke helt fast og der sidder stadig lidt lort tilbage når han har lavet noget, og bliver nødt til at duppe ham bagi indimellem..
Nu ved jeg bare ikke helt hvad jeg skal.. Jeg overvejer stadig at få lavet den afføringsprøve for at være helt sikker med ham. Hans lort er jo blevet fastere, men normalt hos min egen kat, har den altid været ufattelig hård, og det er gizmos bestemt ikke..
Jeg er også lidt bange for at den måske skulle have lidt allergi overfor kattemaden. Normalt spiser han royal canin kitten.. jeg har så også købt noget royal canin persian kitten, som jeg ville blande i, sådan så han fik half/half indtil han ihvertfald skal kastreres.. (regner med at gøre det når hans vægt er lidt bedre). Jeg fik også noget andet kattemad så jeg havde tænkt mig at blande franks sensitive stomach ned i..
Ligenu er han 20 uger og vejer 800gram.. Det er en forbedring siden jeg fik ham, vejer ham ind i mellem og kan se at han har taget 50g på i løbet af weekenden. Så det går fint..
Igennem hele forløbet har han været frisk og følger efter mig konstant, leger lidt, men er også ret doven, så han vil egentlig helst bare ligge hos mig..
Men hvad ville i gøre?
Og hvordan går man fra skånekost til normal kost? Jeg er virkelig bange for at skulle skite over til royal canin kitten+royal canin persian kitten+franks sensitive stomach og så han bare har diarre igen.. Virker det ikke som om det er noget der er galt med maden, siden at den bliver bedre af skånekost?
Undskyld hvis jeg spørger dumt..
Og han har forresten fået zoolac i et godt stykke tid for at se om det hjalp.. Har lidt overvejet at prøve noget andet såsom diarsanyl eller måske pro-kolin...
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.764
det er super til at samle maven, da stivelsen i risene hjælper og kyllingen er skåne agtig. det kan du give et par dage og så langsomt gå over til lidt killingefoder ad gangen og se hvordan det udvikler sig. jeg synes du skal have hans mave helt på plads inden du kører ham på killngefoderet igen da foderskifte er hårdt for en allerede stresset mave.
og så den afføringsprøve ville jeg klart få taget just in case.
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 13 Svar: 21
Men ja, jeg venter også lidt mere og giver ham forsat det der royal canin intestinal. Havde også tænkt mig at tage forbi skovlunde/herlev klinikken, læste at de havde gratis test af "tritrichomonas foetus (TF)" for at udlukke den mulighed, det tester man jo ikke ved en normal afføringsprøve...
okt 2008
Men ja, jeg må hellere ringe og få lavet den afføringsprøve..
Har også lidt tænk på at få ham sådan allergitestet, for at se om det er maden den er gal med.. Hvordan allergitester man en kat?
okt 2008
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 207
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
- hvad sagde den laboratorieprøve I afleverede?
okt 2008
er du sikker på, at du ved at hans far har pkd??? Hvor har du hørt det fra? Er du sikker på at det er min gizmo?
feb 2007
Det er synd for dig og Gizmo, at opdrætteren ikke er sit ansvar bevidst, for hun burde have taget killingen til dyrlægen og sørget for at den var rask, da du overtog den.
Det er ikke en anklage mod dig, det gør mig bare vred at sådan en "opdrætter" kan finde på sådan noget. Jeg har selv stået i en situation med en lille killing jeg netop havde hentet, som var syg med det samme jeg fik ham hjem. Jeg anede ikke hvad jeg skulle gøre, andet end at tage ham til dyrlægen. Husk til en anden gang, at du er i din fulde ret til at levere katten tilbage med dyrlægeregning til opdrætteren og sige "Værsgo, det er din den her." Ved godt det ikke er nemt, men det bør man gøre, for det er hendes ansvar.
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Håber Gizmo får det bedre, for han ser godt nok sølle ud på billederne, og vægten er da helt ude i hampen
feb 2007
okt 2006
Har trådstarter kontaktet efterfølgende kontaktet avleren?
Jeg ville nok levere killingen tilbage og få refunderet pengene samt dyrlægeregningen
Håber bæprøven hjælper til at finde årsagen.
okt 2008
Skrev en besked her over kattegalleri.dk til hende jeg købte ham af og hun skrev:
"Hej igen..
Det lyder da ikke særlig godt!!
Jeg har ingen problemer haft her, og hans søskende fejler intet..
Som jeg sagde til dig da du var her var alle killingerne lidt mindre end normalen..
Grunden til dette er at moderen ikke selv er særlig stor, + at det var hendes første kuld..
Da du hentede ham var han først lige begyndt at nippe til killingefoderet, da hans mor ikke smed killingerne væk som de plejer at gøre, men lod dem die langt længere end normalt..
Normalt begynder killingerne først rigtig at gro når de begynder at spise selv, og derfor har de været en smule bagud..
Hvad killingen vejer når den flytter hjemmefra finder jeg ikke som den vigtigste detalje, det skal de nok nå at indhente med tiden, jeg ser mere på at killingen er frisk, sund og rask, og psykisk klar til at skifte hjem, og det var han bestemt da du hentede ham, uanset hvad ville han ikke vokse hurtigere hos mig end hos dig..
Og husk at ha i mente at persere/perserkillinger sjældent vejer lige så meget som mange andre racer og huskatte..
Men eftersom at hans søskende har det fint kan jeg jo ikke rigtig hjælpe dig, men håber da at det er noget der kan klares.. Kan han ikke ha spist noget han iikke kan tåle, en plante, blomst eller andet..
Opdater mig endelig om den lille fyr.."
og nej han har ikke spist nogle blomster eller planter, har faktisk slet ikke sådan noget i lejligheden fordi jeg også har andre dyr som muligvis kunne spise sådan noget....
okt 2006
Uha hun er da godt nok forfærdelig. Hun ved da godt at en perserkilling ik vejer 550g ved 12 uger, med mindre der er noget galt så som Giardia. Måske hun ik kender Giardia, men utrivelighed og tynd mave burde få hende til at undersøge sagen. 550g er lig med en alder på ca 5uger for en perserkilling, men Giardia suger næringen ud af killinger, samt det, at de kommer til at se usoignerede/fedtede ud.
Men skrive overbevisende....DET kan hun.
Var han søskende lige så små? Hvor mange var der i kuldet?
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
Hvis den var vaccineret, hvilket i mine øjne er grov forsømmelse fra dyrlægens side, må der jo foreligge en sundhedsbog hvor dyrlægen kommenterer på den lave vægt.
Kommer til at tænke på om han kan have en bakterie fra USA, nu far er derfra, som hedder noget a la Tricomonas foetus.??
Den med at missemor ikke smider killingerne væk, så de selv begynder at spise er da noget tynd.
Jeg har da killinger der dier til de er 6 mdr, men de spiser da alligevel ved siden af osse fra de er 6-8 uger.
Jeg har en killing som vejede 58 gr. da hun blev født, 4 mdr = 16 uger vejede hun 1500 gr.
Så jeg må nok konkludere at der ikke helt er hold i den med små fra fødslen er lig små katte.
Sorry to say men jeg tror du har "købt katten i sækken"
Håber du finder en løsning for den lille fyr, om i mine øjne ikke burde have forladt sit hjem før han var rask nok eller stor nok altså min 1 kg vægt.
aug 2007
Og hvis de er seriøse ville de heller ikke sælge killinger undervægtige.
Jeg synes det mest handler om penge fremfor dyrets tarv, desværre.
okt 2008
okt 2008
aug 2007
nov 2008
I Norge kaldes de den Den engelske parasit. Findes i mange andre dyr, køer, krybdyr osv.
okt 2008
Jeg fik at vide af hende jeg købte ham af, at hende som skulle have købt gizmo, var bakket ud i sidste øjeblik fordi hun 'lige var blevet skilt og ikke kunne håndtere flere katte' og derfor solgte ham billigt... men efter at jeg nu er blevet klogere på det, har hun nok snydt mig... hvordan kan man gøre sådan noget....
Jeg er så ked af det, tænk hvis det er pkd
feb 2007
Ja, jeg er desværre også bange for at du er blevet snydt Og så kommer hun med sådan en søforklaring på, hvorfor han er lille og at hun jo ikke kan hjælpe med noget fordi de andre killinger ikke har fejlet noget - og fralægger sig ansvaret totalt. Puha, hun skulle have en røvfuld, sådan en #%/&¤!! "opdrætter"! Men jeg kan godt forstå dig, for man vil jo gerne tro på hvad opdrætteren siger og går ud fra at hun har forstand på tingene. Men sådan er det desværre ikke altid
Forresten, prøv at spørge dyrlægen mht foder, hvad du kan give ham, så han kan tage på. Ved man kan få det der hedder AD, som er meget næringsrigt. Spørg dem om du kan købe det til ham, så får han meget næring, selv hvis han er småtspisende.
Kommer du med en opdatering på ham, når du har haft ham til den nye dyrlæge? Jeg håber så meget for dig at han kommer sig, det lille pus.
nov 2008
Du kan føle dig sikker på at Dyreklinikken Skovlunde-Herlev vil gøre alt det er muligt - både for dig og din kat.
Skriv en seddel med hvad du har af svar - det er så dumt at stå ude på gaden igen og ha' glemt det halve - det har jeg gjort mere end en gang:-)
I
Hvad er mit næste træk? (Perser med dårlig mave)