{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.089 visninger | Oprettet:

min kat er blevet underlig.. {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har nogle problemer med min elskede kat, som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg fik ham (Marco) da han var helt lille,3 mdr. og han har været rigtig mor mis og har altid trives. Han er et år nu, og har hidtil vokset op med en anden hankat på 5 år. Nu måtte vi af med den store da han begyndte at markere sig. Marco har så mijauwet en del siden af kedsomhed, da han har fået masser af opmærksomhed af os. Vi kørte på et internat og hentede en lille pige Maicy i fredags. Hun ER allerede neutraliseret, og 3 mdr. Vi fik hende i fredags, og da spiste Marco fint. Han var lidt reserveret, men det er jo normal når der kommer en ny. Han har intet spist igår eller indtil videre idag. Jeg har servere alt mellem himmel og jord som jeg ved han elsker, men han snuser og slikker kort på det, og så går han.. Hvis vi vil løfte ham op, hvilket aldrig har været et problem, så brokker han sig, og vi må helst ikke kæle ham på maven mere.. Han kommer op i sengen til os som han plejer og vil kæles for.. Han 'ælder' når vi snakker med ham, og så har jeg lagt mærke til at han spinder en smule nogen gange, ved ikke om det er godt eller dårligt. Han har også kastet op siden fredag.. Fredag var der mad med i, nu er det kun mavesyre.. Jeg regner med at tage ham til dyrlægen imorgen, men ville lige høre om nogen havde en idé om hva det kunne være inden jeg maler fanden på væggen. Håber virkelig i kan hjælpe mig.. Og jeg beklager den laaaaaange roman smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  min kat er blevet underlig..
  • #1   18. nov 2012 Selvfølgelig begyndte den gamle at markere sig - den lille skulle da kende sin plads i rangorden!
    Ham skulle I have beholdt.
    Den nye har savnet sin legeonkel.
    Nedsat appetit kunne være af stress (gl. legekammerat erstattes af en lille terrorist) men opkastninger...... jeg synes at I skal forbi dr. dyr i morgen for en god ordens skyld og så tag lige en snak med ham/hende om adfærd.

• #2   18. nov 2012 Jeg ved godt man ikke kan menneskeliggøre katte, men alligevel vil jeg TRO at marco savner sin hyggeonkel (hvorfor skilte i jer af med ham? slåssede de eller hva? sådan med blod o.l. ellers forstår jeg det ikke). Og så skal marco til at være onkel for en lille snotunge, der kommer og tager hans onkels plads. Han lyder deprimeret og stresset

Vil fortælle en historie om min gamle nabo (for at gøre historierne forståelige, så boede jeg før plant med jorden og alle terassedøre gik ud i en fælles, helt lukket gård)

Hun har haft hellig birma i lang tid og i laaaaaangt tid havde hun to (kan ikke huske navnene så vi siger X og Y)
    Disse to trivedes rigtig godt sammen og var det man kalder "bedste venner"
    En dag dør Y af sygdom (tror det var vand i lungerne). Der var intet at gøre og X bliver ensom
    hun bliver en 3 kilo stor kat og man kan servere alt for hende, hun spiser kun det hun skal for at klare sig.
    X Savner sin legekammerat og min nabo prøver (efter noget tid) at anskaffe sig en ny birma (Z), som skal blive hendes legekammerat.

Men hun gider ham ikke. Selvom han er legesyg, opsøgende osv, så savner X stadig Y og det kommer faktisk aldrig til at fungere. Samtidig bliver Z mere og mere ensom, fordi han bliver ved med at blive afvist af X og dette gør han miaver hele dagen, konstant og højt

til sidst bliver min nabo nødt til at sælge Z og X var alene igen
    intet kunne erstatte Y

Så man siger man ikke skal menneskeliggøre katte, men jeg tror på de kan føle for et menneske og for en anden kat og kan savne

min kat havde tit 'playdates' med Z (de var med 4 uger imellem dem) og de havde det rigtig godt sammen. Og kunne virkelig mærke det på min kat, da Z forsvandt (hun kunne stå og stirrer ind af min nabos tereassedør, for at kigge efter Z. Havde jeg haft råd havde jeg købt ham, men godt det samme, han døde også af vand i lungerne, da han var omkring et halvt år gammel)

Klip til anden historie om savn
    En anden nabo, der boede samme sted, flyttede. hun havde to voksne hankatte, som var min kats hyggeonkler. Min kat blev tit passet derinde, hvis jeg skulle være væk mere end et døgn, eller bare hvis jeg havde en lang dag på arbejde. jeg havde hendes nøgle, hun havde min, så der var god mulighed for min kat at komme ind til hendes onkler)
    En dag flyttede hun og solgte kattene (hun havde ikke tiden til to katte, men de har det godt idag). Og min kat savner dem så meget. Står og kigger ind af døren og var ved at løbe ind, da den nye lejer åbner døren, fordi hun tror hun kan komme ind til hendes onkler

Det blev lidt langt, men bottom line..... jeg tror på katte kan huske og savne

• #3   18. nov 2012 self har det strejfet mig at han savner den store, men den store havde markeret sig overfor den lille i startet, dette er naturligt, men så var hanbegyndt igen, nu med store søer hvor han tommer blæren på gulv eller borde.derfor måtte vi af med ham. men det er nu mest det med opkasten der bekymrer mig.han skal nok spise når han er sulten nok, medmindre der er noget ivejen med maven eller tarmene. men planen er at tage ham til dyrlægen jo, ville bare gerne høre hvis nogle havde erfaringer med hvad man kunne gøre i mellemtiden, og ikke andres mening om at jeg har handlet forkert..

• #4   18. nov 2012 Tror såmænd ikke du kan gøre så meget. Hvis han ikke vil spise, ja så vil han ikke spise. Håber han drikker, for det er jo ikk så smart hvis han bliver dehydreret.
    Er han kommet af med afføring de sidste par dage?

• #5   18. nov 2012 vi har lige tjekket kattebakken, og der var afføring fra ham. og vi blander tun op med vand så vi er sikre på at han får væske.:)

• #6   18. nov 2012 Det er ikke sundt for katten med tun.

Var den kat i skilte jer af med kastrat?

• #7   18. nov 2012 Hvorfor er det ikke sundt med tun?
    og ja, den anden var kastereret..

• #8   18. nov 2012 Havde i haft den til dyrlæge?
    For det kunne være den havde urinvejsinfektion

• #9   18. nov 2012 det var ikke urinvejsinfektion, for så dropper han, og det gjorde han ikke..

• #10   18. nov 2012 drypper

• #11   18. nov 2012 Der er vist ret mange tungmetaller i - har jeg ihvertfald læst en hel del gange herinde, giv hellere torskerogn så

• #12   18. nov 2012 Det er nu ikke altid, at en kat med urinvejsinfektion "drypper".
    En killing har ikke problemer med at dele bakke med en anden kat, men når den bliver voksen, kan det ændre sig.

Så hvor mange bakker har du til hvor mange katte? Man (også dyrlægerne) siger som tommelfingerregel 1 bakke pr. kat + 1 ekstra.

Desuden "markerer" en kat ikke ved at tisse - Den strinter.

---

At din kat ikke vil røres på maven kan skyldes, at han er blevet kønsmoden (hvis han da ikke er kastreret), eller at han har ondt.

Har du lagt mærke til, om han er kommet af med afføring?
    Har han ikke det og stadig kaster op, KAN det skyldes et tarmstop, måske pga. af et fremmedlegene.

Og selv om du ikke vil høre det, så savner han helt tydeligt sin gamle ven.
    Har du ikke mulighed for at hente ham tilbage?

PS: Forstår i øvrigt ikke, at man skiller sig af med en kat med urinvejs-/adfærdsproblemer, når den ellers trives med husets anden kat.

• #13   18. nov 2012 Dyrlægen sagde at hvis han ikke drypper, så har han ikke en infektion.
    Og jeg har haft to kattebakker i brug, men de vil kun bruge den ene. og det skal lige siges at dyrlægen sagde også at hvis der var urinvejsinfektion, så ville han undgå kattebakken, men han tissede dog også i kattebakken..
    ....

jeg har lige masseret ham på maven, og der var ingenting nu. han er kastereret.. han har skidt idag, fin afføring.
    Og så ville jeg ikke sige at den anden 'trives' med ham når han tisser en masse steder og hvæser når den lille vil lege.. men så alligevel vasker de hinanden.
    Jeg vil bare ikke have en kat der pisser på mine trægulve og ødelægger dem mere. han er kommet et sted hen hvor hann også kan komme ud, og han så ud til at trives med det samme han var der..

Marco har lige kastet op i kattebakken. Det er gult med madrester i, og det er virkelig meget, ikke bare sure opstød. nogen idé hva det kan være ?

• #14   18. nov 2012 -har lige fundet ud af at det ikke er marco der har skidt.. desværre..
    Det må være noget maveinfektion så .. smutter til dyrlægen imorgen ..

• #15   18. nov 2012 det skal også lige siges at jeg tror det er noget med maven, evt mavekatar eller lign.
    for han kan godt lide den nye killing, han snuser til hende og har leget med hende...

• #16   18. nov 2012 Så vil jeg ønske jer held og lykke hos dyrlægen, men sørg endelig for, at Marco får rigeligt at drikke. Hvis han kaster meget op, kan han ellers dehydrere.
    Kog f.eks. noget fisk eller kylling, findel det og kom det i det lunkne kogevand og giv ham det. Du kan også blande hans vådfoder (dåsemad) med afkølet, kogt vand.

• #17   18. nov 2012 det eneste han gider drikke er saftevand.. men det sker der vel heller ikke noget ved hvis det er tynd saft, og så er det vel bedre end ingenting.. han spiser ikke dåsemad. vi har tilbudt ham godbidder, tørfodder, rejer, medister, og skinkestrimler i håb om at han ville spise lidt, men intet lykkedes.. så saftevand er den eneste løsning.

• #18   18. nov 2012 Jeg tror såmænd ikke det har noget at gøre med den nye kat, men at det som andre foreslår godt kunne virke som en urinvejsinfektion.

• #19   18. nov 2012 ej okay christina. det med tisseriet er en hel anden kat. læs det lige igen ..
    ham vi skriver om nu er en kat der kaster op og ikke spiser, det er nok ikke urinvejsinfektion smiley

• #20   18. nov 2012 Så'n lige med symptomerne, og det der med at det nok ikke er ham der har haft afføring, kunne det godt være et fremmedlegeme der helt eller delvist blokerer tarmen. Under alle omstændigheder er det godt du lige får ham tjekket.

• #21   18. nov 2012 Ja, tænkte det samme. infektion eller en hårbolle der måske sidder fast eller lign.
    Får ham i hvert fald tjekket imorgen uanset om han begynder at spise igen eller ej, skal være sikker på han er okay smiley Tak for hjælpen de damer smiley

• #22   18. nov 2012 Var så lidt. God bedring med ham smiley

• #23   18. nov 2012 ps. Vil du give en opdatering når han har været ved dyrlægen? Vil da gerne høre hvad der er galt med ham.

• #25   18. nov 2012 MANGE TAK FORDI DU FORTÅR HVA JEG VIL HAVE SVAR PÅ!! Du har lige reddet min dag.. Jeg forsøger hvad jeg kan at få ham til at drikke, men hun saftevand kan få ham til at drikke lidt. men ellers kommer han nogen gange forbi sofaen og vil have opmærksomhed, så helt dehydreret er han ikke, men holder et vågent øje! vidste altså ikke at de ikke må få tun, det vil jeg stoppe med nu..

Skriver lige en besked i morgen hvad dyrlægen siger smiley

• #26   18. nov 2012 Ea A:
    det vidste jeg heller ikke før jeg læste det herinde, men spiser det ikke selv så har aldrig givet det(:

Håber han bliver rask! (:

• #27   18. nov 2012 Hvis han bliver dehydreret, så fåes der noget hos dyrlægen der hedder elektrolyterstatning. Det mister de hvis de går helt fra at drikke og spise.

Hvis du har creme fraice eller A-38 i huset, så prøv det, det kan være at det er et hit, og hvis det er, så kan du prøve at røre en lille smule torskerogn i.

Husk det skal være meget små appetitlige portioner og han må ikke blive apatisk - en tilstand som Felis beskriver.

Nogle katte kan ikke tåle mælk, men hvis du har fløde i huset, så prøv en sjat. Det er trods alt væske og du skal have ham til at indtage noget.

• #28   18. nov 2012 Så smutter jeg lige i bilka efter en fløde og en cremefrais.. tak smiley

• #29   18. nov 2012 Jeg ved godt det med tisseriet ikke handler om denne her katte. Men jeg snakker om den del, at han ikke vil spise.

• #30   18. nov 2012 Christina, du skrev:

Jeg tror såmænd ikke det har noget at gøre med den nye kat, men at det som andre foreslår godt kunne virke som en urinvejsinfektion.

-ved ikke hva du mener så..

Marianne"Ejer af Elvis og Dr. Dissen:)" -Hverken fløde eller creme frais virker på ham smiley tror vist det er godt at han bliver tilset i morgen.
    Men han er lige kommet ned fra sit kradsetræ og har snakket med Maicy (lillesøster), så han er ikke SÅ skidt, heldigvis..

• #31   18. nov 2012 Maria *Milles **mor** (: *

-håber også at han bliver rask. men mon ikke han gør, vi har en super dygtig dyrlæge. smiley

• #32   18. nov 2012 Ja, jeg burde måske have skilt det ad lidt bedre. Til din unge kat: Jeg tror ikke der har noget at gøre med din nye kat. Og til den gamle kat: Ja, måske kunne det være urinvejsinfektion.. smiley
    Beklager den dårlige formulering

• #33   19. nov 2012 på den måde.. Men dyrlægen sagde at det ikke var urinvejsinfektion, så det tror jeg på. og har fået konstateret at det ikke er den nye kat der får marco til ikke at spise, for de snuser ofte til hinanden ..

• #34   19. nov 2012 Så er jeg kommet hjem med Marco fra dyrlægen ..
    Først vil jeg lige skrive, at til jer der var så OVERBEVISTE om at marco ikke ville spise fordi han savnede den gamle kat, SKRÅT OP !!
    Det har 'som jeg sagde' ikke en skid med det at gøre..
    Marco har fået forstoppelse, og havde en del afføring i tarmen.
    Dyrlægen gav ham en kvalmestillende sprøjte, og jeg fik noget med hjem han skulle spise, og noget afføringsmiddel til numsen.
    Han har været på bakken én gang nu, og han har spist torskerogn med lidt vand i, så nu går det frem ad. og tak til de mennesker som kom med relevante svar til mine spørgsmål smiley fortsat god mandag smiley

• #35   19. nov 2012 Lyder godt. Han har sikkert slikket sin nye veninde, så det har givet ekstra hår i maven/tarmene.
    Længere oppe skriver du at du ikke vidste det med tun. Det er der mange der ikke gør, så bare du stopper nu, får det ingen konsekvenser på sigt. Grunden til at det er en meget dårlig ide at give forarbejdet menneskemad til dyr er bla salt, farve og alle de andre tilsætningsstoffer. Katte har meget små nyrer, så der skal ikke meget til at det kan give problemer. Rejer indeholder meget magnesium og skal gives med måde. Et par stykker (store) en gang imellem sker der ikke noget ved, men aldrig dagligt.
    Det samme gælder mad du selv tilbereder til jer selv. Undgå det, da der som regel også er tilsat noget der ikke er godt for katte, som fx medisterpølsen.

• #37   19. nov 2012 det var heldigvis noget der kunne gøres med et par sprøjter. han har været ud og tomme ryggen, og hans pupiller er ikke så store mere, så han har det tydeligvis bedre smiley

• #38   19. nov 2012 Ea:
    Jamen en anden gang skal jeg da lade være med at fortælle at stress kan påvirke gud ved hvor meget på en kat - også appetitten.
    At sige SKRÅT OP!! sårer og gør at man ikke gider at hjælpe en gang til!
    smiley

Kommentér på:
min kat er blevet underlig..

Annonce