kan jeg tillade mig det? {{forumTopicSubject}}
er opvokset med katte hjemmefra og derfor indforstået med det økonomiske. vi har/haft almindelige huskatte og norsk skovkat. er flyttet i 2-værelses lejlighed (1. sal) i et ganske roligt kvarter, ti minutter fra århus centrum.
har i længere tid overvejet om jeg på et tidspunkt skulle kaste mig ud i at anskaffe mig min egen kat, men vil for alt i verden kunne tilbyde det bedste! er nervøs for om det er ansvarligt at anskaffe sig en kat som muligvis ikke har de store muligheder for at komme udenfor? mine forældre havde for mange år siden en huskat som blev ganske tosset af at være indedøre og sidde i vinduskarmen.
må indrømme at jeg er til racer der har et "vildt look" såsom den norske skovkat. er der nogen som har erfaringer med en nem første-gangs-kat som har et nordisk udseende? desuden har jeg erfaringer med begge køn, dog ved jeg ikke hvad der vil kunne være passende og nemmest at håndtere?
håber på en smule råd og guide, på forhånd tak!
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 47
du skal vælge en lejlighedskat hvis det skal være
nov 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 47
maj 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 33
Min søster's bofælle, har haft en Maine Coon som førstegangs kat, sammen med en anden hunkat.
Simba (som vi ejer nu.) er altså en fin lejlighedskat - Han bor dog med os i hus nu.
Men altså, jeg ved det ikke lige (:
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 59 Svar: 667
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
Ellers er han normalt der hvor vi er. Hænger ud i sofaen, hjælper med opvasken, er med i bad og på toilet etc.
nov 2012
jun 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 43 Svar: 343
Mine katte er indekatte og jeg har en rigtig bred vinduskarm der er indrettet til kattene med bløde tæpper osv. mine katte har aldrig lidt nød af ikke at komme ud, så længe man har klatre muligheder til dem indenfor så trives de helt fint
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
Synes så selv at en tur i snor er et godt alternativ til at kun være indendørs.
nov 2012
nov 2012
nu fik jeg engang fortalt af dyrlægen at hunkatte har svært ved at acceptere andre katte medmindre de er søskende, er det virkelig sandt?
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
De lider ikke, og får alt hvad de har brug for.
Sikke dog en underlig holdning.. En skovkat skal bare kunne komme op i højderne og have nok krads til at strække sig lang på.
Nej de er ikke ligefrem dumme så intelligent udfordring skal de også have. Fint nok hvis det ikke er en, men at sige at de ikke egner sig som indekatte er en underlig påstand.
Desuden tager du ikke nogen glæde fra en killing, der aldrig har været ude for de aner ikke hvad "at være ude" er.
nov 2012
du kan ikke vide hvad du anskaffer dig når du stå med en måneder gammel killing.
enten er man heldig og få én kat der ikke er interesseret i livet udenfor eller omvendt. hvis sidstenævnte er på tale, så står man træls.
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
Kan kun anbefale en maine coon eller en siameser
nov 2012
men kan se mange nævner det kræver lidt højde, så skal lige tjekke om der er plads
til noget arrangement i stuen (-:
maj 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 33
Men husk at holde vinduer lukkede.
Simba gider bestemt ikke udenfor, han har nok med at sidde i vindueskarme, men han tør ikke gå udendørs!
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Har (for mange år siden) haft mange norske skovkatte og opdrættet i det små.
Der hvor jeg købte mine piger kom kattene ikke ud (lejlighed), mine kom ud i løbegård, men bestemt ikke til fritløb.
Tror heller ikke der er mange (hvis nogen overhovedet) opdrættere, der vil sælge til fritløb.
Besøg nogle forskellige opdrættere og tal med dem om deres katte.
Og vælg endelig en registreret opdrætter, der ved hvad han/hun har med at gøre (dermed mener jeg: spring de 'ægte uden stamtavle' over)
Held og lykke med det
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Vil lige nævne at ham måtte blive aflivet som 14årig pga slidgigt i hoftene og han havde mange smerter, så det var mest humant at lade ham sove ind, han var en fantastisk dejlig kærlig kat..
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/101368-anskaffelse_af_katkilling_soeger_i
Sarah **<i>du kan ikke vide hvad du anskaffer dig når du stå med en måneder gammel killing. enten er man heldig og få én kat der ikke er interesseret i livet udenfor eller omvendt.</i> **
Det er der nemlig noget om, og derfor er det sikreste og bedste valg, en voksen genbrugskat, der er vant til at være ene- og indekat, og som man har erfaret trives godt med dette.
To killinger er også en mulighed. Men eftersom du er ung, og sandsynligvis kommer til at flytte nogle gange, mens du har kat, vil jeg ikke anbefale to stk. Det er nemlig (desværre!) svært at finde bolig hvor der er tilladelse til to katte (også) i Århus og omegn.
dec 2006
Følger: 14 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 36 Svar: 210
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
Men når det er sagt kan alle andre racer også trives godt som inde kat.
Huskatte er nok en af dem der har sværeste ved at være indekat
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Bare husk en ting - for guds skyld få TO samtidig! Alt andet er nemlig synd for katten der skal være alene!
Huskat er nok den største joker, og dem der vil have sværest ved at trives inde, da de ikke er opdrættet til det, som de fleste af racekattene er
aug 2012
Eller uddannet i katte adfærds psykologi ?
For nogle dyrlæger ved ikke hvad de taler om mht adfærd.
Nogle racer er jo direkte opdrættet til at være inde katte. Min Ragdoll vil fx under ingen omstændigheder udenfor med mindre jeg er med trods hun har adgang til indhegnet have døgnet rundt.
Min huskat derimod er nærmest ikke til at drive ind.
Men ja nogle trives både inde og ude og andre trives ikke ude og igen er der dem der kun trives ude ..
aug 2012
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.104
Som Felis siger, tag ikke en huskat,, og slet ikke hvis dens mor går ude.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Og jeg er helt med på at alle katte (næsten da) trives med at rende frit. Problemet er bare at ikke mange katte trives med at blive kørt over, bidt ihjel af en hund eller taget af ræven, eller forgiftet af naboen. Eller blive smittet med FIV (katteaids)... Du fortsætter bare selv listen
DERFOR er der mange der ikke har fritgående katte... Der bliver kørt knap 200 katte over om DAGEN i Danmark...
Et andet faktum er at huskatte generelt går frit, og selv bestemmer hvem de parrer sig med, og en god andel må også langt hen af vejen selv skaffe føden. Dvs. at disse katte bliver selekteret på dem der klarer sig godt udenfor.
DERFOR kan man lave en generalisering der siger at der er større sandsynlighed for at en racekat vil trives som ren indekat end en huskat.
Så klap du bare kaje med dit fis
Hvilken uddannelse går du i øvrigt på?
Det kan tilføje at jeg også som et led i min uddannelse har haft meget om både etologi, selektion/evolution og populationsgenetik
Og så har jeg været til rigtig mange fordrag og kurser de sidste mange år - ofte med dyrlæger der har været de ledende inden for deres felter..
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Katte: 4 Emner: 18 Svar: 113
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.104
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Katte: 4 Emner: 18 Svar: 113
aug 2012
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 25 Svar: 114
kan jeg tillade mig det?