Foder - det er jo en jungle! {{forumTopicSubject}}
Hej alle kattevenner
Der har sikkert været 1000-vis af disse emner oppe, men nu vil jeg alligevel spørge jer og komme med min egen indgangsvinkel.
Jeg har 2 katte, en på 1½ år og en på 7½ år. Begge kastrerede hanner og indekatte.
Jeg mistede en kat for nylig, Herman, pga. blæresten. Vi valgte at lade ham få fred. Det kan virke lidt drastisk, men er I nysgerrige omkring hele historien, er I velkomne til at gå ind på hans fotoprofil og læse om det.
Jeg fik jo at vide hos dyrlægen at det muligvis kan skyldes sammensætningen af foderet, men Ozzy har altid fået det samme og han har aldrig døjet med det.
I de første år fik de meget blandet foder, ofte fra supermarkederne, men efterhånden som de blev ældre og jeg blev mere klar over hvor vigtig korrekt fodring er, har de i de sidste par år kun fået tørfoder til kastrater.
Jeg synes bare der er en million forskellige holdninger til dette. Man hører og læser om så meget forskelligt, at jeg er ret forvirret over det. Dyrlægen anbefalede i forbindelse med Hermans aflivning at jeg begyndte at fodre både den gamle, Ozzy, og den unge, Bet-Bet, med tørfoder til kastrerede katte over 6 år, da det var vigtigst at jeg tog hensyn til den ældste kat.
Bet-Bet spiser det da også, men den er mest opsat på at få vådfoder, hvorimod Ozzy aldrig har gidet spise andet end tørkost. Bet får også af og til kogt kylling, tun fra dåse og andet fisk, for det vil han rigtig gerne have. Ozzy er som sagt kun interesseret i tørfoder.
Jeg har hørt at tun fra dåse er skidt for kattes nyrer, at vådfoder ikke er nærende nok som fuldkost, at tørfoder til kastrerede katte i virkeligheden ingen reel effekt har og mange, mange andre ting.
Hvad skal man tro og hvad har I af gode fodringsråd, for jeg er ærlig talt på bare bund efterhånden.
HJÆLP!
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Kogt eller råt kød er godt for katte, dog skal rå fisk have været frosset i 24 timer før katten må få det..
Vådfoder er godt for alle katte, og køber man det der står fuldfoder på så kan katten snildt leve af det, men det er jo fint at have tørfoder til fri afbenyttelse 24/7..
Det kan anbefales at købe LUX fra Aldi, det er et godt og billigt vådfoder mærke, hvis dine katte kan lide det (mine er ikke vilde med det, men ved mange her på KG bruger det)..
Vil lige huske dig på at når du koger kød til dine katte så husk på ikke at kryddere kødet, vil bare lige nævne det for en sikkerheds skyld
jan 2012
jul 2007
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 4 Svar: 29
Jeg vil lige prøve det med vådfoder i mikroovnen og se om det kan vække hans appetit. Ellers er jeg ikke så nervøs for om Ozzy får nok vand, for han elsker at lege med vandet i skålen og pjaske rundt med det og drikke det imens han leger.. Det sviner lidt, men er jo kun godt til ham
LUX fra Aldi må jo så være velegnet som fuldfoder, kan jeg regne ud.
jul 2007
jan 2012
Jeg regnede heller ikke med at du krydderede, det var bare lige en sidebemærkning sådan for en sikkerheds skyld
Ja et er sjovt som nogle katte syntes det er sjovt at lege med vand, men det gavner jo gså samtidig med det sviner lidt, men herre gud det er jo kun vand så det kan tørres op og når han så samtidig får drukket en masse så er det jo kun dejligt
jul 2007
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Til dåsetun bruges typisk mindre (yngre) tunfisk, til fx tunbøf bruges kødet fra ældre tunfisk, og indholdet af tungmetaller hober sig op i løbet af fiskens levetid.
Foder - det er jo en jungle!