Spørgsmål til opdrættere :) {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg har et par spørgsmål angående opdrættere, håber der er nogen der evt kan være behjælpelige med nogen svar
1: jer registrede opdrætter har i et andet job ved siden af ?
2: hvis ja til spørgsmål 1, hvordan søger i så for at de/den hunkat der er i løbetid ikke parrer sig med evt andre hanner end lige den i har valgt der skal parre hende?
Sætter i dem sammen i et rum for sig selv lige så snart hun kommer i løbetid?
3: hvad gør man hvis en af jeres tavle hunkatte ved et uheld parre sig med en tavleløs kat,
( hvis katten f.eks ved et uheld kommer til og løbe ud)
4: hvor mange kuld får i ca på en hunkat ?
5: de evt kastrater og steriliserede han/hunkatte i har er de alle nogen i har brugt til avl, eller er de købt udelukkende som kælekatte?
6: hvis man nu opdrætter to forskellige racer hvordan undgår i så at 2 forskellige racer parrer sig?
( eks. maine coon + norsk skovkat )
Hvad ville i gøre hvis dette skulle ske?
På forhånd tak
Med venlig hilsen Salliah
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
1: jer registrede opdrætter har i et andet job ved siden af ?
Jeg er så heldig at jeg går hjemme.. Men hmm kunne godt bruge en løn..
2: hvis ja til spørgsmål 1, hvordan søger i så for at de/den hunkat der er i løbetid ikke parrer sig med evt andre hanner end lige den i har valgt der skal parre hende?
Her, bliver der lukket af mellem stuen- første sal.. og gang, køkken og soveværelse, når jeg tager p pille fra katten, og sætter den han sammen med hende som hun skal parres med
3: hvad gør man hvis en af jeres tavle hunkatte ved et uheld parre sig med en tavleløs kat,
Uha da, her bliver der så passet ekstre på.. håber aldrig at det sker, men skulle uheldet ske, ville jeg reg kuldet
Det kommer an på hunkatten.. men mellem 1 til 5 kuld
5: de evt kastrater og steriliserede han/hunkatte i har er de alle nogen i har brugt til avl, eller er de købt udelukkende som kælekatte?
her er det begge dele
6: hvis man nu opdrætter to forskellige racer hvordan undgår i så at 2 forskellige racer parrer sig?
igen reg kuldet... Jeg har haft to racer sammen ad to gange, her den sidste gang, parret hunkatten sig uden jeg viste det, der blev tage en gentest, puha Hun havde valgt en skovkatte han.. der efter blev alle skovtrolde lukket
På forhånd tak
Med venlig hilsen Salliah
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
1: Jeg er på kontanthjælp, man kan ikke opdrætte uden at have en indtægt ved siden af, at opdrætte er en stor udgift
2: Man kan vælge kun at have hunkatte hjemme, og så lave parrings aftaler med andre opdrættere af racen
3: Så kan man vælge at give kattene en RIEX stamtavle, eller helt undlade stamtavlen og sælge som huskatte.. Killingerne vil blive behandlet somom de ikke var upsere
4: Jeg har ikke fået noget kuld endnu.. Men regner med 2-3 på en hunkat..
5: Jeg havde en kastrat (huskat) der var "købt" før den Europé hunkat jeg havde
6: Man holder vel ordenligt øje med ens katte, det er jo opdrætter og ikke kattene der skal bestemme hvem der parre hvem.. Igen kan man vælge kun at have hunner.. Og så er det vigtigt at sætte sig ind i begge racer
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
Jeg må indrømme at dette spørgsmål virker en anelse provokerende på mig for registreret opdræt vil NEVER EVER kunne give en reel indtægt og dermed aldrig kunne ses som et "job", så ja, gu har jeg et job, jeg er uddannet sygeplejerske - mit opdræt er en hobby! Og en kostelig affære!
Jeg har ingen hankat og min hunkat er på piller, så ingen uheld der. Det er mig der bestemmer hvem og hvornår
Hun kommer på besøg hos en egnet herre, når tiden er til det.
Det kommer så aldrig til at ske - igen, det er mig der bestemmer hvem og hvornår - men hvis det sker for en reg. opdrætter, så skal kuldet alligevel registreres for vi har visse regler for hvor mange kuld en hunkat må få inden for en given periode, ups'er eller ej.
Ingen endnu, men får nok et til sommer. Alt efter hvad hun får, skal hun nok have et mere, men jeg driver ikke rovdrift på mine dyr.
Nej, alle kælemissere, fra før jeg planlagde opdræt
P-piller, som tidligere nævnt.
Registreres alligevel, ups'er, som tidligere nævnt..
Men flere racer er forbeholdt de erfarne, man bør som ny koncentrere sig om en race og er man sej (og meget rig) kan man senere gå i gang med to racer..
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Man skal ikke tage fejl af at det er et større arbejde med fertile hanner end hunner. Heldigvis for mig er der ingen af dem der strinter.
sep 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 5 Emner: 22 Svar: 94
Jeg går nemlig med en drøm om engang selv at have et opdræt, da jeg er helt forelsket i racen.
dec 2006
det er nok et godt sted at starte..
dec 2006
Spørgsmål til opdrættere :)