Skal man være reg. opdrætter? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Ja, som overskriften lyder, så ville jeg lige høre om man skal være registreret opdrætter for at købe en racekat med åben tavle? Jeg kunne rigtig godt tænke mig en Hellig Birma, og ville gerne købe en med åben stamtavle, men jeg er ikke odrætter... endnu:) Jeg vil med tiden rigtig gerne prøve at opdrætte Maine Coon og Hellig Birma, men syntes at det er svært at komme igang med det. F.eks. ved jeg ikke hvad farver der kommer ud af at parre en blåmasket med en brun-tabby masket og kan heller ikke rigtig forstå en stamtavle når jeg ser en. Altså når nogle skriver fin stambog og "fine linier" osv. Kan ikke finde ret meget på nettet eller i bøger der beskriver kattes genetik, arvelige sygdomme osv. Så derfor tænker jeg at hvis man kunne købe en Hellig Birma med åben stamtavle og så måske få hjælp af en opdrætter til komme igang med et avlsprogram, så kunne jeg måske bedre forstå hvad der "ligger bag" et sundt og racetypisk kuld killinger:)
Håber at i forstår hvad jeg mener. Det er lidt svært at forklare, he he.
Mvh. Anja
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 26 Emner: 24 Svar: 1.698
Også synes jeg du skal prøve at ringe rundt til at par opdrætter og fortælle dem hvordan og hvorledes, så kan det jo være der er én som vil hjælpe dig og være din mentor
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Det er en god ide at tage rundt på de forskellige udstillinger både med og uden kat og få et netværk af opdrættere man kan snakke med
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
sep 2008
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 18 Emner: 64 Svar: 1.814
sep 2008
feb 2009
Og nej du behøver ikke at have en race kat med stamtavle for at blive medlem.
Ville går ind og læse på deres hjemme sider hvis jeg var dig
sep 2008
feb 2009
Desværre ser man tit (og jeg siger ikke alle) der bare springe ud i det uden at vide hvad , de skal gribe i og uden grundvinden.
Så et skridt af gangen . Stille og roligt.
Som man siger hastværk er lastværk.
maj 2007
sep 2008
feb 2009
maj 2007
har i 2009 og 2010 faktisk stortset kun været til jyrak udstillinger XD
Jeg har set jyrak afholder en del events for sine medlemer så jeg har overvejet at skifte over til dme til årsskiftet
mar 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 3 Svar: 196
Jeg vil sige at du da sikkert godt kan købe en kat med åben tavle, uden at være reg. Opdrætter, men jeg kan ikke se hvad det skulle gøre godt for?
Det er ikke noget man bare hopper ud i, der er en masse viden.
Jeg fik mit stamnavn i 2008, og jeg har købt min første avlskat i år Så jeg har brugt 2 år, på at suge viden.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
Find dig endelig nogle opdrættere, du fungerer godt sammen med. Jeg kan især godt lide at søge råd hos et par opdrættere af andre racer end min egen. Det betyder jo ikke noget for de fleste spørgsmål. Og gør dig selv den tjeneste, at komme godt ind i verdenen ved at starte med at købe en racekattekastrat! Udstil den, lær folk at kende (på godt og ondt), opsøg viden, få dig nogle erfaringer. Desuden er det altså måden at vise, at man er seriøs og virkelig mener det.
Jeg kan i øvrigt fortælle, at jeg selv har 2 racekattekastrat-piger. Og i maj valgte jeg at tage mig af yderligere 3 katte, der er i familie med den ene af min egne, fordi de ikke havde det godt, hvor de var. De var fertile, og planen var at få dem neutraliseret og finde nye hjem til dem... Jeg er stoppet med at tælle udgifter på dem sammen for sig selv, men langt over 16.000 kr. kan jeg i hvert fald henføre direkte på de 3 katte (det er uden den pris, jeg gav for dem).
Der har været noget sygdom, neutraliseringer, vaccinationer, rutinemæssige tests af sygdomme (det er endnu meget mere vigtigt for katte, der bruges i opdræt!), foder og kosttilskud, grus... Det viste sig at være noget mere omfattende at lukke de her katte ind i hjemmet, end jeg nogensinde havde drømt om. Og jeg har altså vel og mærke ikke købt noget ekstra ala kradsetræer, kattesenge, madskåle, kattebakker eller noget, for jeg havde heldigvis lidt overskud fra mine egne kattes forkælelse.
Men så er der slet ikke nævnt alle de gange, jeg har måttet tage fri for arbejde eller blive væk fra studiet for at tage til dyrlæge. Og alle de bekymringer der følger med, når kattene har været syge.
Det har været lærerigt og jeg KNUSELSKER de katte. Jeg erkender, at jeg slet ikke vidste så meget, som jeg troede, jo mere man lærer, des mere finder man ud af, at man ikke ved
Der er så meget med fodring, hvordan ser forskellige sygdomme ud, hvad skal man gøre, hvordan håndterer man en sløj kat, hvordan håndterer man, når den ikke vil drikke og spise, hvad skal man reagere på osv. Jeg kan se, at spørgsmålene bliver endnu flere, og grænserne for hvornår det kan gå rigtig galt, trækkes hårdt op, når der er tale om opdræt og killinger.
Ved du f.eks. noget om p-piller? Hvornår, hvorfor, kan det undgåes, hvad er konsekvensen osv. Men mange hunkatte bliver altså lige så syge af at gå og være fertile. Dertil er der al balladen med at have fertile katte gående. Selv den ene af de her hunkatte strintede faktisk, indtil hun blev neutraliseret Det er altså ikke sjovt at skulle gå og snuse sig frem til, hvor skaden er sket.
De 2 af plejekattene søger nyt hjem, som den oprindelige plan var, for det er desværre ikke rimeligt for hverken katte eller mennesker, at de 5 katte ikke kan leve sammen. Den sidste prøver vi at give chancen her hos os. De holdes adskildt, det er meget anstrengt for os alle - og det er desværre også en situation alle opdrættere vil opleve før eller siden og må skilde sig af med elskede voksne katte, fordi de ikke længerer fungerer i flokken. Når først katten er solgt, så er der ingen fortrydelsesret, uanset hvad man skriver i en kontrakt. Man kan aldrig indføre noget, der sikrer een at få katten retur, uanset hvor den ender. Det synes jeg er hårdt.
Det var bare nogle af de tanker og erfaringer jeg har fået. Håber du kunne bruge det til noget.
sep 2008
sep 2008
sep 2008
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Og så er jeg enig med Sofie H
Nu har jeg ikke den race du efterspørger, men een af mine grunde til IKKE at ville sælge med åben tavle eller fertil til en ikke registreret opdrætter er at jeg vil være helt sikker på at personen ikke bare har en dille og vil til at avle i flæng således at racen bliver belemret med arvelige sygdomme. Det er der jo desværre sket med andre racer, ofte i forbindelse med at de er blevet "moderace". Eller begynder at avle blandingskatte, eller ikke tager hensyn til hunkat og producerer kuld på kuld. Er man registreret opdrætter er man i det mindste underlagt 24 mdrs reglen, der tager hensyn til at hunkatten ikke er en fødemaskine.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Der er så mange opdrættere - ikke alle går lige meget op i racens ve og vel, desværre ...
Min anbefaling, køb en udstillingsegnet kastrat, udstil og kom ind i miljøet, meld dig ind i specialklubben og gør et arbejde der - gå til en masse foredrag - og læs alt du kan komme i nærheden af. Find en dygtig mentor. Alt det vil bevise du er seriøs - og du vil kunne komme ind i kredsen af seriøse opdrættere.
Lægger du ud med ""det forkeret" - så er du stemplet - du vil få meget svært ved at komme i nærheden sf noget der er interessant ...
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 66 Katte: 20 Emner: 23 Svar: 197
Dernæst vil jeg sige, at jeg tror ikke på hende du mødte gjorde det for at tjene penge på det..
Jeg har tilstadighed ikke modt en med oveskud på sit katteri ! smiler !
når jeg tænker på hva jeg bruger af penge på test, dyrlæge, foder, kattegrus og ja hva der så ellers kommer..
Nej så gør man det fordi man elsker sine Katte, hver og en.
Lene og Høgerstedets skovkatte
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
Lige på og hårdt..
Sæt dig godt ind i racen..
kan ikke lide det du skriver her
" Kan godt se at F.eks. Maine Coon nok er et dårligt valg, da der jo næsten allerede er for mange opdrættere af denne race og at det er svært at komme af med killingerne."
Efter min mening skal man opdrætte den race ens hjerte bræder for.. og det med mere end en race.. puuuuu. jeg har forsøgt, men selv efter 19 år som opdrætter, synes jeg det var for meget arbejde..
Vælg med hjerte... Kom ind i katteverden.. ved at købe dig en kasteret i den race du bræder for..
og hvis man skifter mening under vejs, ja så er det, det man gør..
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.524
Du har fået rigtig gode råd, men som sagt, så skal du vælge race efter dit hjerte, og der er også mange birmaopdrættere efterhånden, samt problemer med at få killingerne solgt.
sep 2008
* Sæt dig godt ind i racen..
kan ikke lide det du skriver her
" Kan godt se at F.eks. Maine Coon nok er et dårligt valg, da der jo næsten allerede er for mange opdrættere af denne race og at det er svært at komme af med killingerne."* Jeg skriver sådan fordi at det jo ville være hul i hovedet at sætte flere killinger i verden, som der ikke er hjem til. Jeg kan jo ikke opdrætte killinger som jeg ikke kan komme af med, og har jo ikke selv mulighed for at beholde flere kuld.
Sus> Som der tit bliver skrevet herinde, så er det ingen forretning at opdrætte racekatte, da der som regel er forbundet flere udgifter på arbejdet end den lille indtægt et kuld killinger giver. Så bare rolig, jeg vil ikke være opdrætter for at tjene penge.
mht. at vælge race efter hjertet, så har jeg ikke kun én race jeg brænder for. Jeg er glad for både Hellig Birma, Maine coon, Bengal og kan også rigtig godt lide perserkattens sind, men ikke dens udseende:-) Og for mig hænger både udseende, sind og ikke mindst sundhed sammen.
dec 2006
Maine coonen en stor lidt lalleglad kat..
Birma.. en blød, kærlig og en kat som elsker opmærksomhed en tjo rolig kat
Bengal, en korthår, en der er gang og nok lidt mere udfodrende end bimsen..
Persen, er der meget pelspleje, og en rolig kat..
dec 2006
sep 2008
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Jeg har selv en MCO og synes det er en skøn race, men det så jeg ser som et problem for lige den race er at der gik mode i racen og det ansporede desværre nogle til at avle ganske ukristisk med arvelige sygdomme som resultat. Alt for mange har solgt fertile katte til nogen der bare skulle ride med på modebølgen og som så producerer killinger i hobetal, som de så sælger for det halve, helt uden garantier for at katten/killingen er rask. Det er jo bare at kigge salgsannoncerne her på KG.
Heldigvis er der nogen der kæmper en brav kamp for racen, så den forhåbenligt osse eksisterer om 25 år.
For ca 12-15 år siden villle jeg osse have opdrættet MCO, men så skete der noget, der gjorde at jeg måtte lægge det på hylden et stykke tid. Da jeg så igen begyndte at undersøge racen var der desværre sket et skred i racens sundhed og det havde jeg ikke lyst til at være med til. Så jeg begyndte at kigge efter racer der ikke var så almindelige men sunde og raske. Og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Selv om jeg bruger meget lang tid, sidst 14 mdr på at finde en parring til Ciddi, så skulle jeg ikke til at tænke på at hannen nu osse var fri for diverse arvelige sygdomme, de findes nemlig ikke (endnu) hos Vanen. Desværre er der nogle fjolser der vil lege guder ude i europa der laver helt hvide vaner, med stor risiko for at lave døve katte. Dette tages der stor afstand til i Danmark og heldigvis osse i den største del af opdrættere på verdensplan.
Jeg har aldrig et øjeblik fortrudt mit valg af Tyrkisk Van. Den er en god blanding af 3 af de racer du kan lide. Den er en lalleglad klovn med silkeblød pels, der ikke kræver pleje. En vilje som bare pokker, lynende intelligent og så bærer den nag, den har en hukommelse som en elefant. Jeg plejer at kalde den katteverdens svar på en Rottweiler.
Man kan selvfølgelig godt opdrætte flere racer, men jeg vil bestemt anbefale dig at koncentrere dig om 1 den første lange tid.I øjeblikket overvejer jeg om jeg osse skal tage Vanens fætter ind, den Tyrkiske Angora. Der er nemlig kun 2 opdrættere af den race i Danmark, hvoraf den ene desværre overveje at stoppe. Jeg finder begge racer meget spændende og heldigvis er der andre der begynder at finde ud af at de eksisterer. Især dem der har mistet en kat med genetiske sygdomme i en tidlig alder.
Skal man være reg. opdrætter?