Lave hun nok mælk? {{forumTopicSubject}}
Jeg har for 3 dage siden fået 3stk killinger.
Desværre var der problemer ved fødslen, hun var for snæver - og derfor døde den ene killing, hvorefter resten blev taget ved kejsersnit.
Jeg fik afvide hos lægen at jeg skulle give modermælkserstatning de første par dage. Det har jeg så gjort, og alle killingerne lever endnu:) Men men.. Jeg er nu begyndt og blive i tvivl om min morkat egentlig selv laver mælk.
De ligger rigtig og sutter på hende - men kan ikke se om der kommer noget mælk ud - har også prøvet og klemme forsigtigt på hendes patter, men heller ikke noget (var dog MEGET lidt igår aftes, ca en til to dråber.)
Mine killinger piver ikke, de har faktisk ikke sagt et eneste maiv hele dagen - men er begyndt og blive lidt bange for om det er fordi de er ved at være for svage/afkræftet til at sige flere lyde... ?
Sidste gang jeg gav dem mælkeerstatning var idag kl 13 - og de lever da endnu. Men hvordan finder jeg ud af om hun selv laver mælk??
apr 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 500
Tager killingerne ikke på, så skal du have haft i noget *flydende* modermælkserstatning, jeg kan anbefale KMR, som købes hos dyrlægen eller over internettet. KMR skal blandes op med 50% vand de første to uger, det er vigtigt hvis killingerne ikke tager på at de fodre dem ca. hver 2-3 timer.
Modermælkerstatningen skal have ca. hudtemperatur, og gerne lidt varmere, sådan så killingen ikke bliver nedkølet, da de ikke selv kan regulere deres kropsvarme i den alder.
apr 2010
Nu er hun så begyndt på noget lidt underligt.. Hun flytter den ene af killingerne ud i kattebakken, og ligger sig der med den? Er det noget man skal lade den gøre - for mener jeg har læst et sted at killinger alligevel ikke orintere sig før de er 10 dage gammel.. Så det kan vel ikke være for at "lære" den at bruge kattebakke..?
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Den nederste hylde i et skab med lågen på klem plejer at være et hit
apr 2010
Hun er nu stoppet med at flytte dem, men efter sidste madning har jeg kun flyttet dem to gange (de skulle hen på vægten) - og kan sige at allerede i løbet af natten har de ca taget 10gram på hver:) så mælken er der fuld gang i.
Men da min lejlighed er ret begrænset i størrelse, er der egentlig kun et enkelt sted hun kan sove.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Som tommelfingerregel skal de have fordoblet deres fødselsvægt når de er 1 uge gamle
Lave hun nok mælk?