21. dec 2006 Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
opdræt {{forumTopicSubject}}
Det kan godt være jeg får nogen over snuden nu, men den tager jeg så bare..
Jeg tænker meget lige for tiden, på det med at der er mange der starter eller vil starte opdræt..
så er det jeg tænker, har i tænkt det godt igennem, for det er jo ikke bare hygge..
der er også en bagside af det hele..
syge katte, gode avlskatte, økonomi, dyrlægeregninger salg af killinger, "har jeg plads og overskud hvis ikke alle bilver solgt" osv..
Tænker om i har nogen der hjælper jer, og der tænker jeg på hele vejen igennem..
det er ikke lutter lagkage at være opdrætter..
Jeg har nu været med i ca 18 år..
Jeg har til tider stadig lyst til at lukke ned..
men husker så det jo er mit liv og min livsdrøm, det med at være opdrætter..
men det er hårdt, nogen gange må man op om natten, fordi man har en syg kat som skal have mad/væske for at overleve..
killinger som ikke vokser som de skal, så skal man igang med at give tilskud..
Har i tænkt på alt dette..
plus er i sikker på at lige de katte i vil bruge i jeres avlsprogram er egnet og kan bruges til hianden..
Jeg kan godt forstå i gerne vil opdrætte, det er bare så dejligt og livebegræftene at får killinger, se hvordan de udvikler sig.. Nyder at der er nogen der bliver glade for deres lille nye killing...
bare nogen tanker fra mig... Sorry
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 66 Svar: 480
har godt nok aldrig opdrætte katte og har da godt nok en drøm om at komme til det en dag, jeg føler jeg har tid, overskud, viden og pengene til det Ikke et "stort" opdræt, men hvor jeg "kun" har en eller 2 damer som skal have lov til at have et enkelt eller 2 hold killinger
Jeg har også selv været ved at lurer rundt omkring når man skal købe en racekat, og der er heldigvis mange der tilbyder hjælp/rådgivning både omkring selve katten men også hvis der er ønske om fremtidige killinger
Så syntes ikke du træder nogen over snuden. Man skal vide hvad man har med at gøre, inden man starter på et opdræt af katte
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Men man skal jo starte et eller andet sted, vi har alle været "våde bag ørene" med en drøm. En drøm som nogle gange viser sig som et mareridt.
Den værste opdrætter er vel den som ik vokser med opgaven/lader stå til
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
(link fjernet)
Og hvis du ellers "bare" opdrætter - måske for hyggens skyld) og især på blandingskatte og katte uden stamtavler, så gør som en klog opdrætter engang sagde:
"Gå en tur gennem et internat og hvis du kan kigge hver enkelt kat ind i øjnene og være absolut sikker på, at ingen af de katte, du sætter i verden, nogensinde vil ende der, så længe du lever - så kan du blive katteopdrætter."
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 66 Svar: 480
Det var et godt link!! og et godt "ordsprog" !!! Fuldstændig enig!!!
Hvis jeg en dag får killinger, og ikke kan komme af med nogen af dem, så bliver de bare boende hos mig!!! Mine katte skal hvertfald ALDRIG ende på et internat!!
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Krista har ret - ingen kan sluge den mundful i een bid det er at opdætte og sætte sig ind i reglerne. Og på en måe er det egoistisk at sige jeg må godt men nye må ikke.
Jeg er ikke den der sætter nye i gang, jeg har simpelthen ikke overskudet til det. Jeg handler kun kat med ligestillede.
Korrekt er det der er mange nye, også for mange. Mange af dem holder ikke længe når de finder ud af hvor dyrt der er og hvor nemt man kan rage problemer til sig.
De der har så travlt og mener man bare kan sætte to katte sammen har jeg ikke det mindste ondt af får prblemer - dem jeg har ondt er dem der køber deres katte - og det dårlige ry det er med til at tilføre racen.
Der tager årtier at udvaske useriøs avl.
dec 2006
jeg mener bare at jeg håber, de ved hvad de går ind i..
Jeg har selv en masse jeg kan lære, der er endda nye, der kan lære fra sig..
Jeg tænker på det følsemæssige og sådan noget..
jeg forlanger ikke de skal vide en masse om avl og genatil og sygdomme, det er jo det vi andre er der for, at hjælpe dem der købe en avlskat hos os..
jeg er da villig til at hjælpe hvor jeg kan..
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 109
([Hvis vi gamle opdrættere mener at man kun må blive opdrætter hvis man ved noget og ikke bare ved hvad der er for og bag på en kat, syntes jeg vi stiller urimelige krav. ALLE nye må jo starte for at blive erfarne. Vi må støtte op om nye opdrættere, dele ud af vores erfaringer og tillade dem at nyde det som vi selv gør medens de stille og roligt dygtiggør sig og får erfaring. osv osv ])
Det var da skøn læsning.
En anden ting kunne være at når vi spørg om råd at de garvede opdrættere lod værre med at fare i flint over hinanden. Oplever nu og da at når man spørg om noget så siger opdrætter A noget og nogen følger efter og gir ret. Så kommer opdrætter B med sin mening, men ikke uden at hagle opdrætter ned i samme hug ..og så har vi balladen. Og man sidder der og aner ikke hvad man skal gribe og gøre i !!! Enten så kan man vælge gå med på enten opdrætter A eller B og de fedterøvs tillæg der nu skal til ! Eller man kan bare gå helt væk fra ens spørgsmål og tænke hvad kan jeg nu gøre andet end at bare prøve til !
Der findes så heldigvis også "gamle" opdrættere" der holder sig for gode til at deltage i den slags.
dec 2006
Nej vi har ikke alle samme meninger og holdninge..
det med at "vi" garvede opdrætter fare i flint, det er jo fordi der bliver spurgt på et åbent forum med ret så mange bruger..
vi bliver nok aldrig enige..
ej heller ang valg af dyrlæger...
og som Krista skriver den bedste viden for man igennem div klubber, især norssk skovkattering og Maine Coon klubben osv...
Den bedste måde at får gode råd er at kontakte "de garvede" opdrætter privat..
nov 2008
Nu er det ofte sådan at der er mere end et svar på mange ting - alle mener det der selv har prøvet erdet rigtige - det er det nødvendvis ikke.
Jo flere facetter der kommer på et sprøgsmål jo bedre syntes jeg - andre opfatter det så som nævenyttighed og utidig blanding. Det har jeg alrig kunne fatte, at et svar der har med sagen at gøre, men ikke er direkte svaret på spørgsmålet kan starte anden verdenskrig.
Hvad gør man er garvet? - gammel er noget med år - det siger engetlig ingeting, der er mange der har opdrættet i mange år er ikke har set lyset.
dec 2006
Hvis nogen spørger mig om noget, og jeg ikke er sikker på at jeg kan give et godt svar eller råd, giver jeg den vidre til en jeg ved, ved mere end jeg..
Jeg ser ikke mig selv som garvet, da jeg har meget at lære endnu... jeg bliver nemlig aldrig færdig med at lære...
og nydr at lære det fra mig, jeg nu en gang ved noget om....
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.524
Vi skal allesammen starte et sted ja, men man kan da starte med at gå til kurser, snakke med opdrætterne, gå på udstillinger med en kastrat, suge viden til sig, og læse en masse bøger -selvom de langt fra kan gøre det.
Så er man da startet et sted, man har meldt sig ind i en klub, fået stamnavn, sat sig ind i reglerne osv, INDEN man køber en avlspige. Et godt netværk, og en mentor eller to, som man ved vil være der, NÅR man kommer ud for problemer.
Det kan man dog starte med inden man begiver sig ud i det, og jeg synes heller ikke det er for meget at forlange.
Jeg har kun haft to kuld, så jeg er stadig ny i faget. Jeg lærer HVER dag, og jeg suger det til mig. Jeg har personligt ikke fået særlig meget ud af at læse i en bog, men viden fra andre opdrættere og min dyrlæge, det har givet virkelig bonus.
nov 2007
Men hvis vi allesammen ville hjælpe hinanden så ville vi godt nok kunne komme mange ting til livs. Desværre er rigtig mange opdrættere bange for at åbne op, og fortælle om behandlingsmetoder som har virket, fordi de er bange for at der skal gå rygter om sygdomsforløb.
nov 2008
Der er et par unge opdrættere herinde der har min dybeste respekt, de spørger og spiller ikke småfornærmet hvis de svar de får ikke er dem de forventer. De er gode allerede - de bliver rigtig gode, til glæde for racekattesporten og deres killingekøbere.
Tak skal I have - I fryder mit gamle hjerte og mine stadig ikke helt ok øjne:-)
nov 2007
jeg er dig så evigt enig, og nøj hvor jeg synes der er mange herinde som farer op, uden lige at tænke på, at den som sidder i den anden ende, rent faktisk bruger en masse tid og energi på at give et kvalificeret svar, udfra den viden som vedkommende nu engang sidder inde med.
Dog vil jeg sige, jeg har ekstrem stor respekt for de opdrættere, som endnu lader dem lære til sig, af de nye og unge. Vi kommer ofte med en ny synsvinkel og ny energi til opdrættet, og vi tænker måske i andre baner, og på andre måder.
Der er mange som sætter skyklapperne på, så snart de ser en ung pige/dreng.
Respekt til jer, som stadig går med åbne øjne
-Dog lidt åbne øjne Lis, det kan du jo ikke gøre for, at øjnene ikke er helt helede endnu. Hehe... De skulle da blive helt iorden igen, ikke??
nov 2007
Spøg til side... intet er sort og hvidt, man bliver nødt til at danne sig sine egne meninger og holdninger, og så må man lytte og lære, kaste det væk, som man ikke mener man kan bruge til noget.
Vi bliver nok aldrig 100 % enige med hinanden, nogen af os, men vi kan da for helvede godt lære af hinanden alligevel, kan vi ikke??
nov 2008
Jeg vidste meget mere for 20 år siden:-) Er bleet idt mere ymyg nu - får jeg styr på een ting åbner der sig spørgsmål om 10 andre ting i den forbindelse. Lige præcis det er så spændende - til tider er jeg ved at tage livet af min dyrlæge når jeg kommer med alle de spørgsmål:-) Har inimellem haft lyst til at købe en konsultaton bare for at få besvaret hva jeg brænder for lige nu og her:-)
Jo tak, øjnene er bedre - det hele er bedre - men ikke godt nok endnu, ting tager tid.
nov 2007
til tider er jeg ved at tage livet af min dyrlæge når jeg kommer med alle de spørgsmål:-) Har inimellem haft lyst til at købe en konsultaton bare for at få besvaret hva jeg brænder for lige nu og her:-)
Se, det kan jeg nu godt nikke genkende til
Når jeg snakker i tlf med dyrlægen, kan jeg godt mærke han er ved at lægge på mange gange haha... men jeg skal liiiiiiige. det er da træls for alle de andre patienter, som må vente, pga vi tager al deres tid hva??
nov 2008
Men jeg har seddel med når jeg skal have vaccineret eller lignende ukompliceret - og så spørger jeg løs:-))
nov 2007
Får du ikke samlet en masse spørgsmål sammen når du så kommer??
nov 2008
nov 2007
dec 2008
(Det er da forskelligheder man lærer af)
Det er helt klart forskilligheder man lære af, men ikke forskelligheder der river hovedet af hinanden. Fordi de mener deres måde er den eneste rigtige.
Jeg var blevet advaret om at der er en del "catfight" blandt opdrættere.
Hvilket jo er lidt trist, man burde jo danne fælles front ...
nov 2007
dec 2008
DK MISLING.
Ja desvære med de klikker og catfigth ..
Især når man står og kan bruge råd og vejledning !
nov 2008
dec 2006
dec 2008
Lis ..
Nu er det jo sådan jeg ikke gør noget endnu
Og derfor har brug for god vejledning inden jeg gør noget .. men må jo så vælge hvor jeg får den, hvis jeg ikke skal pløje mig igennem diverse uenigheds indlæg ..
nov 2008
Du har været her kort - du finder med tiden ud af hvem der ved hvad og hvorfor. Du kan ikke på en korte tid lære brugerne herinde og hvad de står for dybdegående.
Jeg kan så fortælle dig at jeg er på en del andre lister der er langt mere seriøse end det der foregår her - der er uenigheder, men det er aldrig i hver sin ende af skalaen.
dec 2008
Klart man ikke er enige og gør tingene på hver sin måde.
Men mit problem er at den uenighed tit ender i en fight af en eller anden art istedet for en god debat.
Og det gør det rigtig svært for mig som ny at få noget brugbart ud af evt emner.
opdræt