"linieavl" "linieavl"
jeg har egentligt tit undret mig over hvorfor at det er tilladt at lave "indavl" på katte, jeg troede egentligt lidt at det var det stamtavlen skulle forhindrer for uden at bevise at katten er ægte...
ved min første kat med tavle gik den samme kat igen to gange og jeg ringede til opdrætter og spurgte om det ikke var en fejl men hun sagde at det måtte man gerne og det synes jeg bare er helt forkert...
feb 2005
Følger: 246 Følgere: 240 Katte: 4 Emner: 470 Svar: 2.934
Jeg ved godt at man ikke må hænge folk ud herinde, så er du ikke sød at skrive svaret til mig i min private mailboks?
På forhånd mange tak!
Poteknus.
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
johanna har skrevet til dig...
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.456
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 268
mar 2006
Jeg syntes bare det er helt forkert...
mar 2006
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.860
Naja
mar 2006
Jeg har ikke forstand på genernes opbygning hos katte eller mennesker. Bruger bare min sunde fornuft... Troede jeg...
mar 2006
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
mar 2006
Jeg mener ikke jeg skal slette... det er min holdning, og det er den egentlig stadig. Jeg ville ikke selv gøre det, men kan jo ikke forhindre andre i at gøre det. Det har jeg det egentlig også fint med, mennesker er forskellige med forskellige holdninger... Lidt ligesom os...
mar 2006
feb 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 4 Emner: 2 Svar: 160
Med hensyn til katte, så er linie avl ikke noget problem, og jeg er sikker på at hvis det var, ville de forskellige organisationer der skriver stamtavler lovgive på dette område.
Det er ok at dele sine holdninger, men det kan bestemt gøres noget mere respektfult, og uden at støde.
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Linieavl/indavl er helt og aldeles naturligt og bruges for at fastholde bestemte egenskaber på kat/hund osv. Det er ikke ualmindeligt at den samme kat går igen på stamtavlen og det betyder IKKE at der kommer vanskabte killinger af den grund. Skal det ske, skal man parre bror/søster,eller, far/datter,eller, mor/søn i flere generationer.
At forkaste selve konceptet om linieavl/indavl som vammelt, må vist siges at være tegn på mangelende viden om emnet.
med hensyn til vi mennesker, ja så er der da ikke noget forkert i fætter/kusine ægteskaber. OG nej de får ikke vanskabte børn af den grund.
Jeg synes det er okay at have en holdning til tingene, men hvis man har lyst at udbasunere den, må man være forbedredt på, at andre modsiger den. Samtidig skulle man måske veje sine ord lidt, der kunne meget vel sidde dejlige mennesker her på forum, der var gift med sin fætter ikke?
mar 2006
Kan bare ikke forstå det er så normalt som i siger, jeg har aldrig mødt sådan et par.
Jeg har jo aldrig sagt at det skulle være ulovligt, men det får i det til at lyde som om.. Jeg ville bare ikke selv gøre det, men hvad kan jeg gøre ved, at andre gør det... Ingen ting, og sådan skal det jo også være...
Så længe linie avl er kontroleret er det vel fint, det må man jo gå ud fra jeres reaktion, at der er ...
Dennis&Katja J : Glad for at høre der er nogen der har lært det samme som mig..
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Jeg har tilladt mig at citere dit indlæg
Jeg tror det er vigtigt at vide, at når man skriver på et offentligt forum, skal man virkelig overveje det man skriver og belægge sine skrevne ord med omhu. Hvis jeg kender et menneske personligt, kan jeg "høre" dette menneske mens jeg læser det vedkommende har skrevet, det gør det lettere at forstå og man undgår misforståelser.
Men når man ikke kender hinanden, ud over fra diverse forum, er det klogt at afholde sig fra "hurtige og uoverlagte svar" der kan virke både stødende og sårende.
Og så et sidste pip i mit moralske "opkast" (som jeg skynder mig at undskylde for, jeg er pædagog og har da vist taget skade
Tag nu dette for det det er, nemlig forsøget på at lette stemningen
Prøv at tænke på hvor praktisk og morsomt det er at være gift med sin fætter/kusine. Når man holder fest er der gang i den lige fra begyndelsen, gæsterne skal ikke først bruge tid på at lære hinanden at kende *LOL*
jan 2006
Følger: 63 Følgere: 59 Katte: 3 Emner: 49 Svar: 228
Jeg hopper lige udenom alt det andet der er skrevet,
og vender tilbage til dit egentlige spørgsmål
Synes det er vigtigt, at vi bevarer positiviteten og respekten for andre!
Lone J er inde på det helt rigtige..
Du skal tænke på, at hvis du har 2 katte, hvor samme kat går igen på stamtavlerne - fx. den ene kat's bedstemor, den andens oldemor eller lign.
Så er det jo kun på den ene side, og kattens anden side fortynder derved denne kat's procent.
Kan du følge mig?
Derfor er det jo vigtigt, med noget nyt blod, således, at det evt. kun er på den ene side, man oplever en genganger.
En rigtig god side er:
www.rimturser.dk
- gå ind under links.
og så er det den øverste database, man opretter sig hos.
( Siden er dog ude at drift lige nu, den er nok oppe igen om nogle timer, derfor kan jeg ikke lige vedhæfte det direkte link! )
Her kan man lave test parringer, og derved udregne indavls%, således at man undgår fejl og lign.
Derfor ses det af og til, at nogle går igen..
Og det behøver ikke være grund til alarm,
hvis det er gjort forsvarligt!
Du kan tilføje din kat's forældre på siden jeg nævnte ovenover, derved kan du se, hvad en parring mellem dem vil give i indavls% - så får du i hvert fald svar på,
om det er indenfor normalen.
Denne normalen, er dog også forskellig fra opdræt til opdræt - personligt vil jeg sige 0-5%.
Håber du kunne bruge mit svar til noget,
ellers skriver du bare igen
Stor hilsen til alle
"linieavl"