1.203 visninger
|
Oprettet:
20. okt 2005 Følger: 55 Følgere: 54 Katte: 21 Emner: 149 Svar: 293
Avls regler? {{forumTopicSubject}}
Måske et dumt spørgsmål, men er stadig lidt ny i faget ;O)
Har set i forskellige stamtavler at der er indavl / linieavl, og så er det jeg gerne vil vide hvor tæt indavl der er tilladt?
Håber i forstår hvad jeg mener, syntes selv det ser vildt forvirrende ud?!! Ha ha ha ha ha ;O)
Hilsen Nybegynderen ;o)
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 759
nogen parrer mor/søn far/datter osv.. deres afkom SKAL parres med nogen der ikke er i familie.. dvs liinje avl... eller indavl som nogen kalder det.
Jeg går ikke ind for det... jeg ser helst at de katte man vælger at bruge til sine katte slet ikke er i familie..
knus
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 124
Jeg vil godt lige komme med en lille bemærkning, jeg har været den "heldige" ejer af to pragtfulde misser, hvor der ifølge min dyrlæge, har været avlet for tæt(fik katte med ret udprægede arvelige sygdomme) smukke smukke misser ja, men fuld af genetiske betingede sygdomme, øv 150.000 på ca. 5,5 år,,
Bare lige en bemærkning, begge katte er desværre ikke i dag...
Tro mig jeg har elsket disse misser over alt i verden men ville ønske at der ikke var avlet for at få det dobbelt så godt...
Ikke nogen kritik, men bare lige en lille bemærkning..
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Når det så er sagt, så findes der programmer som udregner indavls procenter, men det er "desværre" op til opdrætteren hvor mange procenter man vil tillade......Håber at vi en dag får samme regler eller strammere, som i hundeverdenen ;o)
Hvis ikke der er en medicinsk/genetisk årsag til at du vil lave indavl, og at du ikke har en erfaren opdrætter med på sidelinjen, så syntes jeg at du skal lade være....
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
At indavle giver i sig selv ikke sygdomme, ligesom udavle heller ikke gir det. Når man parrer tæt i linjerne er der risiko for at både de dårlige og de gode egenskaber dobles op.
Ved ekstrem indavl (flere generationers far-datterparring f.eks) kan der opstå indavlsdepressioner, og først der er det indavl der har en indflydelse på kattens helbred, ved at imunforsvaret forringes. Det er alt for nemt at give indavl skylden for diverse sygdomme, som i virkeligheden ikke har en skid med indavl at gøre. Men det er nemt for nogle dyrlæger at forklare diverse sygdomme med indavl, også selvom det faktisk er en parring mellem ubeslægtede individer. Vi skal huske at vores dyrlæger er ikke genetikere.
Hvis man kender sine linjer ser jeg ikke noget galt i at parre tæt, det kan jo være at man dobler op på god type, godt helbred og størrelse. Desuden kan det være en god måde at finde ud af om kattene bærer på rescessive gener.
Omvendt giver det ingen mening at parre tæt hvis man ved katten bærer på nogle uønskede egenskaber, så må man hellere parre ud.
Og hvis en procentdel af racen bærer på en rescessiv sygdom kan den lige så godt komme frem ved en ubeslægtet parring til et individ der også bærer sygdommen.
Alle racer er i større eller mindre grad indavlede, men vil ikke kunne opnå de racetypiske træk uden at parre beslægtede individer.
Desuden har jeg endnu til gode at se en kat her i Danmark der har haft diverse sygdomme som indavl direkte har været skyld i.
That was my 5 censt.
/Mvh Helle
okt 2005
Følger: 55 Følgere: 54 Katte: 21 Emner: 149 Svar: 293
aug 2007
Jeg må jo som det første indrømme at jeg intet aner om avl og indavl, men må da indrømme jeg syntes det er ganske spændene at læse om det herinde...
Jeg havde to halvsøsnende, samme far..
Og i stamtavlen fremgik det at der i hvert led så langt vi kan se i stamtavlen, er samme linier hele vejen igennem, hvilket i sig selv vist ikke skulle være et problem, men der er to som går igen i hvert led hele vejen , igen så langt vi kan se, og mine katte har fejlet det samme hele vejen igennem uden undtagelse om det erindavl eller "uheldige" gener skal jeg ike kloge i, slet ikke men syntes bare at det er ret interessant(emnet)..
Ydermere er netop dette kuld som en af mine katte er fra alle uden undtagelse ramt af tilsvarende, kuldene før disse, skulle efter sigende ikke være i tilsvarende stand, altså mig bekendt.. Og jeg mener vist jeg skrev tidligere at det var arvelige betingede sygdomme, ikke at det VAR indavl, så skulle den lige være rettet, hvis jeg har kvajet mig i mine udtalelser..
Igen jeg snuser bare lige til emnet da jeg syntes det er vældig spændende..
Og ingen påstande fra min side kun citat fra min dyrlæge..
Mvh
Pernille
aug 2007
Håber virkelig ikke at jeg har trådt nogen over tærerne..
Ellers undskyld...
Mvh
Pernille
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
Jeg har lagt mærke til at det ikke er usædvanligt for f.eks. maine coons at ha en indavlsprocent på 20% når man regner den totale. I min race (sibireren), har de fleste opdrættere en maksimal grænse der ligger omkring 10%.
Men i modsætning til MCO har vi ikke enkelte katte der går igen i stort set alle stamtavler langt tilbage (generelt, selvfølgeligt er der undtagelser) og vores race accepterer stadig novicer, hvilket selvfølgeligt gør det nemmere at parre ubeslægtede individer. Vi kan jo sagtens stå i samme situation som MCO om 20 år hvis ikke alle arbejder målrettet på det modsatte. Vi har da katte der går en del mere igen i stamtavlerne end andre, og dem undgår jeg helst at ha i for mange af mine stamtavler.
Personligt ville jeg dog aldrig parre helt så tæt som halvsøskende, men det er udelukkende tale om en etisk grænse, og det er op til hver enkelt opdrætter at sætte denne for sig selv.
Pernille: Må jeg spørge hvad det var dine katte fejlede. Og selvfølgeligt har du ikke trådt nogen over tæerne.
/Mvh Helle
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Slægten hos de til parring anvendte individer skal være af samme type og kvalitet, og det kan man kun få vished om ved at kende de nærmest forudgående generationer. En ting er at læse en stamtavle, men hvis man ikke kender individerne bag denne stamtavle. så duer den ikke til andet end et indrammet pyntestykke på væggen. Groft sagt ;o) sorry
Jeg vil klart anbefale at man sætter sig ind i genetikkens verden før man begynder at eksperimenterer med den.
Genetikken kan også lære en, hvorledes de forskellige avlssystemer virker. Udavl. linieavl. indavl, sådan kalder man normalt de mest anvendte principper.
Udavl betyder, at man parrer to avlsdyr. der ikke i de kendte generationer har noget slægtskab.
Linieavl - betyder. at man vælger avlspartnere med et vist. begrænset slægtskab.
Indavl betyder. at man går meget tæt på dette slægtskab, parrer faderen med hans døtre. sønnen med moderen, hel- og halvsøskende. Gennem denne metode søger man at doble som regel et enkelt individs indflydelse på afkommet Hensigten er naturligvis at gøre afkommet homozygotisk, det vil sige at individet bærer anlægget dobbelt for en bestemt egenskab - eller helst for alle avlsdyrets gode egenskaber.
Man glemmer imidlertid ofte, at også alle de negative egenskaber bliver doblet op og gjort ekstra arvesikre. Gennem en stærk indavl risikerer man, at egenskaber. der har været skjult, pludselig bliver synlige - og vanskelige at komme af med igen. Indavlen i sig selv har ingen skabende evne. Den kan kun forstærke og fæstne allerede forekommende egenskaber. også sådanne der tilsyneladende ikke findes hos avlsdyrene. Derfor er en stærk indavl sjældent anbefalelsesværdig. De allerfleste opdrættere vil nå længere ved at bruge en forsigtigere form for indavl - f. eks. fætter- og kusineparring, og den almindelige linieavl. hvor slægtskabet ligger yderligere et led ude.
Genetikere i almindelighed taler om, at en indavlskoefficient på 4-7 ikke gør den store skade, men at de fleste husdyrarter bliver ramt af depression, hvis koefficienten kommer op over 12-14.
Puhhh undskyld det blev vist lidt langt...
Avls regler?