{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

linieavl burde forbydes {{forumTopicSubject}}

Kunne være interessant at høre bevæggrundene for så aparte en profiltekst - og alle andres bud også, naturligvis:-)

Hvad er linieavl
hvor tæt er det før det er linieavl
ulemper og
fordele

og hvorfor det nærmest opfattes opfattes som det er direkte umoralsk.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  linieavl burde forbydes
  • #1   11. jun 2009 Uha - det er vist en udløber af diskussion på Fife listen smiley

Jeg vi til efterår lave en parring som jeg vil kalde linieavl - andre vil kalde måske kalde det indavl. Jeg parrer datter med hendes far.
    Dette gør for at gøre hendes afkom endnu stærkere, og forstærke se svage sider som åbentlyst kommer fra moderen. Med andre ord, jeg vil fremhæve/doble op de stærke sider som faderen besidder.

• #3   12. jun 2009 Hvis man holder tungen lige i munden og KUN avler på sunde, raske dyr uden defekter, vil jeg til enhver tid foretrække "tætte" parringer frem for med ukendte linier.

Men det forudsætter, at du kender "dine linier" på godt og ISÆR på ondt i nogle generationer, så du ved, hvad du skal være obs på og selektere efter.

Det er alment brugt (og anbefalet af f.eks. Roy Robinsson, genetiker), at ca. hver anden parring er en linie- eller tilbageparring, og hver anden en udparring.

Foretager du en ren udparring, er det det samme som at starte forfra med Adam og Eva.

De sundeste, størte og mest uproblematiske killinger (7 stk.) fik jeg i sin tid efter en bror/søster-parring.

• #5   12. jun 2009 Hmm lineavl.. hmm indavl.. i min verden er der en forskel..

lineavl så er der en rød tråd igennem det man laver..
    dette har jeg ikke noget imod, så længe man ved hvad man laver...

indavl er en helt anden snak.. det er noget rod...

nærmer forklaring følger

• #6   12. jun 2009 Jeg er ikke den med den største viden inden for området, men tænker at man godt nok skal vide hvad man laver. Jeg kan godt se at man vil fremhæve de gode sider, men kan man ikke finde andre katte med samme egenskaber ?

• #8   12. jun 2009 Susanne, jeg ved ikke hvem der er længst ude - dig det åbenbart er vigtigt for at have det nævnt i profilteksten - eller mig de spørger.

Men det er vel ikke unaturligt at være bange for noget man ikke forstår - men at reklamere med det, tjaeee ......

• #9   12. jun 2009 Det er forskellen Missemor - man ved hvad man får ud af linieavl - eller også finder man ud af det og er blevet det klogere. Og det kan alt andet lig kun gavne racen og opdrætterne at blive klogere

• #11   12. jun 2009 jeg vil da også gå ud fra at alle der har med linje avl at gøre har testet deres katte for alt, så på en måde er det vel meget smart så man kommer væk fra hjerte sygdomme osv. Men det skal holdes til de "gamle" opdrættere, der har 100 % tjek på det.

• #12   12. jun 2009 Heidi.... selfølgelig skal nye også ha lov til at lære det, men mente bare at det ikke er alle og enhver der skal prøve lykken med det uden at have en god basis viden eller en god mentor i ryggen.

• #13   12. jun 2009 Ja der var nu også bare der jeg ville hen smiley Der skal netop være meget seriøse overvejelser bag det. Hvis jeg lod min han parre en af dens egne killinger, ville det jo ikke være linje avl, det ville være MEGET dumt, da jeg ikke er ekspert i genetil osv

• #14   12. jun 2009 Nu er det sådan at det man kan teste for og få et svar på er tæt på at være uinteressant i avl - man ved hvad man har med at gøre og kan tage sine forholdsregler.

Hvorimod f.eks. det der ikke kan testes som oftest kun kommer til udtryk hvis man dobler op på det - de polygenitiske lidelser som er er et uhav af, er virkelig seje og krævet stor indsigt.

Ved man hvad man avler på - dobler man selvfølgelig ikke op - ved man det ikke - så opdager man hvad man har - og helt ærlig så er man blevet det klogere

• #15   12. jun 2009 Jeg har helt styr på mine linjer, og derfor vil jeg lave denne far/datter parring.!!
    Jeg opdrætter colourpointpersere, og der er godt nok meget "skrammel" i omløb. Derfor tøver jeg ikke med denne parring, netop fordi vi ikke er specielt mange opdrættere, og genpuljen bliver mindre og mindre.
    Jeg véd, at jeg med denn parring kan gøre afkommet bedre end moderen og hankatten opvejer de svagheder som hunkatten besidder.

Det skal dertil siges, at denne datter er fremkommet ved et totalt outcross.

• #16   12. jun 2009 Puha det er et svært emne...
    min holdning har altid været at det IKKE er ok at avle i lige linie, - og begrundelsen herfor er når man ser på hvor mange handicapede der kommer til verden netop pga af for tætte familiebånd og dette har jeg egentligt tænkt også måtte gælde i dyreverdenen... men kan dog også se nole gode argumenter for at gøre det... så jeg har nok flyttet mig lidt i min tankegang... dog synes jeg det er utroligt vigtigt at det bliver taget dybt seriøst dem der forsøger sig ud i dette og at man indhenter alt den viden man kan fra andre der har arbejdet med det...

• #17   12. jun 2009 Heidi:

Det synes jeg bestemt også lige jeg forsøgte at gøre udtryk for.. måske jeg ikke forklarede det godt nok...

• #19   12. jun 2009 marianne J
    Du har helt ret i man ikke skal indavle i lige linie (altså doble op på morerens eller faderens side - det er langt mindre kritisk hvis man lægger lineavlen på den anden kat man parrer med.

Er der meget indavl i linierne bør man holde sig væk - mange racer døjer stadig med fortidens syndere, det glemmer man ligesom - det ses jo ikke på en 5 generationers stamtavle.

Skrækken for at parre tæt bunder ene og alene i uvidenhed - og så skal man selvfølgelig lade være. At dem der så er skrækslagen for det, tror at udavl er den sikreste metode for sundt afkom, er den største fejl der kan begås.

Jeg parrer ikke med linier jeg ikke kender til bunds, jeg arbejder ikke med opdrættere der ikke er åbne om alt. Det gælder defekter, arvelige sygdomme, polygentiske lidelser, hvad katteriet har/har haft af virus, sporer og bakterilelle ting, dette er for mig faktisk vigtigere information, da det er langt sværere at håndtere, og mange opdrættere desværre har langt sværere ved at være ærlig om det.

Så jeg køber aldrig kat hos nogen der enten ikke ved noget - eller siger der aldrig er set noget. Større løgn findes ikke.

• #20   12. jun 2009 Der ramte du sømmet Krista,

I mine øjne skal man død og pine ikke holde liv i alle små killinger for enhver pris. Gør man det bør man være så klog at man ikke sælger disse "svagere" dyr til avl - og man bør også forvente at tage sig af de evt. problmerer kommende kælekattekøbere måtte komme ud for. Man kan lære meget om hvad man avler på af sine kælekatte også.

Ikke alt der fødes er egnet til at avl - og ikke alle er istand til at håndtere hvad avl medfører og er ærlig omkring - sørgeligt, men sandt

• #21   12. jun 2009 Jeg lukker ikke stamtavlen - jeg lukker katten ved at neutralisere den...

• #22   12. jun 2009 Ja, jeg forstår ikke at man kan være sådan modstander af linieavl, når man ikke selv kender sine avlsdyrs baggrund.

Det er jo ikke det samme som incest hos mennesker. Der synes jeg altså man burde kunne adskille hvad der er mennesker og hvad der er dyr...

Hvis man ved hvad man har med at gøre, synes jeg det er helt fint.

Desuden har jeg selv en "linieavls" kat (søskende parring - dog ikke planlagt..), og hun fejler intet, hun har altid haft ild i røven og aldrig været syg. Hun er den skønneste kat. Så jeg er ikke så afskrækket af linieavl. Det er jo noget man gør en enkelt gang, det er ikke sådan at man parrer søskende og far døtre i en uendelighed..

• #23   12. jun 2009 Uden at have den store forstand på avl, ville jeg aldrig købe en kat, hvis forældrene var far/datter el. søn/mor

Jeg ville være bange for defekter, de behøver jo ikke være opdaget ved fødslen men kan dukke op senere

• #24   12. jun 2009 som jeg skrev har jeg ikke den store forstand på avl, men jeg har da været heldig med mine 2 katte.

• #25   12. jun 2009 Alice: dine dyr er huskatte, derfor er der ingen stamtavle på dem. Derfor kan du jo ikke se, hvor indavlede de er...

• #26   12. jun 2009 Jeg synes det er folks egen sag..
    Personligt synes jeg det er noget underligt noget, og kunne aldrig selv drømme om at gøre noget i den retning- moral eller ej, naturligt eller ej.. alle jer der taler for har jo netop selv gjort det.. så klart at I forsvarer det.

Men i min verden er der så mange smukke drenge at vælge imellem.. hvorfor vælge bror eller far? Det er usmageligt i mine øjne.

• #27   12. jun 2009 Rikke, nu udtaler du dig om noget du ikke har det mindste kendskab til - jeg f,eks. har ikke parret tæt.

• #28   12. jun 2009 ...men har planer om det ?

• #29   12. jun 2009 Rikke: Planer om det - ikke lige her og nu - men jeg udelukker bestemt ikke muligheden.

Susanne: jeg syntes nu ellers gokkeriet kommer andet steds fra, men ok jeg hopper op på pinden:-)

• #30   12. jun 2009 Det er ikke såååå længe siden der var en rigtig seriøs og videnskabelig tv-dokumentar fra England, netop omhandlende indavl, dog blandt hunde. Her så man det ene frygtelige eksempel efter det andet.. det var hvad der skete når indavlen, eller undskyld LINJEavlen gik for vidt. Èn race var nærmest efterhånden helt defekt.. der er 10.000 af racen i England.. MEN.. genpuljen svarede til at der kun var 50!!!! Jeg ved godt slet ikke er der vi er herhjemme.. men det er da ihvertfald et argument for at stoppe det, og IKKE forsvare og opfordre til det???

• #31   12. jun 2009 Hvis ens mening er dannet på baggrund af uvidenhed, synes jeg det er helt fint med sådan en tråd som denne.

Ønsker vi ikke alle at lære mere ? Dermed ikke sagt at man så skal ændre mening, men så er man da bedre informeret.

Så kamp - det ser jeg ikke, men derimod en interessant tråd med saglige argumenter og gode spørgsmål.

• #32   12. jun 2009 Fordi vi ikke har samme holdning behøver jeg vel ikke nødvendigvis være mere uvidende end dig?????

• #33   12. jun 2009 Rikke - nej bestemt ikke :o)

Jeg har ikke et stort kendskab til linjeavl - slet ikke, faktisk.
    Derfor synes jeg tråden er meget informativ.
    Og den har da rokket lidt på min mening, som bestemt var baseret på min manglende viden på området. ( uvidenhed )

Og jeg synes også folk kommer frem og spørger.

Derfor synes jeg det er synd, en vil have det fremhævet som en kamp.
    (ikke dig )

• #34   12. jun 2009 Nej Heidi den var ikke til dig;o)

• #35   12. jun 2009 nåååh på den måde;o)

• #36   12. jun 2009 Jeg kender en opdrætter i Canada - hun har længe arnbejdet med de samme linier som sin base - og indimellem har hun parret lidt tæt - for derefter at parre ud.
    Alligevel ville hun gerne have en anden og helt sepaarat linie - så hun købte to nye avlskatte forskelige steder fra, en han og en hun, tæt på så ubeslægtede linier man kan få - dem kunne hun jo begge bruge også til hvad hun havde i huset.

Først parrede hun de to nyindkøbte sammen - afkommet det var ikke andet en defekter og bøvl med.

Så parrede hun ind med sine egne gamle gennemtestede linier - det gav også problemer.

Jeg ved godt hvad hun siger ..... Iøvrigt en opdrætter der har været tør bag ørerne i mange år - men følte sig låst med hvad hun havde

• #37   12. jun 2009 Jeg ved også, hvad den opdrætter "siger", og jeg har af samme årsag fra starten af mit opdræt kørt to separate linier, hvorfra jeg så har selekteret kritisk, og først langt senere forsigtigt kørt de to linier sammen.

• #38   12. jun 2009 Jeg ved godt hvad hun siger ..... Iøvrigt en opdrætter der har været tør bag ørerne i mange år - men følte sig låst med hvad hun havde

Det kan godt være jeg spørger dumt, men Lis, hvad mener du med denne sætning?

• #39   12. jun 2009 "Jeg ved godt hvad hun siger .....: :"

Man ved hvad man har, man ved ikke altid hvad man køber sig til

"Iøvrigt en opdrætter der har været tør bag ørerne i mange år - men følte sig låst med hvad hun havde":

En der har både sat sig ind i og har opdrættet i mange år - og som følte hun ikke rigtig kunne komme videre uden nyt blod

• #40   12. jun 2009 jeg synes det er et lidt "sjovt" emne og tage op. når man er i så åben et forum at vi har alt fra folk der opdrætter til folk der "bare" har en lille missekat så kan man altså ikke blive forundret over at nogen rynker på næsen over linie avl. Man forbinder jo altid linieavl (som for ikke opdrætter er indavl) med defekter og dårlig ting for det er jo det man altid har hørt så jeg forstår godt at der er nogen som sætter ? ved det.

• #42   12. jun 2009 jo men det er vi da os enig i men så ville jeg måske skrive det som en info. :o)

hvis jeg snakker om linie avl med mine veninder der er "alm" katteejer og spørger dem så vil de jo straks sige at det er noget klamt noget :o)

• #44   13. jun 2009 Spændende tråd! jeg ved ikke en pind om det, og er nok lige så hurtig til at dømme det til at være skruphamrende uetisk som så mange andre der heller ikke ved noget om det...Anyway, det er godt nok lige at høre lidt om hvad det rent faktisk går ud på.
    Jeg undrer mig dog over, at der er nogle der sammenligner det med mennesker og med hvordan det er i naturen. Der er en der nævner, at katte i naturen ikke vil tænke over om de er bror eller søster, til det vil jeg lige sige, at det gjorde menneskerne jo heller ikke indtil de erfarede bedre viden. Der er da masser historie om mennesklig indavl, og det var meget normalt indtil man begyndte at se problemstillingerne i det, og så lod man være. Så forklaringen med at det ville de gøre i naturen holder altså ikke i dagens informative verden. Så kan man jo bare sige, at i "naturen" ville mennesker også gøre det, så så er det okay.
    Tror aldrig jeg lærer at forstå linieavl, og bryder mig absolut heller ikke om det, men jeg er ikke i en position hvor jeg vil fordømme det, da jeg går ud fra at hvis det var så stygt som det lyder, ville der vel være en lov der forbød det.

• #45   13. jun 2009 At man lavr en tæt parring på linier man kender kan faktisk styrke visse ting.

Laver man med samme linie tætte parringer gang på gang, på gang. Så er man ude hvor der ikke kan bundes - og så kan kan der snakkes indavalsdepression.

Kig på huskatten - de går da ikke så meget op hvem der parrer hvem - områdets fertile han parrer lige så gerne sin søster som sin mor og mormor - og de har gjort det i generationer.

Snakkes der racekatte er det klart, elelr det burde være det, at hver enkel parring evalueres - og især hvis der parres tæt.

Der er perioder hvor det ene eller det andet har stor bevågenhed - med næb og kløer forsøger man at undgå det. De katte som man ved er frie for det der pt syntes at være en tikkende bombe under en race - vil blive overbrugt. Det er mindst lige så farlig en situation - en races overlevelse afhænger af hvor stor genpuljen er.

en genpulje er på godt og dårligt - den dygtigte opdrætter forsøger at parre på en måde så det dårlige videst muligt undgås - og genpuljen bibeholdes.

• #46   13. jun 2009 nu blander jeg mig lige smiley

ved ikke overdrevet megt om det, men vi havde engang nogle kaniner, som vi avlede på.

som jeg ser linieavl kan det lidt sammenlignes med Darwins lov, på en god måde. jeg går da heller ikke ind for indavl, men jeg syntes også der er en forskel.

indavl ser jeg som at to tætte parre sig, uden man egentlig tænker på gener mm.

Darwin mente jo at det stærkeste gen klare sig bedst, og ja det har jan jo ret i. jeg ville mene at hvis jeg havde en flot katte, med fædre, mødre, fætre kusiner, børn og børnebørn, så fætter og kusine begge har et ønsket gen, og man ønsker at fremavle dette gen, så er det nærmest eneste løsning. altså. hvis man parre en lille kat med en stor kat, eller 2 store katte, har man jo meget nemmere ved at få store katte. her kan man jo kigge på et krydsnings skema smiley

det er vel sådan det har foregået hele livet, ellers havde alle former for racer jo ikke udviklet sig til det stærkere.

jeg kan intet se galt i linieavl. det er vel det der er lidt meningen med avl? måske ikke lige at parre familie sammen, men at finde de bestemte gener, så man får en ''ren'' linie af det man ønsker at fremavle. man gør det jo også med planter, så man krydser dem, så tager man jo de stærke gener.

Kommentér på:
linieavl burde forbydes

Annonce