{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reg. opdrætter
  • #1   29. maj 2014 Det var måske nemmere og spørge vedkommende om det, vi andre kan jo kun gisne om det.

• #2   29. maj 2014 Det må du nok spørge opdrætter om. smiley

• #3   29. maj 2014 Det må en registreret opdrætter ikke, så bliver det opdaget vil vedkommende miste sit medlemskab i klubben... Så vidt jeg husker at have læst smiley

• #4   29. maj 2014 Ditte, jeg er ikke sikker, men jeg mener, at det har været diskuteret engang. Hvis man har huskatte eller blandinger ved siden af racekattene, må man vist godt have killinger på disse.

• #5   29. maj 2014 Det var jeg godt nok ikke klar over?? Men alle katte uden stamtavle er jo "blandinger" så teoretisk er det så lovligt at avle på disse ved siden af? Det lyder måske lidt useriøst hvis det skulle være ok? Eller er det bare mig?

• #6   30. maj 2014 Tjaa..... sådan er der så meget. Eks. må man også godt bruge sin hankat med stamtavle til hunkatte uden stamtavler. Det er jo også en smule ehmm...... smiley

• #8   30. maj 2014 Der har været en registreret opdrætter der opdrættede huskatte.. Jeg mener ikke hun kunne få "rigtige" stamtavler på dem (Men er ikke sikker)

• #10   30. maj 2014 er det noget h*n gør generelt eller ?

• #12   30. maj 2014 Jeg ved godt at det nemmeste ville være at spørge, men når alt kommer til alt vedkommer det jo faktisk ikke mig;)
    Jeg vil ikke hænge nogen opdrætter ud herinde, men ved hun er opdrætter, da jeg får et par år siden var ude og se på killing.
    Min søster fortæller mig så at hendes svigerinde skulle købe to killinger hos hende, og så var det at jeg blev nysgerrig;)
    De blir solgt billigere og uden stamtavle og stamnavn, og i mandens navn.
    Hun har stadig sin hjemmeside som opdrætter og er stadig at finde på killingelistens opdrætterliste.
    Tlf. nr. på annoncen i dba og på hendes hjemmeside er det samme.

• #14   30. maj 2014 Er det ikke Eva K herinde der også har haft en hunkat der slap ud og fik et ups kuld? smiley For så kan det være at hun har sat sig godt ind i det?

• #15   30. maj 2014 et ups-kuld registreres af hensyn til 24 mdr's reglen, men der gives ikke stamtavle

• #16   30. maj 2014 Fellis : Dårlig forklaring (=løgn) fra opdrætter...fordi uanset der er tale om et "ups-kuld", så skal de altså registreres og der udstedes nogen papirer på dem.

Det behøver nu ikke at være løgn, som Marianne skriver så skal ups kuld registret pga 24 måned reglen . Men der bliver ikke udstedet nogle papir på dem.
    Opdrætter må når uheldet er ude godt sælge dem som blandinger.

• #17   30. maj 2014 Blandinger:

(link fjernet)

• #19   30. maj 2014 Min søsters svigerinde har så ikke købt dem som blandinger, men racerene og fik at vide at begge forældre har stamtavle.

• #22   30. maj 2014 Og selvfølgelig kan jeg ikke vide om hun stadig er reg. opdrætter, kan kun se at hendes hjemmeside for opdrættet stadig findes.

• #25   30. maj 2014 Nu tror jeg så at svigerinden er ret ligeglad med stamtavle, når hun får langhårs killinger for den halve pris smiley
    Og på dba stod der jo ikke noget om reg.opdrætter.

• #27   30. maj 2014 Altså når hun kan sælge sine katte for 2000 og folk villigt betaler, så er det jo bare sådan det er smiley
    Og der var heller ikke blevet lovet en stamtavle

• #28   30. maj 2014 http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=51568 Var selv nysgerrig om hvad man gjorde når
    1: huskatte piger hos reg opdrætter fik kuld
    2: en opdrætter lavede look-a-.likes uden tavle

Fik svar i tråden her :)(håber det er ok jeg linker nu tråden netop besvarer blanding spørgsmålet

• #30   30. maj 2014 Hun har sit stamnavn en hel del år efter, at hun er stoppet som opdrætter, det bliver ikke bare lige væk.

• #31   30. maj 2014 Jo, der er nu hos Felis Danica taget stilling til hvad man gør i tilfælde af "Ups"-kuld, så de 4 hovedklubber bør i hvert fald agere på samme måde.
    Man skal pga 24 måneders reglen registrere kuldet via sin stambogssekretær. Der bliver ikke udstedt nogen stamtavler.

"1.4 Utilsigtede kuld
    Kuld efter en Felis Danica-registreret hunkat og en ikke-registreret hankat (fx en huskat) skal registreres i FD’s stambog under hunkatten.
    Samtlige informationer om killingerne registreres (antal, køn, farve, fødselsdato samt far, hvis kendt).
    Prisen for en sådan registrering er kroner 0,-.
    Der udstedes ikke stamtavler, men der foretages udelukkende registrering.
    Såfremt kuldets ejer efterfølgende opnår Avlsrådets godkendelse til at anvende en af killingerne i et avlsprogram, kan der udstedes RIEX XLH/XSH stamtavle til den pågældende killing til gældende takst på rekvisitionstidspunktet. "

(link fjernet)

Sådanne killinger skal man selvfølgelig ikke kalde racerene eller andet.

En opdrætter må derudover ikke (så længe vedkommende er med af en hovedklub) sælge katte som værende racekatte uden stamtavle. Dvs. at meget af det handler om formulering. F.eks. har man maine coon + norsk skovkat og der er sket et uheld så man har et blandingskuld, så skal dette selvfølgelig skiltes tydeligt i ens annoncering, samt gøres klart overfor køber.

Og nej, huskatte opdrætteren (som jeg kender, da vi udstillede huskatte begge to dengang) fik ikke FIFE stamtavler på sine opdrættede huskatte.

Grunde til at stoppe reg. opdræt kan være mange, dem der ses er at nogen er blevet fornærmet over en eller anden regel eller uoverenstemmelse med nogen, og derfor ikke ønsker at deltage i den del af katteverdenen mere. En anden kan være personlige problemer/tingene stiger en person over hovedet. En tredje manglende økonomi. Og en sidste dårlig moral - kan man få tingene til at syne af mere end de faktisk er.....

• #34   31. maj 2014 Lotte S - Den kom netop også for nogle år siden i halen på den diskussion der var omkring hvad man gjorde når man fik lavet sig et ups-kuld smiley

Kommentér på:
Reg. opdrætter

Annonce