1.485 visninger
|
Oprettet:
Reg. opdrætter eller ej.. {{forumTopicSubject}}
Min interesse for katte opdræt er ret stor, men efter et halvt års surfen på nettet er det altså ligefør at det at blive reg. opdrætter er falmet noget af forskellige grunde, selv om genetik interessere mig meget.
Utallige spørgsmål der er dukket op..!!
Et af dem er hvorfor klubberne ikke har regler om neutralisering, hvis problemet med tavleløse katte er så stor..??
jul 2006
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 81
Har læst om både mafia tilstande og i min surfen rundt på opdrætter sider, læst om folk der stoppede med opdræt pga. hetz og ja masser har jeg læst. Jeg er vant til et opdrætter og sports miljø med travheste og blev ret overrasket over det indtryk jeg har fået af katteverdenen, men håber da det er det forkerte indtryk..!!!!!
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
Jeg kan se flere gode grunde til det måske ikke er en god ide.
1: Det bliver sværere at blive opdrætter, og dermed sender vi endnu flere købere over til dem der laver halve/kvarte af et eller andet miks. Mange søger først stamnavn når de planlægger 1. kuld og ikke når de køber deres første avlskat.
2: Det indskrænker opdrætterens ejendomsret over killingerne, hvilket jeg ikke synes er klubbernes opgaver. Klubberne skal selvfølgeligt sætte krav om sundhed og kattenes forhold, så det er en god oplevelse at købe racekat, men derudover synes jeg ikke de bør sætte krav.
Desuden vil det nok give endnu flere opdrættere der laver hele/halve/kvarte af en eller anden given race, fordi de ikke vil ha trukket beslutninger ned over hovedet.
Det har flere gange været diskuteret at der skal stilles større krav for at blive opdrætter, men alle kravene vil sende endnu flere ud og lave tavleløse killinger, hvilket i mine øjne ikke er hensigtsmæssigt.
Når det er sagt, skal det også fremhæves at i mine øjne er en kælekat neutraliseret og færdigvaccineret. Intet forlader mit hjem i fertil tilstand.
Men jeg mener det er den enkelte opdrætters beslutning, og selvom jeg neutraliserer alle mine killinger jeg ikke selv beholder, så ville jeg overveje en anden klub hvis jeg blev mødt af sådan et krav. Så længe mine forhold er til at lave killinger der er sunde, veltilpassede og raske, så er det mine killinger, og jeg vil sku selv bestemme over dem.
jul 2006
Jeg havde ikke lige tænkt at det ville kunne presse nogle opdrættere til at lave uden tavle, og dermed alligevel ikke være nogen løsning, fordi det herinde virker som om at det ville være aldeles utænkelig opdrættere kunne finde på sådan noget..!!
Nu blir der hylet op om at dem som sælger tavleløse killinger ikke tester deres katte...jeg ved så at det gør heller ikke alle opdrættere, så går ud fra at der ingen regler er heller om det fra klubbernes..!! Hvorfor..??
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 19 Svar: 699
jul 2006
Jeg kan ikke huske hvilken debat det var, men en opdrætter var fremme med at nogen ting skulle man tie stille med for det var dårlig reklame for opdrætterne og at selv om det var et bråddent kar så snakkede man ikke højt om det. Er det sådan det fungere..??
jul 2008
jul 2008
jul 2008
jul 2008
Jeg forstår udemærket hvorfor en kat skal have tavle og synes det er super, at der testes for arvelige sygdomme, at kattene neutraliseres o.s.v. Jeg er ikke opdrætter, men sætter mig altid grundigt ind i tingene alligevel.
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
En "rigtig" opdrætter for mig er en der beholder til videre brug, og som efterhånden har en rød tråd i opdrættet.
Som opdrætter skal man naturligvis starte et sted, men de opdrættere der efter flere år kun kan fremvise katte fra andre opdrættere og som sælger allle killinger ud, dem vil jeg ikke kategorisere som værende "rigtige" opdrættere.
jun 2007
Og i mine øjne er det ingen undskyldning for at lade være, bare fordi andre ikke gør det.
Mange købere er begyndt at sætte krav om det og det håber jeg det bliver ved med.
I de sammenhænge jeg har set at tests er blevet nævnt ift. uden stamtavler, er når folk hævder de er i så åh så seriøse. Hvis de er det, så ville de sikre deres købere bedst mulige mod de relevante sygdomme.
I mine øjne er det useriøst ikke at teste, uanset om killingerne er med tavle eller ej.
jul 2008
Jeg kan sagtens se at mange opdrættere gør et stort arbejde, hvilket jeg blandt andet nyder godt af som køber. Jeg er en af dem der stiller krav til opdrætteren.
Om opdrætteren er ny eller har avlet katte i 20 år, er ikke en af de ting jeg kigger på når jeg køber kat. Der er både gode og dårlige opdrættere uanset hvor længe de har avlet katte. Men det kræver selvfølgelig, at man ved hvad man vil have som køber og ved hvilke krav man skal stille til opdrætteren.
jul 2008
Jeg siger ikke at du ikke kan dit kram, for det aner jeg ikke, jeg kender dig nemlig ikke. Jeg kan forstå du har været opdrætter i mange år, det har jeg respekt for. Men jeg er typen, der synes det er ubehageligt og unødvendigt at opdrætterverdenen (eller nogle) er så hårde ved hinanden og ved andre der eks.vis avler katte uden tavler.
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Katte: 7 Emner: 28 Svar: 495
husk lige at man ikke skal omtale personer, der ikke er til stede, ik ?
ha en super god dag alle sammen - og nyd det gode vejr :o)
apr 2008
Følger: 91 Følgere: 85 Katte: 9 Emner: 81 Svar: 7.602
Man kunne tro, at det er pga, strenge regler, osv. men nej det er det faktisk ikke. Jeg tror mange opdrættere vil have det fint med, at de skal taste deres katte for div. sygdomme.
At jeg aldrig bliver reg. opdrætter, er helt klart pga den modbydelige måde opdrættere er ved hinanden på, og den ene klogere end den anden. At opholde mig her på kg, har kun overbevist mig, at jeg aldrig skal være reg. opdrætter.
Det skræmmer mig en del, at mange opdrættere laver linieavl... og nej de ved desværre ikke altid hvad de får ud af det, og ødelægger racen istedetfor. Det er set med selv garvede opdrættere der har været i branchen i mange år.
Jeg tager helt klart hatten af for dem, der kæmper for, at racen forbliver det den var, og dem der tester deres katte og i det hele taget har hjertet på det rigtige sted, hos kattene.
Så selvom jeg kan blive kaldt bybér og hvad ved jeg, har jeg stadig respekt for nogle reg. opdrættere, men også ikke reg. opdrættere, og begge steder skal man passe på med hvad man køber. Man skal have en pæn portion viden med i bagagen.
Ja sikke en herlig varme. God søndag til jer alle:)
apr 2008
jun 2007
Lotte, hvad er det farlige ved linjeavl?
apr 2008
Kan lige tilføje, at det er let, at blive reg. opdrætter men at det kræver år og meget viden, før respekten følger med.
Jeg kunne godt nævne eksempler på linieavl der er gået skidt, men vi må ikke nævne navne her, så det kan ikke uddybes mere fra mig.
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 431
Jeg vil give helt ret i at katte verden er hård, men jeg føler mig også som en del af et fællesskab. Jeg får engang imellem virkelig skæld ud på andre forumer, men hvis man lytter og lærer kan man man også blive tilgivet for ens fejl (hvis man altså vedgår sig dem)
Jeg holder virkelig meget af det Lis skriver og jeg læser det altid, da jeg føler at jeg kan lære noget ved det. og jeg kan især lide denne sætning:
'Opdræt er en livslang læreprocess, nogle lærer og tager til efterretning, andre lærer det aldig.'
Jeg er ny og det kuld jeg har nu er det først i mit stamnavn, men jeg ringer tit til mine mentorer for at lære mere. For jeg tror heller ikke at man ved noget om at opdrætte ved at få 1-2 kuld. Jeg ser min start som en mundsmag, af hvad der kan ske. Jeg lærer mere for hvert kuld jeg får, men jeg ved endnu ikke helt hvad det vil sige at opdrætte, for jeg har ikke prøvet ret meget. Jeg har ikke prøvet et kejsersnit, eller mange af de andre ting man kan prøve.
okt 2006
Grunden til de nye look hos ganske mange racer, skyldes ik opdrætterne, men dommerne. Eks. en opdrætter tar en kat med på udstilling som har mere profil en den burde, dommeren syntes den er lækker, og den vinder. Vupti vil alle udstillingsopdrættere lave det samme. Point er blevet flyttet, så hoved har fået mange af dem.
Og mht linieavl, så skaber man ik flere problemer en dem der allerede er i linierne. Linieavl kan få problemerne frem i lyset. Og selvfølgelig linieavler man ik videre på linieavl før om rigtig mange generationer.
aug 2006
Jeg ved også at sladderen kan være voldsomt, jeg er allerede upopulær fordi jeg har langhårede orientaler og ikke korthårede. Jeg er endnu mere upopulær fordi jeg foretrækker katte med mønster frem for dem uden og jeg er endnu mere mærkelig fordi jeg synes sølv katte med mønster er det smukkeste jeg ved.
Man kan blive kritiseret for alt og intet, men man lærer også af det. Jeg lærer mere af kritik end ros.. og engang imellem kan omtale som dem ovenover gøre mig mere sikker i mine valg. Jeg elsker sølvkatte med mønster og så må det være mit mål at få andre til af forstå hvorfor de er smukke..
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 63 Emner: 421 Svar: 4.876
okt 2006
Det har jeg set mange gange med Ragdolls, hvor en avlskat koster fra 6000 og op til 18000 alt efter farve. De nye tror så, at de kan sælge avlskatte i en lind strøm.....
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
aug 2006
Jeg tror ikke at det er nemmer at blive opdrætter med de mindre udbredte racer. Men jeg tror det er nemmer af få et godt forhold til de opdrætter der er af racen..
Og ved små racer kan det være svært at undgå linjeavl, men der gælder det vel om at vide at linjerne er sunde og stærke og at de kan holde til det.
Jeg har fået mange dejlige råd af erfarne opdrættere og et af dem er nr 1. regl her i huset.
Få ikke for mange katte (hav kun 6 eller derunder)
Jeg har fået afvide at for mange nye opdrætter har stoppet deres opdræt fordi de havde for mange katte.
Jeg tror (håber) at nye opdrætter der kun gør det for pengenes skyld bliver sorteret fra før de køber avlsdyr.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Nu er jeg ikke opdrætter, ej heller har jeg ønsker om dette.
Men jeg synes det ville være en god ide hvis du oprettede den tråd...
Selvom du har nogle markanter holdninger som du selv siger, så kommer du altid med saglige svar i de forskellige tråde, og du har ofte et svar på rede hånd uanset hvilke slags spørgsmål man støder på herinde.
Kan godt være jeg ikke altid er enig i måden du skriver tingene på, men du kommer frem med din pointe så den er til at forstå.
jul 2006
Definition...Ved indavl forstås avl med broder og søster, far og datter, søn og mor.Ved linjeavl er det med beslægtede, men med større generationsforskel.
Er indavl lovligt i klubberne..??
Indavl er jeg klart imod, men linjeavl derimod mener jeg er en hel anden sag. Min travhest feks. er linjeavlet og det er meget almindeligt i traveravlen. Selv om man avler efter nogen andre egnskaber må det vel forholde sig på samme måde, og man ska ha kendskab til de individer der ligger i stamtavlen så man ikke risikere at forstærke de eventuelle
dårlige egenskaber.
Tænker lidt på om der sker en forveksling mellem linjeavl og indavl, når nogen er imod linjeavl..??
En anden ting er så....er det kælekatte man vil avle eller er det racetypiske og udstillingskatte..!!
Vil man avle udstillingskatte med det racepræg der nu er nødvendigt der, ja så ER stamtavlen jo en nødvendighed, ingen stamtavle-ingen udstilling og ej heller ikke mulighed for at studere stamtavlen og forsøge at fremelske det nødvendige racepræg.
Med kælekatte derimod er jeg ikke så sikker på den der med at den tavle er af så stor vigtighed som det ind imellem lyder til, med omtanke og sunde katte..ja kommer der så ikke lige så tit sunde killinger ud af dem, som de killinger der er opdrættet med tavle og sælges fra som kælekatte..!! Det tror jeg, og i det tilfælde hvor det forholder sig anderledes både med og uden tavle, ja så tror jeg nu ofte det bla. er i kattenes leveforhold man skal se efter fejlene.
Men igen et dilemma...uden tavle hvordan ved man så om man kommer til at indavle !! Tjaaa...nogen som får tavleløse killinger har tavle på forældrene, og om dem har jeg ofte set at de alle blir beskyldt for at bryde et avlsforbud eller en neutralitations kontrakt, eller at de avler på noget som ikke er avlsegnet, men avlsegnet for hvem !!!! Nok ikke
egnet til nogles avlsprogrammer, men fordi de ikke besidder feks. de racetypiske træk godt nok, derfor ville de vel nok kunne være egnet til at få kælekillinger.
jun 2007
Linjeavl, indavl og hvad det ellers kaldes, er egentligt betegnelser for det samme, nemlig indavl. Der findes ingen definitioner der adskiller de to begreber, og alle har deres egen tydning af dem.
En klog opdrætter fortalte mig engang at linjaavl er når man selv gør det, indavl er når det er andre der gør det.
Der er rigtigt mange myter og skrøner om indavl, som nok aldrig bliver udryddet.
Når man indavler osm vi katteopdrættere f.eks. gør det, er det forholdsvis let indavl, hvor der ingen konsekvenser kommer fra selve indavlen.
Vi prøver at doble på de ting der ligger i linjerne, både de gode og de dårlige. Det kan være størrelse, imunforsvar, udseende, pelsegenskabet etc. Vi har nok alle nogle ting vi håber kommer til udtryk når vi laver en tæt parring.
Alle individer bærer på flere, recessive sygdomme, som sjældent kommer til udtryk. For at sygdommen kommer til udtryk, skal genet komme fra både mor og far.
Ved en tæt parring kan man være uheldig netop at få den sygdom frem i lyset. Men det kunne lige så godt være sket ved en udavlsparring. Så der er absolut ingen sikkerhed ved at undgå indavl.
Det vil sige at vi lærer vores linjer at kende på godt og ondt. Man bør ikke lave tætte parringer i linjer man ikke kender, da man bør ha en vis viden om hvad der ligger bag, og om det overhovedet er egenskaber man bør doble op på.
Når der ses konsekvenser der kommer direkte fra indavlen, og ikke fra linjerne, så er der blevet parret tæt i mange generationer (mor/far/søster/bror). Det kommer ikke ved få gange at gøre det, men ved 6-7-8 generationers tæt indavl.
Konsekvenserne der er direkte fra indavl er dårligt imunforsvar, små katte, dårlig fertilitet o.l. egenskaber.
For at vores system fungerer, er vi nødt til at have en vis diversitet i vores gener.
Alle individer har to sæt gener, et fra far og et fra vores mor. De gener er oftest forskellige, hvilket giver diversitet.
Når vi indavler højner vi sandsynligheden for at et afkom får et gen fra både sin mor og sin far, der oprindeligt stammer fra den kat der indavles på.
Når der indavles tæt i flere generationer, bliver de to gen-sæt mere og mere end, og så vil det komme til udtryk med dårligt imunforsvar, dårlig fertilitet o.l.
For mig er indavl/linjeavl en værktøj i mit opdræt, præcis som udavl er det.
Der er fordele og ulemper ved begge dele, og så længe man gør det hele med omtanke, burde der intet være i vejen for at bruge de værktøjer man har til rådighed.
apr 2008
apr 2008
Hvorfor tror du ikke vi bare skriver forældrenes navne...? For jo det kan vi /jeg gøre.
jun 2007
Lotte, jeg vil gerne bede dig om at svare på noget sagligt. Dette er ikke ment som et angreb, men vil gerne høre hvad dine tanker er om dette.
Rigtigt mange der laver killinger uden stamtavler, har på den ene eller den anden måde fået fat i en stamtavle, som de viser til killingekøberen som værende forældres/bedsteforældres. Dette gør nemlig det er meget nemmere at sælge killingerne. Og når køberne intet aner om farver og genetik går det godt hver gang.
Jeg har en tæt veninde der har lavet killinger uden tavler, og de bekendtskaber hun havde rådede hinanden til at følge den praksis. Alternativt er det nemt at finde en stamtavle på nettet og så skrive den ud, da køberne jo bare skal se en stamtavle men ikke kan se om den er ægte.
I følge min veninde har det været meget udbredt. Hun er heldigvis selv blevet klogere, og har neutraliseret alle sine katte, mens hun forsøger at lære og overvejer så senere at købe en hunkat og starte op med igen.
jun 2007
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 53
Desværre er katteverden blevet lidt barsk , synes jeg.
Reg. opdrætter eller ej..