1.519 visninger
|
Oprettet:
spørgsmål om udlån af MCO dreng til dame. {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg har en Mco dreng på 10 mdr som er begyndt at afmærke.... jeg kunne godt tænke mig at låne ham ud til en Dame med tavle. Aslan har selv åben tavle han må gerne bruges til avl.
Jeg tænker om man må og kan tillade sig at udlåne ham i bytte for en af de killinger der kommer ud af det ??
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
nov 2013
Det kan være Fiv, Felv, Hcm dna, Hcm scanning, SMA, PRA, PKD osv.
nov 2013
sep 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 28
Han hedder krogsgaard´s Findus.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Så skal have attest på han ikke har navlebrok og at han ikke er kryptokid .
Største delen af opdrætter tester selv for Hcm dna ( DNA MYPBC3) Hcm scanning, SMA, PKD , HD og parrer derfor kun med katte som også er testet for det samme.
Og er det selvfølgelig han også fiv og felv test .
Og jeg var dig så vil da tage en god snak med han opdrætter så du kender lidt til hans linier Om evt ligger noget linierne som er godt at vide når han skal lave afkom
sep 2013
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Da jeg fik min Main Coon dreng, var han fikset, men opdrætteren havde spurgt mig om jeg ville holde ham åben for et kuld, jeg ville så ikke men måske kan du få en aftale gennem hende, så bliver kuldet i hendes navn/ stamnavn.
Men test slipper du nok ikke for!
feb 2009
Den danske medlem af Fife er Fellis Danica .
Man kan ikke direkte være medlem af Fellis Danica .
Så Fellis Danica en paraply organisation for de fire hovedklubber.
Darak, Jyrak, Katteklubben, Racekatten .
Som vi så kan være medlemmer af.
sep 2013
jeg kan se i standardaftalen fra Felis Danica at opdrætter er medlem af jyrak.
Jeg har lige skrevet til opdrætter om alle de test om det er noget hun har fået lavet eller om jeg selv skal få lavet dem. og om hun er int i at låne Aslan (Findus)
Der står under særlige vilkår. : Må anvendes til avl på stambogført MCO, Avlen skal foregå efter Lam etiske regler og med de restrektioner der er påbudt avler.
feb 2009
Nogle af testene kan også først tages når omkring år, som hcm scanning , hd ect. .
Men hun har forhåbenligt testet forældre
Så det betyder stadigvæk du skal testet ham for nogle sygdommene.
Men jeg kan kun anbefale dig sætte godt ind alt der med opdræt inden du vælger låne ham ud til avl. Også når dy personligt ikke selv vil starte opdræt op.
Du stadigvæk et stort ansvar som hankatte ejer.
Og det derfor også vigtig at du kender til hans linier. Så du kan besvare spørgsmål som evt køber af en parring har til din hankattens linier.
sep 2013
nov 2013
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Og så er det værd lige at læse disse to artikler
http://www.kattehandel.dk/stamtavler.htm
(link fjernet)
Bearcloud (maine coon opdrætter) plejede at have en virkelig god artikel om det, men hjemmesiden virker desværre ikke lige pt (for mig i hvert fald)
sep 2013
og nej min opdrætter er ikke ny... og skal IKKE score kassen. Man kan sku da tale pænt herinde i stedet for at flippe total ud. Jeg spørger til reglerne og testene for at jeg vil gøre brug af dem. sku ikke bare for at lade katten pinke og parre til højre og venstre... så slap dog af. jeg sætter mig sku ind i tinge så jeg ved hvad jeg har med at gøre her.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Men de test er ikke noget opdrætteren bestemmer, det er det som er bedst for katten og kommende killinger.
nov 2013
Hos seriøse opdrættere bliver der ikke solgt fertile katte ud til nogen, der ikke ejer et stamnavn.
sep 2013
jeg kigger lige lidt på alt det i har sendt og så vender jeg tilbage når der kommer flere spørgsmål
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Dernæst skal du også vide at det for de killinger der kommer ud af det, og ikke mindst deres kommende ejere, at din hankat og den potentielle hunkat er testet fri for nogle meget kedelige og alvorlige sygdomme, der desværre findes i din race.
Kig lidt på det og få hjælp af en erfaren opdrætter, så er du godt hjulpet.
Det er ikke helt ligetil, hvis du gerne vil gøre det helt rigtigt for dig, din hankat, de kommende killinger og deres nye ejere.
Om du kan forlange en killing for paringen er jo op til hunkatte-ejeren og hvad i finder ud af. Men HUSK at det er meget vigtigt at få formuleret en god parings-kontrakt, som i begge kan være tilfredse med også selv om det evt bliver din venindes kat. Der kan komme meget skidt ud af ikke at have en kontrakt også selv om det er en person, man synes at kende rigtigt godt.
Men hvis jeg var dig, ville jeg få ham kastreret. Det er langt det bedste for katten og også det nemmeste.
God fornøjelse med hvad du nu finder frem til.
sep 2013
feb 2009
http://www.saxo.com/dk/praktisk-katteopdraet_pil-refstrup_paperback_9788771143478
Og ellers tage de kusus og seminar og uddannelser som hovedklubberne , studiekreds og Maine Coon klubben tilbyder.
Så du får lidt grundvidne inden.
Og kan også kun anbefale det til din veninde også når hun har hendes opdrætter i ryggen .
Man kan aldrig komme til at lære for meget .
Evt udstille din dreng som kastrat , og lære standard rigtig at kende for racen og se og mærke forskellig MCO og meget vigtig knytte kontakter.
Uden kontakter kommer man ikke langt .
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
spørgsmål om udlån af MCO dreng til dame.