Lære en voksen kat at fange mus? {{forumTopicSubject}}
Hvordan lærer man en voksen kat at fange mus?
Min mor har klaget voldsomt over de to drenge jeg fandt til hende fordi de ikke kan finde ud af at fange mus. De er brødre, lidt over et år gamle og vokset op som 100% indekatte. Nu er de inde/ude og bor på en gård hvor de gerne skulle kunne hjælpe til med at holde musebestanden nede. Det har de formentlig allerede indirekte gjort da de/ den ene af dem er blevet far til et kuld på 5 killinger, men det kunne være fint hvis de også selv kunne hjælpe til lidt mere direkte.
Begge drenge er nu kastererede da vi ikke skal have flere killiinger. Mor katten er pt. på piller, men bliver "ordnet" samtidig med killingerne når de er gamle nok.
Da der har været problemer med museskader i malkeanlæggets ledningssystem, så er der altså brug for nogle gode musefangere.
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 157 Svar: 738
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 75
De har begge to været nede i en korn silo hvor der render en masse mus rundt. Musene kan ikke komme op ad de glatte sider, men kanten er ikke højere end at kattene kan hoppe op selv. Der sad de bare og kiggede mens der løb 25 mus rundt om næsen på dem. Tror slet ikke de opfatter dem som mad..
Tror i man kan gøre ligesom kattemor gør med sine killinger, og fange en mus til dem og slå den ihjel. Evt lave et lille hul i den så de kan lugte blod? Hvis der nu skulle gå en mus i en af klapfælderne inde i huset, så er det jo rimeligt nemt at tilberede den lidt til dem
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 157 Svar: 738
det med blod tror jeg ikke, og er det spids mus, dem sætter kattene helst ikke tænderne i, da de skulle smage fælt...
stakkels mus i den silo, de må have været helt i panik.. :-((
kan i ikke finde en human måde at få ryddet ud i dem.. ?
jeg har selv mus i bur, men de er jo helt trykke ved kattene, sidder og napper dem i ppoterne hvis de kan komme til det...
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
Alm. mus er de til gengæld glade for at slå ihjel og æde. Jeg tror måske at kattene er blevet frustrerede over den store flok af mus at de slet ikke ved hvordan de skal reagere.
Måske kan man tage en død mus og binde en snor omkring den og så "lege" med kattene så de på den måde opfatter lugten af en mus med leg.
Jeg er selv glad for mus og har haft mange tamme igennem livet og jeg bryder mig ikke om kattes leg med musen, men det er nu engang naturligt for katte at fange både mus, fugle, insekter og andre små byttedyr.
jul 2007
Det er alm. markmus som de normalt godt gider æde. Kitte valgte dog bare at knække nakken på dem og lade dem ligge. Hun er super effektiv og er ikke slem til det med at lege med dem i timevis. - Heldigvis, jeg kan slet ikke holde ud at se på sådan en stakkels lille forskræmt mus der bliver puffet rundt på gulvet. Hvis jeg ser en af vores katte der "mishandler" en mus sådan, plejer jeg at hente hunden (en ruhåret hønsehund) og lade hende ordne det. Hun hapser dem lynhurtigt. Hun er bare alt for stor til at man kan have hende med op ad en stige og putte hende ned i siloen...
Men jeg må prøve det med at lave et legetøj ud af en mus næste gang jeg skal hjem på besøg på gården.. Så kan det være man kan lokke de to dovne hankatte til at sutte lidt på den..
jan 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 2 Svar: 23
Ingen af dem har ellers nogen side set en levende mus før (de var 12 hhv 2 år kattene)
Det er selvfølgelig også muligt at de bare legede dem ihjel
jul 2007
Den ene af drengene stjal en død mus fra en af killingerne og suttede lidt på den. Han knurrede også grundigt af de killinger der mente musen var deres og fulgte efter ham, men han glemte den hurtigt igen og lod killingerne tage den..
Vi håber at de efterhånden får øjnene op for hvor sjovt det kan være at fange mus. Måske har det allerede hjulpet lidt at de af og til har fået fat i en død mus som morkatten er kommet med til killingerne.
Jeg er slet ikke i tvivl om at de små nok skal blive dygtige jægere når de bliver ældre
Forresten, så er det markmus, husmus og andre af den "lækre" slags.. Har endnu ikke set at hunkattene har afleveret spidsmus.. Dem gider de nemlig heller ikke spise, så de bliver bare afleveret i aflivet tilstand..
Lære en voksen kat at fange mus?