{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

TICA udstilling.... {{forumTopicSubject}}

Hejsa Alle...

Tja....det var så den første danske TICA udstilling.....personligt var jeg meget tilfreds med udstillingsformen....syntes at måden hvorpå burene var placeret....i ringe.....hvor udstilleren kunne bevæge sig inden for "ringens mur" gav ro og mindskede det stress som jeg syntes der kan være på de øvrige udstillinger hvor folk maser og skupper til hinanden for at komme frem og tilbage....

Ligeledes syntes jeg at det var dejligt at have noget at give sig til hele dagen...for var den ene ring færdig...så var det videre til den næste ring......hvor det på en FIfE udstilling let - for mig - kan blive kedeligt hvis det hele er overstået inden kl. 11.30 fordi ens kat ikke kom videre i præmie rækken smiley

Dog fornemmede jeg skilte vande....en del følte ikke at standarten blandt kattene havde samme høje niveau som på FiFe.....ligeledes fandt de det utilfredsstillende ikke at få et udskrift hvorpå kattens placering var skrevet såvel som en beskrivelse af den samlede vurdering af katten.....jo denne beskrivelse kunne jeg da også savne.....men hvor ofte er det skrevne ikke totalt ulæseligt smiley Vi har i hvert fald ofte siddet og forsøgt at tyde de små krudseduller uden at blive en dyt fis klogere....
Andre igen syntes at vurderingen af kattene var overfladiske.....

Og poient systemen....tja...lidt lige som at være på gyngende grund......jeg fandt aldrig helt ud af om jeg skulle være glad...eller meget glad for vores fine bånd...eller trist.........for da jeg lige havde modtaget et fint bånd til vores lille dreng blev jeg mødt af flere kommentar om - at de katte som vandt på TICA jo tydeligt vis aldrig ville gøre sig på en FiFe udstilling - at TICA dommere jo tydeligivst havde andre kreterier og gik efter den mere gammeldages type...hmmmmm

Anyway....personligt er jeg ikke afskrækket af udstillingsformen eller over at modtage fine bånd.....og vil da helt klart prøve en TICA udstilling igen.....

anna..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TICA udstilling....
  • #1   10. nov 2008 Gizmos søndag begyndte flyvende hos Adriana Kajon der kun havde fantastiske gloser at sige om min kæmpe. Og jeg var nær faldet ned ad stolen da han blev Best Household Pet Shorthair Specialty. Sikke en start.

Ikke så længe efter blev det tid til at besøge Kurt Vlach der med sin østrigske accent mindede mig om Arnold Schwarzenegger. Han gav Gizmo en 3rd Best Household Pet Allbreed. Han gjorde meget ud af at fortælle publikum at TICA gav ham 1 dollar pr. kat han bedømte, men Gizmo var en 2 dollar kat (sagt imens han demonstrede hvor hårdt det var at løfte ham). Da Gizmo så lige tog en lille gåtur og han måtte hente ham og løfte ham tilbage, fortalte han at nu var han blevet til en 4 dollar kat.

Tredie dommer Gizmo hilste på var Patricia Harding, der "sagtens" kunne løfte Gizmo. Hos hende blev det også til en 3rd Best Household Pet Allbreed.

Sidste dommer var Vickie Shields, der tog sig tid midt i de hektiske bedømmelser til at komme med sit input fra Over There på hvordan jeg kunne slanke Gizmo - det synes jeg bare var så sejt at hun gjorde. Hun afsluttede med at give knægten 2nd Best Household Pet Shorthair Specialty.

I alle fire ringe fik han Best of Color og Best of Division og huhej, Tina regnede lige lidt sammen og så gik det pludselig op for mig at bassen faktisk havde optjent point nok til ikke den første. men den anden titel i titelrækken hos TICA.

Så jeg er vist nødt til at få ham registreret så jeg kan få lov at kalde ham TICA Grand Master Gizmo frem over - det har da blæreeffekt så det basker ;o)

Allersidst på dagen blev der så holdt Best of Best Show, hvor de katte der havde opnået flest point på udstillingen blev præmieret.

Og sgi sørme om Gizmos nummer ikke pludselig stod på et bur. Så mig ned og hente dyret, denne gang med bling-bling på og aflevere ham i dommerringen.

Han blev 3rd Best of Best Household Pet og Adriana Kajon kaldte ham en "high achiever" fordi han havde samlet de mange point sammen på en dag alene. Hun kaldte ham også "my friend" og jeg var meget stolt over at skulle op og hente ham og den smukke kokarde der fulgte med.

Og så står man der og får at vide at ens kat sørme også lige er blevet tildelt The James C. Becknell Memorial Award og får endnu en smuk kokarde præsenteret. Der meldte sig godt nok nogle forræderiske tudefisk i øjenkrogene som jeg forsøgte mit bedste på at holde tilbage.

Om Mindeprisen skrives der: "

The James C. Becknell Memorial Award is to be presented to the Household Pet adult with the best "moustache." If there isn't a cat with a "moustache" then the Household Pet adult with the best "beard" shall receive the award. If neither of the two previous exists then the Household Pet adult with the best "belly buttons" shall receive the award."

Så for en gangs skyld var det åbenbart til Gizmos fordel at være lidt for rund om mavsen *G*

Gizmo sluttede dagen i sit bur, fuldstændig skjult bag 6 kokarder og nu er vi så hjemme igen hvor bassen går rundt som om han ejer verden...men det gør han jo egentlig også...

• #2   10. nov 2008 ja ja gizzermissen så var der lidt flere til samlingen. men tillykke med det, lurer lidt på at ta mine drenge med til foråret, skalde kan jo snart ikke vinde flere titler i fife

• #3   10. nov 2008 Hejsa....men hvad syntes I ellers om den anderledes måde at udstille på, vurderingerne og standarten ?

anna.....ps. tillykke smiley

• #4   10. nov 2008 Jeg er allerede vild med udstillingsformen. Ikke at jeg ikke kan lide FIFes måde at gøre det på, slet ikke, men som huskatteudstiller følte jeg mig meget mere velkommen i TICA end jeg nogensinde har gjort i FIFe.

Men derfor slipper man nu ikke for mig og Gizmo på JYRAKs jyske udstillinger fremover ;o)

Jeg kom vist også til at love den halve bestyrelse at jeg nok skulle møde op til næste udstilling med Junior - og naturligvis med Kong Gizmo igen, så det er da vist meget godt jeg allerede er blevet tilbudt en seng i det sjællandske, for den del havde jeg altså ikke lige tænkt på *G*

• #5   12. nov 2008 Personligt finder jeg udstillingsformen i TICA væsentlig mere retfærdig end eks. FIFè. Hos TICA bedømmes samtlige katte af alle dommere, dvs. at ingen kan føle sig heldig/snydt alt efter hvilken dommer katten skal op til. Alle katte dømmes ud fra samme grundlag, da ingen af dommerne kender noget til kattens evt. tidligere opnåede titler. Dommerne ved således ikke om katten på bordet er en novice, champion, SGC eller andet. Og hos TICA er der også langt større sandsynlighed for, at det faktisk *er* katten der bedømmes - og ikke ejeren ;o)

Hvad angår standarden på weekendens show, så synes jeg helt sikkert at den var lige så høj som på FIFÈs - i hvert fald for de racer, som jeg kender til. Og derudover tager jeg også dommernes ord for gode varer, når flere af dem fortalte, at standarden var høj, og stort set alle katte kunne gøre sig på shows overalt i verden.

Jeg synes absolut ikke, at bedømmelserne var overfladiske. De er anderledes end vi er vant til fra FIFè shows, men der er flere ting, som jeg mener, at man skal tage med i sine overvejelser: For det første starter dommernes bedømmelser af katten allerede mens den sidder i buret, inden dommerne tager katten ud. Allerede når de tager katten ud af buret har de en fornemmelse af tyngde, længde m.m. Proportioner, hoved, hale m.m. vurderes mens katten er på bordet. Derudover er det også værd at have med, at dommerne er vant til at håndtere og vurdere flere hundrede katte hver dag på hvert show de dømmer, så de får lynhurtigt en vældig stor erfaring heri. Hvor meget den enkelte dommer siger under selve bedømmelsen varierer så, men stort set alle dommere er rigtig gode til at fortælle om både den pågældende både kat og race under deres finals.
    Jeg er også helt enig med dig Anna; mange af de skriftlige bedømmelser er tit ulæselige, og personligt synes jeg ikke at jeg kan bruge det til ret meget. Jeg ved godt selv hvor min kats stærke og svage sider er, det behøver jeg ikke en dommer til at fortællle mig. Som udgangspunkt er en TICA dommers holdning, at de ikke gerne siger noget negativt om nogen af kattene, men vælger at fremhæve de positive sider. Vil man som ejer af katten gerne høre mere uddybende om den pågældende kat, så er man mere end velkommen til at henvende sig, når bedømmelserne er overstået, og så fortæller de gerne også om de "svage" sider hos katten, men de ønsker ikke at udstille en ejer/opdrætter foran alle andre ved at påpege fejl og mangler. Og det synes jeg personligt er vældig respektfuldt!

Jeg behøver vel næppet at sige, at jeg elsker TICAs udstillingsform og det uforudsigelige i den ;o) Selv man bliver 2. bedst i enten farve eller division kan man sagtens få en plads i en final.

• #6   13. nov 2008 Hejsa igen....

Jamen -.....så kan det jo være at jeg ramler ind i Jer på næste TICA udstilling....vi kommer...thats for sure smiley

anna

• #7   13. nov 2008 Det gør du helt sikkert Anna - og måske også hvis du kommer til et tysk TICA show ;o)

Christina

• #8   15. nov 2008 Hejsa...faktisk har vi overvejet i TICA show i tyskland efter jul og inden foråret....vi har også kikket på Wien....men ved ikke om vi kan nå det i fht. vaccine

anna

Kommentér på:
TICA udstilling....

Annonce