{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.711 visninger | Oprettet:

Gravide kvinder og katte {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Min veninde er gravid. Vi kom til at snakke om katte og gravide. Både hun og jeg har hørt at det kan være farligt for barnet hvis den gravide er i selvskab med katte? Nogen der kan beskrive dette her for mig? Efter hva jeg husker så er det kun katte som går ude?

På forhånd tak..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gravide kvinder og katte
  • #1   19. mar 2009 Det er noget med en sygdom katte kan smitte den gravide med og dermed også barnet.. Denne sygdom man skade barnet..
    Hun bør gå til læge og finde ud af om hun har haft denne sygdom før, har hun det så sker der ikke noget..

// Kristina

• #2   19. mar 2009 Læs om toxoplasmose og smittefaren (link fjernet)

• #3   19. mar 2009 Så vidt jeg ved har katte da den modsatte effekt, såfremt at de er vaccineret. Min mor har altid været i kontakt med katte, høns og andre dyr, og det har jeg også som spæd og senere hen. Jeg er i hvert fald hverken blevet syg eller død af det, tværtimod.

Derimod lider min fætter og kusine, der aldrig er i kontakt med dyr (udover når de besøger folk, der har dyr), af astma og astmatiske bronkitis. Muligvis fordi de lever i et for sterilt miljø.

• #4   19. mar 2009 Men jeg blev vist klogere af dette indlæg.
    Tak for ny viden dkkorat * smiley

• #5   19. mar 2009 er selv gravid for 4 gang nu og har altid været i kontakt med katte hverken mig eller mine børn er blevet "syge" / taget skade af det :O)

• #6   19. mar 2009 Det kan være fordi du allerede har haft sygdommen, også sker der ikke noget..

• #7   19. mar 2009 *gg* ja det ved jeg så ikke noget om hæhæ er det noget man kan blive testet for eller hvordan hænger det sammen ?

• #8   19. mar 2009 Ja det kan man hos sin læge...
    Da en fra min familie var gravid for første gang var hun panisk og tog til lægen, og han tog en test og sagde at hun kunne være helt rolig.. hun have haft sygdommen og derfor ville der ikke ske noget..

• #9   19. mar 2009 Der er præcis som Kristina siger. Har man haft Toxplasmose, og det har mange uden at vide det, er det ufarligt da man ikke kan få det igen. Det er en simpel blodprøve

• #10   19. mar 2009 er det så bare en blod prøve ? så tror jeg nok jeg også vil blive testet for en sikkerheds skyld =O)

• #11   19. mar 2009 hihi nice :O)

• #12   19. mar 2009 Nej nej nej, den har i begge to helt galt fat i ;o)
    Det der <i>kan</i> være "farligt" er som dkkorat siger toxoplasmose. Og det kan man ligeså nemt få, ved at rode med grøntsager og jord.
    Man skal have handsker på, når man skifter kattebakken, hvisd man er gravid, fordi at toxoplasmosen kan være slemt at få for det lille foster, hos den gravide.
    Katten kan få det, hvis den går ude og evt. spiser dyr.
    Da jeg var gravid havde jeg bare handsker på, når jeg skiftede kattebakken, og bagefter vaskede jeg hænderne grundigt.
    Så "værrer" er det heller ikke :o)

• #13   19. mar 2009 Det er ikke hvad lægen sagde til os..

• #14   19. mar 2009 jeg roder nu heller ikke i katte bakken ;O) har fået en som skal rulles rundt med en skuffe i af min mand ;O) og vasker altid fingre når jeg rører i jord og kød OSV ... troede ikke det var samme sygdom hihi smiley

• #15   19. mar 2009 Mange tak alle sammen.
    Men det vil sådan sige hvis hun ikke har haft den sygedom og hun besøger mig når jeg engang får min kat hjem. Så kan hun ikke blive smittet når han er indekat og når han er blivet vaccineret??

• #16   19. mar 2009 Kristina... var det til mit indlæg??
    Jeg er selvfølgelig ikke ekspert på området ;o) men det er hvad både min egen læge og mine kattes dyrlæge fortalte mig, da jeg var gravid....

• #17   19. mar 2009 Man bliver kolgere hver dag smiley

• #18   19. mar 2009 yeps ;o) Det er dejligt!
    Men det er godt nok tit svært at vide, hvad man skal regne med, når man får flere forskellige foklaringer, fra fagfolkene...

• #19   19. mar 2009 Fra netdoktor:

"Man smittes med parasitten Toxoplasma gondii. Denne parasit har katten som hovedvært, og formerer sig i dens tarm. Forstadier til parasitten (oocyster) udskilles med kattens afføring, de modnes og bliver smittefarlige efter cirka et døgn. Når katten smittes udskiller den oocyster i cirka 2 uger. Oocysterne kan spredes med vand, de er modstandsdygtige mod ødelæggelse og kan være smitsomme i op til et år. <b>Katten er altså smitsom i få uger mens forurenet jord og vand er smitsomt i et år. Det er forklaringen på, at kontakt med jord udgør en større smitterisiko end kontakt med en kat.</b> Under graviditeten kan toxoplasma smitte fra mor til foster. Der sker kun, hvis moderen selv er nysmittet med toxoplasma."

Der er altså væsentlig større grund til at være påpasselig, når man f.eks. ordner grøntsager eller graver i jorden.

Det er de færreste, der begraver fingrene i en kattebakke og bagefter stikker dem i munden.

• #20   19. mar 2009 "Det er de færreste, der begraver fingrene i en kattebakke og bagefter stikker dem i munden."
    Mmmmmm mmm ;o) Det lyder sørme ....knap så lækkert, hihi!! :oD Jeg fik lige et grimt billede i hovedet ;o)

• #21   19. mar 2009 LOL !!

• #22   19. mar 2009 He He Mega...

Hmm hvem glemmer osse at vaske hænder efter at man har reset bakker, eller rodet i jorden... eller for den sags skyld ordnet grønsager..

Jeg høre tit om dette... jeg fik mit første barn for 27 år siden og min læge sagde bare, får en anden til at rense og vaske kattebakken...

• #23   19. mar 2009 fra natdoktor:

Altså har man haft det, får man det ikke igen:

Gode råd til gravide, der ikke har haft sygdommen, eller hvor det er uoplyst, om den gravide har haft sygdommen eller ej. Følgende forholdsregler kan tages for at minimere risikoen for smitte:

Håndvask efter berøring med råt kød og grøntsager.

Håndvask efter kontakt med jord (brug evt. handsker ved have arbejde)

Spis ikke kød, der ikke er varmebehandlet. Kød bør således gennemsteges eller koges. Smag ikke på rå fars.

Grønsager og frugt vaskes grundigt

Drik ikke upasteuriseret mælk

Lad en anden person tømme og rengøre kattebakken, der skal tømmes hver dag. Herved undgår man, at parasittens forstadier, oocysterne, når at blive modne og dermed smittefarlige.

Gravide der har kat, har ikke større risiko for at blive smittet end gravide, der ikke har kat.

Hvordan stiller lægen diagnosen haresyge?

Ved mistanke om haresyge tager lægen en blodprøve til antistofbestemmelse. Ved hjælp af denne kan det afgøres, hvorvidt en person har haft sygdommen eller ej, og om man har aktiv haresyge på det tidspunkt, blodprøven bliver taget.

Hvis en gravid er smittet med sygdommen, kan man ved hjælp af en fostervandsprøve afgøre om fostret også er smittet.

Udsigt for fremtiden

Haresyge som ikke er medfødt har sædvanligvis et meget mildt forløb, men kan i sjældne tilfælde kompliceres med hjernebetændelse, hjertebetændelse (myocarditis) eller nethindebetændelse.

Ved infektion danner kroppen modgift (antistoffer) mod parasitten, og man bliver immun overfor ny smitte med parasitten. Hos de fleste vil enkelte parasitter overleve i kroppen, og disse kan blive aktive og give sygdom, hvis immunforsvaret svækkes.

• #24   19. mar 2009 Det kan godt være det er natdoktor - mente nu net:-))

• #25   20. mar 2009 Da jeg ventede min første datter spurgte lægen mig om jeg havde kat, det svarede jeg ja til og så sagde hun at så måtte vi hellere lave en blodprøve og den sagde at jeg ikke havde haft sygdommen, så jeg brugte handsker når jeg ordnede kattebakke..
    Da jeg så hørte noget andet om den sygdom, ringede jeg til en dyrlæge for at høre hvad hun vidste om det, hun sagde: det findes i kattelort OG kaninkød (ikke kaninens lort), så da jeg skulle være med til at slagte kaniner, tog jeg handsker på der også...

Kommentér på:
Gravide kvinder og katte

Annonce