{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.517 visninger | Oprettet:

Hold øje med din gravide kæreste {{forumTopicSubject}}

<b>og hendes mærkelige madvaner!

Det er ikke bare ammestuesnak, at gravide kvinder får lyst til mærkelige spiser. Alle har en svigerinde, der har gnasket sig igennem hele købmandens beholdning af syltede agurker eller en mor, der åd kassevis af appelsiner under en graviditet. Men nogle får så mærkelige lyster som ler, gips eller sæbe, og så er der grund til bekymring.

</b>Reelt ved vi ikke, hvorfor nogle gravide spiser mystisk. Men det ligger lige til de hævede ben at gætte på, at kroppen beder om noget, den mangler. Salt (syltede agurker eller kartoffelchips), C-vitamin (frugt) eller protein (som når den tidligere vegetar henrykt kaster sig over røde bøffer).

Så længe moderen til dit næste barn ikke udelukkende lever af wienerbasser og kakaomælk, er der ingen grund til bekymring. Men hverken forkerte, for få eller for mange kalorier er godt.

Dyreforsøg tyder på, at trang til usunde kalorier (burgere, fritter, slik) kan gives videre fra mor til barn.

<b>Lad sæben ligge
</b>Det er først, hvis diæten begynder at omfatte ler, gips, sæbe eller andre ting, der ikke på nogen måde kan betragtes som mad, at du skal have din gravide kone eller kæreste til lægen. Så er der nemlig tale om det fænomen, der hedder pica.

Disse mærkværdige spiser er i sig selv hverken godt for mor eller barn. Og trangen til at spise ikke-mad kan også være et tegn på en mangeltilstand. Det kan jeres egen læge let undersøge.

Kosttilskud med det vitamin eller mineral, som kroppen mangler, kan hjælpe på trangen til at spise rigtig besynderligt.

<b>Spis sundt sammen
</b>Der er altså ingen grund til at vride hænder eller lege mad-politi. Lad hende bare sætte tre glas (skummet) mælk eller et helt glas syltet chili til livs ad gangen.

Du kan hjælpe til sunde vaner, ved at I sammen ellers spiser varieret. Og så få pomfritter som muligt…

/DR

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hold øje med din gravide kæreste
  • #1   4. jan 2010 Jeg var vild med varm leverpostej med syltede agurker ved 1 graviditet, men ingen specielle madvaner ved de 2 sidste:)

• #2   4. jan 2010 min mor spiste en hel pose skumfiduser om dagen da hun var gravid med mig (= ... nu kan hun ikke fordrage smagen eller lugten af dem, hihi (=

• #3   4. jan 2010 hehe.. ja det tror jeg også.. ni måneder med det må være nok til resten af livet hihi smiley

• #4   4. jan 2010 Jeg åd tonsvis af frugt og grønt! Drak nok 3litter mælk om dagen og så havde jeg en ustyrlig lyst til lakrids piper under min graviditet, hehe....
    Jeg havde SLET ikke lyst til alt muligt usundt... (ved godt kakrids piper ikke er sunde, men dem måtte jeg ikke få for mange af, da lakrids ikke er godt under graviditeten)

Jeg har så en veinde der kunne æde et helt glas nutella om dagen! Og en anden veinde der fik den vildeste lyst til banan-madder med maionæse, hehe.... Føj føj, hehe....

• #5   4. jan 2010 Jeg spiste tyrkisk peber og andre peberbolcher hele tiden. Kunne vågne om natten, hvor jeg bare MÅTTE stå op og finde bøtten frem...
    Og ellers var det frugt og ærter, mums ærter, dem blev der godt nok spist mange af.

Men hvis man nu analyserer trangen lidt, så er det jo ret naturligt hvad kroppen beder om.
    Mit blodtryk var lidt i den lave ende, derfor bad min krop om lakrids. Ærter er fulde af protein og frugt er rig på alverdens vitaminer.
    Jeg spiste også vitamin-piller (tl gravide) men min krop var åbenbart ikke tilfreds med udbudet smiley

• #8   4. jan 2010 Nej ærlig talt. Det er jo ikke mad, så hvordan kan man overhovedet få lyst til at spise det?

Hvis man lytter til sin krop vil den fortælle hvad man har brug for, også når man ikke er gravid. Problemet ved denne metode er at man bliver "farvet" af det man kender. Hvis man f.eks. har brug for protein vil nogen få trang til kød/æg, andre til bønner/ærter.
    Jeg har en tese om at det er derfor mindre børn (under 3år) kan have lidt sære spisevaner. Den ene dag sluger de alt kød/bønner/ærter med stort velbehag og den næste er det kålen der ryger ned først hvorefter de pludselig kun vil have frugt i et par dage.
    Jeg tror på de spiser/søger det de har brug for, men det holder bare ikke rigtigt efter de har lært sukker/slik/andet usundt at kende, for så vil rusen i sukkeret trække mere end hvad de egentlig har brug for.

Hvis man sådan rigtig mærker efter, kan jeg ihvertfald godt mærke hvad det er jeg har brug for, i forhold til hvad det er jeg har lyst til. De matcher ikke altid smiley
    Nu vil jeg f.eks. spise noget mint-chokolade, men måske var det egentlig noget mere rigtig mad jeg har brug for. Jeg gider bare ikke smøre en mad, sååååå... chokolade bliver det ;-D

• #9   4. jan 2010 Nu er jeg ikke gravid og har heller ikke været det, men jeg kan da sagtens genkende det du skriver, Trine. Jeg kan da godt have en stor trang til salt eller sødt, at man så burde tage sig noget "rigtig mad" istedet for feks chips er noget helt andet hehe

Tror også tit at man bare mangler at tygge på noget - at man egentlig ikke er sulten, men trangen til at have noget mellem tænderne kan være stor smiley Og jeg er desværre ikke god til tyggegummi....men det er nok ikke en dårlig vane, at tygge tyggegummi....

• #10   5. jan 2010 Min mor proppede sig også med syltede agurker, da hun ventede mig smiley

• #11   5. jan 2010 Jeg vil altså også sige at en hver person med en sund fornuft kan vel forpokker sige sig selv man ikke skal spise jord, sæbe, ler eller noget andet!
    Uanser hvor meget jeg fik lyst til at spise disse ting ville jeg ALDRIG gøre det!

• #12   7. jan 2010 min nabo drak lagen fra sild fy for dèn,siger jeg bare.Jeg begyndte det sidste måneds tid med den første at spise Hindbærsnitter,kunne købe 3el.4 men de var væk,inden jeg nåede hjem igen....godt flippet ik varede længere,det feder jo en del...

• #13   8. jan 2010 Rille lagen fra sild yrk..:(
    Hindbærsnitter smager nu også bedre:)

• #14   8. jan 2010 dèt kan vi ihvertfald blive enige om...smill

Kommentér på:
Hold øje med din gravide kæreste

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce