19. feb 2008 Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
jeg har virkelig brug for hjælp! {{forumTopicSubject}}
jeg går i 10. kl på VUC, men har simpelthen ikke viljen/overskuddet/motivationen til at komme op om morgenen og af sted i skole...
jeg aner ikke hvad jeg skal gøre...
har haft en depression, men er heldigvis ude af den nu, og har været det siden slutnignen af november...
min kæreste er lige taget i militæret i går for at aftjene sin værnepligt...
jeg har (for at være ærlig) ingen venner eller veninder... jeg har faktisk kun min tidligere plejefamilie, min far, min kæreste og hans familie... og så nogle enkelte jeg snakker med engang imellem... og så er min tlf i stykker (4-tallet virker ikke mere) så de få jeg skriver med, er blevet til en; min kæreste, men han er jo i militæret nu...
jeg overvejer at lave et skema hvor jeg skriver hvad jeg skal lave hvornår osv...
jeg var til psykiatri i dag, og hun sagde at jeg skulle få noget hjælp fra kommunen, men det er jeg ikke særlig meget for...
er der nogle, der kan give mig nogle gode råd???
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Svar: 2
måske lidt fitnnes, det går alle da til, eller noget andet spændende..
det har alt sammen noget at sige og du får en masse nye inputs o energi
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Annoncer: 1 Emner: 68 Svar: 9.959
Hvilken hjælp fra kommunen? Måske er det ikke så tosset endda.... Du har vel intet at miste ved at give det en chance....
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
men jeg kom afsted i skole i dag, er begyndt at spise sundere, og så er jeg begyndt at gå tur på stranden et par gange om ugen...
nov 2008
Følger: 84 Følgere: 92 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.096
Man kan prøve at følge 5 gode råd, som gør din hverdag mere stabil og din psyke og fysisk stærkere.
1. Du skal sørge for at du får alle de nødvendig vitaminer og mineraler - det gælder alle mennesker. Det er godt at få mindst et varmt måltid om dagen. Hvis du har mulighed for det, så prøv at spise sammen med andre. Kosten skal indeholde en masse grøntsager, brød, kartofler, ris, pasta, fisk, kød og husk at drik rigeligt med vand.
I banan, kiwi, abrikos, blommer, ananas, valnød og solsikkefrø findes et stof som kaldes tryptofan - det er vigtigt at for at hjernen fungere godt.
Undgå slankekure.
2. Du skriver at du er begyndt at gå ture et par gange om ugen, jeg synes du skal prøve at gå tur hver dag. Motion og frisk luft er med til at øge signalstofferne i din krop og det får den til at fungere bedre. Det samme er solen, så du skal helst gå når solen stadig er på himlen :o)
3. Inden du går i seng skal du sørge for at være "gearet" helt ned - så din krop og dit sind er rolig. Du kan feks gå en lille aftenstur, læse en god bog osv. Derudover er det vigtigt at der er mørkt og stilhed i dit soveværelse og husk ikke at drikke kaffe efter kl 18. 00
Det er normalt at deprimerede vågner om natten og har svært ved at falde i søvn igen. Der vil det være en god idé at gøre noget af det samme som før du gik i seng, som feks at læse, men du kan også høre afslappende musik, spise en småkage eller drikker et glas varm mælk ( og varm mælk er faktisk rigtig godt).
4. Det er slet ikke tosset at du laver et skema, så du kan følge med i hvad du skal hvornår. Netop for at have muligheden for at stresse ned. Du skriver at du ikke rigtig har nogle venner eller veninder, men det er faktisk en rigtig vigtig faktor ved en let eller middel depression. Så jeg synes bestemt at du skal fortsætte og færdiggøre det du er i gang med, selvom det er svært. Du kan jo også snakke med lærere/ studievejledere på din skole og fortælle om din situation. Det skulle de kunne forstå og så kunne det være at i kunne lave en fælles aftale, om feks hvis du kommer for sent, eller udebliver en enkelt dag osv...
5. Tag vare på din sjæl - det lyder måske meget Dali Lama agtigt, men det er faktisk rigtig vigtigt. Fordi hvis man er deprimeret så ser man tit alting som sort, så undgå at lave drastiske ændringer i dit liv og prøv så vidt muligt at undgå at tage store og svære beslutninger, da de beslutning eller valg kan "farves" af din nuværende sindsstemning.
Det er også en god ting, at føre dagbog eller skrive breve - kan godt være til en ven, som ikke eksistere - men bare for at få afløb for følelserne. Og du skal endelig ikke holde tåre tilbage - da det kun virker helbredende at give følelserne frit løb.
Du skal holde dig fra alkohol og andre former for rusmidler, da det kan forværre din depression eller være med til at udløse en ny.
Men som jeg skrev i starten så konsultér din læge og hør hvad hans vurdering er - ovenstående råd er gode at følge for alle mennesker, men især deprimerede.
Pøj pøj med det hele! :o)
/Jeanette
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
med de ture et par gange om ugen, bliver det de dage jeg har sendt fri, dvs mandag, onsdag og torsdag, og det bliver på ca en times tid til halvanden, på stranden og med den dejligste hund.
derudover er jeg begyndt at tage min kat med ud på små gåture i sele; det gik fint indtil hun blev bange for en bil en aften, men vi arbejder på at gå ture igen uden at ville hjem...
jeg spiser varmt mad hver dag. kan slet ikke fungere uden...
mht vitaminer, så mangler jeg ikke noget, har fået det tjekket ved blodprøver...
jeg har virkelig brug for hjælp!