Forslag til KG;race, blandning+huskat {{forumTopicSubject}}
Hej
Ja jeg overvejede om det evt. kunne være en form for vejledning til hvordan katte placeres i de forskellige kategorier...
Da jeg tror der er en del tvivl omkring det, syntes jeg det ville være en udmærket 'service' til de nye brugere af KG, hvor nye brugere kan se hvor deres kat høre til.
Jeg finder en lettere irritation over at når man foreksempel går ind under racekatte foreksempel NFO: også finder en fantastisk lækker hankat...og man straks tænker i små tumlinger og stormer videre for at se et evt. uddrag af en stamtavle. Så er der skrevet; ingen.
Eller et andet eksempel en kat der er sat under en eller anden racekat, men hvor der bliver skrevet at det mere eller mindre er en rundkørsel af forskellige racer, så er den blevet smidt ind under en af dem.
Når man kikker i blandninger og finder en (dejlig) kat, der tydeligvis ligner en huskat...og hvor der absolut ingen træk er med en eller anden race.
Selvfølgelig kan øjet snyde, men når jeg ser de tråde, indlæg der er her. Hvor folk spørger er min kat en blandning eller en huskat?, jamen så må der evt. være brug for en vejledning til dette.
Det ville samtidigt også gøre de forskellige kategorier, racer osv. meget mere overskuelige.
Her er så hvorfor at den ligger i Off topic, da der måske kan være en evt. uenighed om hvor de forskellige katte skal ligge eller nogle syntes jeg er helt ude i skoven
I min verden ser kategorierne nogle lunde således ud:
racekatte: dem med stamtavler, og intet andet
Blandninger: de katte der IKKE har stamtavler, (også selvom forældrene havde) eller hvor man ved forældrene er et eller andet, eller katten er decideret 'lang'-håret pga. X sprang på naboens kat.
Huskatte: alle de korthåret katte, hvor man ikke aner om der ligger en race i...
Her vi det så være interessant at vide, hvor i syntes de forskellige høre til.
Samt kan en huskat eksempelvis være blå øjet? masket? eller høre det til i blandninger?
Er det nok man ved bedsteforældre, tipolde forældre var en smule (ex 1/4, 1/2) main coon/racekat, at den så ligger i blandninger? Selvom katten ligner en huskat.
Jeg syntes ikke KG skal være et diktatur, men måske at have en vejledning under FAQ om det. Med spørgsmålet; i hvilken kategori høre min kat ind under?
Mvh Heidi
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Huskatte der er maskede er blandinger.
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.876
dec 2004
jan 2006
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 44 Svar: 299
Christina B: Ja men så syntes jeg stadig det er under blandningerne...jeg syntes da også det kan være interessant at se hvad en X+X afkom ser ud. Men når jeg kikker efter mulige fædre til mine fremtidige killinger, så kan det være træls at blive 'skuffet' over at finde de første 10 meget smukke hankatte, men hvor der mangler stamtavlen før jeg at den kan være komme over i 'muligheder'.
Eller kikke på blandninger, og møde de første 30 huskatte, selvom de er smukke...
Sabina Sanchez: Så må du også lede efter hankatte (nu når du ingen har), når du får killinger, og ja...jeg ved så ikke om du har haft held med at spørge opdrætterne. Der ville blandningerne igen være en mulighed, for at finde potientielle hankatte, da chancerne nok er større (tror jeg) ved at spørge dem, end at spørge opdrættere.
.------------
Det interessante er at når der bliver afholdt charlotte's ugens kat konkurrencer, *tumps up for dem* Så er der forbavsende mange racekatte-navngivne i blandnings-konkurrencen. Så det må så kun være til min forundring at de ikke ligger i den gruppe ;o)
aug 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 25 Svar: 98
Jeg var selv meget i tvivl, da jeg skulle oprette Arnold.
Hans mor er norsk skovkat med tavle, og hans far er ??
Moderen smuttede ud af døren midt i en løbetid, og kom hjem med killinger i maven : - )) (heldigt for mig)
Anyway... Han er oprettet under huskat, for jeg var som sagt i tvivl...
dec 2004
Jeg er enig med Heidi i at dette vil gøre galleriet meget mere overskueligt
okt 2006
Selvom selve raceverdenen deler det meget mere sort på hvid op, at alt hvad der hedder uden stamtavle er = huskatte, men det har nok noget at gøre med den måde udstillingsverdenen er bygget op på, hvor både langhåret og korthåret stiller op mod hinanden, men jeg læste vidst en tråd herinde om der ville komme et forslag op til forhandling om at lave det ala det svenske. Hvor de langhåret-blandninger(/huskatte iflg. Fife) kunne få lov at konkurrere imod hinanden i en seperat gruppe.
Så er det jo meget rart at kattegalleri er på forkant med situationen og har muligheden blandninger
jan 2006
men som sagt går jeg ikke højt op i hvor de forskellige katte høre til tror mere at det er noget de registrerede opdrætter tænker på :o) (og ingen sure miner over det)
som i os selv nævner det tvivler jeg på at admin har tid og mulighed for at lave det om og så håber jeg heller ikke at det ligefrem skal gøre at folk bliver stemt ud som på hestegalleri hehe.
jan 2006
men hvad er en ren huskat egentligt sidder jeg så og spørger mig selv om for de fleste huskatte er vel lavet efter en tur ude i det fri os kan de vel være lavet af lidt af hvert hehe.
okt 2006
Men jeg finder det da stadig interessant at se 'racen' igennem, fordi jeg drømmer og har planer om Chloe engang skal have killinger...og fordi jeg bare elsker de røde af slagsen, så kan jeg ikke lade vær med især at lede efter dem. Især nu når Chloe har en bette rød i sig, så er planen også at få et kuld med forhåbentligt et par røde iblandt.
Også udstillingsresultater kan være sjove, kommentare fra dommere både gode og dårlige, så kan jeg sammenligne med Chloe og sige, nå hun har de øre, den hale iforhold til den kat.
Selvfølgelig kan jeg bare springe over dem der ingen har, men der er alligevel en god del. Eftersom Main Coon og NFO er der en del blandninger af ude i det ganske land.
Jeg syntes da bestemt ikke det skal være diktatur, eller som på hestegalleri, hvis det forholder sig sådan, at man ligefrem kan blive stemt ud for at have sat den i den 'forkerte' race...eller minus karakter fordi en eller anden mener at den SKAL ligge der og der..
Men det ville være rart at når jeg nu går op der er det stykke papir med, så kunne det være rart at jeg ikke behøvede at scrolle ned for at se om der nu også var en stamtavle inden jeg forelskede mig i en rød han misser.
Sådan ville det perfekte KG i min verden være, og det ved jeg godt at det ikke nødvendigvis bliver...
Men hvis jeg kun behøvede at bladre 5 sider igennem iforhold til 10, pga. upsere. Så fortrak jeg da helt klart det...for lidt doven er man vel altid ;o)
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.861
Heidi... jeg synes hvis det genere dig så meget at huskatte ligger under blandinger, så kontakt dog ejeren af katten og sig din mening.... hvor er det dit sted at komme ind og sige FEKS min tiger ikke er halv MCO....
Jeg har ingen beviser på han er det men fik et af ide hvor han er købt... Hvis jeg finder en jeg synes er plaseret forkert henvender jeg mig da til ejeren...
Og det med at de katte uden tavle ikke hører til i race klassen, hvorfor er de ikke gode nok eller hvad.... der er mange af de misser der er uden tavle hvor man godt kan se at de er sq NFO, Perser eller what ever....
det eneste jeg er enig det er at man ikke skal sætte sine blandinger ind under en af racerne den er blanding af...
Synes sq det er ved at gå for vidt... Jeg tro vi skal passe på med at dele os for meget op i ægte og ikke ægte..... er vi her ikke alle sammen bare for at blive klogere, lærer fra os og se på en masse dejlige katte...!!
Naja
jan 2006
jan 2006
men christina denne diskution har vi været igennem og jeg gider dem ikke mere jeg ændrer ikke min holdning og det gør og skal du heller ikke.
jan 2006
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
kan ikke forstå hvorfor en kat kun er en racekat hvis der er tavle på..
Putti er fx købt hos en der havde en del katte som hun avlede på, og jeg har set både mor og far, og begge er persere.. og at hun ikke har papir på det gør hende jo ikke mindre raceren.. igen, eller nogen andre racekatte uden tavle..
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 599
jan 2007
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
Bl.a er der en del MCO uden stamtavler, men de har jo sat kryds i at stamtavlen ikke er der.....
Hvis det er for at hjælpe folk der skal købe kat, skal kunne se der racetypiske, vil jeg da sige at selv blandt dem MED stamtavle - er der mange dårlige racetypiske ( og nu taler jeg kun om min egen race - andre kender jeg ikke )
Folk der vil snydes bliver snydt - så der vil altid være folk der har korthårede MCO olign.
jan 2006
jan 2007
jeg har også læst at bare fordi en kat har stamtavle er det ikke ens betydende med at den "lever op til standarden" hvis jeg må sige det sådan..
og så kan en racekat uden stamtavle jo ligeså godt være en del bedre end en med tavle hvis man ser på det på den måde.. og det er jo ikke fair..
dec 2004
Jeg er så nok en af de der bliver skideirriteret når jeg går ind for at kigge billeder af en racekat, for kun at opdage, at der ingen stamtavle er på.
Det er ikke for at såre nogen, men jeg tvivler ærlig talt på, at folk der ikke har opdrættet/udstillet en specifik race, kan fortælle om den er raceren eller ej. Så den der med at man har set forældrene der hvor man købte sin killing, den holder altså ikke som bevis for at katten er racren, det eneste der overhovedet kan være et bevis er en stamtavle.
Det næste jeg så vil sige er; at vi vel alle kan blive enige om, at vi elsker vore katte uanset race,blanding og hvad ved jeg. Vi synes alle at vores kat/katte er den flotteste og dejligste kat på guds grønne jord og sådan skal det jo også være.
Hvorfor så gøre den til noget den ikke er?
Jeg har meget svært ved at gennemskue tendensen til at "hakke" på de der har en mening om at racekatte er katte med tavler, når man selv har pokkers travlt med at forsikre om at ens egen kat er raceren. Det vil jeg forfærdelig gerne have en forklaring på.
Naja jeg tvivler på at du kan læse dig frem til at der er nogen der mener at blandingskatte ikke er gode nok, det er simpelthen ikke sandt. Men blandingskatte og katte der ligner racekatte er ikke racerene, jeg vil dog medgive de er ægte katte......det er alle katte
okt 2006
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er ægte, og hvad der ikke er...det er absolut ikke det denne tråd handler om. Forslaget var for at lave en nem vejledning for at nye brugere af KG vidste hvor de skulle placere deres katte. Så der ikke var huskatte mellem blandningerne, blandninger mellem huskattene eller nogen af delene i blandt racekatten, fordi en korthåret X tilnærmelsesvis ligner en main coon fordi den har en 'boks'.
Problemet er hvordan diffinere man en 100% ægte main coon...når den ligner?
Så er det nemmere at sige, den uden stamtavle = blandninger, og dem med = racekatte.
Så er man fri for 5 sider med blandninger, som du er inde på Naja...:
" det eneste jeg er enig det er at man ikke skal sætte sine blandinger ind under en af racerne den er blanding af..."
Ja selvfølgelig kan jeg skrive til huskattene i blandningerne, at jeg syntes de høre ind under huskattene. Men hvor herre til hest, hvis jeg turde gøre det ved en af blandningskattene i racer...
Når folk ser man bringer racekatte vs. blandninger på banen eller noget der tilnærmelsesvis kan misforståes sådan, så kommer der straks en lynch stemning. Og præcis den holdning kommer:
" Og det med at de katte uden tavle ikke hører til i race klassen, hvorfor er de ikke gode nok eller hvad.... "
Det kan vi diskutere til døde...
Jeg fandt tilfældigvis en kat med stamtavle, valgte at købe den og derefter er papire blevet en del af min hobby i det der hedder; at have kat.
At se en forfædre, samme forældre, samme et eller andet til min kat, syntes jeg er sjovt.
Samt som nævnt tidligere se udstillingsresultater, drømme hen og lede efter røde hankatte.
Derfor ville det hjælpe mig i min hobby, at jeg ikke skulle se 20 sider med X-katte...hvis vi regner på hvor mange flere der vil komme til kattegalleri igennem tiderne.
For kattegalleri vil jeg gætte på er det største forum hvad angår katte, og det eneste såvidt jeg er orienteret med samme muligheder for billedegalleri, fotoalbums osv.
Det har absolut intet at gøre med at blandninger ikke er gode nok osv.
Fordi jeg evt. selv malede med akvarel, er det ikke ensbetydende med at alt der er malet med akryl eller olie (ect.) burde brændes.
En helt anden mulighed var at udvide søge funktionen, så man ved oprettelse skulle afkrydse felter med med/uden, så var det på sin vis ligegyldigt hvor katten var...så kunne jeg blot søge. Endnu mere interessant ville det være hvis den søgefunktion blev udvidet, så der var mulighed for at lægge hele stamtavlen ind. Så man kunne søge på forfædre...og for at gå helt ind i drømme land; farvegrupper, farvekode osv.
Men det er desværre nok dybt urealistisk, da (intet ondt om) alle gallerierne er en standard side og selvom den måske også ville være interessant på både hunde/heste-galleri, så det ikke sikkert den er så anvendelig på bilgalleri.
jan 2007
Men jeg mener ikke at de er rigtigt at man kan sige at en kat ikke er en racekat hvis den ikke har stamtavle, og det kan da godt være at dét at man har set forældrene ikke virker, men nu går jeg da så sandelig ud fra at man kan stole på personen når vedkommende avler katte.. Racekatte.. desuden vil jeg godt vove at påstå at en perserkat ikke er til at tage fejl af.. man er jo ikke i tvivl om en kat er en perser eller ej.. hvis man ser på alle kattene som er blandinger mellem perser og andet, ligner de jo ikke en perser.. eller jo jo, men ikke så meget at de vil kunne gå for at være perser..
jan 2006
hvis man ville gøre søgningen nemmere skulle man jo hellere kunne søge efter farver og tavler som man foreksempel kan ved bruger med billeder osv så ville du nemt kunne finde en rød han med tavle.
jan 2007
uanset om nogen ser blandinger for at være gode nok eller ej (hvilket jeg da ikke håber nogen synes), så kan det da altså ikke være SÅ svært at se om ens kat er huskat eller ej.. hvis det er en racekat, har man jo ikke kun betalt 100 kr for den, så dér kan jo heller ikke være nogen tvivl.. jeg elsker alle katte.. alle dyr i det hele taget.. om de er blandinger eller ægte eller hvad de nu kan være.. det er et eller andet sted for mig ligemeget.. men jeg synes virkelig at det bare vil gøre det endnu mere forvirrende..
Og hvis folk ikke kan se/ved om deres kat er huskat eller blanding er det da vel lige meget.. ? som en anden skrev, så kan man da bare henvende sig til ejeren og spørge..
jan 2007
sep 2006
dec 2004
Men hvorfor ikke kalde sin kat for det den er?
Hvis man som du har en dejlig kat og man ved at moderen er raceren, men faderen er ikke, ja så er det altså en blandingskat man har og ikke en raceren kat. Længere er den altså ikke
Nu har jeg så 2 par "briller" på i KG.
Når jeg kigger på billeder, udfordringer osv, så har jeg een slags briller på. Jeg kan sidde i timevis for at dømme i udfordringer, for jeg går simpelthen efter flotte katte og flotte billeder, som dit, du ved det jeg er vild med Her er det for mig TOTALT ligegyldigt om katten har tavle eller ej, jeg læser ingen gang deres profil.
Men i mit private liv, altså i meninger og holdninger er det det andet par briller jeg har på. Her er jeg altså ikke ligeglad med om man kalder en kat raceren eller ej.
Og sådan er vi jo så forskellige
MVH
lone.... der stadig synes heidi´s ide er smaddergod
okt 2005
Racekat = katte MED stamtavle
Hybrid = Ægte katte UDEN stamtavle
Blanding = blanding af 2 eller flere racer
Huskat = korthårede der ligner huskatte
Eller noget helt 7´ende.
dec 2004
Det eneste du vil opnå er et større bravvallaslag og det kan du skyde en hvid pil efter. Vi debatterer sobert lige nu, så vær sød at lade være Tak.
sep 2006
jan 2007
*smutter lige ud af debatten i 5 mins tid... *
jan 2006
det er netop os det jeg har gjort, de to af dem har dog ikke tavle men de er stadig mco og nfo.
okt 2006
Men som du nok også læste så var jeg også inde på at det absolut intet havde at gøre med "hvilke katte der har RET til at være hvor og hvorfor osv."
Men du må have en forsat god dag, hvis du vil lade os være
Zabrina A: Jeg vil give dig ret i at perseren er nogenlund til at se sig ud af...
Hvis man kikker i dba.dk vil man finde mange 100% ægte uden stamtavle katte, og det er hvorvidt killingen nogensinde har set skyggen af en stambog eller har et par forfædre der havde.
Sidstnævnte kan være svære at se om hvad de er, også selvom det er 3-generations main coons/norske skovkatte uden stamtavle. Især når billederne der er taget er så gode som muligt og forsøger at fremvise katten bedst, måske hvis man fik katten i hænderne ville det være lettere at vurdere...eller man fik set den fra alle vinkler og begynder decideret at lede efter 'fejl'.
Så er det dog betydelig lettere at se på stamtavlen, det er bare lettere uoverskueligt hvis tilstrømningen fortsætter...
Det kan da godt være at en main coon hvor forældrene havde stamtavle er bedre racemæssigt end en killing med. Men så er det opdrætterne der er problemet, og måske har avlet på noget der burde være steriliseret.
Men så må man jo som uerfaren racekat-køber finde det bedste og sørge for der har været nogle katte med nogle resultater bag sig inde ovre og krydse tavlen. Så er man da ihvertfald på vejen der henad til at have noget der er racetypisk.
- og jeg tvivler på at en hankat der har opnået EC, har en fribeskæftigelse der hedder avl uden stamtavle...
Desuden som *polycat* er inde på så vil folk alle dage blive snydt, og det drejer sig både om 'korthåret MCO' og racekatte...
Men fællesbetegnelsen for begge ting, ville være at have folk sat sig ind i sagerne, så havde de nok ikke endt med det...
dec 2004
Bevis det........det er det det hele bunder i ....Beviser.
Man kan sagtens have en kat som ligner en MCO, en NFO en PER osv det er meget fint.
Men for at en kat skal være raceren skal det kunne bevises både fænotypisk og genotypisk og genotypisk kan man ikke uden stamtavle og/eller DNA test.
jan 2006
jan 2006
dec 2004
dec 2004
jan 2006
men jeg gider ikke diskutere noget som du og jeg tydeligt ikke er enige i.;o)
okt 2005
Meeen - der er flere opdrættere af ægte MCO uden tavler, der har stamtavler kopier, netop til at vise til deres killingekøbere. Disse stamtavlekopier kan man ikke umiddelbart se er koiper, og de har aldrig tilhørt de katte de siges at tilhøre.....
Det er bl.a derfor opdrættere er holdt op med at lægge hele stamtavlen ud på nettet, med FD LO numrene - for det misbruges.
Nå det var et sidespor - og hører ikke helt til i denne debat. SORRY
jan 2007
okt 2005
Men der er en max. grænse på hvornår man kan søge stamtavle . mener ikke killingen må være over 10 mdr - så er det for sent.
jan 2006
men synes da bare i skal sende jeres ideer ind til admin. :o)
apr 2005
Følger: 56 Følgere: 54 Katte: 12 Emner: 192 Svar: 597
Jeg syntes at en racekat er en kat med stamtavle!
okt 2006
For jeg undre mig engang imellem over hvor mange der af MCO'er og NFO'er uden stamtavle, når der fx. med Birma, Persere praktisk talt er minus af 100% ægte-avl. Der er nogle, men det er reglen end undtagelsen; ½ / ½
SORRY det ikke lægger indenfor debatten.
okt 2005
Hvis du læser på Lille My´og killingernes profil står der osse mainecoon lookalike.
Jeg ved hendes far er ÆGTE MCO, for han har stamtavle, og jeg ved opdrætteren af Lille My SIGER hun er ægte - men det har jeg jo ikke noget bevis på at hun er.
Der kan udemærket ligge en alm. strivret huskat i hende.
Men derfor er hun jo alligevel DEJLIG - og ligeledes hendes killinger.
jan 2006
okt 2005
Dem er der osse mange af.......... men de andre findes altså osse...... :o(
jan 2007
hvis din kat ikke havde stamtavle, men begge forældrene var ægte, ville du så synes det var rigtigt hvis nogen kaldte din for blandingskat?
apr 2005
Hvis forældrene havde stamtavle, ville jeg undre mig rigtig meget over at der ikke blev lavet stamtavle på killingerne!
okt 2006
<b>flere forslag/meninger til om forslaget er godt/dårligt er velkomne</b>
apr 2005
okt 2006
jan 2007
okt 2006
Foreksempel fremvise en kopi af en indscanning der er hentet et eller andet sted fra en hjemmeside...så vil de fleste hoppe på den, for det er jo 'rigtigt nok' nu når vedkommende ikke ejer faderen og killingen ser lidt pjusket ud.
sep 2005
Naja
sep 2005
Og nej lone, jeg kan ikke læse mig til at nogen mener at div katte uden tavle er bedre end andre bevars ,men jeg sætter aligevel spøgsmåltegn ved det.... hvor skulle denne debat ellers komme fra...
og så synes jeg heller ikke det står noget i galleriets regler om at din kan skal have satmtavle for at blive oprettet under bengal, Mco eller perser....
Hvad er det der gør jer så vrede ved at der er nogen der har købt en kat uden tavle og gerne vil vise den frem som det de har fået afvide den er.....??
jan 2006
jan 2007
okt 2006
Du får os til at lyde som vi er ved at fare i flint over alle dem med blandninger og nærmest på deres vejne allerede har bestilt sprøjten til katten.
Men det kunne da være meget rart med en FAQ dims der spørger, i hvad kategori skal min kat være i?
Jeg har absolut <b>ikke</b> sagt den skal ligge i retningslinjerne, om at katten skal ligge der og der...og sker det ikke, vil admins rette katten eller fryse/slette brugeren.
okt 2005
Poly-Cats - Hvorfor skulle en MCO opdrætter undlade at lave stamtavler på sine katte? Hun kan jo for mere for dem med stamtavle end hvad udgiften til stamtavle er...
...........................................................................
Øh - det tror jeg da heller ikke MCO opdrættere gør - jeg svarede på Heidi H´s kommentar om ar MCO folk havde for mange MCO ude med avlsforbud, som folk alligevel opdrætter på....
Så jeg forstår ikke helt dit spørgsmål ?? *ss*
apr 2005
jan 2006
sep 2005
Nå men vi må helere stoppe her eller for vi måske forfrysninger...
Men til det det handler om denne tråd, synes jeg det vil være spild at admins tid og det vil dele Kg op endnu mere end det allerede er..... og det er sq ikke noget jeg ønsker for galleriet...
Naja
apr 2005
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
j
apr 2005
okt 2005
Svarer dig i den anden tråd julie
jan 2006
okt 2006
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Så sent som i går, stødte jeg ind i en kat, der mest af alt mindede om en perser/mco blanding.
Den står under NFO - sikkert fordi den er semilanghåret og dejlig ;-))
Ingen skal være i tvivl om at jeg er vild med alle katte, jeg kunne bare tro at det vil være meget meget nemmere for nye, hvis de kan sætte deres kat hvor den hører til.
Mener man at ens kat er en raceren NFO/MCO/PER osv. men ingen stamtavle har, så kommer man jo ikke galt afsted med at sætte den ind under raceren uden tavle.
Der er jo også konkurrencen racekat MED og UDEN stamtavle og sjov nok så er der ingen brok der..
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Hvis man søger en bestemt race, så behøver man kun at lede det ene sted, da sansynligheden for at kattene er racetypiske derved bliver større.
Det ærger mig enormt meget, hvis en korthåret NFO står som raceren NFO. Det er jo ikke billedet på en typisk NFO.
Sådan har jeg det med alle racer, så hvis der var en ny bruger, der gerne vil se hvordan en NFO ser ud, finder en sød kat uden stamtavle og danner sig et indtryk af racen. Kommer ud til en opdrætterm hvor det viser sig at den kat de har set, slet ikke minder om den/m opdrætteren har. Så må man ud og søge igen.
Det gør altså søgningen meget nemmere for alle parter, og det er ikke for at være hverken snob eller fornem at jeg skriver dette.
apr 2005
okt 2005
okt 2006
tak for de pæne ord om 'idéen' :o)
jeg vil bare lige skrive at er der yderligere diskutioner og <b>meninger om begrebet, racekatte vs. blandninger</b> er vi nu rykket til en ny tråd:
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=19394
Forslag til selve denne tråd er stadig lige velkomne, jeg syntes der skal være gode muligheder for alle dem der har lyst til at svare i denne tråd, inden den bliver sendt ind som et decideret forslag.
Jeg syntes dog stadig at det er ok, for alle dem med blandningerne at sige at de stadig mener deres kat høre under racer...selvom jeg tiltider får grå hår af dem (ment på en pæn måde)
Men hele forklaringen og meningen må bare komme i ovenstående tråd...
Tænk venligst på at forblive nogenlunde realistiske i jeres forslag...
Forslag til KG;race, blandning+huskat