Stort dillemma {{forumTopicSubject}}
Hej alle katte mennesker.
Jeg har noget jeg gerne vil ud med, og håber på nogen input, om ikke andet så skal jeg i hvert fald bare have det ud ved at skrive det.
Det bliver en længere historie, skal prøve at gøre det kort.
Min nevø er lige fyldt 18 år. Han har altid været meget forkælet og fået penge i hoved og røv af både mine forældre og min søster (hans mor). Hvilket har resulteret i et stort behov for mærketøj og dyre mobiler. Det første han gjorde da han blev myndig var f.eks. at købe en iPhone 5.
Jeg har oftet prøve at forklare dem at dette kun vil give problemer senere, og de har da også til dels lyttet.
Han har haft en utrolig hård barndom, blandt andet med voldelige mænd. Senere i hans teenage år har han været ude i forskellige ting, med minimum hash, men tror også der har været hårdere ting indblandet.
Han har gået meget med udlændinge (IKKE at jeg er racist overhovedet), som også har været ude i problemer. F.eks. var der en episode hvor ham og hans venner "kom til" at sætte ild til deres skole.
De seneste år har han udviklet sig meget, og blevet en forholdsvis rolig og dejlig ung mand med nogen rigtig gode venner.
Han er en meget charmerende type og han forstår at tale for sin sag.
Han har altid været utrolig dygtig i skolen, og er nu gået igang med en uddannelse hvor han for det meste får top karakterer. Igår har han desværre haft en uheldig eksamen.
Nå, men sagen er den, at han her til aften kontakter mig for at låne penge. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre (da jeg har nogen naturlige alarmklokker som ringede). Jeg vælger derfor at ringe til min far (han forklarede han ikke kunne få sig til at låne hverken af sin mor eller mine forældre, da de alle 3 sidder i dårlige økonomiske situationer). Min far siger jeg skal lade være, og at de allerede idag har givet ham penge.
Nå, så siger jeg til min nevø at jeg ikke vil låne mig penge, og han kommer så forbi min lejlighed for at snakke med mig.
Desværre, er jeg utrolig dårlig til "face to face" situationer, da jeg kommer til at handle dumt, bare se hvad der efterfølgende sker:
Han forklare at han har ferie indtil på mandag og han gerne vil væk fra byen lidt sammen med en gammel ven, da han er uvenner med halvdelen af sine venner her i byen. Jeg snakker frem og tilbage med ham og siger at han kan betro mig hvad som helst, og at det bliver mellem os (har jeg så nok fortrudt nu). Langt om længe fortæller han mig at han har lånt penge af en ven, som nu vil slå ham ned (sammen med de andre venner) idag HVIS han ikke får pengene. Jeg spørger så hvor mange penge det drejer sig om, og det var 2000 kr. Ok, what to do?!.... jeg får så hans mor i røret som forklare mig at han ikke har det godt for tiden og hun ikke ser noget problem i at han låner nogen penge af mig til en tur til København, da hun mener det er det han har brug for ligenu. (Det skal siges at han i denne måned ingen indkomst har, da han afventer både SU og løn, som han først får til den første, dobbelt). Så jeg går så med til at han må låne penge af mig.
Men nu sidder jeg efterfølgende og føler mig rigtig dum.
1: Jeg har spurgt min far til råds uden min nevø ved det.
2: min far nægtede at holde det hemmelig på trods af jeg sagde det var betingelsen for at han fik det afvide.
3: Han har så fortalt det til min mor, som har en tendens til at få 1 fjer til 10 høns når hun er fuld.
4: Min nevø fortalte mig da han var her (efter jeg havde snakket med min far) at mine forældre har siddet og hygge drukket idag.
5: Jeg lovede min nevø fortrolighed, men hvad sker der nu, hvis/når hans mor og evt mine forældre finder ud af han har lånt penge af et "tæskehold" og JEG godt vidste det?
6: Hvad hvis det her kun er toppen af isbjerget?
7: Jeg ved at min nevø lyver overfor mig, måske med det hele, da han fortalte han INGEN penge har til denne måned (mine forældre havde givet ham inden han kom)
Hvad gør jeg nu?.... har efter hvad jeg ser følgende muligheder:
1: Jeg er under alle omstændigheder nødt til at fortælle mine far jeg har lånt ham penge på trods af hans råd.
2: Jeg regner med at ringe til min nevø imorgen og opfordre ham til at fortælle det hele til sin mor, evt med min hjælp. For så derefter med "god samvittighed" at kunne fortælle min far det meste af historien - og også for ikke at stå som "lorten" hvis min søster opdager jeg har holdt sådan noget her hemmeligt.
3: Jeg kan forholde mig total passivt... men jeg er sikker på det vil bringe endnu flere problemer...!?..
Jeg er godt nok træt af det her, og jeg ville ønske det ikke var sket
Jeg håber I kan bære over med mit lange indlæg, jeg sidder bare og har det rigtig skidt og ryster, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg har rodet mig ud i, og endnu værre, hvad han er ude i
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 5 Emner: 8 Svar: 367
Og til sidst - hvis du kan, så ring til ham, og sig at du forventer dine penge den 1 i næste måned, og at du herefter IKKE vil låne ham penge mere.
Hvis han kun kontakter dig for at låne penge, kan han lige så godt lade være.
Og hvis det er svært at få det sagt - så skriv en sms, det kan være lettere.
Især i sådan en sag her
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Svesken på disken... Drengen har jo held med at skabe splid i familien, så længe han "tvinger" jer til at tie stille og have hemmeligheder for hinanden.
Og tænker da også det er helt forkert at låne drengen penge til at komme væk for i nogle dage ... for tvivler på, at det han skylder til de andre drenge, er glemt når han kommer hjem... tværtimod er jeg ret sikker på, at det lån hurtigt er fordoblet... og hvordan skal han så lige betale dem ???
Luk kassen i og forlang at få dine penge tilbage den første, når løn og su går ind.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
Som de andre siger i må tale åbent i familien om det og han må simpelthen lære at klare sig selv.
apr 2013
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 17 Svar: 132
Tak for alle jeres beskeder, dem sætter jeg stor pris på.
Jeg kan godt se jeg har handlet forkert, men jeg kunne ikke se hvad jeg skulle gøre, jeg har gjort alt i den bedste mening.
Jeg ville ikke kunne leve med mig selv, hvis det med de 2000 var rigtigt, og han så gik ud i til en masse tæsk.
Men jeg kan godt se det er helt forkert grebet an. Og jeg forsøger nu at gøre skaden god igen.
Jeg vil først snakke med ham og finde ud af hvad der foregår, og kræve at han enten selv fortæller sin mor det heller, ellers er jeg nødsaget til selv at gøre noget ved det, enten ved at kontakte hende eller mine forældre eller alle 3.
Jeg har trådt godt og grundigt i spinaten, det kan jeg godt se.
Nu håber jeg bare at jeg kan få det hele redet ud på bedst mulig måde
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Hvis han virkelig skylder de penge væk, så må han jo betale dem tilbage og ikke flygte til København for at more sig. Låner man penge af venner må man betale tilbage. Løsningen med at flygte og gemme sig for 2000 kr. er jo direkte tåbelig såfremt det skulle være sandt. Især hvis der virkelig står et tæskehold parat til ham. De er der vel også når han kommer hjem og så skal i sikkert til at betale en gang til for at redde ham ?.
I burde lære ham at det er direkte livfarligt at låne penge af de forkerte mennesker og det gider i ikke at være en del af fremover. Og så komme og tørre bekymringer af på en sød moster i familien, man kan blokke for nogle penge. Jeg tror da han vist lige hvordan han skulle snøre dig. Han har sikkert ventet på den der med at betro sig til dig alene skulle komme, så han havde dig på krogen.
Om det er løgn eller sandhed, så har han udnyttet dig, så han kunne få penge. og ikke engang for at betale den gæld, som han påstår han har. Det er direkte dumt at gå med i hemmeligheds kræmmeri omkring sådan noget fis. Du ender bare som en lus mellem to negle. Hans mor lyder heller ikke videre fornuftig men mere som om hun støtter op om en dårlig og tåbelig adfærd, der i sidste ende kan føre til at ingen kan holde ham ud fordi han udnytter jer. den hedder at betale sig fra problemerne istedet for at løse dem.. Jeg kan kun være enig i at i må tale åbent ud om disse ting. Især så han ikke bare går og udnytter at han kan få nogen til at punge ud, når han selv mangler penge. Det er en form for afpresning . Det kan du jo i virkeligheden også godt selv se ellers ville du jo ikke skrive sådan. Han tager røven på jer.
apr 2013
Igen mange tak for jeres beskeder. Jeg er glad for at jeg har et godt forum at lufte tingene.
Jeg har endelig fået fat i knægten og taget en seriøs snak med ham. Jeg har fået ham til at tage ansvar for hans handlinger og gå til bekendelse i familien. Jeg har sagt at hvis det er nødvendigt skal jeg nok være til stede.
Han går til bekendelse idag overfor mine forældre og sin mor, og tager ikke afsted til København ligenu i hvert fald.
Jeg håber jeg har fået løst det her bedst muligt. Og jeg tillader ikke at komme i denne situation igen, som jeg virkelig har lært af.
Nu må vi begge tage konsekvenserne af det der er sket. Og jeg har sagt til ham det er meget vigtigt vi i familien er åbne og årlige og ikke går med disse hemmeligheder, og det har han taget til sig.
Nu håber jeg at han faktisk gør de ting vi har aftalt, om ikke andet så fortæller jeg selv sandheden til familien, og det er han klar over.
Jeg håber han har lært af det, og jeg håber virkelig han ændre adfærd nu.
Jeg skal nok skrive hvis der sker noget yderligere.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 229 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.873
Jeg tror så ikke at han kun skylder et par tusind, jeg tror at det drejer sig om meget mere
Tal med familien, for jeg tror at han lyver for alle og spiller jer ud mod hinanden
apr 2013
Tak for beskederne endnu en gang, på trods af jeg vælger at ignorere og ikke kommentere på noget af det i nr. 13.
Han har ikke haft mod nok, kald det hvad i vil til at fortælle hele sandheden til min søster eller bare noget til mine forældre. Så nu må jeg tage sagen i egen hånd og selv fortælle hvad der foregår. Jeg er ikke i tvivl om han har brug for hjælp.
Så må vi se hvad der videre sker.
apr 2013
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 18 Svar: 142
For det første: Hvis han ryger meget hash, så er pengene brugt til det. Selvom han har fået penge af dine forældre tidligere, er ikke ensbetydende med at han har nogle i det han taler med dig. Det går stærkt, for det er ikke billigt.
For det andet: HVIS han virkelig skylder 2000, og det reelt ikke er mere, så få ham ud af lortet NU! Det er nemt for jer, at låne ham de penge, og det vil ikke tage ham lang tid at betale tilbage. Hvis han minder bare en smule om mig, da jeg var 16-17-18 år, så skubber I ham kun længere ud i miljøet hvis I vender den anden kind til Og det kan jeg jo tydeligt høre ikke er hensigten. Tag en snak med din søster og snak om, hvordan I bedst muligt hjælper ham. Hvis han også har haft en hård barndom, så er der jo nok en grund til han skejer ud. At din søsters måde at gøre tingene godt på igen har været at give ham hvad han pegede på, er jo så bare ærgerligt. Men drengen har brug for kærlighed og støtte. Fortæl ham I vil hjælpe ham, men at det har nogle konsekvenser, og at det er sidste gang i redder hans røv på den her måde. For jeg kan godt forstå du ikke kan leve med dig selv, hvis du sender ham ud til en lag tæsk. Men at moderen synes det er helt fint at drengen stikker af fra sine problemer, synes jeg er lidt uhyggeligt.
Og det er langt fra sikkert, at du trænger ind til ham første gang. men bliv ved, og vis ham at han kan stole på dig.
Og forresten så forstår jeg ikke hvad din far har med sagen at gøre? Og hvad så at du ringede til ham for råd, og ikke fulgte dem? Det var jo et råd, ikke en ordre
Held og lykke med det hele.
Stort dillemma