For gammel til at bo hjemme? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg er 22 år og bliver 23 til sommer. Jeg er i den situation at jeg med høj sandsynlighed flytter hjem igen til sommer, men har det meget dårligt med det, da jeg føler at jeg er "for gammel" til det og folk vil se ned på mig, for ikke at kunne klare mig selv i den her alder.
Jeg flyttede hjemmefra med 2 veninder for 1½ år siden, og har haft det rigtig godt sammen med dem og at bo ude. Indtil i November hvor jeg blev ramt som lyn fra en klar himmel. Der havde været snak om at vi skulle flytte fra hinanden her til foråret, fordi mine to veninder måtte flytte fra byen pga. kommende studier. Så jeg har været i gang med bolig søgning siden omkring September, uden held. + at jeg også er på en dyrepasser uddannelse, hvor jeg også har været aktivt søgende for en elevplads siden sommeren. Ellers må jeg ikke fortsætte på uddannelsen her til sommer.
Tror det her triggered at jeg pludselig en aften bare fik det virkelig dårligt psykisk. Jeg begyndte at tænke. Tænke alt for meget over fremtiden. Over hvor jeg skulle bo, om jeg kunne betale for det hele, vil jeg kunne få elevplads og færdiggøre min uddannelse, få et job, måtte jeg blive nød til at gå på kontanthjælp, hvor længe skulle jeg så være der, ville jeg kunne betale mine regninger med det, vil jeg kunne finde en mand senere osv. Alt det fyldte mit hoved lige pludselig og gjorde mig virkelig dårlig. Kunne kun få tankerne væk ved at lægge mig til at sove. I 5 dage havde jeg det på den måde. De sidste 3 dage spiste jeg slet ikke, da tankerne gav mig en knude i maven, tryggen i brystet og kvalme.
Mine veninder snakkede selvfølgelig med mig og min far kom også forbi og havde en snak med mig. Måtte også snakke med min lærer om det, da jeg ikke kunne fokusere på skolen, og blev sendt til lægen. Lægen mener jeg havde et angst anfald, men ville ikke give mig piller, medmindre det skete igen. Jeg tog hjem og var hos min far i nogen dage efterfølgende.
Siden da har jeg jævnligt fået de her pludselige anfald med alle de her tanker igen. Ikke lige så voldsomt, men de kommer stadig og beskæftigere mig i nogen timers tid. Specielt om aften. Så jeg har taget hjem til min far næsten hver weekend siden og det meste af julen. Jeg tænkte næsten ikke over alt det når jeg var hjemme.
Jeg har nu tænkt over det i noget tid at flytte hjem her om nogen måneder, når vi skal være ude af vores lejlighed. En ting mere der skræmmer mig meget er at skulle være alene. Specielt hvis jeg stadig har det sådan her. Det er alt for overvældende for mig, og tror ikke jeg ville kunne overskue det. Alene det at skulle kigge efter noget gør mig bange. Også uvisheden om hvad der skal blive af mig til sommer, hvis jeg ingen elevplads har fået inden da. Jeg har heller ikke penge nok til at kunne betale en eventuel depositum for et nyt sted. Jeg har intet job ved siden af skolen, da jeg bare intet har kunne fået. Checker jævnligt job net og går ud med ansøgninger, men jeg får altit afslag eller intet svar.
Jeg venter også på skolen starter igen, så jeg kan snakke med skole psykologen. Han ville ikke snakke med mig inden jeg havde været ved min egen læge.
De fleste af mine dage går med at jeg er alene hele dagen og er ked af det og deprimeret over min fremtid. Specielt i øjeblikket hvor der ikke er skole og de 2 jeg bor sammen med arbejder hele dagen, og er først hjemme omkring 20:00, og er jo så kun oppe i 2 timers tid, inden de går i seng. Så jeg føler mig ekstra ensom. Specielt da jeg ikke rigtig har nogen andre venner end dem, udover dem jeg skriver med online. Men det er jo slet ikke det samme. Så jeg er meget ensom, og vil virkelig bare gerne hjem, hvor jeg føler mig mere tryg og føler jeg ikke bekymrer mig ligeså meget.
Min far og familien har det fint med at jeg kommer hjem og siger jeg altid er velkommen. Så kan jeg jo også hjælpe til med tingene derhjemme og gøre mig nyttig, når de har travlt, da min 10 årige bror også bor der. Så skal jeg heller ikke bekymre mig om bolig og daglige ting, imens jeg kan få noget hjælp med angst problem og også tjene nogen penge op, med enten skole eller job, hvis jeg ikke får elevplads. Har allerede planer om at tage en HGS og prøve at få noget arbejde som salgsassistent i butik, hvis min dyrepasser drøm ikke går.
Det jeg egentlig spørg om er om jeg er for gammel til at flytte hjem? Specielt når jeg ikke ved hvor lang tid jeg kommer til at være der. Mine veninder siger det er helt okay, og at jeg ikke burde skamme mig. Det samme gør min far... Alligevel føler jeg at der vil blive set ned på mig og at det er et stort tabu, når jeg er 22 år gammel. Uvidende om hvor længe jeg skal være der. 1 måned? Et par måneder? 1 år? Flere år?
Jeg vil jo ikke hjem for at nasse på min far og familien. Blive serviceret og få alt på en sølv tallerken. Jeg vil hjem fordi jeg føler mig tryg der, og ikke føler alle mine tanker er så ekstreme imens jeg er der. Hvor jeg ikke er alene. Og kan planlægge min fremtid med job, uddannelse, opsparing og alt det, uden daglige bekymringer der følger med ved at bo alene.
Jeg kan bare ikke overskue at skulle være alene sådan som jeg har det nu. Jeg er bange. Virkelig seriøst bange. For fremtiden. Uvisheden. Jeg vil hjem, men er bange for at folk vil dømme mig for det.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 92 Svar: 1.036
Og jeg vil sige hvis du har angst og er utilpas, hvor du føler du har det bedst der hjemme, så ville jeg tage hjem og bo. Jeg vil ikke mene at folk vil se ned på dig bare fordi du bor hjemme i den alder du har nu.
okt 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 56
Så at du er 23 og bliver nødt til at flytte hjem synes jeg lyder som en god ide. Hellere det end kontanthjælp Så kan du også fokuserer på at finde din elevplads.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Min søn der fylder 22 her sidst i januar bor også hjemme. Det gør han sikkert til han er færdig-uddannet. Det har vi det begge fint med. Jeg respekterer at han ikke længere er noget barn og han respekterer at det er mig der er "chef" Kan man finde ud af at tage hensyn til hinanden og ikke mindst respektere hinandens regler osv, så kan jeg ikke se noget galt i at være i trygge rammer, indtil man er klar (økonomisk) til at stå på egne ben, uden at man har stiftet en stor studiegæld osv.
I øvrigt, så synes jeg du skal mærke efter hvad du selv synes og ikke hvad andre synes og mener. Det er dit liv og kan du og dine forældre finde ud af at bo sammen, så er det jo op til jer.
okt 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 72
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 580
Jeg flyttede hjemmefra da jeg lige var blevet 18, og 2 år efter var jeg nød til at flytte hjem igen. Nej det var ikke nemt, men det var den mulighed jeg havde, og så tager man den og siger pænt tak til ens forældre
Igen for 2 år siden stod jeg og min kæreste pludselig i en situation der gjorde, at vi måtte flytte ind hos hans forældre. Med alle vores ting fra en 2 værelses lejlighed og katten. Jeg var 31 år! Hans lillebror bor hjemme i forvejen, og de havde også deres egne katte. Så det var et show uden lige! Vi boede der i over ½ år!
Jeg mener at hvis man har brug for det, står ens forældre altid klar til at tage imod (hvis det altså er gode forældre!). Ligemeget hvor gammel man er blevet
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Men hvis du har behov for tryghed og ikke at være alene lige nu, så er det at flytte hjem til din far da det eneste rigtige, og det skal du da ikke være flov over, ja det liver en omstilling for både dig og din far, men det skal i jo nok klarer..
Jeg har en kollega der som 25 årig har været nød til at flytte hejm til sin far efter at have boet i egen lejlighed i nogle år, men det har været umuligt for aham at finde et fuldtids job og de få timer han kunne få har ikke været nok til at han kunne klare huslejen..
Det har været en stor omstilling for ham, men giver ham mulighed for at komme på fode igen, fremfor at stifte en stor uoverskuelig gæld..
dec 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
Du skal være glad for at du har en familie der står med åbne døre, det er det man har familier for, for at hjælpe og støtte hinanden i svære tider. Du skal ikke tænke på fremtiden og bekymre dig over hvilke problemer der kan opstå, tag det hele som det kommer, men ved aldrig hvad der sker i fremtiden.
Håber virkelig det bedste for dig.
Et godt råd er tænk altid på dem der har det værre end dig, ved godt at det er en kliche - men nogle gange skal man fokusere på de gode ting i ens liv, og prøve at lade være med at bekymre
Jeg har præcis haft det som dig her for ikke så længe siden, det der hjalp mig var at jeg accepterede min situation, og prøvede virkelig at fokusere på det positive i mit liv, og det hjalp faktisk meget...
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 580
Jeg synes du lægger lidt for meget i min kommentar!
Med gode forældre mener jeg forældre, der selvom du er over 18 år, så kan du stadig komme til dem for at få råd og hjælp. Skriver ingen steder at det handler om decideret at bo hos dem!
Men ja jeg mener at så længe de har en sofa, så kan de også have en boende! Under alle omstændigheder i en kortere periode. Da jeg flyttede hjem igen, boede jeg på en seng i stuen. For min søster boede stadig hjemme, og havde det eneste værelse i huset ud over soveværelset.
Hos mine svigerforældre sov den ene af os også på en madras på gulvet i stuen. Sådan må man jo så indordne sig, når nøden er størst
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Selv om min datter ikke længere bor hjemme, vil der altid være en sofa eller luftmadras, hun kan overnatte på. Plads behøver ikke at være fysisk plads.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
23 år er der mange der stadig bor hjemme
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 133
Og ja, nogle mennekser vil bruge enhver lejlighed til at se ned på andre, fordi det i deres egne øjne gør dem lidt bedre. Men dem skal du bare springe op og falde ned på, når deres eget liv er så meningsløst og uden videre interessant indhold til at holde dem beskæftiget så de ikke ser ned på andre, så er deres mening ikke værd at bekymre sig om
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
for gammel?
nu er jeg så nok overhovedet ikke helt normal vel, men jeg er altså 38 og bor stadig sammen med mine forældre. Dels fordi min far har arbejdet langt væk, nu er han så sygemeldt pga to blodpropper, og dels fordi min mor ikke har nerverne til at skulle bo alene - og sidste men ikke mindst, så har vi alle vores dyr. jeg er på kh, så jeg ville ikke have råd til at have mine heste eller alle mine katte (nogle af dem er mine forældres nogen er mine, men de kan jo ikke skildes af)
Og jeg gider faktisk ikke at sidde i en lejlighed helt alene, er meget en selskabspapajøje. Så vi får tingene til at løbe rundt, hjælper hianden, og sådan er vores liv bare.
Så fordi du er 22 år og bor hjemme, gør dig altså ikke til et dårligt menneske. Heldigvis.
Tænk på i mange sydelige lande, er det helt normalt at man bor sammen med sine forældre. Det er bare trist at man her i DK har mere gang i hvornår man skal flytte hjemmefra. Hvorfor skal man så have børn, hvis de alligevel bare skal smides på porten ?
Nej nyd du bare at du har muligheden for at bo hjemme, og at I kan hjælpe hinanden. for det er det som kræves når man bor hjemme som voksen. nemlig at man tager sin tørn, og at man giver lidt til mad/husleje/andet
For gammel til at bo hjemme?