{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.332 visninger | Oprettet:

De der blandings dyr {{forumTopicSubject}}

Nu har de jo lige sværmet den der artikel rundt på facebook/nettet hvor Lars Lykke(var det ikk?) ville forbyde blandingshunde for at komme muskelhundende til livs. Egentlig synes jeg ikke det er en dårlig idé. Nu er jeg både hunde og kattemenneske men har pt kun kat, men debatten har da være oppe at vende i min vennekreds hvor der både er hunde og katte mennesker. Jeg synes at avl af hunde og katte(lige som primær eksempel) burde være forbeholdt registrerede avlere, på den måde ville vi slippe for alle de der blandingsdyr, både hunde og katte. Alle dyr der ikke skal bruges til avl vil så skulle neutraliseres selvfølgelig. et par bekendte af mine er måske blandt de knap så ansvarlige dyreejere. Et eksempel er at den ene her den anden dag snakkede om at hun gerne vil have hvalpe på hende blandingshund. Hun begyndte at sidde og remse op alt den er 25% et-eller-andet, 50% noget-andet osv og sad og regnede ud hvor mange % af hver hvalpene ville blive hvis den nu blev parret med en bestemt hund og hvor meget hun så i givet fald kunne tage for hvalpene, hun ville jo gerne tjene på dem. jeg spurgte så hvorfor hun ville have hvalpe på den, jamen det kunne jo være så hyggeligt.
Den synes jeg bare tit jeg har hørt den der, også blandt folk med katte, jamen det er jo så hyggeligt med killinger/hvalpe osv. Men hvorfor avle på et dyr når det ikke har noget formål? jeg kan forstå hvis man er "autoriseret" avler og gerne vil avle for at tilføre nyt til racen, forbedre den osv. Men alle de der skide blandingsdyr udvander jo bare racen og har intet formål foruden at stille ejeren behov for at have hvalpe/killinger osv fordi de lige er søde.

Nu har jeg ikke lige et link til artiklen og jeg ved den er forældet, men derfor kan emnet vel stadig diskuteres. Men hvad er jeres holdning til pointen i artiklen? Ville det være godt at forbyde avl af blandings hunde(og katte for den sags skyld)?
Jeg må indrømme at tidligere havde jeg lidt den holdning at hvis man vil have killinger/hvalpe osv. så skulle man da bare gøre det, jeg kunne ikke se problemet i det. Men efter at have set folks argumenter her inde har jeg rykket mig og synes faktisk det er forkasteligt med dem der bare render og avler løs på deres blandingskatte, eller de der "ægte men uden stamtavle" fordi de synes killinger er så søde, det har jo intet formål og der komme intet ud af det.

Inden for hunde verdenen kan jeg da helt klart se en fordel i at der ingen blandinger avles, det er nemmere at holde styr på hvilke hunde der er ulovlige, det er jo såre simpelt, man skal have dokumentation for sit dyrs afstamning i form af stamtavle, bum. desuden vil man jo også kunne sikre sig at der ikke render en masse "hul i hækken" hunde rundt som kan have evt. sygdomme der aldrig er blevet testet for eller man ikke kender til fordi man ikke aner hvem faren er. Det her er ikke noget jeg ved, men jeg forstiller mig da lidt at det ville give sundere dyr hvis der kun blev avlet på stambogsførte og testede dyr?

Hvad er jeres holdning til artiklen? Både i forhold til hunde(nogle af jer har hunde kunne jeg forstille mig) men også katte. Bevares jeg har intet imod blandingsdyr, jeg har selv haft en blandingshund da jeg boede hjemme, men jeg ville ikke ligefrem græde snot over at det blev forbudt at avle blandingsdyr.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De der blandings dyr
  • #1   30. sep 2013 Jeg er både for og imod... er nok aller mest imod.

Jeg har ikke som sådan noget at have det i, andet end min egen erfaring med mine dyr, og så min personlige mening om hvordan man har dyr.

F.eks. var den bedste hund min familie nogensinde har haft, en blandings-hund... Jeg sparede sammen til hende da jeg var 8 år gammel, for egne surt optjente lommepenge, hele 350 kr, og jeg havde glæde af hendes kærlige, vidunderlige væsen i 15½ år. Jeg tror ikke på, at jeg nogensinde får så skøn en hund igen, og hun var blandings hund.

Den mest sindsyge og modbydelige hund vi har haft, var en stamtavle hund, fra en anderkendt opdrætter.
    Det var en golden retriver, eller også var det en labrador (jeg husker det ikke helt, det var da jeg var 5-6 år gammel.
    Men jeg husker at vi ikke kunne have gæster, fordi den rev og bed og gøede. Den blev aflivet inden den fyldte 6 mdr. da den næsten bed fingeren af mine forældres kammerat.
    Og vi havde prøvet MANGE ting, for at få den til at falde til ro.

Faktisk vil jeg sige, at de fleste blandings hunde jeg har stødt på, har været søde, kærlige og helt igennem vidunderlige vovser. Og flere (ikke alle!) race hunde, har været nogen arrige sataner for at sige det mildt, eller bare snot-forstyrrede oppe i hovedet.

Katte har jeg altid haft huskatte, nogen os børn i landsbyen fik fra gårdene omkring os (hold da op hvor jeg lyder gammel nu) og de gik både ude og inde... Verdens bedste katte, både kælne og rolige.
    Indtil jeg fik en huskat som jeg skulle have i lejlighed... Verdens mest terroriserende kat - Han kedede sig simpelthen måsen ud af pelsen.
    Nu har jeg Kaizer, racekat, fra opdræt.. Han er min aller bedste lille baby, og jeg tror at jeg fremover vil have sådanne katte, men det er ligeså meget fordi jeg er faldet totalt for racen.
    Men jeg ville aldrig fravælge en huskat, bare fordi den ikke havde nogen stamtavle.

Så jeg er nok mest imod sådan et forbud...

--

Det jeg så til gengæld kunne synes var en god ide, var at man skulle tage "kørekort" til at holde hund. Jeg tror på, at det ville udrydde mange af de mennesker, som bare har hund for at have hund, og så passer den bare sig selv. Eller de mennesker som har den som potensforlænger...
    Når man så fik sit "kørekort" synes jeg man skal være i sin ret til, at vælge hvilken som helst race, eller ikke-race, som man har lyst til. Også de såkaldte kamphunde - For de er altså gode hunde, de er bare blevet gjort til skræmme model, og dermed er rigtig mange mennesker blevet bange for dem.

Det samme med katte, jeg synes ikke der skal være en for og imod race eller ikke-race katte...
    Her skal folk bare lære at bruge hovedet! (ja undskyld) Men katerer eller stereliser de katte som er kælekatte, så får vi ikke alle de dersens uønskede katte. De der hygge-kuld kunne man måske også komme lidt udenom.

Og så oplysninger, oplysninger, oplysninger...
    Der er SÅ mange mennesker, som stadig ikke ved, at kattene skal være 12 og ikke 8 uger, inden de kommer fra deres mor f.eks.
    eller, at man ikke bare selv må opflaske, at man skal finde en ammekat...
    Og så skal der rent faktisk falde straffe til de mennesker, som gør det alligevel... Istedet for, at der ikke sker noget - Love er love.

Så, i bund og i grund... nej, der skal ikke forbydes for ikke-race dyr... Der skal bare strammes op på måden at have husdyr på.

Håber i fårstår, uden at jeg lyder alt for nazi med det... smiley

• #2   30. sep 2013 Et "kørekort" ville da helt sikkert være en god ide, men den kan man da nemt snyde med. alle og en hver kan jo spille god hundejer men man tager kortet men hvad så når kortet er tage? Hvem skal komme og tjekke? Jeg tror det ville kræve alt for mange ressourcer da der jo ville skulle tjekkes en helt masse for at rent faktisk at sikre sig at folk så rent faktisk overholde hunde-kort reglerne.

• #3   30. sep 2013 Jeg har været med i gamet i mange år...Og jeg vil klart være imod det blev forbudt at lave dyr uden tavle...
    Og det vil jeg fordi jeg hos mange avlere med tavle har set igen og igen at penge har overtaget avlen og der ikke tænkes så meget på dyrene...Dette sker selvfølgeligt også uden tavle..Men har gennem tiden set mange rigtig seriøse folk som bare lige får eet kuld, som de så passer rigtig godt..
    Jeg synes ikke rendyrket avl kan sige sig fri for at have lavet nogle bommerter med de fiorskellige racer...Tænker her bl. andet på Perser katten, som i dag er uden snude og der for har fået div. problemer For ikke at tale om hundeavlen, hvor bl. a. min race schæferen er kommet til at ligne en bombeflyver når den letter fordi bagparten er helt ude i hampen...
    Så jeg er klart i mod forbud på bl. avl.

• #4   30. sep 2013 Hmm jeg er ikke enig i at det er en god ide at komme muskelhundene til livs.. Langt de fleste er søde og rare familie hunde, og så er der enkelte der er rådne brod pga en forkert ejer..

Det svare til at sige at alle mænd der ser sådan og sådan ud er mordere bare fordi der er en der ligner der har myrdet nogen

Nye racer opstår ved hjælp af blandinger..

• #7   30. sep 2013 Jeg er klart imod et forbud mod at avle hund/ kat uden at være registreret, jeg har det lidt svært ved lige sådan en linje som: Men hvorfor avle på et dyr når det ikke har noget formål? for hvem skal bestemme om avl har et formål??? Og er der nogen der spørger en nybagt mor hvilket formål det har at hun har fået barn, for hvad er formålet med at få børn, ja ok jeg ved godt det ikke er det samme, men min pointe er at avl dyr eller mennesker ikke altid behøves at have andet formål end at reproducere og at man har lyst..

Ja jeg er fuldt bevidst om hvor mange hjemløse katte og hunde der er, og jeg er klart bevidst om at noget skal der gøres, men at gå ind og lovgive/ bestemme hvem der må avle, det er i min optik utopi, hvis folk opføre sig ansvarligt og er indstillet på at de hunde eller katte de avler kan de risikere at skulle beholde selv, så fred være med det, det at bestemme at det kun er reg. opdrættere der må det fører kun til endnu højere priser på kæledyr og det giver da bestemt ikke nogle bedre kæledyr blot fordi de har en stamtavle og måske måske ikke er testet for..... Ja for hvad, for hvad er en test egentlig i bund og grund værd, hvad kan den fortælle?? Ja den kan fortælle at dyret på testtidspunktet ikke fejler noget, men der er jo ingen garanti for at der ikke kommer noget senere, der er en mulighed for at den ikke udvikler visse arvelige sygdomme, men ingen garanti, det har vi jo set igen og igen..

Og så må jeg nok se mg nødsaget til at kommentere CCD: Racen har intet med om det kan slå klik for en hund eller ej, rigtig mange hunde også mange af dem der ikke er forbudte kan det slå klik for, og en hund er ikke mere forudsigelig end dens ejer..

Jeg går ind for et såkaldt hundekørekort, hvordan det skulle foregå har jeg ikke et egentligt bud på, men det burde i min verden være påbudt at man gik til hundetræning med sin hvalp, og helst skulle deltage i nogle kurser/ træninger, igennem hundens levetid, lidt ligesom at vi skal syne vores bil hvert 2. år..

• #8   30. sep 2013 CCD - Nu er muskelhunde alt fra en fransk bulldog til en rottweiler smiley Det er ikke en race eller kategori for sig..

Dem der er højst i bid statistikkerne er helt alm. familie hunde som golden retriever..

En rigtig ejer til en rigtig hund smiley

• #11   30. sep 2013 CCD - Ja i forhold til den måde muskelhunde beskrives på.. en robust hund med kort pels.. det er en FB også..

• #13   30. sep 2013 CCD - Det er heller ikke en kategori der hedder muskelhund.. Men det er en udseende beskrivelse..

• #15   30. sep 2013 Jeg har haft 3 stk. abyssiner /huskat blandinger de kom fra en registreret opdrætter der ikke havde helt styr på hunkatten, da den kom i løbetid . Naboens huskat var på besøg og lavede killinger. Så jeg kan ikke rigtig se nogen garanti for at racer ikke bliver blandet selv hos en registreret opdrætter. Jeg er for øvrigt enig med Kirsh L i at der også i avl er en del bommerter eller hvor f.eks. udseendet betyder mere end det burde. Min sidste Chow Chow havde mange problemer med sine små stive ben. Den kunne faktisk ikke svømme eller løbe op af en stejl skråning, men den havde en meget fin stamtavle. De har faktisk også et enormt hårdt bid så alle lege, hvor der blev bidt i mennesker var strengt forbudt hos os, da den var en bitte hvalp. . Min hund har så heller aldrig bidt nogen men det er vel i sidste ende ejerens ansvar at sørge for det. For alle hunde kan da bide det har vel intet med racen at gøre .
    .

Kommentér på:
De der blandings dyr

Annonce