{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.752 visninger | Oprettet:

Lær at lave decoupage.... {{forumTopicSubject}}

Allerede i 1700-tallet blev både møbler og mindre genstande dekoreret med den særlige teknik. Ordet kommer af det franske decouper, der betyder at klippe, og teknikken går simpelt hen ud på at give en overflade et helt nyt look ved at dekorere den med udklippede papirmotiver.

Decoupage dukkede op i 1700-tallet i et forsøg på at imitere de farvestrålende lakarbejder, der kom til Europa via Det Fjerne Østen. Ved at klistre lige så farvestrålende papirklip på genstandene og dernæst lakere dem opnåede man en lignende effekt.

Decoupage udviklede sig til en hobby blandt fornemme damer og kunstneriske herrer. Både den franske dronning MarieAntoinette, Englands dronning Victoria og vores egen H.C. Andersen klippede, klistrede og dekorerede. Og du kan let gøre dem kunsten efter.

<b>Begynd med en lille ting
</b>Der er ikke grænser for, hvilke genstande du kan dekorere med decoupage – faktisk alt lige fra æsker, rammer og bakker til kommoder og hele vægge. Men begynd med en lille, overskuelig ting – fx en æske eller en bakke – så du ikke taber modet undervejs. Hvis du er utilfreds med genstandens originale bundfarve, kan du eventuelt male den først.

Tænk lidt over et tema, inden du går i gang med at klippe – det gør resultatet mere helstøbt. Det kan fx være frugter og blomster eller måske interiører, hvor du så “indsætter” overraskende ting og personer. Du kan også vælge at arbejde i bestemte farveskalaer.

<b>Masser af motiver
</b>Du kan også bruge glansbilleder – de er det nemmeste at gå til. De er jo allerede udstansede, så du slipper for det helt store klippearbejde, og så byder de på masser af blomster, engle og andre motiver i den nostalgiske genre, der er perfekt til decoupage.

Også auktionskataloger med billeder af antikviteter kan være sagen, hvis du vil skabe en gammeldags stemning.

Løsrevne tekststykker eller noder kan også give en spændende effekt.

Der findes også særlige klip udbøger med motiver, specielt egnet til decoupage. Men det er lidt sjovere selv at gå på jagt.

Men lad endelig være med at bruge avisudklip – sværten tværes som regel let ud, når papiret limes på eller lakeres.

Når du har lagt sidste hånd på decoupagen, gælder det om at behandle genstanden bedst muligt. Lad være med at stille den sollyset – for så falmer den. Og hvis du har dekoreret fx en bordplade, så undgå at sætte noget meget tungt på bordet det første års tid. Først efter den tid er lakken nemlig fuldstændig hærdet.

<b>Det skal du bruge:
</b>To sakse. En mellemstor til at “råklippe” motiverne med og en neglesaks, som er spids nok til, at du derefter kan komme helt ind i hjørnerne.
Vandbaseret lak, fx en god blank gulvlak.
Lim. Du kan få lim i hobbyforretninger, der er velegnet til decoupage.
En pensel til at pensle limen på med.
En lille rulle med håndtag.
Et par bløde klude.
Evt. lidt fint sandpapir.

<b>Fremgangsmåde:
</b>1. Først skal der klippes, og det kan der gå mange hyggetimer med, for det skal gøres meget omhyggeligt. Der må ikke være hvide kanter rundt om motiverne – det er nemlig meningen, at de enkelte motiver skal glide over i hinanden. Arranger derefter udklippene på den genstand, du har valgt – bliv ved, til du er helt tilfreds. Læg dem til side, men bevar så vidt muligt arrangementet.

2.Sørg for, at den genstand, der skal decouperes, er helt ren – der må ikke være støv eller fedtpletter på. Lim så motiverne på ved at pensle et jævnt lag lim på bagsiden af udklippene. Brug en klud og en lille rulle til at trykke udklippene fast med – de skal være helt glatte. Gnid forsigtigt med neglen langs kanterne for at sikre dig, at de sidder godt fast. Fjern evt. overskydende lim langs kanterne med en fugtig klud.

3.Lad decoupagen tørre helt igennem. Laker så til sidst genstanden adskillige gange – det skal være sådan, at du, når du er færdig, ikke kan mærke overgangene mellem udklippene, når du lader fingeren løbe hen over overfladen. Lakken skal tørre et døgn mellem hvert lag. Hvis der skulle være små ujævnheder i et af lagene, kan du slibe overfladen forsigtigt med lidt fint sandpapir før næste ombæring.

//Mariette Tiedemann, idényt nr. 2, 2004


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lær at lave decoupage....
  • #1   3. sep 2009 Har selv prøvet at lave Decoupage,og har et album hvor jeg har lagt billeder ud,der er lidt med decoupage.

    http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=9474

    Link til mit album.

    Det jeg har brugt er servitter og æsker,men har også lavet billeder.
    Så kan dem der har lyst jo ikke det,og måske få ideér til noget.

    Anne


  • #2   4. sep 2009 Jeg har heller aldrig tænk på at dekorere andet end æsker - har selv lavet nogle stykker, men da boede jeg hjemme, så dem bruger min moar :o) Og de er også lavet ud af servietter. Kan være man skulle prøve at lave det på porcelæn en dag....

    Anne, har set dine decoupage æsker, de er rigtig flotte :o)


  • #3   4. sep 2009 Tak for det Jeanette,har givet den del væk så noget har jeg da fået lavet.
    De billeder jeg har i mit album med roser og kaniner er også lavet med servietter,og med roserne er der sådan noget ler under så der kommer højde på det,og giver 3D effekt.
    Kan bare ikke ses på billederne i albummet,kunne være at jeg skulle tage billeder af dem på en anden måde,så det bedre kunne ses.

    Anne


Kommentér på:
Lær at lave decoupage....

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce