{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

50/50 råt og tørt? {{forumTopicSubject}}

Jeg læser i en bog om barf af katte at det er farligt at fodre 50/50 råt og tørt som jeg gør, da kattenes maver og tarmsystemer med enzymer nedbryder råt og tørt forskelligt.

Er der nogle der ved om det er sandt?

Mine har levet sådan i mere end 3 år (de ældste af dem)

MVH Helle

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  50/50 råt og tørt?
  • #1   27. maj 2009 ja det er rigtig nok.. er også en grund til de skal faste 24 timer inden man begyder at barfe og den anden vej tilbage.

• #2   27. maj 2009 Det er rigtigt nok. Dog bør de ikke faste, da især overvægtige katte kan få problemer.
    Jeg gik helt over til råt og han fungerer fint idag. Faktisk bedre end nogensinde, før men jeg fik også god rådgivning. Bare husk at snakke med en der ved noget om det og som ikke som hævder at vide alt om din kat.

• #3   28. maj 2009 Men hvordan kan mine så leve på det i så lang tid uden de mindste problemer?

• #4   28. maj 2009 HL: Jeg ville nok ikke ligefrem bruge ordet "farligt", men istedet sige at, ja - mave/tarmsystemet kører i to forskellige gear ved våd- eller tørkost, men det er ikke ensbetydende med, at den falder død om, hvis du blander det. Jeg tror faktisk der er mange der blander det uden at katten viser negative symptomer.

Dog vil jeg sige, at det er en unødig belastning af dens system, men det er min helt personlige holdning og jeg peger ikke fingre. Derudover føler jeg en vis fryd ved at se min kat (eller den jeg pt. har i pleje) smæske sig i en omgang rå laks eller brækkede lammeben smiley

• #5   29. maj 2009 Desværre er jeg i en position der ikke gør det muligt at fodre rent råt - fx læser jeg i KBH og bor I Jylland - jeg rejser derfor og kattene passes i disse weekender derhjemme.

En anden grund er, at to af mine katte ikke vil røre råt med en ildtang.
    De er ungdyr og den ene er flasket op.

Men jeg er ikke i tvivl om, at det er bedre.

Mine MCo har levet 50/50 siden de var 6 uger... Jeg køber den ikke. Katte, som lever med adgang til friheden spiser også delvis råt, når de fanger mus og fugle og samtidig har tørkost i en skål derhjemme.

Jeg tror derfor ikke på, at det er skadeligt.

Det opdræt jeg har mine MCO fra har fodret sådan her i mere end 15 år - ingen katte har nogensinde vist tegn på, at de tog skade. De bliver endda ret gamle og alle har en yderst velfungerende fordøjelse. Faktisk er mine MCO blandt de sundeste katte, som jeg kender. Det samme gælder de øvrige dyr i deres linjer. Genetik er en ting, men jeg vil påstå, at fodringen også spiller ind.

Set ud fra den virkelighed, som er omkring mig, køber jeg derfor ikke tesen.

MVH

• #6   29. maj 2009 Jeg tror du tager det for bogstavligt. Der er en øget risiko for fordøjelsesproblemer i forhold til hvis du kun fodre med det ene eller andet. Der er ikke en garanti for at dine katte blir syge smiley

Hvis det virker, så bliv ved med det. Her blir det nok også sådan.

• #7   29. maj 2009 Det virker.... Jeg undrer mig bare over advarslen så.

Katte med tørkost derhjemme, og adgang til frit liv spiser jo ofte også råt i naturen....

Jeg har sådan en kat også i min lade, og han søger nyt hjem, hvis nogle skulle høre om nogen, der mangler en skøn kat så står Thomas i marked, prisen er til debat, da pengene går til dyreværnsarbejde for katte, og han lever på samme måde uden problemer.

Eneste forskel er, at jeg fodre mine indekatte med råt, Thomas fanger det selv.
    Og begge hold har tørkost ad libitum...

MVH

Kommentér på:
50/50 råt og tørt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce