12 regler for den gode diskussion {{forumTopicSubject}}
En diskussion er uungåelig i ethvert parforhold. Den gode diskussion er den hvor begge parter får luft for deres meninger - uden at såre og krænke hinanden ...
1. Lad ikke solen gå ned over din vrede. Gå ikke sur i seng. Parker din vrede og få sagt ordentlig godnat.
2. Under en diskussion skal du huske at sige til din partner: "Du ved godt jeg elsker dig, ikke?" Det er måske ikke er det nemmeste at få sagt midt i diskussionen, men det er guld værd at kunne, for det afdramatiserer diskussionen. Så lær det..
3. Lav en aftale om at I hver i sær må tale i 5 minutter uden at blive afbrudt. Det er meget sværere at skændes i små bidder…
4. Brug din humoristiske sans undervejs i en diskussion. Fortæl en vittighed eller gør din pointe klarere ved, at pakke den ind i noget sjovt. Det kan være, at i begge kommer til, at grine.
5. Aftal et "stop" signal som I begge kan huske og bruge i alle jeres diskussioner. Det kan f.eks. være, at holde en hånd op, lægge et aftalt smykke i midten af bordet, vise et kort der står "stop" på… Find den stopkode der virker bedst for jer. Huske den skal være aftalt på forhånd og kunne virke i mindst 3 måneder. Helst for altid.
6. Kan du mærke der er noget i vejen så spørg ham, men spørg når I f.eks. ligger i sengen om aftenen og skal sove eller på et andet roligt tidspunkt. Lad være med at gøre det når I har travlt med børnene, ser tv eller arbejder.
7. Husk de små ord: "Tak", "Vær så venlig.." eller "Jeg er glad for at du…". Brug dem hver dag!
8. Forestil dig, at din partner er din kollega og tag diskussionen som var det med din kollega, så undgår du at komme til at være grov og "under lavmålet".
9. Tænk før du taler – også når I skændes. Husk du er ansvarlig for alt hvad du siger også selv om du ikke mente det. Husk, at alt hvad du siger lagrer sig et sted i hukommelsen og vil blive husket.
10. Kig på din partner når I taler/diskuterer. Man viser hinanden respekt, ved at se på den der taler.
11. Sid ned når I diskuterer. Erfaringen viser, at når man rejser sig og begynder at gå rundt mister man kontakten med den anden og det bliver meget nemmere at sige noget grimt og hæve stemmen.
12. Hold dit toneleje. Hører du dig selv hæve stemmen så træk vejret dybt og få dit toneleje på plads igen. Det kan føles voldsomt intimiderende at blive råbt af.
Kilde Parterapeut og fordragsholder Ingrid Ann Watson
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 64
Det er ikke for at være negativ,bare realistisk..
feb 2008
Følger: 30 Følgere: 29 Katte: 9 Emner: 24 Svar: 1.448
feb 2008
Følger: 30 Følgere: 29 Katte: 9 Emner: 24 Svar: 1.448
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 64
nov 2008
Følger: 84 Følgere: 92 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.096
Jeg overholder heller ikke alle 12 råd - men ville da ønske at jeg gjorde :o)
apr 2008
Følger: 91 Følgere: 85 Katte: 9 Emner: 81 Svar: 7.602
nov 2008
Følger: 84 Følgere: 92 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.096
12 regler for den gode diskussion
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside