6.029 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Er det synd at have katte som indekatte? Er det synd at have katte som indekatte?

Jeg kan ikke finde ud af om det er synd for katte at være indekatte. Min sorte kat Nero er opvokset som indekat, men min Skovkat Paw har boet på gaden i 3 år. Begge er fra internat.

Jeg bor i lejlighed i stuen, men der er alligevel 2,5 meter op til altanen, så jeg tvivler på om de kan klare springet.
I nærheden af mig er vilahuse og derfor render der tit katte rundt i vores fælleshave. Mine katte er begyndt at skrabe på vinduet i ny og næ og det giver mig lidt dårlig samvittighed.

Af flere årsager er jeg nervøs for at lukke dem ud.
Hvordan skal de komme ind når altanen er så højt oppe.
Der er en togbane 30 meter fra lejligheden.
Der er forsvundet mange katte i området og der er tale om en "Kattemorder"
http://ekstrabladet.dk/112/article1799534.ece
OBS-UBEHAGELIGE BILLEDER

Mit spørgsmål er så.... er det synd at holde katte indendørs? Der hvor de kan udfolde sig og bruge deres sanser og naturlige adfærd optimalt..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det synd at have katte som indekatte?
  • MP
    MP Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 50
    #1   7. aug 2012 Jeg synes bestemt ikke det er synd at have katte som udelukkende er inde. Så længe det er det eneste de kender til. Har de været udekatte og prøver man at gøre det til indekatte, kan resultatet også variere derefter smiley

Måske viser Nero interesse for verden udenfor, fordi den store gør det? Nu ved jeg ikke hvor stor aldersforskel der er på dem. Men herhjemme er det nogengange som kongens efterfølger smiley

• #4   7. aug 2012 Min store Paw på 11 år har boet på gaden i 3 år da hans ejer ikke længere ønskede ham. Derefter har han boet inde på internat i 1,5 år og nu 2,5 år hos mig som indekat. Jeg boede i 10 mdr i en lejlighed på 3. sal hvor der ikke var problemer med skraben på vinduet. Men efter vi er flyttet 'tættere på jorden' og han ser fugle og andre katte ude i gården er han blevet vild efter at komme ud. Sommetider sidder han og snakker ved vinduet og skraber og virker nærmest desperat.

Simone: Jeg tror du kan have ret med at han gør som storebror.. Men han er en rigtig vildbasse og kunne forestille mig han ville ELSKE at være udenfor.

men jeg er glad for at I ikke syntes det er decideret synd for katte at være indekatte.

Ps. Jeg håber folk vil stemme mine katte ind, så jeg kan kommentere og stemme på alle kattegalleriets søde og smukke katte.

• #5   7. aug 2012 Jeg har overvejet tanken. Men jeg fik ham fordi han ikke kunne sælges på internatet grundet hans høje alder og desværre lidt dårlige stand(dårlige tænder og forringet syn).. Så jeg tvivler på at kunne finde en der vil overtage ham.. Dog har min mor forslået at overtage ham, men hun har allerede 5 katte og jeg frygter om han passer ind i deres flok hvor der allerede er en dominerende han.

Men tak for jeres gode råd.. Det har givet mig stof til eftertanke.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #6   7. aug 2012 Hej Anna Louise

Kunne du ikke indhegne din altan, så kattene kan være der ude, det ville de helt sikkert kunne lide. smiley

Her er der måske nogle ideèr.

http://www.kattegalleri.dk/forum/sogeresultat?page=1&sort=5&search=indhegning%20altan

• MP
    MP Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 50
    #7   7. aug 2012 Er hans syn meget forringet? I det tilfælde vil jeg da mene det er lidt farligt at lade ham rende ude smiley

• #8   7. aug 2012 Wow, det ser helt fantastisk ud. Det kunne i hvert fald være en god mulighed.. Tak!

Hvad med kattesnore? - Har nogen erfaring med det?

• #9   7. aug 2012 Ja hvad med at overvej at indhegne altanen , jeg kender flere der har en indhegnet altan som er glade for det og hvor kattene er glade for det.

• #10   7. aug 2012 Nej, ikke meget forringet. Men det var lettere sløret.. Internatet sagde det kunne være fordi han var svag og udhungret på det tidspunkt. Han skal til dyrlægen om 1 måned og have tjekket synet igen nu hvor han er i bedre stand.

• Sabrina A
    Sabrina A Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 64
    #11   7. aug 2012 Det med altanen kunne være en super ide ja. Jeg ville nok ikke lukke ham ud, når sådan en skør makker hærger området.

Men mine forældres hunkat på syv år gør det samme som din. Er meget obs på vinduerne og naboernes katte. Hun snakker også meget, især når der er fugle. smiley

De fik hende der hun var 1 år og en indekat. Men mine forældre tager hende tit ud i gården med lang snor, da det virker som om hun meget gerne vil ud.

Men hun er faktisk slet ikke så pjattet med det når hun så kommer ud. 2 min så vil hun ind igen. Hun har det simpelthen bedst indendørs, selvom hun er meget vild med det der sker udenfor.

Men prøv at tag ham ud i snor, eller ja prøv det med altanen smiley

• #12   7. aug 2012 Jeg vil prøve det med snoren og se hvordan han tackler det. Hvordan tog dine forældres mis det at få snoren på? Skulle hun vænnes til det eller hvordan?

Tak for jeres gode råd.

• #13   7. aug 2012 Husk hvis du begynder på snor, så forpligter du dig også til at blive ved med det..

• Sabrina A
    Sabrina A Tilmeldt:
    jul 2012

#15   7. aug 2012 Det var ikke noget problem med at vende hende til snoren smiley hun vil faktisk slet ikke udenfor døren uden snor. Det virker som om hun er mere sikker med den på, og hun ved mine forældre er i den anden ende smiley

Men mine egne killinger er jeg begyndt at gi halsbånd på indenfor engang imellem. Så de vender sig til det, hvis vi på et tidspunkt skal begynde at komme ud på græsset i snor.

Men de kan absolut ikke li det. Det går bedre nu, men de er stadigvæk ikke vilde med det. Men skal nok komme smiley

• #17   7. aug 2012 Vi startede med snor igår, bare herinde og på altanen, og han siger slet ikke noget til at have den på. Dog var det lidt svært at få den på, da den jo er herresjov at lege med... Er sikker på at snoren bliver hans bedste ven lige så snart han fanger fidusen snor og sele på = ud på sjov og ballade. smiley
    Min søsters kat elsker sin, og kommer nogen gang slæbende med den og gør opmærksom på bedste kattemaner at det er tid til nye eventyr.

• #18   7. aug 2012 Årh, sikke nogen gode oplevelser og erfaringer I har med selen. Jeg vil kigge på seler en af dagene og så vil jeg da vende tilbage med resultatet som forhåbentlig er en succes! smiley

• Sabrina A
    Sabrina A Tilmeldt:
    jul 2012

#19   7. aug 2012 Susan jeg tvinger ikke mine dyr til noget som helst !!! De får det på engang imellem og det er max 10 min. Og så får de det af igen.

De skal vænne sig til det, og det er noget jeg er blevet rådet til, så de vænner sig til selen. Plus hvis de på et tidspukt skal ha halsbånd med magnet til kattelem. !

• #21   7. aug 2012 Faktisk er det sådan i dag, at flere store foreninger i USA er begyndt at råde folk til at holde deres katte som indekatte, bl.a. the American Veterinary Medical Association, the American Association of Feline Practitioners, the Animal Humane Association og the Humane Society of the United States.

Så nu er det ikke længere kun en debat mellem de to lejre af katteholdere, der har inde- og udekatte. Nu går foreninger direkte ind og anbefaler den ene frem for den anden.

Så svaret på dit spørgsmål må være: Nej, det er absolut ikke synd kun at holde katte inde, tværtimod. smiley

• #23   8. aug 2012 Jeg synes, det er synd at holde nogen som helst inde 24 timer i døgnet hele deres liv. Dermed ikke sagt, at indekatte ikke kan have et godt liv, for det kan de da, jeg synes bare det er synd, at de ikke har mulighed for glæden ved at komme ud og mærke græs under poterne.

Kenneth **Faktisk er det sådan i dag, at flere store foreninger i USA er begyndt at råde folk til at holde deres katte som indekatte,**

Med hvilke begrundelser anbefaler de så det?

• #24   8. aug 2012 Jeg formoder det er en samlet vurdering af fordele og ulemper ved de to måder at holde kat på. Og den vurdering behøver jo ikke være fast men ændrer sig konstant efter forholdene.

F. eks. er der i dag langt flere biler på vejene end tidligere, og folks vaner i trafikken er (efter min mening) også langt dårligere end før, hvilket samlet øger risikoen markant for at katten ender sit liv alt for hurtigt, eller bliver overladt til en langsom smertefuld død i en grøft, hvis de holdes som udekatte.
    Og har man mulighed for at have sine katte som udekatte, har man jo også mulighed (for det meste i hvert fald) for at lave en udendøres løbegård til dem, så at de er indekatte udelukker jo ikke at de kan komme til at mærke græs under poterne, lege med en sommerfugl osv.

• #26   8. aug 2012 Kenneth **Jeg formoder det er en samlet vurdering af fordele og ulemper ved de to måder at holde kat på. Og den vurdering behøver jo ikke være fast men ændrer sig konstant efter forholdene.
    F. eks. er der i dag langt flere biler på vejene end tidligere, og folks vaner i trafikken er (efter min mening) også langt dårligere end før, hvilket samlet øger risikoen markant for at katten ender sit liv alt for hurtigt, eller bliver overladt til en langsom smertefuld død i en grøft, hvis de holdes som udekatte.**

At trafikforholdene har ændret sig, ændrer jo ikke ved, at en kat er en kat, og at katte har glæde ved at være ude. At det er for deres egen sikkerheds skyld vi vælger at holde dem inde, forstår de jo ikke.

Nu skrev jeg før, at det jeg synes, var synd, var at snyde de katte (der ellers godt kan trives inden døre) for glæden ved at komme ud. Glemte at nævne de katte, det er rigtig synd for – nemlig dem der vantrives ved aldrig at komme ud. Og så nytter det jo slet ikke at tænke i deres sikkerhed, hvis deres liv som indekat ikke er værd at leve.
    Jeg ser altså sådan på det, at selv nok så gode grunde til at holde katte inde ikke udelukker, at det kan være synd.

Jeg har ikke læst noget fra de organisationer, men er da temmelig betænkelig ved det, hvis det er en generel anbefaling at holde katte inde :-O. I Roger Tabors bog, ”Forstå din Kat bedre”, har jeg godt læst, at der er gevaldig stigning af indekatte i USA … og tilsvarende stigning i adfærdsproblemer.

Kenneth **Og har man mulighed for at have sine katte som udekatte, har man jo også mulighed (for det meste i hvert fald) for at lave en udendøres løbegård til dem, så at de er indekatte udelukker jo ikke at de kan komme til at mærke græs under poterne, lege med en sommerfugl osv.**

Ja. For mig er der så en afgørende forskel på "aldrig ud" og "ud i indhegning", derfor skelner jeg mellem "indekat" og "indekat med udendørs indhegning" - udendørs indhegning er jo også en slags udeliv.

Jeg har selv afvejet mig frem til, at indhegning er det rette for mine nerver og katte, og kattene har SÅ meget glæde af den lille have :-). (Men jeg synes da egentlig, at det er synd, de ikke har mulighed for at rende på langfart og gå på musejagt).

• #27   8. aug 2012 Ja, jeg er enig i at der er mange overvejelser. Det er dog sjældent jeg synes jeg ser dem så nuanceret beskrevet. Udelivet er altid så rosenrødt, bare man ser bort fra trafikken.

Men den evige kamp om territorier med andre katte (med deraf følgende sår og smerter), naboens sindssyge køter der jager kattene væk så snart den får muligheden for det, at få lov at fange en mus der måske lige har ædt noget gift som katten så får med i købet, at undgå at blive nakket af ræven om natten, og en række lignende scenarier, ja dem glemmer folk som regel at tage med i overvejelserne. smiley
    Bevares, i hænderne på tåber vil en indekat stå over for lige så mange farer. Men alle de udendørs farer og ulemper har man ingen indflydelse på.

Jesper:
    Fordi et mindretal i USA fjerner kløerne på kattene og maler hundene lyserøde, IMOD alle anbefalinger, gør det jo ikke til almindelig amerikansk praksis. smiley

• #29   8. aug 2012 Ganske kort:
    Hvis det er synd at katte holdes som indekatte, så er jeg hermed ond:)
    Det med selen, nogle katte vil, andre vil bare ikke og du kan ikke tvinge dem til det!
    Freddie har aldrig kunne lide en sele uanset model - Elvis elsker det:)

Det skal dog siges, at hvis man tager ern fritløber og vil gøre til indekat, så kan det lade sig gøre, men det er ikke alle kattesind der kan klare det.

• #30   8. aug 2012 Kenneth **Det er dog sjældent jeg synes jeg ser dem så nuanceret beskrevet. Udelivet er altid så rosenrødt, bare man ser bort fra trafikken. **

Hehe, jeg synes nu ofte, det er fra indekattefanatikere, jeg har set unuancerede holdninger om rosenrødt indeliv ;-). "Kattens natur" bliver negligeret, og når nogen så formaster sig til at nævne kattens natur (som vel bl.a. indbefatter at katten af natur er jæger) som et argument for at lade katten løbe frit, så bliver det ganske ofte mødt med hånlig foragt. :-S.

(Du er vist ret ny her, så har været forskånet for de rasende debatter om for/imod udekatte .... men det er vel et spørgsmål om tid, inden der kommer endnu en af slagsen ;-)).

Kenneth ** den evige kamp om territorier med andre katte (med deraf følgende sår og smerter), naboens sindssyge køter der jager kattene væk så snart den får muligheden for det, at få lov at fange en mus der måske lige har ædt noget gift som katten så får med i købet, at undgå at blive nakket af ræven om natten**

Du glemte jægerne og mejetærskerne ;-).

Nogle glemmer sikkert at tage alle de risici med i overvejelserne, andre tænker grundigt over tingene, og opvejer og afvejer fordele og ulemper, og når måske frem til, at udeliv er det rette for netop deres kattes trivsel....

Hejzan - jeg forstår ikke helt at dit indlæg er specielt adresseret til mig :-S ...men det var måske kun din første sætning (det forstår jeg så heller ikke :D).
    Men bortset fra det, så synes jeg (selv om jeg ikke har nævnt noget om det) at mange bilister kører ad Helvede til med mere opmærksomhed på deres skide mobiler end på, hvad der sker foran dem på vejen.

Hejzan **hvorvidt det er for sikkerhedens skyld eller for trivslens skyld at lukke dem ud,**

Det er jo dét, der er humlen i det. Det, der ofte er dilemmaet - og vel også det der er trådstarters dilemma her.

Trives katten ikke uden udeliv, så dur det bare ikke at holde den inde. Og bor man så ud til en stærkt trafikeret vej uden mulighed for at hegne ... ja så er man i kattepine. smiley

• #32   8. aug 2012 Heizan - Så har du nok kommenteret det i mit indlæg, der var citat fra Kenneths indlæg.

(Vi har desværre ikke citatmulighed herinde, så det er blevet praksis at man sætter ** ** omkring det man vil citere).

• #33   8. aug 2012 ... og Hejzan du havde glemt noget før, ik' ? Du skrev **hvorvidt det er for sikkerhedens skyld eller for trivslens skyld at lukke dem ud**

Jeg går ud fra at du mente "hvorvidt det er for sikkerhedens skyld <i>at holde dem inde</i> eller for trivslens skyld at lukke dem ud"

• #34   8. aug 2012 Haha, når bare du ikke skriver "afvide", så kan stavepolitiet bære over med meget smiley

• #40   12. aug 2012 Anne, jeg ville i ture lukke dem ud, og slet ikke hvis du bor i det område..

• #54   12. aug 2012 ""Nej vi har ikke kattelem - vores døre er for det første af glas, og kattene står på solbænken når de vil ind ""

det er ingen hindring for at få installeret en kattelem. Et enkelt opkald til en glarmester kan klare det.

• #56   13. aug 2012 Prosto:
    Jeg kender mange med udekatte og det er så deres beslutning så længe de har det godt.
    Jeg er dog lodret imod at i lukker (faktisk "smider" )dem ud om natten uanset om der er -16 grader og snestorm og uden at I bevidst har lavet et læsted og bare regner med at de kan bruge rutschebaner m.v. Det er for mig at se ren egoisme fordi du / I ikke vil forstyrres. Jeg respekterer til fulde at folk har fritløbere, men du kunne da i det mindste tage dig af den når det er hammerkoldt - du kunne jo prøve at slå et telt op i haven. pakke dig ind og leve et liv som normade en nat med - 16 grader og snevejr. Så kunne du smage mosten!
    DEN måde at holde kat på kan jeg ikke bakke op om, at du ikke engang vil ofre dig en kattelem - sig mig hvorfor har du kat? Skel lidt til den måde Jesper og Susan holder fritløbere på, de lider vist ingen nød, det er sådan man respekterer TAMKATTEN, for det er jo ikke en vildkat!!! De dør i øvrigt også når det er koldt og de ikke kan finde mad - det kan din jo heller ikke 24/7.

• #59   13. aug 2012 **Heller aldrig vist aggresiv eller anden upassende adfærd**

og længere nede:

**Vi har dårlige erfaringer med at kattene pisser indendørs når de er inde, og de larmer ufattelig meget.**

Tja, måske er det bare mig, men tingene i sidste sætning ville jeg nu nok kalde upassende adfærd. smiley

• #60   13. aug 2012 Kan man tilgodese kattens behov for jagt og leg og klatring så Nej.

Har selv indekat, og jeg glææææder mig dog til at have en have at indhegne/bygge voliere i.

• #61   13. aug 2012 Prosto mi:
    Bliver muskelhunden også sendt ud om natten? Nej for det er der lov for og en hund har højere status. Sover under en bil elle i en carport.......... jeg står uden ord. "Dårlige erfaringer med at de pisser indenfor" - tror da pokker hvis I heller ikke har haft en kattebakke!
    Jeg håber at der er nogle søde mennesker i nærheden der i stilhed tager sig af dem om natten og som til sidst får ondt i r.... og beholder dem - for ID har de vel heller ikke. Føj siger jeg bare:(

• #62   13. aug 2012 Haha indekat uden kattebakke.. undskyld, men Hahahahahaha...

• #64   13. aug 2012 Hvis jeg ikke havde bakker var jeg da forlængst blevet kvalt:)
    Susan jeg må tilstå at jeg vist er svær at trøste lige nu ")

• #66   13. aug 2012 har heller ikke kattelem da jeg bor til leje og nok ikke må lave en
    Men min vindue ude på toilettet står åben året rundt så de kan komme ind og ud som de vil.
    Min nyanskaffede killing ,som jeg har købt i dag,må bruge sin katte bakke som jeg desværre måtte købe igen (lige smidt den gamle ud for en uge siden,hvor den har stået i et skur i snart 2 år. )
    Fået en sele til den den kan få på om et par dage,for den kommer også ud når den er gammel nok. Så får den den de første stykke tid i sele lige for at vænne sig til udelivet

• #70   14. aug 2012 Prosto.mi.:
    Så synes jeg at når det er dig der trods alt er den eneste i familien der gør noget for dine katte, så må du også kunne sætte din mening igennem og få fjernet de katte fra hjemmet inden du flytter til Bulgarien.
    Oooog..... så er det ikke alle mennesker der taler højt om at de fodrer andres katte, så hvem ved?

• #72   16. aug 2012 Så bør de katte ikke være der hvor de er nu - muskel hunde, gale naboer osv osv. Håber da virkelig de kan komme et andet sted hen når du flytter

Kommentér på:
Er det synd at have katte som indekatte?

Annonce