{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.811 visninger | Oprettet:

Kattemalt {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley ...

Som forebyggelse mod hårbolde: I dag er jeg IGEN startet på at give min ene og også den yngste hankat, Volvo kattemalt,(han fik det også her i slutningen af år 2011) hvilket han absolut ikke kan lige smagen af! I 2011 var det lidt af en kamp og projekt at få ham til at få kattemalten i sig - Jeg prøvede at snyde ham ved at komme det ovenpå spise som han godt kan li' ex. noget af de forskellige katte-guffe vi har og blandet ned i kattemaden (vådekosten)... det hjalp bare ikke. I dag blandede jeg det ned i en lille portion leverpostej og Ja han spiste det squ smiley

Men nu tænker jeg så på om kattemalten har samme effekt når man blander det op eller om det faktisk mister lidt at effekten. Og det er det jeg spørger ind til smiley Nogen der kan svare på det ???

PS. Bliver lige nødt til at tilføje at jeg syntes at denne nye side er super lækker smiley - Mere overskuelig og ikke mindst den savnede *toms up* (enig) mulighed er kommet på smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kattemalt
  • #1   2. aug 2012 Jeg ved det faktisk ikke men vores kat synes heller ikke om det, men hvis jeg smøre det på hans pote ja så slikker han det af smiley

  • #2   2. aug 2012 Pas, men jeg ved ikke om de er ligeså effektive, men hos www.zooplus.de har jeg købt nogle snacks der hedder Malt Bites - og der er faktisk malt indeni.
    Kan være at du skulle kigge på det og prøve det.
    N.B. Jeg kan prale med at mine er vilde med malt, de tager det lige fra tuben, jeg skal bare trykke...:)


  • #3   2. aug 2012 Kunne være jeg skulle prøve at smøre lidt på hans pode - det har jeg hverken tænkt eller afprøvet smiley

    Jeg har faktisk også prøvet med guf der indeholdte malt både fra Whiskas hvor han er vild med deres temptations og fra andre mærker ... men det spiser han ikke.
    Må, rose ham for at i hvert fald godt ved hvad han vil ha'/ ikke ha' .. kan li'/ ikke kan li' hihihi

    Faktisk er han ikke den mest kræsene kat vi har heller - Volvo er ret madglad *s* ... bare ikke overfor malten smiley

    Tak for jeres respons ! smiley


  • #4   2. aug 2012 Min erfaring med katte malt, for jeg har også en kat med tilbagevenden problemer med hårboller, jeg syntes ikke det mister effekten ved at komme det i maden, for min vil heller ikke spise det rent, og jo tro mig jeg har også prøvet at smøre noget på poten af hende, med det resultat at jeg havde kattemalt i på væggen, loftet, vinduet og mig selv, for katten rystede da bare poten helt vildt så der næsten ik var noget tilbage,den smule måtte hun jo så slikke af, men det meste var på hendes omgivelser. ØV
    Så jeg blander det i vådmaden, og effekten er der på hende..


  • #6   2. aug 2012 Er der noget malt der er bedre end andet??? - Hvad bruger I ?
    Min ene hankat døjer MEGET med hårboller, så kunne være jeg skulle se om jeg kan få noget malt i ham...



  • #7   2. aug 2012 Jeg bruger det fra maxi zoo og nej jeg tror ikke der er noget der er bedre end andre, bare det hedder kattemalt, og hvad gør kattemalten, hmm den løsner vel hårbollerne så de nemmere passere gennem systemet, fra forår til efterår får min det i vådmaden næsten dagligt, for at forebygge, for hun fælder meget og hvis hun ikke får det, så får hun problemer med hårboller der genere hendes slimhinder i maven, og så prøver hun at kaste op, men der kommer bare ikke noget op, andet end væske, hun får også foder med kattemalt men i fældnings perioden er det bare ikke nok.

  • #8   2. aug 2012 Bøllemis kaster store kager af hårboller op, især i fældningsperioden er han meget slem til det... Det kan ligne en hel rotte der ligger dér på gulvet, men han kommer altså ikke udenfor!
    Men han har en tendens til hypersoignering, så for hans vedkommende er problemet hele året...

    Jeg har set nede i Brugsen at de har det i pilleform, tror det er Crisco der har lavet det..

    Kan det bruges mon?


  • #9   2. aug 2012 Nej vent, det er ikke malt, det er gærtabletter...

    Så må jeg i en dyrehandel og kigge efter det..


  • #10   2. aug 2012 Indholdet i malten vil jo være det samme, om det bliver blandet i noget, så kan ikke forestille mig, at det mister effekten ved det.
    Men vær nærig med leverpostejen (pga. løg- og salt-indhold), og find evt. noget andet lækkert at blande malten i ... nå ja, eller du kunne selv lave leverposteg uden løg smiley

    Mine katte synes Volvo er sær. De er begge ellevilde med malt (fra Trixie), men de har ikke behov for det, så det bliver kun givet af og til i minimale mængder. En knivspids kattemalt er nok til at få en streg Zoolac til at glide ned smiley


  • #11   2. aug 2012 Har du prøvet at finde et andet produkt, han måske bedre kan lide?
    Min dyrehandler solgte mig nogle malt snacks forleden, og sagde at 9 ud af 10 katte elskede dem! Sjovt nok har jeg altså 2 katte, der nægter at røre dem. Suk.
    Så nu har jeg bestilt noget i tube, og så vil jeg prøve at blande det i deres vådfoder og se hvad de siger til det smiley


  • #13   2. aug 2012 jeg bruger det fra min dyrlæge...det smager af kylling og de elsker det...måske du skulle prøve noget ala det? hoved ingrediensen er malt men der er tilsat smag af kylling..og så er der nogle andre gode vitaminer i også

  • #15   2. aug 2012 Felis, jeg er for en gangs skyld ikke HELT enig med dig.

    Det, der gør tarmen "sløv", er midler, der virker afførende, dvs. fremmer peristaltikken (tarmbevægelserne), og det gør malt ikke. Den "indsmører" kun tarmindholdet, så det glider nemmere gennem tarmen.


  • #17   3. aug 2012 Felis:
    Nogle katte haaader at blive kæmmet smiley
    Mht. mærke, så er mine vist kræsne for de vil kun have VetPro - og det får de så:)


  • #18   3. aug 2012 Felis:
    "Kattemalt er tarmregulerende". Dette betyder ikke afførende! Det kan både bruges ved forstoppelse og diarré. Kattemalt stimulerer appetitten.
    Herefter følger en dagsdosis.
    Disse oplysninger er hentet fra bagsiden af tuben. Mht. brugen har jeg direkte fået at vide af en dygtig dyrlæge, at det ikke skader at bruge det dagligt gennem længere tid.


  • #19   3. aug 2012 Dyrlæge Hanne Hallsson skriver også i sin bog "Hunden, katten og dig", at hvid parafilolie (som er virkemidlet i kattemalt) også bruges til katte med diarré, fordi det lægger en beskyttende hinde på tarmvæggen.

    Det ville hun næppe skrive, hvis det virkede afførende.


  • #21   3. aug 2012 Hvis det ikke er godt i længden = resten af livet....

    Er det så noget med at de forskellige "hairball" fodertyper har nogenlunde samme virkning?
    For så kunne jeg jo bare blande sådan noget i deres foder...


  • #22   3. aug 2012 Lotte og rødderne: Du kan klart med fordel bruge foder med kattemalt, det er i langt de fleste tilfælde nok til hjælp af hårboller, grunden til at jeg ikke nøjes med det er at i det foder med hårbolle virkning er et lidt højere fedtindhold end jeg ønsker, da min kat er overvægtig og jeg ønsker at hun taber sig lidt (hvilket hun også har men ikke nok) så derfor blander jeg det med et andet foder der har en lavere fedtprocent og så i fældningsperioden (som for min kat går fra forår til efterår) får hun kattemalt ca hveranden dag, nogle gange holder jeg en pause på en uges tid og så får hun igen, og det er anbefaling fra dyrlægen..
    Og Felis jeg børster min kat, men kun fra tid til anden, for hun bliver MEGET sur af at blive børstet og selvom jeg lige har børstet hende så får jeg en håndfuld hår med når jeg kæler hende lige bagefter, men det er sansynligvis pga det lave fedtindhold hun får i fodret har dyrlægen sagt, så for mig er det pest eller kollera. Vil jeg ha en tyk kat med følge sygdomme deraf eller vil jeg ha en kat der fælder og som har behov for kattemalt til hjælp?? Ja jeg har så valgt det sidste, og selvom hun fælder meget så har hun en rigtig flot blank og tyk pels..


  • #23   3. aug 2012 Nu har jeg jo så fået at vide af flere herindefra at det ikke er fedtet i foderet de bliver tykke af, men kulhydraterne!
    Jeg blev nemlig også anbefalet et foder med højere fedt-% fordi mine katte fælder meget og har ekstremt tør hud...
    Jeg var så lidt nervøs for Misse, da hun i forvejen er overvægtig, men jeg blev lovet at det ikke er fedtet der feder, og at jeg sågar med fordel kunne købe spæk fra slagteren mod den tørre hud, uden at hun ville tage på!


  • #24   3. aug 2012 Hmm Lotte, jeg stoler mere på min dyrlæge, end alle velmenene råd herinde fra og min dyrlæge siger at råfedtet i fodret også har en påvirkning når man ønsker katten skal tage sig (ikke hvis den skal holde sin vægt) det er ikke en stor påvirkning, men den er der påvirkningen, og så vil jeg sige at når man ser deklartionen på fodret så følger procentdelen af råfedt og kulhydrater hinanden, dvs. højere råfedt % højere kulhydrat % ihvertfald på Royal Canin som er det eneste min kat vil spise (kræsenpind smiley ).


  • #25   3. aug 2012 Jeg lytter ALDRIG til min dyrlæge når det kommer til fodring!
    Jeg vil vove den påstand at selv JEG ved mere om ernæring hos katte end de gør!
    Jeg ved det er nogle enkelte personer herinde som ved MEGET omkring fodring, og det er også dem jeg spørger til råds når jeg er i tvivl..
    Jeg vælger til enhver tid at stole på dem frem for min dyrlæge!!!


  • #27   3. aug 2012 Felis: det er en korthårs huskat jeg har, de har normalt IKKE behov for at blive børstet, så problemet med fældning opstod jo sådan set først da jeg skulle ha hende vægtreguleret, så det er jo nok derfor jeg ikke har trænet hende i at blive børstet fra killing..
    Men i øvrigt vil jeg ikke stå skoleret over for dig fordi du har en anden mening end mig.


  • #28   3. aug 2012 Fint for dig Lotte, men jeg kender ingen personligt herinde og der er for mange meninger til at jeg vil stole på nogen herinde. Så du gør jo bare hvad der er bedst for dine katte.

    Og lige en ekstra kommentar til Felis, så var mit agument for at give malt jo ikke at hun ikke ville børstes men at børstning ikke hjalp det store..


  • #29   3. aug 2012 Min Pjevs havde maveproblemer, da han var stor killing:
    voldsomme hårbolleopkastninger og tynd mave. Han havde osse dårlig ånde....

    Kattemalt gad han kun en uges tid, men det hjalp da lidt.

    Efter jeg er gået over til at fodre ham med Hills Science hårbollefoder er maven helt fin.

    Han får ikke kun Hills, men jeg sørger for at han får en god portion hver dag.
    Han holder i øvrig meget af det, fordi det har en mystisk fedtet konsistens i modsætning til RC´s hårbollemad.

    Jeg synes heller ikke RC´s virker så godt; i denne uge har jeg været forsløv til at hente Hills op fra kælderen, så han har kun fået RC - i går fik han så en bræktur, så jeg fik helt dårlig samvittighed smiley

    I hårfældningsperioder er jeg specielt omhyggelig med hårbollemaden.
    Han er udekat, så han spiser derudover osse masser af græs.



  • #30   3. aug 2012 Felis:
    Jeg ved ikke om du har en farmaceutisk uddannelse siden du kan udtale dig så korrekt, men når nogle ligefrem får ordineret malt af dyrlægen, så er det da det råd man skal følge, han /hun har trods alt en lang videregående uddannelse med efterfølgende kurser og bla bla såååå jeg tror nu nok at jeg ved hvad de gør:)


  • #31   3. aug 2012 Gærum Dyreklinik skriver bl.a. om Catmalt:

    "Katte-Malt er et fodertilskud, der letter passagen af hårboller gennem tarmsystemet.

    Katte-Malt er formuleret som en pasta for at lette indgivelsen.

    Katte-Malt er tilsat smagskorrigens og optages villigt af katte.

    Det aktive princip i Katte-Malt består alene i væskebinding, smøring og coatning af fæces, <b>mens tarmperistaltikken ikke påvirkes.</b>

    Anvendelsesområde: Fodertilskud til katte med tilbøjelighed til forstoppelse. Især velegnet til katte som slikker store mængder hår i sig i forbindelse med pelspleje."



  • #33   3. aug 2012 Sidebemærkning:

    Jeg kan faktisk rede - ikke børste - mange flere løse hår af mine korthårede huskatte end af Coon'erne.


  • #34   3. aug 2012 Felis jeg kan ikke forstå du tager sådan på vej fordi nogle gør tingene anderledes end dig.
    Og nu er det jo ikke fordi min kat har problemer med fordøjelsen i de perioder hvor hun ikke får malt, hvis du gad læse hvad jeg skriver, så skriver jeg jo netop jeg holder pause ind imellem, og hun får slet ikke malt fra oktober til marts hvor hun ikke fælder nævneværdigt.


Kommentér på:
Kattemalt

Annonce