{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.494 visninger | Oprettet:

Hvilken farve er han? {{forumTopicSubject}}

Jeg har NUL forstand på kattenes farver - ud over om de er gråstribede osv...

Og har ingen ide om hvad tabby mv egentlig betyder.

Jeg har en hunkat, som jeg fik af vide var Chincillaperser - altså farven var dette....er der overhovedet noget der hedder det?
Hun er en blanding, men skulle vist være mest maine coon.
Overvejer at oprette hende herinde senere, så i lige kan kigge på hende.

Men Cougar er oprettet og hvis i gider tage et kig på ham og sige hvad farve han er? Og måske fortælle lidt om det med farverne, så jeg kan blive klogere?

Og hvad med øjenfarve. Cougar har grønne øjne og flere af mine andre katte har gule øjne.

Håber i gider bruge lidt tid på min uvidenhed smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken farve er han?
  • #1   7. mar 2012 Han er n23 eller n24- jeg kan ikke helt se om han er makrel tabby eller spottet tabby- hælder mest til makrel- altså n23. N står for hans farve som er brun (sort)

• #2   7. mar 2012 Den kode- n23 er en EMS kode som kan findes på nettet. Der er også koder for øjn farve og hale osv- men det er kun specielle racer der bruger dem smiley

• #4   7. mar 2012 En chinchilla perser er helt hvid men alle dens hår er sorte helt ude i spidserne.

Det hvide er sølv.

Din Hugo er sort tabby. Hvorvidt han er spottet eller makrel (plettet eller stribet) er ikke til at se når han ligger ned.

• #5   7. mar 2012 Tusind tak - så vil jeg søge lidt på nettet og se om jeg kan hitte lidt ud af det smiley

Det lyder til, at min blandingspige er det der chinchilla perser så, hun er nemlig hvid/sølv som bundfarve med sort/grå spidser.
    Må lige få hende oprettet snarest, så kan i måske også hjælpe med, at se hvad der er af racer i hende smiley

• #6   7. mar 2012 Nu har jeg fået oprettet Shantal - Gider i tage et kig og se om hun er Chinchilla perser?

Har også oprettet Bølle, som har Maine coon bag sig trods han er korthåret - hvad er hans farve? Synes han er mere plettet end han er stribet - ihvertfald på kroppen?

• #7   7. mar 2012 Nej hun er ikke chinchilla perser. Det er muligt hun er en blanding af chinchilla perser og maine coon, men det kan vi jo aldrig vide med sikkerhed.

Shantals farve hedder sort smoke.

Det hedder det når en kat er sort sølv uden striber.

• #8   7. mar 2012 Denne kat er en chinchilla perser: http://www.persefelis.dk/da/voreskatte/cissa/

Det er, som du kan se, kun den aller yderste spids af håret som er sort, og derfor ser katten næsten hvid ud.

• #9   7. mar 2012 Cougar er sort makrel tabby forresten :o)

• #10   7. mar 2012 Tak skal i have smiley

Kan i også fortælle mig hvad Bøllemissen er?

• #11   7. mar 2012 Er du sikker på at Bølle er en dreng?

Han ser nemlig ud til at være sort tortie spottet tabby.

• #13   7. mar 2012 Annie - Jeg er enig i at det ligner, han har lidt små røde områder på nogle af billederne, men synes også det ligner han har et par boller på billedet her? :o)
    (link fjernet)

Men lidt billeder af ham i dagslys ville kunne afgøre det :o)

• #14   7. mar 2012 Hov, hvor er mit indlæg hvor jeg anbefaler dig at kigge på en side med billeder af katte i forskellige farver blevet af?

Nogle af jer der har slettet det? (jeg har ikke....)

• #15   7. mar 2012 He he...åhh jo han har boller smiley

Der er ikke noget rødligt på hverken ham eller Shantal, så det må være billederne der driller.
    Men prøver lige om jeg kan nå, at tage nogle i dagslys imorgen og får også lige taget nogle af Bølles helsøster så.

• #16   7. mar 2012 Nå, jeg havde altså et indlæg hvor jeg anbefalede dig at se på www.eife.dk under farver og genetik, hvis du gerne vil se lidt flere farver.
    (Der er på billederne ikke skelnet mellem typen af tabby, kun om den er tabby eller ej)

Og som jeg skrev i det indlæg før, så er tabby bare et ord for stribet.
    Det betyder katten har et mønster, og så sætter man et ord på for at vise hvilken slags mønster
    Blotched tabby, makrel tabby og spotted tabby :o)
    (Der er også en tegning på siden af de forskellige slags tabby)

• #17   7. mar 2012 Tusind tak for det link - den side er da super!!! smiley

Jeg vil gætte på bølle er sort spotted tabby så? Men det kan vi lige se om passer, når jeg har fået taget nogle bedre billeder smiley

Men synes ikk lige jeg så nogle på siden der ligner hans helsøster....det er skisme ikke nemt med de farvebestemmelser...

• #18   7. mar 2012 May - Farverne kan også komme forskelligt til udtryk :o) Men dejligt at du kunne bruge siden, hehe.. (Det er min hjemmeside nemlig)

Men ja, når han nu ikke er tortie, så er han nemlig sort spotted tabby :o)
    Hvordan ser hans søster ud? :o)

• #19   7. mar 2012 Sort spotted tabby med hvid forresten :o) Fik lige kigget på ham igen og lagde mærke til hans fine hvide poter :o)

• #20   7. mar 2012 Super hjemmeside du har så smiley

Hans søster er væsentlig mørkere end han er. Langs rygraden har hun en bred sort stribe, ligesom Cougar har. Hun syner også mere stribet, men lige på begge sider af den sorte brede stribe er der lidt pletter, samt under maven er hun plettet.

Hmmm nu jeg sidder og kigger - så er hun vel egentlig også sort spotted tabby, bare i en mørkere version...og uden hvid. Hun har så dog grønne øjne, hvor Bølle har gule/orange - men ved ikke om det har noget, at sige.
    Hun ligner jo faktisk Cougar, blot hun er mere rødbrunlig end han er...

• #21   7. mar 2012 De har alle pletter på maven uanset hvilken slags tabby, så det skal du ikke tage efter :o) Men hun kan sagtens også være sort spottd tabby.. Evt. en sort makrel tabby, med lidt brudte striber :o)

Nej, øjenfarven har ikke noget at sige i forhold til pelsfarven :o)

• #22   8. mar 2012 Okay - så er jeg næsten sikker på hun er sort makrel tabby ligesom Cougar smiley

Det kan være svært at hitte ud af - jeg opdrætter marsvin og udstiller og der kan de være mørkøjet, rubin og rødøjet og hos dem har dette betydning for farven smiley

• #23   9. mar 2012 May - Hehe, der er mange ting at tage stilling til. Hos nogle farver og racer registeres øjenfarven også, men det er langt fra hos alle :o) Men det har ikke betydning for hvad pelsfarven kaldes alligevel, det er bare en tilføjelse med information om øjenfarven :o)

Kommentér på:
Hvilken farve er han?

Annonce