Hjælp! Ny hund + 2 indekatte {{forumTopicSubject}}
Ja efter nøje overvejelser har vi altså anskaffet os en hundehvalp, selvom vi har 2 indekatte. Den ene er 1 1/2 år og den anden ca. 10 år. Hvalpen er 4 mdr. Vi har i forvejen undersøgt meget om, hvordan man introducerer hund og kat til hinanden og forhørt os hos de (mange) vennepar vi kender som både har hund og kat, hvordan det egentlig går mellem dem. Min ene kat og jeg er virkelig soul mates, jeg har aldrig haft et dyr som hende (den ældre) og nu efter en uge hvor vi har haft hunden, er hun stadig slet ikke sig selv. Jeg ved godt, at det kan tage meget lang tid for at de evt. vænner sig til hinanden. Men jeg er så bange for, at det her vil forkorte kattens liv.
Vi har et ret stort hus på 200 m2, hvor hunden færdes i stueetagen (ind imellem i sit hundebur), og vi har så lukket en af dørene af og sat en børne-gitterlåge i en anden døråbning, for at give kattene en nem "flugt-vej".
Kattene har stort set kun været på 1. sal siden hunden kom for en uge siden. Vi har én til flere gange om dagen taget kattene med ned i stuen, hvor vi så har haft hunden i snor, så de kunne se hinanden an uden at den render efter dem. Dette er gået ok med den yngre kat, men den ældre hvæser og knurrer af den så snart den bare kigger på den.
Den ældre kat står oppe ovenfor trappen til 1.sal og mijaver efter mig, for at jeg skal komme op til hende. Nogen gange tager jeg hende så med ned i stuen, men hun slapper ikke af som hun plejer (spinder ikke) og går igen når hun kan komme afsted med det. Den yngre kat er kommet i "hundens område" et par gange de seneste dage, den er jeg ikke helt så bekymret for.
Jeg lader kattene sove hos mig om natten, så de kan føle at de stadig er elsket men jeg får næsten ikke sovet. I nat f.eks. har jeg slet ikke sovet, da jeg bare har ligget og tænkt hvordan jeg dog kunne få mig selv til at anskaffe en hund, når vi har katte der betyder så meget for os. Jeg er så bange for, at jeg afkorter min dejlige ældre kats liv nu hvor den skal leve i stress pga. en ny hund. Men det hele er jo et spørgsmål om hvor lang tid det tager at vænne sig til hinanden (hvis det kan lade sig gøre).
Jeg ved ikke om jeg bare skal komme af med hunden igen. Det ville knuse min datters hjerte.
Skal jeg klappe hesten og give det hele noget tid eller hvad pokker skal jeg gøre?
sep 2008
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
Jeg forventer ikke, at hund + katte bliver perlevenner og ligger i samme kurv nogensinde, men kunne de lære at tåle hinanden og være i samme rum ville det være godt. Men kan man jo ikke garantere noget.
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
sep 2008
Hvad skal jeg gøre når den ældre kat mijauer efter mig oven for trappen? Tage hende med ned i stuen eller gå op og være lidt sammen med hende?
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 13 Svar: 95
sep 2008
sep 2008
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 13 Svar: 95
Med hensyn til levetiden kender jeg ikke så meget til det..
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Men hvalpen har tilgengæld på ingen måde godt af at blive lukket ude fra soveværelset og skærmet fra flokken.
Hvorfor valgte I overhovedet at købe en hund??
apr 2008
Følger: 107 Følgere: 101 Katte: 8 Emner: 242 Svar: 2.604
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Tja, stress er ikke sundt for hverken den fysiske eller psykiske helse, så det kan vel ikke udelukkes, at det kan forkorte kattens liv....
Jeg mener godt, at en kat kan tage skade (få sin livskvalitet forringet) ved at der er kommet hund i huset. Men nu ER hunden jo flyttet ind, og så er det selvfølgelig ikke så nemt bare at lade være med at have hund.
Kan da også være, at dyrene finder sig til rette med hinanden. Det håber jeg da, de gør!
Rikke K ** I nat f.eks. har jeg slet ikke sovet, da jeg bare har ligget og tænkt hvordan jeg dog kunne få mig selv til at anskaffe en hund, når vi har katte der betyder så meget for os.*'
Det kunne lyde som om, du har ladet dig overtale/presse af nogen til at få hund?...
sep 2011
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
sep 2008
Nogen spørger, hvorfor vi valgte at få hund - nej jeg er skam ikke presset til det, det var et stort ønske hele familien havde og som jeg også skrev har vi undersøgt en del (så meget som jeg mener er muligt at undersøge på forhånd) inden og resten måtte jo så vise sig! For ingen kan forudse om levende væsener har kemi med hinanden og kan leve sammen.
En anden stiller spørgsmål ved, hvorfor vi har afskærmet hunden fra soveværelse m.m. - tja det har vi sådan set af den simple grund, at soveværelset (soveværelserne) er på 1. sal og nu er det sådan, at en hvalp helst ikke må gå for meget på trapper det første års tid. Og før I begynder at få ondt af at hvalpen så ikke sover i soveværelset må jeg huske at sige, at min mand sover i stuen p.t. for at holde hvalpen med selskab.
Så... tak for jeres svar og her var en glad update fra en lettet katte- og hundeejer...
Rikke
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Hjælp! Ny hund + 2 indekatte