{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.749 visninger | Oprettet:

Min Hellig Birma skal neutraliseres på fredag!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Min kæreste og jeg har valgt, at vores Hellig Birma hankat på godt 8 mdr. skal neutraliseres.
Jeg sidder her med en lidt dårlig samvittighed, idet jeg egentlig ikke føler at han burde.
Jeg har fået afvide, op til tusinde gange, at det er en god ide at få ens kat neutraliseret, hvis vi ikke vil bruge ham til avl. Og det var ikke vores hensigt da vi fik ham.

I forrige uge, fik han en såkaldt "fedthale". Jeg ringede derfor til dyrlægen, som rådede mig, endnu en gang, til at få ham neutraliseret, da alverdens shampooer ikke ville kunne hjælpe, da det ville komme igen.
Jeg bestilte derfor en tid til ham til på fredag, men er kommet i tvivl?
Kan da læse på nettet, at det er en god ide at få ens kat neutraliseret så de ikke løber rundt og parer sig, osv.
Leopold er dog indekat, og vil aldrig komme ud.
Min dyrlæge har også rådet mig til, at Leopold skal have en øre tatovering, nu han er under narkose. Men for det første synes jeg det er så grimt (det kommer selvfølgelig ikke kun an på det!!), samt at han aldrig vil komme ud. Jeg har derfor tænkt mig, at Leopold ikke skal have sådan en.

Kære brugere: er det rigtigt det jeg har gang i?!

Venlig hilsen Tine Bagge.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min Hellig Birma skal neutraliseres på fredag!!
  • #1   17. jan 2012 Jeg synes helt bestemt du skal neutralisere ham, for at undgå at han måske begynder at strinte, når han bliver kønsmoden.

Desuden kan en fertil hankat blive frustreret og stresset, over ikke at kunne komme ud til de dejlige damer, hvilket kan medføre at den stopper med at spise.

Mht. til øretatoveringen var jeg også selv meget i tvivl da vi fik kastreret vores to ragdoll-hanner, der i øvrigt heller ikke kommer ud. Men jeg ved bare hvor dårligt jeg ville have det med mig selv, hvis en af dem stak af, og vi ikke har gjort alt hvad vi kunne for at finde den igen.
    Jeg stoler simpelthen ikke på at folk vil køre til dyrlægen, og tjekke om den har en chip. Derfor valgte vi at få dem øretatoveret. Ja det er ikke særlig kønt, men når først deres "ørehår" er vokset ud igen, er det begrænset hvor meget man ser det smiley

• #2   17. jan 2012 Da jeg fik Asti neutraliseret valgte jeg ikke at få hende øremærket fordi hun alligevel bare var indekat . men senere har jeg haft en par forfærdelige drømme hvor Asti har været stukket af, og jeg dagen efter måtte hente en aflivet kat på dyrehospitalet fordi de ikke kunne finde ejeren . jeg skal derfor have hende øremærket inden længe. Og jeg fortryder INDERLIGT at jeg ikke fik det gjort da hun allerede var i Narkose. Men man kan jo altid være bagklog. men jeg synes at du stadig skal ha ham øremærket. Desuden er han jo så pelset at det næppe ses ret meget smiley

• #3   17. jan 2012 Fertile birmahanner er ingen spøg - de kan være rene vandfald med strint.

Det er stressende for katten med alle de hormoner der flyver rundt i kroppen på ham - han b´liver en meget mere afbalanceret og venlig kat af at blive kastreret.

Øremærke, husker stadig en morgen på klinikken en kat der er faldet ud af vinduet kommer ind og skal lappes sammen, dyrllgen spørger om den skal øremærkes når nu den alligvel skal i narkose.Nej siger ejeren - den er 100% indekat. Øhhhh ....

Så ja, øremærk eller chip den i forbindelse med kastrationen

• #4   17. jan 2012 Hvis han ikke skal bruges til avl, er det klart det bedste at han bliver neutraliseret smiley
    Så slipper i os for at han evt. Begynder at strinte, og han vil falde mere til ro, nu hvor han ikke skal tænke på damer smiley

Mht. Øretatovering så synes jeg det er fair nok ikke at gøre dette men du skal så istedet have ham chippet, man kan aldrig vide sig sikker, det sker at inde katte løber hjemmefra.

• #5   17. jan 2012 Cathrine B: Ja, jeg har læst internet og bøger tynde. Og kender godt til de konsekvenser som de kan få, hvis de ikke bliver neutraliseret. Tror måske bare, at man først indser det, så snart de begynder at få disse tegn. Men det er bestemt også derfor jeg har bestilt tid til ham.
    MEN: Hvor meget ændrer de adfærd efter neutralisering? - Frygter bare jeg kommer hjem med en "doven" kat.
    & * Pulleh *: Øretatoveringen er jeg mest i tvivl om. Men jeg ved også bare at det skal være fredag eller aldrig. Og stiller selvfølgelig også mig selv spørgsmålet om hvad der er vigtigst: om det ser grimt ud, eller om jeg kan føle mig sikker, idet jeg ved han til at finde igen, hvis han løber ud.

• #6   17. jan 2012 Du skal ikke frygte at komme hjem med en doven kat.
    Mine to drenge er stadig et par gadedrenge der leger og spurter gennem hele lejligheden smiley
    Så længe du kastrerer dem inden de får "fertile hankatte symptomer" tror jeg ikke du mærker den store forskel.

• #7   17. jan 2012 Cathrine B: Det er godt nok dejligt at vide. Ved hvor det er lidt underligt, men man ønsker helst ikke de ændrer sig al for meget.
    Tak allesammen for jeres svar. Det hjalp lidt på den "dårlige samvittighed".
    Set i lyset, er det jo for hans bedste! smiley

• #8   17. jan 2012 De bliver ikke dovne af at blive neutraliseret, begge mine drenge er kastrater.
    Og de mangler ikke energi, de hviler bare bedere i sin egen krop hvis man kan sige det sådan.

Og igen hvis man ikke gider de grimme øretatoveinger er der chippen, lagt de fleste kan se at birmaen ikke er en vildkat, og vil bringe den til dyrlægen eller efterlyse ejeren. Min birma er "kun" chippet hvor mine norske skovkatte er øretatoveret.

• #10   17. jan 2012 Susanne S: Held og lykke med ham. Tanker herfra ..

• #11   17. jan 2012 Hvis du synes en øretatovering er grim, så få ham chippet.
    Min bimsegøj, som godt nok er hunkat, blev ikke dovnere af at blive steriliseret. Hun blev bare mere kærlig og spiser vist også lidt ekstra. Men hun er slet ikke blevet inaktiv.

• #13   17. jan 2012 Maja B: Med hensyn til øretatoveringen så har du helt ret. Bare tanken er forfærdelig.

• #14   17. jan 2012 Jeg har lige læst mig frem til, at hvis man skal rejse udenlandsk skal ens kat være chippet, en øretatovering er ikke gyldig smiley Hmm!

Der er både positive og negative ting ved begge?!

• #15   17. jan 2012 Vores katte har begge dele smiley

• #16   17. jan 2012 LIGE ET SPØRGSMÅL MERE:

Leopold får Royal Canin Kitten nu. Jeg har bestemt mig for, at han derefter skal have Royal Canin Sterilised.
    Dyrlægen fortalte mig, at jeg så småt skal begynde at blande det i hans killingefoder så snart han er neutraliseret, men jeg læste herinde et sted, at det må man ikke før de er 1 år (normalt skal man jo først skifte foder når de fylder 1år).
    Hvad plejer I at gøre?

• #19   17. jan 2012 Som alle andre allerede skriver så få ham neutraliseret nu.

Når han først begynder at strinte er det ikke sikkert han nogensinde holder op igen (taler af erffaring) og det er rigtig træls.

• #20   18. jan 2012 mine to drenge har heller ikke øretattoo, da de ikke gælder her i Belgien hvor vi bor...her bruger man kun chip og det er der mange steder de kun gør...og tror også efter de lavede reglerne om sidste år at alle nye katte der skal have pas skal være chippet at det bliver mere og mere almindeligt i dk også at de kun får en chip og ikke en tatovering;)
    og har to hankastrater løbende rundt her i stuen den ene lidt yngre end din og den anden knap 4 mdr....de er lige nu i gang med at lege og det er bestemt ikke afslappet smiley så bare rolig du får en super kat ud af det og ja med hensyn til foder mine er begge nfo og blev kastereret allerede som 12 uger gamle så de er stadig på killingefoder, det bliver ikke skiftet ud med noget til steriliseret katte...kun normal voksenfoder, medmindre jeg kan se at de får en tendens til at blive for fede så skal jeg nok skifte til noget slanke foder....men sålænge katten ikke har tendens til overvægt synes jeg ikke det er nødvendigt at give foder der er ment som slanke foder....men det er min personlige holdning;)

• #21   18. jan 2012 Min mening: smiley

Neutralisering: Du skal bestemt få ham kastreret synes jeg. Der er nærmest kun gode ting ved det - mere afbalanceret, rolig kat, men ikke DOVEN som sådan. Ingen strint, og ingen hyl for at komme ud til damer.

Mærkning: Hvis du synes øretattoo er grim så få chip smiley Vores er kun chippet. Jeg tror efterhånden at mange folk ved at der også er noget der hedder chip (hunde SKAL jo chippes), og en Birma ligner ikke ligefrem en alm. huskat, så folk kan nok godt se at den har en ejer.

Foder: Åh.. altså jeg ville råde dig til at vælge et foder med et højere kød/protein indhold i, end Royal Canin. Jeg bruger Orijen der har 80 % kød i. Det er billigere, men også i min optik, bedre. Uanset hvilket mærke du vælger, vil jeg så sige at du ikke behøver give special kastrat-foder. De indeholder mere fyldprodukt og gør at katten skal spise MERE for at blive mæt = de tager på og kan få problemer med overvægt.
    Mht. nyreproblemer eller urinvejsproblemer, som dyrlæger mener hænger sammen med at kastrere en kat, så vil jeg sige at sikre at katten får nok væske (vådmad og vandskåle stående i forsk. rum) kan aktivt afværge ligeså godt.
    Nogle mener også at de urinvejsproblemer kommer af at katten ikke får nok væske og får mad med for meget salt i, og slet ikke pga. neutraliseringen.

Summasumarum: Hav ikke dårlig samvittighed over neutraliseringen, chip i stedet for øremærk hvis du vil, og så giv alm voksenfoder med mere kødindhold i smiley
    Det er MIT råd og min erfaring.

Kommentér på:
Min Hellig Birma skal neutraliseres på fredag!!

Annonce