Min Hellig Birma skal neutraliseres på fredag!! {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Min kæreste og jeg har valgt, at vores Hellig Birma hankat på godt 8 mdr. skal neutraliseres.
Jeg sidder her med en lidt dårlig samvittighed, idet jeg egentlig ikke føler at han burde.
Jeg har fået afvide, op til tusinde gange, at det er en god ide at få ens kat neutraliseret, hvis vi ikke vil bruge ham til avl. Og det var ikke vores hensigt da vi fik ham.
I forrige uge, fik han en såkaldt "fedthale". Jeg ringede derfor til dyrlægen, som rådede mig, endnu en gang, til at få ham neutraliseret, da alverdens shampooer ikke ville kunne hjælpe, da det ville komme igen.
Jeg bestilte derfor en tid til ham til på fredag, men er kommet i tvivl?
Kan da læse på nettet, at det er en god ide at få ens kat neutraliseret så de ikke løber rundt og parer sig, osv.
Leopold er dog indekat, og vil aldrig komme ud.
Min dyrlæge har også rådet mig til, at Leopold skal have en øre tatovering, nu han er under narkose. Men for det første synes jeg det er så grimt (det kommer selvfølgelig ikke kun an på det!!), samt at han aldrig vil komme ud. Jeg har derfor tænkt mig, at Leopold ikke skal have sådan en.
Kære brugere: er det rigtigt det jeg har gang i?!
Venlig hilsen Tine Bagge.
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
Desuden kan en fertil hankat blive frustreret og stresset, over ikke at kunne komme ud til de dejlige damer, hvilket kan medføre at den stopper med at spise.
Mht. til øretatoveringen var jeg også selv meget i tvivl da vi fik kastreret vores to ragdoll-hanner, der i øvrigt heller ikke kommer ud. Men jeg ved bare hvor dårligt jeg ville have det med mig selv, hvis en af dem stak af, og vi ikke har gjort alt hvad vi kunne for at finde den igen.
Jeg stoler simpelthen ikke på at folk vil køre til dyrlægen, og tjekke om den har en chip. Derfor valgte vi at få dem øretatoveret. Ja det er ikke særlig kønt, men når først deres "ørehår" er vokset ud igen, er det begrænset hvor meget man ser det
aug 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 1 Emner: 253 Svar: 2.211
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Det er stressende for katten med alle de hormoner der flyver rundt i kroppen på ham - han b´liver en meget mere afbalanceret og venlig kat af at blive kastreret.
Øremærke, husker stadig en morgen på klinikken en kat der er faldet ud af vinduet kommer ind og skal lappes sammen, dyrllgen spørger om den skal øremærkes når nu den alligvel skal i narkose.Nej siger ejeren - den er 100% indekat. Øhhhh ....
Så ja, øremærk eller chip den i forbindelse med kastrationen
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 7 Emner: 17 Svar: 415
Så slipper i os for at han evt. Begynder at strinte, og han vil falde mere til ro, nu hvor han ikke skal tænke på damer
Mht. Øretatovering så synes jeg det er fair nok ikke at gøre dette men du skal så istedet have ham chippet, man kan aldrig vide sig sikker, det sker at inde katte løber hjemmefra.
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 21
MEN: Hvor meget ændrer de adfærd efter neutralisering? - Frygter bare jeg kommer hjem med en "doven" kat.
& * Pulleh *: Øretatoveringen er jeg mest i tvivl om. Men jeg ved også bare at det skal være fredag eller aldrig. Og stiller selvfølgelig også mig selv spørgsmålet om hvad der er vigtigst: om det ser grimt ud, eller om jeg kan føle mig sikker, idet jeg ved han til at finde igen, hvis han løber ud.
sep 2011
Mine to drenge er stadig et par gadedrenge der leger og spurter gennem hele lejligheden
Så længe du kastrerer dem inden de får "fertile hankatte symptomer" tror jeg ikke du mærker den store forskel.
jul 2011
Tak allesammen for jeres svar. Det hjalp lidt på den "dårlige samvittighed".
Set i lyset, er det jo for hans bedste!
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 7 Emner: 17 Svar: 415
Og de mangler ikke energi, de hviler bare bedere i sin egen krop hvis man kan sige det sådan.
Og igen hvis man ikke gider de grimme øretatoveinger er der chippen, lagt de fleste kan se at birmaen ikke er en vildkat, og vil bringe den til dyrlægen eller efterlyse ejeren. Min birma er "kun" chippet hvor mine norske skovkatte er øretatoveret.
jul 2011
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 47 Svar: 552
Min bimsegøj, som godt nok er hunkat, blev ikke dovnere af at blive steriliseret. Hun blev bare mere kærlig og spiser vist også lidt ekstra. Men hun er slet ikke blevet inaktiv.
jul 2011
jul 2011
Der er både positive og negative ting ved begge?!
sep 2011
jul 2011
Leopold får Royal Canin Kitten nu. Jeg har bestemt mig for, at han derefter skal have Royal Canin Sterilised.
Dyrlægen fortalte mig, at jeg så småt skal begynde at blande det i hans killingefoder så snart han er neutraliseret, men jeg læste herinde et sted, at det må man ikke før de er 1 år (normalt skal man jo først skifte foder når de fylder 1år).
Hvad plejer I at gøre?
aug 2010
Følger: 23 Følgere: 23 Katte: 11 Emner: 13 Svar: 152
Når han først begynder at strinte er det ikke sikkert han nogensinde holder op igen (taler af erffaring) og det er rigtig træls.
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 909
og har to hankastrater løbende rundt her i stuen den ene lidt yngre end din og den anden knap 4 mdr....de er lige nu i gang med at lege og det er bestemt ikke afslappet så bare rolig du får en super kat ud af det og ja med hensyn til foder mine er begge nfo og blev kastereret allerede som 12 uger gamle så de er stadig på killingefoder, det bliver ikke skiftet ud med noget til steriliseret katte...kun normal voksenfoder, medmindre jeg kan se at de får en tendens til at blive for fede så skal jeg nok skifte til noget slanke foder....men sålænge katten ikke har tendens til overvægt synes jeg ikke det er nødvendigt at give foder der er ment som slanke foder....men det er min personlige holdning;)
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Neutralisering: Du skal bestemt få ham kastreret synes jeg. Der er nærmest kun gode ting ved det - mere afbalanceret, rolig kat, men ikke DOVEN som sådan. Ingen strint, og ingen hyl for at komme ud til damer.
Mærkning: Hvis du synes øretattoo er grim så få chip Vores er kun chippet. Jeg tror efterhånden at mange folk ved at der også er noget der hedder chip (hunde SKAL jo chippes), og en Birma ligner ikke ligefrem en alm. huskat, så folk kan nok godt se at den har en ejer.
Foder: Åh.. altså jeg ville råde dig til at vælge et foder med et højere kød/protein indhold i, end Royal Canin. Jeg bruger Orijen der har 80 % kød i. Det er billigere, men også i min optik, bedre. Uanset hvilket mærke du vælger, vil jeg så sige at du ikke behøver give special kastrat-foder. De indeholder mere fyldprodukt og gør at katten skal spise MERE for at blive mæt = de tager på og kan få problemer med overvægt.
Mht. nyreproblemer eller urinvejsproblemer, som dyrlæger mener hænger sammen med at kastrere en kat, så vil jeg sige at sikre at katten får nok væske (vådmad og vandskåle stående i forsk. rum) kan aktivt afværge ligeså godt.
Nogle mener også at de urinvejsproblemer kommer af at katten ikke får nok væske og får mad med for meget salt i, og slet ikke pga. neutraliseringen.
Summasumarum: Hav ikke dårlig samvittighed over neutraliseringen, chip i stedet for øremærk hvis du vil, og så giv alm voksenfoder med mere kødindhold i
Det er MIT råd og min erfaring.
Min Hellig Birma skal neutraliseres på fredag!!