11. nov 2009 Følger: 55 Følgere: 55 Katte: 24 Emner: 58 Svar: 1.708
Kat død af FIP... {{forumTopicSubject}}
Kære allesammen.
Spørgsmålet der kommer her er nok mest til eksperterne.
En af mine kilingekøbere fra vores D-kuld, har her til morgen måtte aflive hendes anden kat, efter den har været syg i en uges tid og været indlagt de sidste 5 dage. Det var FIP.
Hvor stor er risikoen for at den kat hun købte hos os, er blevet smittet ?? Hvornår ved hun om den er ?? Skal hun have den testet for at være sikker ?
Hvornår kan hun tage en ny kat hjem til Dolly og være sikker på at hun ikke har smitten i huset mere, hvis Dolly ikke er blevet smittet altså ? Hun siger Dolly sørger helt vildt allerede. Den anden kat har jo været indlagt i 5 dage, så hun har været alene imens jo.
Er der nogen der kan hjælpe mig med disse spørgsmål, så vil jeg være taknemmlig På forhånd tak.
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
Det gør mig meget ondt for din killingekøber, at hendes anden kat er død af FIP - det lyder som våd FIP.
Jeg ville ikke have de store betænkeligheder ved at indføre en ny killing/ungdyr i hjemmet snart, for FIP smitter ikke.
aug 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 85
Så den anden mis kan måske godt have corona virus, men det betyder overhovedet ikke at det vil mutere til FIP. Da min lille dreng døde, spurgte jeg dyrlægen og jeg kunne som sådan godt tage en ny kat med hjem med det samme.
Det er en forfærdelig sygdom, jeg føler med din killinge køber.
Ellers ville jeg sprøge Lis *Det er bedre at forbygge end at behandle* (noget i den stil hun hedder) Hun Har styr på det.
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
og hun behøver ikke være bange får at tage en ny kat ind..
det vigtigske er at holde bakken ren og rundt om bakken..
For Som de andre skriver smitte FIP ikke..
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 213
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Katte: 24 Emner: 58 Svar: 1.708
Vi må se om Lis kommer på banen med andet end det I har skrevet her.
Takker endnu engang.
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 66 Katte: 20 Emner: 23 Svar: 197
Men det er jo desværre sådan at hvor man har flere katte sammen er der også stor risiko for at der er coronavirus. Derfor anbefaler man jo også få katte sammen max 5 i en gruppe, samt hyppig rengjorte bakker evt i virkon s som tager det der måtte side i kattebakken.
Det er jo som reel killinger og ungkatte der er udsatte, og gerne i forbindelse men flytning, nye katte, eller hvis de på anden måde har nedsat emunforsvar, Man siger at det som regl reel er katte under 1 år som får det.
Men på det sidste kursus jeg var på fortalte dyrlægen de lige havde aflivet en kat på 8 år med tør fip.
Lene og Høgerstedets skovkatte
nov 2009
Den kat hun har fra os er fra 25.10. 2010. Hun havde kun de 2 katte og en hund.
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 540
nov 2009
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
har du da et Coronafrit katteri siden du er bange for killingen fra dig kan blive smittet?
Det er coronvirus der smitter - normalt inficeres killinger inden de flytter hjemmefra - det er sjældent der ses symptomer.
På få individder muterer coronavirus til FIP - når det er sket sker der ingen smitte
dec 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
Købte en gang en killing, der fik det. Frygtelig sygdom. Han var nu ikke indlagt, da der ikke kunne gøres noget.
Du behøver ikke være nervøs for killingen, du solgte.
nov 2009
Jeg har ikke oplevet FIP på tæt hold og har heller ikke oplevet at nogen killinger herfra har udviklet det..
Hvad så i dette tilfælde hvor katten er så gammel, som den var. Hvor kommer smitten så fra ?? Stadigvæk fra det katteri, som den er fra eller ??
Tak til jer alle for jeres svar
nov 2008
Coronavirus
85-90% renser sig umiddelbart, men kan reinficeres
10-15% renser sig langsommere enkelte kan blive permanent
inficerede
Under 1% er i fare for at udvikle FIP – killinger!
Det er muligt, siger ikke det er sådan, at din killing har smittet den
nov 2009
Ja jeg skriver længere oppe, at katten var 4 - 5 år eller mere
Hvilkie andre muligheder er der for hvordan katten er blevet smittet ? Og hvad er den største sandsynlighed for at være smittekilde ?
nov 2008
Sandsynligheden er fifty fifty
nov 2009
Tester du dine katte for det ??
Er det almindeligt, at man tester for det i katterier ?? Det spørgsmål er jo til alle ??
Jeg har i hvert fald ikke hørt om før, at man råder til at teste for det Medmindre man sender killinger afsted, som det så viser sig udvikler FIP, så har jeg ladet mig fortælle, at man ikke må parre de samme to katte igen, som killingen kom fra.
nov 2009
nov 2008
Jeg ved, på grund af en hysterisk Tysker, der har et coronafrit katteri, at min hunkat der skulle parres havde en titer på 400 - ved også at hendes søn havde en på 300. Både mor og søn er i lige sunde og raske her mange år efter.
Du kan da godt teste dine katte og få at vide om de har en coronatiter, hvad de 99,9% sikkert har, hvad vil du bruget det til?
nov 2009
Hvad så, med spørgsmålet om en ny kat hjem til hende. Hvor længe skal hun vent med det, Lis ? Siger du det samme, som andre her i tråden, at hun kan få en ny hjem snart igen eller ??
nov 2009
dec 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
nov 2009
Jeg takker alle for jeres deltagelse i debatten her i tråden og er kommet frem til, at næten alle katte ( 90 % ) har Coronavirusset, men at under 1 % altså udvikler FIP.
Jeg vil tro så, at der rent faktisk er større risico for at miste en kat til kræft end til FIP. Ikke noget jeg ved. Har ikke læst noget fakta om hvor mangen kræften tager, men var bare lige et gæt.
Så stort set er det bare bad luck, når lige ens egen kat får FIP
Men selvfølgelig trist alligevel Håber aldrig jeg kommer til at opleve det på nært hold.
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 32
Bare hva jeg har læst mig frem til og hørt fra min dyrlæge
FIP sucks
dec 2006
Jeg tester mine, jeg har haft corrona frie katte og killinger..
Tja, i det de flytter ud i nye hjem og der er andre katte fik de det jo nok...
dog er mor og far stadigevæk frie, men de bor så heller ikke sammen med andre katte..
hun behøver ikke være nervøs for at tage en ny kat ind... man kan dog teste om katte udskiller virus, og udskiller den ikke virus er det jo heldigt, men tja hvis så den er sammen med en der udskiller, ja så kan den også på et tidspunkt udskiller virussen..
ja strees og et lavt immune forsvar, kan vøre en af grundende til at virussen mutere..
Yvonne jeg har svært ved at forklare alt dette på skrift.
dec 2006
jeg tester på et andet grund lag.
nov 2009
Kat død af FIP...