{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.047 visninger | Oprettet:

Kat død af FIP... {{forumTopicSubject}}

Kære allesammen.

Spørgsmålet der kommer her er nok mest til eksperterne.

En af mine kilingekøbere fra vores D-kuld, har her til morgen måtte aflive hendes anden kat, efter den har været syg i en uges tid og været indlagt de sidste 5 dage. Det var FIP.

Hvor stor er risikoen for at den kat hun købte hos os, er blevet smittet ?? Hvornår ved hun om den er ?? Skal hun have den testet for at være sikker ?

Hvornår kan hun tage en ny kat hjem til Dolly og være sikker på at hun ikke har smitten i huset mere, hvis Dolly ikke er blevet smittet altså ? Hun siger Dolly sørger helt vildt allerede. Den anden kat har jo været indlagt i 5 dage, så hun har været alene imens jo.

Er der nogen der kan hjælpe mig med disse spørgsmål, så vil jeg være taknemmlig På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat død af FIP...
  • #1   11. jan 2012 FIP smitter ikke. Den coronavirus, der muterer til FIP, smitter - alle katte i huset er sandsynligvis smittet med coronavirus. Dette betyder IKKE, at alle katte i huset bliver syge - det gør de sandsynligvis ikke.

Det gør mig meget ondt for din killingekøber, at hendes anden kat er død af FIP - det lyder som våd FIP.

Jeg ville ikke have de store betænkeligheder ved at indføre en ny killing/ungdyr i hjemmet snart, for FIP smitter ikke.

• #2   11. jan 2012 Jeg har selv mistet en kat til FIP. Og selvom oversættelsen er smitsom bughinde betændelse er det IKKE smitsomt. FIP kommer fra corona virus som herefter skal mutere for at blive til FIP.
    Så den anden mis kan måske godt have corona virus, men det betyder overhovedet ikke at det vil mutere til FIP. Da min lille dreng døde, spurgte jeg dyrlægen og jeg kunne som sådan godt tage en ny kat med hjem med det samme.

Det er en forfærdelig sygdom, jeg føler med din killinge køber.

Ellers ville jeg sprøge Lis *Det er bedre at forbygge end at behandle* (noget i den stil hun hedder) Hun Har styr på det.

• #3   11. jan 2012 Der er ikke særlig stor sandsynlighed for at hendes anden kat får det..
    og hun behøver ikke være bange får at tage en ny kat ind..

det vigtigske er at holde bakken ren og rundt om bakken..

For Som de andre skriver smitte FIP ikke..

• #4   11. jan 2012 Enig med dkkorat. Min killing Berta døde af våd FIP har stadig hendes bror Prop og han har ikke været syg. Vi fik en ny killing godt 3 måneder efter og hun er også rask idag. Jo flere katte man har jo større chancer for at corona virussen flurere længere tid hos kattene, men det betyder ikke de udvikler FIP, de kan alle have virussen i sig men som godartet. Jeg googlede som sindsyg på den her sygdom da min døde af det. Så kender også desværre til den.

• #5   11. jan 2012 Takker for jeres svar smiley Ved godt at det er Coruna virussen der smitter og at ikke alle udvikler den. Men hun tænker mere på risikoen ved at indføre en ny kat til hende hun har fra mig, så hurtigt det var forsvarligt og det turde jeg ikke svare på smiley

Vi må se om Lis kommer på banen med andet end det I har skrevet her.

Takker endnu engang.

• #6   11. jan 2012 Som før skrevet her skal i ikk være nervøs for at tage en anden killing ind. Det det som skrevet ikke smitter.
    Men det er jo desværre sådan at hvor man har flere katte sammen er der også stor risiko for at der er coronavirus. Derfor anbefaler man jo også få katte sammen max 5 i en gruppe, samt hyppig rengjorte bakker evt i virkon s som tager det der måtte side i kattebakken.
    Det er jo som reel killinger og ungkatte der er udsatte, og gerne i forbindelse men flytning, nye katte, eller hvis de på anden måde har nedsat emunforsvar, Man siger at det som regl reel er katte under 1 år som får det.
    Men på det sidste kursus jeg var på fortalte dyrlægen de lige havde aflivet en kat på 8 år med tør fip.

Lene og Høgerstedets skovkatte

• #7   11. jan 2012 Så vidt jeg ved, så var det også tør FIP i det her tilfælde og katten var i hvert fald over 4 - 5 år gammel. Måske ældre. Kan jeg ikke lige huske præcis. Den havde ikke væske i bughulen, derfor jeg går ud fra at det var den tørre form.

Den kat hun har fra os er fra 25.10. 2010. Hun havde kun de 2 katte og en hund.

• #8   11. jan 2012 Yvonne hvis du vil høre mere om det fra en som nok ved mest kan du ringe til Susanne som er formand for jyrak... hun er sygdomskonsulent og har især ny viden indenfor dette område

• #9   11. jan 2012 Tak for det thomas & Marlene C smiley

• #10   11. jan 2012 Yvonne,

har du da et Coronafrit katteri siden du er bange for killingen fra dig kan blive smittet?

Det er coronvirus der smitter - normalt inficeres killinger inden de flytter hjemmefra - det er sjældent der ses symptomer.

På få individder muterer coronavirus til FIP - når det er sket sker der ingen smitte

• #11   11. jan 2012 FIP smitter ikke.
    Købte en gang en killing, der fik det. Frygtelig sygdom. Han var nu ikke indlagt, da der ikke kunne gøres noget.
    Du behøver ikke være nervøs for killingen, du solgte.

• #12   11. jan 2012 Lis, det er ikke mig der er bange, det er hende som købte killingen hos os for et års tid siden. Jeg aner da ikke om nogen af mine har Coronavirussen. Jeg ved intet om det og kunne ikke svare på hendes spørgsmål da hun ringede og fortalte mig hvad der var sket og hun så stillede disse spørgsmål.

Jeg har ikke oplevet FIP på tæt hold og har heller ikke oplevet at nogen killinger herfra har udviklet det..

Hvad så i dette tilfælde hvor katten er så gammel, som den var. Hvor kommer smitten så fra ?? Stadigvæk fra det katteri, som den er fra eller ??

Tak til jer alle for jeres svar smiley

• #13   11. jan 2012 Skriver du hvor gammel den er?

Coronavirus
    85-90% renser sig umiddelbart, men kan reinficeres
    10-15% renser sig langsommere enkelte kan blive permanent
    inficerede
    Under 1% er i fare for at udvikle FIP – killinger!

Det er muligt, siger ikke det er sådan, at din killing har smittet den

• #14   11. jan 2012 Hvordan skulle min killing kunne smitte den ? Den er forøvrigt ikke killing mere. Den er fra 25.10.2010.

Ja jeg skriver længere oppe, at katten var 4 - 5 år eller mere smiley

Hvilkie andre muligheder er der for hvordan katten er blevet smittet ? Og hvad er den største sandsynlighed for at være smittekilde ?

• #15   11. jan 2012 Din killing kan sagtens smitte den. Den gamle kan også være permanent bærer der er blusset op.

Sandsynligheden er fifty fifty

• #16   11. jan 2012 Er det almindeligt, at man tester sine katte for Coronavirus, siden du spørger på den måde Lis... Om jeg har et Coronafrit katteri ?

Tester du dine katte for det ??

Er det almindeligt, at man tester for det i katterier ?? Det spørgsmål er jo til alle ??

Jeg har i hvert fald ikke hørt om før, at man råder til at teste for det smiley Medmindre man sender killinger afsted, som det så viser sig udvikler FIP, så har jeg ladet mig fortælle, at man ikke må parre de samme to katte igen, som killingen kom fra.

• #17   11. jan 2012 Okay smiley Skal jeg så foretage mig noget nu, for at finde ud af om det kommer fra min killing eller hvad ? Kan man finde ud af det ??

• #18   11. jan 2012 Nej jeg tester ikke - men det er jo heller ikke mig der påstår det ikke kommer fra mig smiley

Jeg ved, på grund af en hysterisk Tysker, der har et coronafrit katteri, at min hunkat der skulle parres havde en titer på 400 - ved også at hendes søn havde en på 300. Både mor og søn er i lige sunde og raske her mange år efter.

Du kan da godt teste dine katte og få at vide om de har en coronatiter, hvad de 99,9% sikkert har, hvad vil du bruget det til?

• #19   11. jan 2012 Nej, det var jo også det jeg mente. Hvis alle næsten har det, så er det fifty fifty, hvem der udvikler det. Det er sådan jeg har forstået det... Det er jo mere for, at få klarlagt om jeg bærer nogen skyld i det her overfor killingekøberen ? Hvilket jeg jo ikke håber jeg gør... Men som jeg kan forstå på dig, så er det fifty, fifty om det er fra min killing eller fra den kat der fik det ? Det finder vi jo aldrig ud af, hvis næsten alle katte har det.

Hvad så, med spørgsmålet om en ny kat hjem til hende. Hvor længe skal hun vent med det, Lis ? Siger du det samme, som andre her i tråden, at hun kan få en ny hjem snart igen eller ??

• #20   11. jan 2012 Jeg har ikke påstået at det ikke kommer herfra, jeg siger at jeg aldrig har oplevet FIP tæt på... Jeg aner jo ikke, når jeg ikke har testet om det kommer herfra, men ingen killinger endnu har udviklet FIP, som er kommet herfra smiley

• #21   12. jan 2012 Min killing var mellem 5 og 6 mdr, da den fik FIP i udbrud...

• #22   12. jan 2012 Ja, det er noget skrækkeligt noget og føler med jer alle, som har mistet en kat til FIP smiley

Jeg takker alle for jeres deltagelse i debatten her i tråden og er kommet frem til, at næten alle katte ( 90 % ) har Coronavirusset, men at under 1 % altså udvikler FIP.

Jeg vil tro så, at der rent faktisk er større risico for at miste en kat til kræft end til FIP. Ikke noget jeg ved. Har ikke læst noget fakta om hvor mangen kræften tager, men var bare lige et gæt.

Så stort set er det bare bad luck, når lige ens egen kat får FIP smiley
    Men selvfølgelig trist alligevel smiley Håber aldrig jeg kommer til at opleve det på nært hold.

• #23   13. jan 2012 Den anden kat kan vel i realiteten ha været smittet med corona-virusset siden den selv var killing, og så først muteret til FIP her mange år senere. Da min Anakin dengang fik FIP fortalte dyrlægen at det kunne være fordi han var blevet stresset af flytningen. Stress skulle være en af de faktore der kan mutere virusset til FIP.
    Bare hva jeg har læst mig frem til og hørt fra min dyrlæge smiley

FIP sucks smiley

• #24   13. jan 2012 Der er ingen der kan sige hvor det kommer fra.

Jeg tester mine, jeg har haft corrona frie katte og killinger..

Tja, i det de flytter ud i nye hjem og der er andre katte fik de det jo nok...

dog er mor og far stadigevæk frie, men de bor så heller ikke sammen med andre katte..

hun behøver ikke være nervøs for at tage en ny kat ind... man kan dog teste om katte udskiller virus, og udskiller den ikke virus er det jo heldigt, men tja hvis så den er sammen med en der udskiller, ja så kan den også på et tidspunkt udskiller virussen..

ja strees og et lavt immune forsvar, kan vøre en af grundende til at virussen mutere..
    Yvonne jeg har svært ved at forklare alt dette på skrift.

• #25   13. jan 2012 Men Yvonne man kan ikke teste for for FIP.. du kan teste for Corrona, men da man ikke kan sige med sikkerhed at virussen vil mutere eller ej, så er det jo spild af penge..

jeg tester på et andet grund lag.

• #26   13. jan 2012 Takker igen til jer alle smiley

Kommentér på:
Kat død af FIP...

Annonce