Vores kat har brændt poterne en kogeplade {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Lad mig først lige starte med, at fortælle at vi har et næsten helt nyt glaskeramisk komfur. Jeg var ved, at stege kød den anden dag, og da jeg var færdig, så slukkede jeg selvfølgelig på kogepladen og for, at gøre det hele nemmere for mig selv, så gik jeg lige hurtigt over og vaskede panden i varmt vand, så rengøringen af den senere vil være nemmere.
Vores største kat Felix tog desværre springet, og landede direkte oven på en kogeplade, lige efter jeg var gået over til vasken, så kogepladen har ikke kunnet nå, at blive kølig igen! :o( Vores kogeplader kan justeres i varme fra 1-9, da det er digitalt. Den stod heldigvis kun på 4-5. Jeg turde ikke tænke på, hvordan hans poter ville have set ud, hvis den havde stået op 9.
Til trods for, at kogepladen kun var på 4-5, så ser hans poter forholdsvis normale ud. MEN, der er kommet en revne i siden af hver "trædepude" der virkelig er dyb, og ser betændt ud (ellers er det bare sådan et opsvulmed brændsår ser ud), og det ligner, at hvis jeg ville rive skinnet af trædepuderne, så kunne man gøre det. Jeg ved ikke om det skal hele af sig selv, eller om jeg skal forbi dyrelægen med ham? Noget jeg ikke kan li er, at det tilsynladende gør så ondt på ham, at når han sidder op, støtter han kun på de 3 ben/poter, og laver det skadede ben/pote, være løftet lidt fra jorden, så han ikke skal trykke ned på den. Udover det, så når han går, så halter han - selvfølgelig, han vil ikke træde med fuld kraft ned på sin pote. Men hvad gør vi?
Jeg vil lige komme med et lille input og vores mindste kat Mille, som lavede samme nr. med kogepladen, og hendes så også rigtig skidt ud - altså poterne.. Men de er helt normale nu til trods for, at vi ikke var ved dyrelægen, da vi hørte fra en bekendt, at det gik i sig selv, og det gjorde det også, og man kan ikke se, at hun har trådt på en varm kogeplade.. Men hun haltede ikke, men sprang dog rundt som en gasselle som om der var ild i hende i 5-10 minutter! Men hun har det fint nu.
Men spørgsmål er som følger: Hvad gør vi med Felix?
På forhånd tak for hjælpen, som jeg værdsætter! :o)
Med venlig hilsen
Kasper Søndergaard
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 439
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 12
sep 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 32 Svar: 409
mar 2011
http://img411.imageshack.us/img411/3785/imag0004ud.jpg
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 439
mar 2011
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Det skal behandles og katten skal have smertestillende medicin.
Forestil dig også, hvor smertefuldt det må være, når han skal på bakken for ikke at tale om infektionsrisikoen.
Da han brændte sig, burde poterne omgående været holdt i koldt vand - ligesom når vi brænder os.
Og gør dig så for vane fremover altid at have en kedel eller gryde med vand stående på konfuret og flyt den over på den brugte kogeplade.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Tag til dyrlægen idag!! Det er svært at putte poter i vand, men så skulle den have været kølet ned med konstant kolde klude.
Afsted med den!
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Dyrlægen vil ikke gøre andet end udlevere en smule smertestilende og så antibiotika.-
Vi har selv lige været ude at investere i et induktionskomfur netop på grund af en mindre intelligent kat, der åbenbart her en fetis for varme plader-.
mar 2011
Først og fremmest tak for jeres indlæg, nogle af dem har været lidt grove, hvilket jeg taber lidt unødvendigt, da det lyder somom, jeg ikke er ansvarbevist omkring min kat. Jeg ved godt, at det er i jeres bedste mening, for, at fortælle, at der faktisk skal gøres noget ved det hurtigst muligt.
Jeg kan fortælle, jeg ringede til dyrlægen kort efter jeg skrev kommentar et, og de var godt booket idag, og kunne derfor først få en tid 16:20.. Men jeg kunne se Felix begyndte, at beklage sig lidt meget, og jeg kunne ikke holde ud, at se ham halte og beklage sig. Jeg kan leve med, at han har brændt sig og klarer sig, men jeg vil ikke se tegn på smerte på ham, så jeg ringede til dyrelægen igen, og vi røg direkte ind på et afbud..
De kunne som sådan ikke gøre noget ved dyrelægen, andet end, at fortælle, at det lignede, at der var ved, at få infektion i det, og vi fik noget smertestillende samt pincilin med hjem, som skulle hjælpe ham til, at blive frisk igen. Hun fortalte det, at det ser ud til, at hans "hud" på poterne ser ret dødt ud, ligesom når vi mennesker brænder os, og mens den langsomt kradser af dannes der ny hud, ligeledes som hos mennesker. Så det er altså noget der skal kører sin egen gang, men nu har han fået mod infektion og til smertestillende, så vi kan ikke gøre ret meget mere for ham end, at holde øje med ham og løfte ham op de steder, han gerne vil op - Han burde godt selv kunne, men vil gerne skåne hans pote, hvis jeg kan komme til det.
Mht til, at der skulle have været koldt vand på hans pote efter ulykkens indtræffen, så har jeg ikke gjort det da, jeg ved, at katte hader vand som pesten, og jeg ville derfor være bange for, at det ville være endnu mere ubehageligt for ham, plus at han måske ville miste lidt tilliden til mig, og føle, at jeg var en idiot. Det er simpelthen grunden til, at det ikke blev gjort.
Jeg synes det lyder som en god idé med, at smide en gryde med koldt vand over istedet for, at fjerne den varme gryde så der er direkte adgang til "ulykken" Har os overvejet, at lad den varme pande stå, fremover, så de ikke direkte kan træde på kogepladen, ved ikke om det ville vær OK?
Men i hvert fald tak for jeres hjælp! :o)
sep 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 32 Svar: 409
God bedring til Felix!
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 909
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 144 Svar: 820
Vi har prøvet det samme med vores stitch og efter det ja så hver gang vi har brugt en kogeplade sætter vi en gryde med vand på den der har været varm indtil den er køglet ned.
Det er lidt bøvlet men så er vi sikker på de små ikk brænder sig igen.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Jeg vil undskylde hvis det bl.a. var mit kontante svar der stødte dig, men det var ikke fordi jeg synes at du er ond. Det kunne jo være at du var uvidende:-)
Så kunne jeg også kun lige finde ud af at formulere mig kort......
Marianne:
Velkommen i klubben:-)
Prøv lige at komme ind på skadestuen nytårsdag og fortælle at du er faldet ned af en trappe og landet med en flad hånd på en bageplade.... Utroligt men sandt:-)
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Så vidt jeg ved så har jeg på intet tidspunkt frarådet at tage til dyrlæge, men skriver hvad dyrlægen ville gøre. Som skrevet så gjort af ts's dyrlæge.
Men okay, hvis man ikke må råde til hvad man kan gøre indtil dyrlægen har en tid..........
mar 2011
Det vigtigste er, at jeg kunne bruge dit indlæg til noget, så pyt med hvad andre synes. Det du skrev, var præcis hvad lægen gjorde, så dit indlæg er fra mit synspunkt, ganske brugbart, så du skal ikke ta' dig af de andre! :o) Knus.
PS. Det er lidt sjovt, vi har fået noget mixtur/smertestillende, som han får på strøjte, og til trods for, at dyrelægen siger, at det smager godt, så er det nemmere, at stoppe piller i ham. Dem æder han som godbidder. Desværre hjælper den smertestillende ikke hele dagen, men når det virker vil han gerne støtte på poten! :o) Derudover, så er han pote godt mørk i det, men det heler rigtig godt i disse dage, kan jeg se! :o)
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
I øvrigt går der altså lige 10 minutters tid, før en kogeplade på et induktionskomfur er så kold at man kan røre ved den. Og indenfor de ti min. kan katten jo sagtens hoppe derop. Det går jeg ud fra at Kaspers gjorde:-) Så induktion kan skade katten lige så meget:-)
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Den vane er så indgroet, at jeg sikkert også ville gøre det, hvis jeg ikke længere havde katte.
Vores kat har brændt poterne en kogeplade