opkast - ældre hankat {{forumTopicSubject}}
jeg har arve en ti år gammel hankat (perser exotic)
Han har boet her 14 dage nu og det går rigtig godt, han spiser og drikker fint, bruger bakken og er både social med os og vores anden kat.
Igår lagde jeg mærke til at han brugte meget lang tid på bakken. Jeg tjekkede hvad han lavede, men der kom ingenting. an rendte ind og ud af bakken nogle gange igår uden held og jeg gav vådfoder for at se om jeg ku få gang i hans system.
Han spiste godt til af det.
Idag virker han sløj, render på bakken hele tiden, men uden at producere, og kaster op med jævne mellemrum.
Han har fået det samme mad de sidste 10 år, og nu har jeg gradvist blandet det, med det vores anden kat spiser.
Der er ingen planter han kan have spist.
Jeg ringer til dyrlægen når de har konsultation mellem 13 og 14, men jeg tænkte på om nogen herinde har bud på hvad det kan skyldes og hvordan jeg kan hjælpe ham?
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
God bedring med ham
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Det kan være et urinvejsstop, som kræver omgående indsats, men også et stop i hans tarm enten pga. et fremmedlegeme eller en hårbolle. Det kunne godt tyde på det, eftersom han nu kaster op.
En hårbolle kan IKKE ses på røngtenbillede.
Jeg turde IKKE vente!
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
I må nok hellere smutte til dyrlæge - begge er behandlingskrævende er det det
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.764
Bliver han ikke bedre i dagens løb, skal jeg komme med ham imorgen formiddag.
Han virker ikke til at have ondt i maven ved berøring, han opsøger mig og vil gerne have mavemassage.
okt 2007
jeg prøver at ringe til en anden dyrlæge..bare for en sikkerheds skyld
okt 2007
Hun vil gerne se ham kl.14..hun er ligesom jer bekymret for om det er blæren den er gal med. Hun var ikke et sekund i tvivl om at han skulle ind hurtigst muligt pga alder og race..
nu må vi så se hvad hun siger.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.146
Ser frem til en opdatering når I har fundet ud af mere...
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 540
Håber han får det godt igen krydser fingre for jer
okt 2007
Hun konstaterede urinvejsinfektion og krystaller i urinen - dog ikke ret mange eller særlig store.
Vi besluttede at hun lagde ham i let narkose og fik indsat kateter så han kunne komme af med urinen..der var en blokering i urinrøret, som hun fik fjernet via kateter og indsprøjte lidt væske..det lykkedes efter næsten 40 minutters kamp at få tømt blæren.
Vi fik så antibiotika og smertestillende til 10 dage og han fik desuden noget mod kvalmen.
Dyrlægen mener nu at vi har givet ham en chance..kommer han sig ikke og stopper til igen har vi aftalt at aflive ham, da jeg ikke ønsker han skal indlægges i flere dage med kateter, opereres m.m. Det vil jeg ikke byde min kat.
Vi ved endnu ikke om det er gået på nyrene, det vil de næste par dage vise..fortsætter han med at kaste op er det nok der problemet ligger, men hun mente også at det kunne skyldes smerterne, som var voldsomme.
Nu sover han i sofaen ved min side, stakkels lille pus.
12 dage har vi haft ham, og han blir allerede syg. øv altså det er uheldigt! der ryger lige 2000 kr. på en kat vi kun lige har lært at kende...det er sku lidt barskt..men ok overlever han er det det hele værd. Hvis ikke så er det 3000 kr. for 14 dage..og selvom det ikke er pengene der er afgørende, så er det godt nok ærgerligt allerede at skulle betale så meget og måske slet ikke have ham et meget længere.
hvad fanden gør jeg galt, han har intet fejlet i 10 år. 12 dage hos mig og så er han dødsyg. Det er kun 1 måned siden jeg mistede chester til en ukendt lidelse og 2 år før det mistede jeg gwennie på kun 2½ år pga kræft..jeg tør sku snart ikke få dyr mere..det gør for ondt.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til den første dyrlæge, som bl.a. mente, det kunne vente til i morgen, og fortælle, hvad der var galt.
Det hjælper ganske vist ikke din egen kat, men måske dem, som kommere efter.
Jeg vil krydse fingre for, at det ikke gentager sig, men hvorfor tog dyrlægen ikke samtidig en blodprøve for at se kattens nyretal?
Min mors gamle kat, som havde samme problem, fik fjernet penis, og han levede mange år efter uden problemer.
PS: En godt, gammelt dyrlægeråd, som stadig benyttes, er at give katten en ascorbinsyretablet (ren c-vitamin på størrelse med en sødetablet) en gang om ugen. Det skulle holde urinen så tilpas sur, at der ikke dannes sten.
okt 2007
Lotte, du har helt ret han er gammel, og havde forventet at han nok ville skrante..bare ikk så hurtigt.
Jeg håber han bliver frisk igen, og vil lige undersøge det med c-vitaminer:-)
Jeg giver en opdatering imorgen
okt 2007
Det ved jeg da at der er flere brugere herinde der bruger til både sig selv og deres katte
jul 2009
Håber at han bliver frisk igen....
trøste knus og kram, hvis det er til nogen trøst er du enhver katte ejers drømme ( køber ) du tager ansvar og jeg ville til enhver tid hellere end gerne overlade en kat til dig....
krydser fingre for jer
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Jeg synes også, at det vil være en god ide at ringe til første dyrlægeklinik, så de til en anden gang vil tænke en ekstra gang, når andre ringer med lignende problem. Det er jo da ikke en sjælden lidelse, og symptomerne typiske (tænker jeg udfra mange indlæg om lignede historier på diverse kattefora).
Nina **hvad fanden gør jeg galt, han har intet fejlet i 10 år. 12 dage hos mig og så er han dødsyg. Det er kun 1 måned siden jeg mistede chester til en ukendt lidelse og 2 år før det mistede jeg gwennie på kun 2½ år pga kræft..jeg tør sku snart ikke få dyr mere..det gør for ondt.**
Uretfærdigt nok er uheld dårligt fordelt . Håber det vender fra nu af!
At katten bliver syg netop nu kort tid efter flytning, TROR jeg måske kan have at gøre med stress - både stress i sig selv, og måske at han har drukket for lidt i de første dage .... Med en alder han har, er sandsynligheden for skrant også større end for en ung mis.
Og så vil jeg lige sige, at jeg synes det er rigtig dejligt, at I har taget en ældre misseherre til jer
Jeg krydser fingre for, at han snart er på højkant igen, og at han får glæde af sit nye hjem i mange år! Det har både I og katten fortjent.
okt 2007
Skulle han overleve skulle han indlægges længere tid, samt der ville formodentlig komme tilbagefald. Jeg besluttede at han har været igennem nok, jeg vil ikk byde så gammel en dreng, så meget stress. Så vi valgte at sige godnat til dejlige Rex.
Sov dejligt rexie, du nåede at sætte dine poter solidt i mit hjerte på den korte tid. Vi kendte dig..du er savnet!
Tak for jeres medfølelse
okt 2007
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Jeg havde også den gamle kats nyrefunktion i tankerne - godt han har fået fred.
okt 2007
Men godt han fik fred!
Sender en masse tanker og trøstekrammer til dig!
jul 2010
Følger: 67 Følgere: 64 Katte: 7 Emner: 31 Svar: 1.206
Men godt at han fik fred
Stort kram til dig
jul 2009
R.I.P Rex og hils i himlen
stort trøste kram til dig nina
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Trøstekram!
okt 2007