Anskaffelse af 1.racekat, Hellig Birma {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg går og drømmer om engang i fremtiden at anskaffe mig en Hellig Birma og har derfor lidt forskellige spørgsmål, da jeg kun har haft alm huskat førhen.
Når jeg kiger på forskellige annoncer står der ved de fleste, at man selv skal stå for neutralisering, hvad koster dette ca?
Ville helst dette var med i prisen, hvor bør prisen ca. ligge, når det er med stamtavle, vacc og neutralisering?
Har set flere Hellig Birma, hvor det ikke er alle 4 poter der er hvide, er dette en fejlfarve? Når katten har stamtavle
Er der nogle bestemte ting jeg bør være obs på?
Har bare lyst til at få kat nu nu nu, men det skal vente til eg har fundet et andet sted at bo, heldigvis er det jo gratis at kigge :o)
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 163
jeg tror du må ha været uheldig med de annoncer du har set, for de fleste opdrættere neutraliserer altså inden de kommer derfra.
på den måde undgår de også kontraktbrud hvor folk alligevel bruger i avl.
Min Caesar købte jeg i første omgang som kastrat til 5500 kr. , men da begge kugler ikke var faldet ned kunne han ikke ordnes før end dette var tilfældet, så fik et afslag i prisen på 900 (som det ville koste opdrætter hos hendes dyrlæge.) vi var på dette tidspunkt i tvivl om han var kryptocid (kan ikke huske hvordan det staves), og der blev lavet en tilføjelse om det i kontrakten, at opdrætter dækkede hvis det var tilfældet, da det er en større operation at fixe. jeg skulle så selv stå for kasteration, som løb op på 1400 kr, her i Århus.
det var en længere smørre, hvor jeg egentlig bare ville fortælle prisforskellen, og præcisere at det ikke kan betale sig at betale for kasteration
de fleste opdrættere af Birma sælger til 4500-5500. og jeg synes det er en fair pris, da de ligger så meget arbejde i det, samt div. test, dyrlægebesøg, avls halløj dit og dat, virkelig er dyrt !
de fleste opdrættere siger faktisk at der ikke er overskud på deres opdræt.
det med poterne, ja hvis du ser på katten som potentiel avls/udstillings kat, så ja, det er en fejlfarve. men det gør ikke katten mindre ægte. handskerne, som det hvide kaldes er noget af det sværeste at forudse og dermed fremavle. derfor vil du opdage at opdrættere kun sælger katte med """fejlfarver""" som kælekatte
desuden skal poterne ikke kun være hvide for at de er korrekte , de skal også være ens, plus have korrekte kiler bagtil det er en jungle
og ja du skal være obs på at kattens forældre er testede for div sygdomme, som er typiske for birmaen, men der må nogle af de kloge hoveder på banen
og kan godt forstå du vil have en birma, jeg lover dig for min er det mest fantastiske dyr, bliver overrasket og glad hver dag af hans specielle sind og opførsel
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
En seriøs opdrætter har hele pakken med i prisen. Hvilket efter min mening er det mest korrekte for alle parter.
Lad ikke prisen afskrække dig, men især med moderacerne er det vigtigt at du køber fra en seriøs opdrætter, med stamtavle og testede forældredyr.
feb 2010
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 14
Og ønsker mig bare endnu mere at det var lige nu jeg skulle have kat.. :o)
Jeg har ingen planer om at skulle udstille, det er kun til kæl.
Hvor gammel kan man forvente en Birma bliver?
Og til dem af jer der selv har en, hvor meget og hvor ofte børster i den?
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 163
2 blå killinger med de smukkeste hvide aftegn for de er bare SÅ skønne
er helt helt vild med dem
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 47 Svar: 552
Jeg børster hende ca. hver anden dag. ikke fordi hun filtrer, for det gør hun slet ikke, men fordi hun fælder lige nu, og så kan hun godt lide det. Og så synes jeg heller ikke, at hun behøver at få al den pels i munden, hvis jeg kan hjælpe hende.
Vores anskaffede vi som 2½ års, og har kun betalt neutralisationsprisen for hende. Vi valgte en voksen, da vi kun skal have en kat, og derfor ville have en kat, som har brug for at være ene kat. Og vi er SÅ glade for hende. Hun er et rigtigt sludrechatol og meget kælen. Lige nu ligger hun og tager en eftermiddagslur sammen med min kæreste, og hun skal bare ligge halvvejs ovenpå hans hoved, ellers er det ikke hyggeligt nok åbenbart:p
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 484
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 47 Svar: 552
Det var jeg slet ikke klar over:) hvor sjovt. Jeg troede egentlig at tortie bare betød en lidt uregelmæssigt formet maske. Så lærte jeg også noget nyt i dag.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
det man på "alm. dansk" nok ofte ville kalde trefarvet
Anni - Vær evt. opmærksom på at en del birmaer ikke trives som alene kat, så det derfor kan være at du skal have to :o)
www.killingelisten.dk er et godt sted at kigge efter både opdrættere og killinger :o)
feb 2010
Han er glad for katte og trives bedre med kat i huset, end med en anden hund. Mon ikke en Birma ville kunne "nøjes" med en hund som selskab?
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
jul 2008
feb 2010
jul 2008
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 17 Katte: 5 Emner: 9 Svar: 330
Min første birma havde i starten kun selvskab af min hund og det gik rigtigt godt.
Jeg solgte en killing sidste år hvor den ville få selvskab af en kanin og ville ikke have noget imod at sælge til en køber der har en hund.
Anskaffelse af 1.racekat, Hellig Birma