for mange killinger ? {{forumTopicSubject}}
Hej
I søndags fik min kat 6 killinger, i sit første kuld. Fødslen gik super, og der har ikk rigtig været problemer. Der er én som umiddelbart spiser lige så tit som resten.. Jeg snakkede med vores dyrlæge-gruppe i dag, og de mener at jeg bør vælge 2-3 som jeg skal beholde, og resten skal væk.
Jeg tænker bare ... i naturen ville hun vel også få lige så mange, men der vil nogle af dem vel 'bare' dø pga fødemangel, eller morkatten vil bliver yderst afkræftet ?
Nu har jeg så valgt de tre mindste, og de har fået noget modermælkserstatning.
Jeg vil bare hører jeres erfaringer/viden med mange killinger, og tager jeg fejl mht. "naturens gang" ?
jul 2010
Følger: 67 Følgere: 64 Katte: 7 Emner: 31 Svar: 1.206
Selvfølgelig ville jeg tjekke om de tog på i vægt osv., men hvis alt ser fint ud synes jeg ikke du skal blande dig
okt 2009
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 47
Jeg syntes hun klare det rigtig flot, men jeg kan godt mæske på hende at det er hårdt ! Når jeg er hjemme (er kun væk 7 timer om dagen), og sidder ved kurven går hun, og så må jeg lige se efter dem. Hun kommer tilbage efter et kvarters tid. Hunden (Chihuahua) hjælper meget til med rengøring af killingerne
okt 2009
Og om ikke det er rigtigt at hvis det er for mange for missemor, så ville de svageste killinger i naturen går til ?
okt 2009
Heidi: Jeg er meget bekymret for den mindste som ikke spiser så tit som de andre ..
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Vil du lade hende beholde tre og få tre aflivet? Hvis det er af hensyn til hunkatten, er det ikke spor nødvendigt.
En kat har 8 dievorter og hvis hun får flere killinger end 8, deler de sig op i hold, der skiftes til at spise.
I en sådan situation ville jeg nu alligevel støttefodre, men under alle omstændigheder bør en hunkat med killinger få et optimalt foder, der specielt er beregnet til enten killinger eller diegivende katte.
PS: Hvis tanken om aflivning er for din egen skyld, er det da logisk at beholde de tre største og mest livskraftige og så for øvrigt lade dyrlægen komme hjem og aflive.
Hvis killingerne bliver lagt tilbage til de andre killinger og hunkatten, lige når de har fået indsprøjtningen, vil hun selv skubbe dem til side, når de er blevet helt kolde.
Går man med hendes levende killinger, vil hun lede efter dem længe og kalde på dem.
okt 2009
Jeg forhører mig blot, efter hvad jeg fik afvide af dyrlægen, for det var ret overaskende, næsten chokerende ...
De har lige spist, og sover nu, så mormis har benyttet chance til at strække ben Jeg mærkede lige hen under maven da hun stop op, og det føles som om hun har store mælkekirtler, altså mælk nok. men det er jeg ikke til at sige. Alle kirtlerne er ihvertfald store
Hun er knap 10 måneder, så hun mangler lige lidt tilvækst. Hun blev drægtig i sin første løbetid, og jeg nåede derfor ikke at få hende steriliseret. Dette har jeg fået rigeligt med verbale tæsk og trusler for, så defor frebedes dette ! Denne graviditet er ikke forløbet med god samvittighed fra min side, og derfor forsøger jeg nu at gøre det så godt som muligt!
Hun bliver fodret med killingefoder, og det er ad libitum.
jun 2011
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 99
En af dem var meget lille og vi var sikre på han ville gå til men han lever i bedste velgående(-:
Hvis man endelig skal tá nogle fra så syntes jeg man skal aflive alle ved og sterilisere imens hun er drægtig og ellers lade det gå naturens gang(-;
Held og lykke,er sikker på hun nok skal klare det.
sep 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 5 Emner: 22 Svar: 94
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 36 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 474
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
sep 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 5 Emner: 22 Svar: 94
Men som de andre siger; hold nøje øje med hver enkelt killing, for at se om de trives.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
Jeg ville lade hende beholde dem alle, det skal nok gå.
okt 2009
Jeg er glad for jeres meninger (i en god tone), idet jeg prøver at få det bedste ud af situationen!
I øvrigt forklarede de forskellige dyrlæger at hvis det endeligt skulle med en aflivning af en eller flere af killingerne, vil hun lede efter dem i max en dags tid, og derefter acceptere at de er væk. Det er naturens gang...
Jeg er klar over at moderen kan bliver drægtig igen snart, så hun bliver inde indtil hun skal steriliseres
Men tak !
for mange killinger ?