{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

Dominant eller stresset/usikker kat? {{forumTopicSubject}}

Har grå hår i hovedet, har brug kvalificeret hjælp fra jer der er vant til at have flere katte og tyde deres adfærd.

KATTENE: 2 birma-kastrater på 4 år. Jeg har haft dem i ca. 2½ måned siden. Kattene er vokset op sammen og måtte ikke skilles ad ifølge sælger. De er konverteret om fra indekatte --> ude-og indekatte. I det efterfølgende kaldes de HVÆS og KÆL for nemheds skyld. Ifølge gamle ejer er det HVÆS som er alpha-han

PROBLEMET:
1) første uge, lå de fint og sov sammen, slikkede og vaskede hinanden. Altid KÆL der slikkede/vaskede HVÆS. HVÆS havde det med i perioder at hvæse og slå ud efter KÆL (dog ikke når de lå sammen)
2). Denne opførsel er gradvist blevet værre, således at HVÆS nu hvæser af KÆL nærmest uden grund og "slår" ham. HVÆS kan finde på at hvæse af KÆL selvom KÆL sidder flere meter væk og bare kigger på HVÆS.
3) Ikke desto mindre sidder de ofte og spiser af samme skål selvom de har en hver, og her er der ikke noget hvæseri.

4) Da de efter ca. 3 ugers tid blev lukket ud, kunne de sagtens lege sammen uden problemer, indtil en dag hvor HVÆS blev løbet over ende (han slog en kolbøtte) af KÆL. Efter det her har de overhovedet ikke leget sammen udenfor.

Jeg og KÆL for den sags skyld fatter ingenting. KÆL er meget kontaktsøgende overfor HVÆS, når han kommer ind udefra, fx ved at gnide næser, men det vil HVÆS over hovedet ikke. Hvorfor er HVÆS sådan nu? Ifølge dyrlægen fejler HVÆS ikke noget, og jeg kan også røre ved ham alle steder på kroppen uden problemer.

Jeg har brugt Feliway fra starten af, og har også prøvet om Felifriend kunne have en effekt. Intet af det virker.

Please, any suggestions anyone??????????

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominant eller stresset/usikker kat?
  • #1   20. aug 2011 Jeg er 99 % sikker på at han ikke har ondt nogle steder, idet der overhovedet ikke er noget system i hvornår han hvæser af KÆL. Fx. er HVÆS's opførsel overfor KÆL især udtalt når han er frustreret/gal over noget. Fx. synes HVÆS ikke altid at det er ligefedt at blive børstet, og hvæser og knurrer så noget af os, og kammer efterfølgende fuldstændig over i forhold til KÆL. Hvis nu det gør ondt på HVÆS at blive børstet, ville jeg mene at han skulle blive sur på os hver gang han bliver børstet, men det er kun 50-50...

• #2   20. aug 2011 Lad os antage at HVÆS er stresset pga. flytning fra gammelt hjem til mit. Hvad er erfaringerne for hvor lang tid det tager at falde til? Både med/uden Zyklene?

• #3   20. aug 2011 Det kan sagtens være stress i forbindelse med både flytning og overgang til inde/ude-livet. Det sker at Alpha rangen ændres, det kan ske flere gange, det er meget naturligt.
    Jeg tror bare du skal lade dem få fred til at finde ud af det nye, men desto ældre kattene er desto længere tid skal man forvente der går inden der falder ro på igen.

Kommentér på:
Dominant eller stresset/usikker kat?

Annonce