Kan jeg spærre dem ude på toiletet? {{forumTopicSubject}}
Jah jeg har jo i den senere tid haft hold lidt øje med hvad mine katte tager sig til, når jeg ikke er hjemme. De skøre katte, Oscar og Batman altså, synes det er sjovt at sprætte min sofa op og ligge og svinge sig under sofaen, hvilket gør den også går i stykker dernede.
KAN MAN, med en kat, eller rettere sagt 2 katte, sætte dem ud på mit badeværelse på 2 kvadratmeter med mad, vand, kattebakke og legetøj, men hvor der ikke er nogen af det andet de godt kan lide at rive og flænse istykker.
De gør det bare fordi de keder sig, når jeg ikke er hjemme. Jeg skal jo snart til at begynde i skole, her til august, hvor jeg er væk mellem 6 og 8 timer om dagen alt efter dagene.
Men hvis og når jeg nu putter dem ud på badeværelset i timerne jeg er væk, med frisk vand og mad, ren kattebakke og 6 af deres højest elskede stykker legetøj. Vil de så kunne have det godt derude? Jo og også lige et kradsebræt. Sådan et skal der også være derude.
Hvad synes I og hvad tænker I omkring det?
Jeg tænker bare og hvad føler i omkring min idé om at smide kattene ud på lokummet på den med?
Jeg vil ikke have mine møbler ødelagt pga. deres kedsomhed og nyligt påhittede ideer om hvad man mon så kan lave istedet for at kede sig, når det jeg er væk.
okt 2009
Følger: 53 Følgere: 50 Katte: 1 Emner: 88 Svar: 1.833
okt 2009
Så havde jeg også et problem nogen gange når jeg udstiller...
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Om de så var perle venner, så kan der nogle gang opstår spild og så er det ikke nogen mulighed for at trække sig tilbage for nogen af kattene , i værste tilfælde så kan det ende meget grimt .
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
sep 2010
Følger: 10 Følgere: 7 Katte: 5 Emner: 103 Svar: 379
jeg kan heller ikke selv lige at spærre dem ude på toilettet de timer jeg er væk. Men jeg aner bare ikke hvad jeg kan gøre for at få dem til IKKE at ødelægge ting når de keder sig, i de timer jeg ikke er hjemme!
okt 2009
sep 2010
Følger: 10 Følgere: 7 Katte: 5 Emner: 103 Svar: 379
For at give lidt på Oscars og Batmans psykologiske vinkel, så at sige. Oscar er meget legesyg, men kan også godt være meget voldsom i sin leg. Legen er kun kærligt ment fra hans side, men hans leg kan godt være noget smertefuld hvis man ikke lige tager sig lidt i agt for hans form for leg. Han er meget til sådan en, man kan vel kalde det for "berøringsleg". Berøringsleg, fordi hans højest elskede aktivitet er at lege frisør, hvilket foregår på den måde han kommer bagfra, og sætter sine kløer ind i ens hovedbund, og begynder at bide og gnaske ind i håret og i hobedbunden. Det gør RET nas!!! Så jeg prøver at lære ham at lade være med at gøre det, da det GØR ret så ondt! Noget andet han elsker, er at springe op på ryggen af folk og sætte sig der, og nusse-kæle med ens trøje, hvor han også sætter kløerne i for at have et bedre greb.
Batmans yndlingsleg er at flænse ting. Gribe fat om noget og bare flænse det synder og sammen. Han holder meget af at lege med fx. de dersens "flyvemus", en stof-mus der hænger i en elastik, og som man kan lege med. Men får han først fat i musen, vil han også gerne have den altså lige dør og man skal være helt sikker på den er STEN DØD inden man slipper den igen. Fjerner man den bliver han mega sur.
En fælles leg, de begge holder rigtig meget af, er de der små plastik bolde med en klokke i, som man kan rulle hen over gulvet, og så render kattene efter dem og leget jagt med dem. Dog kan de ikke lide det, hvis det larmer for meget. Så det skal være sådan en slags blid lyd de giver fra sig.
Jeg overvejer lidt og begynde at træne kunstner med dem. Bare for sjov skyld og aktivitetens skyld. De kan jo godt lide at lege og de kan godt lide at bestille noget. Dertil, vil de gøre absolut hvad som helst for en reje!
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 130
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 20 Svar: 315
Husk at dyr ikke har den samme opfattelse af rigtig og forkert opførsel som vi har - de tænker ikke på om det er rigtigt eller forkert at ødelægge sofaen, de gør det ikke for at gøre noget mod dig..
Det er sådan set ikke deres, men dit problem, at de ødelægger sofaen - og det ville være synd at lægge det over på dem, ved at spærre dem inde (ikke at de ville forstå den direkte sammenhæng, og du ville nok bare ende med to endnu mere vanskelige katte). Hvis de keder sig så meget, må du finde bedre muligheder for aktivering, når du ikke er hjemme. Hvad med nogle af de der mad-aktiveringer man efterhånden kan få? Labyrinter, bolde osv.
Har kattende været udekatte før?
Du kan også få plastiskhjørner til at sætte på sofaens hjørner, så de ikke er nær så spændende at kradse i..
Det er måske hårdt sagt, men jeg synes det ville være bedre at skille sig af med dem, end at lukke dem inde på et 2kvm badeværelse i 6-8 timer hver dag - det ville bare ikke være ok.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg kan se den ene af dem er blanding, og det kan måske have noget at sige i forhold til aktivitets-niveauet. Nogle racer er meget aktive og har meget energi. De kræver mere plads og mere aktivitet end andre racer. Det er så op til ejeren at sørge for det. Du kan tage en papkasse og skære små huller i og kaste lidt tørkost ind i kassen, så går tiden med det. Det behøver ikke koste en formue at aktivere en kat eller flere. Det er bare at bruge fantasien. JEg ved der er masser af forslag herinde, prøv at søg aktivering af kat.
okt 2009
Og måske noget legetøj hvor de skal bruge hjernen, som KUN er fremme mens du ikke er hjemme
Her hjemme ligger alt deres legetøj heller ikke fremme altid, for de syns også efter noget tid det bliver kedeligt...
Kan jeg spærre dem ude på toiletet?