{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Hvad skal jeg gøre? (Overvægt) {{forumTopicSubject}}

Hey.
Vi står og skal købe en flot norsk skovkat pige. Hun er så skøn som dagen er lang og mere til. Men problemet er, at hun er alt alt alt for overvægtig. Hun vejer omkring de 6-7 kg. Hvilket hun gør ene og alene pga. af at hun ikke kan holde sig væk fra killingefoderet.
Den opdrætter jeg skal købe hende af, hun aner simpelthen ikke hvad hun skal stille op. Hun har jo jævnligt killinger, og hun kan ikke holde hende missepigen, som elsker killingefoder væk fra det.
Normalt får hun selv hills voksenfoder. Men hun syntes bestemt at killingefoderet smager bedre.

Vi har så for nyligt købt os en killing, og så var ideen at hende den anden misling, den overvægtige skulle komme her i weekenden. Men begynder at se et lidt dumt dilemma for mig. Killingen skal jo have killingefoder i et godt stykke tid - og den anden hunkat, som er meget overvægtig, hun kan jo ikke tåle at spise det....! Hvis hun fortsætter kan hun jo direkte dø af det.
Har selvfølgelig tænkt mig, så snart hun kommer her, at tage hende med til dyrlægen, for at se og få gode råd til hvordan jeg griber denne sag an.
Jeg tænkte selv.. barf foder måske? det kan killingen jo også tåle, og det er til gengæld ikke noget den anden mis vil tage på af - er det?

Håber der nogle kloge hoveder derude som vil hjælpe mig med problemet og komme med nogle ideer.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal jeg gøre? (Overvægt)
  • #1   15. jun 2011 Jo killingen vil osse tage på at Barf.
    Men jeg vil nok anbefale dig at få lavet en kasse, hvor du stiller killingefoderet ind i en skål, så den store ikke kan komme til det og så fodre hende med noget der har lavt fedt/kalorie indhold. Jeg ved man kan købe disse "kasser" men de er voldsomt dyre. Men med lidt fantasi og fingernemhed kan man sagtens selv lave noget tilsvarende. Du kunne evt bruge en flyttekasse, hvor du så skærer et hul i den ene ende, men husk det skal have en størrelse så killingen kan komme ind og ud men ikke den store.

• #2   15. jun 2011 Hej Marianne N

Tak for svaret og rådet dermed. Har lige et enkelt spørgsmål. Den kasse der? Hvor hullet kun skal kunne passe til killingen. Hvad så hvis den store misser nu alligevel vil prøve at komme derind, og måske får mast eller hvad ved jeg derind?. Hun er jo temmelig vild med killing foder.
    Hov, har egentlig også et andet spørgsmål. Killingen er jo ikke just vant til at skulle gå ind i en kasse for at spise. Hvordan får vi hende til det? Hun vil måske finde det besværligt og i stedet spise af det foderkost vi vælger til den store?.

• #3   15. jun 2011 Den lille kan trænes til at maden står der, så det skulle kunne lykkes. Katte er selvfølgelig meget smidige og osse stædige hvis der er noget de vil. Det bedste ville selvfølgelig være at få en sådan kasse af træ, men de er ikke billige. Men kender du nogen eller kan du selv, vil jeg klart anbefale dig at lave den i træ. Det ser osse lidt pænere ud.

• #5   15. jun 2011 Husk at sætte malertape i udskæringen da plastikkanterne godt kan være lidt skarpe.

• #6   15. jun 2011 Nu behøver killinger over 12 uger altså heller ikke killingefoder. Det er noget producenterne har fundet på (og at give det til de små killinge er primært pga. den mindre str. på kibbles).

Men mht. at træne kassen, så sørger du simpelthen bare for at hjælpe/skubbe killingen igennem hullet flere gange om dagen. Altså, hjælp den derind igennem hullet, lad den spise, se om den finder ud, ellers så hjælp den ud af hullet igen. En time senere; hjælp den ind igennem hullet osv. Så fanger de det på et tidspunkt smiley

• #7   15. jun 2011 følger lige med , da jeg har lidt samme problem. har flere katte og synes de skal have frit adgang til mad. men min ene hunkat ligner snart garfield mens de andre katte er pæne. de er alle neutralliserede men hende her hun er bare for madglad.. smiler

• #8   15. jun 2011 <b>Lene * gør en god gerning, neutraliser en kat *</b>

Hvis det passer, så gider jeg da ikke købe mere killingefoder, når de små her har rundet 12 uger...

Faktisk så har det foder jeg bruger (Sannabelle Kitten) mindst lige så store bidder som fx Porta 21 Grain Free som jeg bruger til de voksne katte..

Men de små her på 8 uger hapser lige så let killingefoderet i sig..

• #9   15. jun 2011 Jeg er så ikke enig med Lene i den påstand. Der er mere energi i killingefoder generelt i forhold til de fleste andre varianter. Der findes varianter der osse har stor energi-procent, så det skal man lige læse på.
    At jeg så kan være enig i at der slet ikke er brug for alle de varianter der findes er noget andet. Jeg bruger forskellige varianter indenfor samme mærke udelukkende for smagens skyld.
    En lille killing har brug for megen energi for at vokse og især når de begynder at spæne rundt og skal vokse samtidig. Det absolutte minimum jeg ville bruge killingefoder i, er seks måneder, men jeg fodre som regel med det indtil 1års alderen alt efter om killingen er buttet eller tynd.

• #10   15. jun 2011 Jeg vil så aldrig igen fodre med decideret killingefoder efter at have fået en killing hjem.
    Og nu er Royal Canin f.eks. et af de mest anvendte killingefodre. Og lige præcis Royal Canin har sådan en fin brochure, hvor man simpelthen kan sidde og sammenligne indholdsstofferne på alle de forskellige varianter direkte op imod hinanden ( (link fjernet) ). I den brochure ser jeg bare intet, der retfærdiggører, at man skulle fylde fedt-indklistrede korn-kibbles i sin killing indtil den bliver hverken 6 mdr. eller 1 år. For det er jo det, det er. Der er lidt ekstra fedt i killingefoderet, faktisk er protein og vit/min-niveau på linie med de andre varianter generelt. Men der er masser af andre fodermærker, der også har et højt indhold af fedt - og endnu bedre, som har et højt indhold af kød. F.eks. Orijen og Acana og den slags mærker. Prøv at sammenligne analysen på Orijen med analysen på RC killingefoder. Orijen er da også et af de få mærker, der tør at melde ud, at der altså ikke er forskel på, hvad killinger, ungkatte og voksne katte har behov for. Der findes jo heller ikke mus til killinger og mus til voksne i naturen smiley Og endnu-endnu bedre, så giver man også en masse vådfoder og/eller råt.
    Det er min klare overbevisning. Killingefoder er sikkert fint pga. dets kibble-str. til små killinger, men ernæringsmæssigt er jeg ikke imponeret.

• #11   15. jun 2011 Porta 21 GF ville jeg også med glæde fodre min killing/ungkat med. Bemært et protein/fedt-indhold på 41/20 i forhold til 36/18 i RC Kitten 36.

• #12   15. jun 2011 Det lyder da super godt, Lene smiley
    Så gider jeg ikke gå ud og ofre penge på en 10 kg sæk næste gang..
    Tror jeg kan nøjes med det halve... Og når den er ca. halvt tom kan jeg lige så stille køre dem over på Porta 21 GF :0)

De skal alligevel være her til de er 14 uger, da deres kommende ejere er på ferie når de bliver 12 uger...

• #13   15. jun 2011 Nu var det i øvrigt ikke for at sætte en bestemt skæringsdato, at jeg skrev 12 uger. Det er mere bare fordi, at når man nu køber kat, så får man dem jo først efter 12 uger, og så ville jeg ikke en anden gang købe killingefoder til min nyankomne killing. Min første killing fik killingefoder hos mig - den anden gjorde ikke. Opdrætteren havde givet mig en pose med blanding af killingefoder og Orijen, og den blev brugt til at skifte hen til noget andet. Og det er på ingen måde for at spare noget, de fik/får alt muligt andet/dyrt kvalitetsfoder.

• #14   15. jun 2011 Lene, jeg bruger faktisk Applaws killingefoder Eller Feline Porta til mine killinger. Det er rigtigt at jeg osse bruger andre mærker når de er voksne, men altid Applaws. Men jeg mener så ud over tørkost at det er meget vigtigt at de osse får en nærende vådkost og aller helst råt, som jeg bruger en del, til dem der kan lide det. Det er desværre ikke dem alle.
    Det jeg synes mindst om når vi snakker kattemad (tørkost) er at alle producenter af tørfoder, burde vide at katte er 100% kødædere og derfor finder jeg det dybt problematisk at de putter en masse bras i som kattene rent faktisk ikke har behov for og som efter min mening er med til at give dem forskellige sygdomsproblemer. Der er ikke mange mærker der undlader kornprodukterne og mange alm katte-ejere tror fejlagtigt at det er helt optimalt foder, her snakker jeg selvfølgelig om bla RC og Hills osv. Applaws og Feline Porta og dem du nævner er desværre nogle af de eneste mærker der undlader kornprodukterne.
    I øvrigt sagde en dyrlæge til mig (en af de meget brugte i Aalb) at der var sket en fejl i oversættelsen da man offentliggjorde den amerikanske undersøgelse, at corn var oversat til korn og ikke til majs som det jo rent faktisk betyder. Forstået sådan at det kun er majs katte ikke kan tåle men ellers skulle have godt af alle andre kornprodukter. Jeg er bare ikke enig, og vi blev så enige om at være uenige.
    Men igen, mener jeg at killinger skal have killingefoder til de er mindst et halvt år.

• #15   15. jun 2011 Jeg forstår så simpelthen ikke argumentet med, at du på den ene side siger, at korn er dårligt. Og på den anden side mener, at killinger skal spise korn (killingefoder) indtil de er min 6 mdr.
    Jeg snakker kun om tørfoderet, hvis det er der, vi går skævt af hinanden.
    Applaws er det eneste (tørfoder-)'kød-mærke', der har en killinge-variant, og Applaws kommer så ikke indenfor herhjemme, så længe der er bøvl med deres mangelfulde analyser.
    Og jeg synes stadig det er værd lige at sætte sig ned og sammenligne analysen på f.eks. RC Kitten 36 og så mærker som Orijen, Acana og Porta21GF. Hvis man stadig mener at RC Kitten 36 er bedre ernæringsmæssigt end de andre til en killing, så er jeg da meget interesseret i at høre smiley

• #18   15. jun 2011 Lene jeg har aldrig påstået at RC kitten eller babycat for den sags skyld er bedre en andre mærke. Jeg skriver nettop at jeg IKKE bruger den. Jeg bruger Applaws og feline porta udelukkende af den grund at der ikke er korn i. og proteinindholdet er højt. Orijen og arcana, bryder kræene her i huset sig ikke om. så nej det bruger jeg ikke. Jeg bruger Rc som voksentfoder sammen med voksenudgaverne af Applaws og Feline porta. Og igen bruger jeg killingefoderet da der er en højere fedtprocent/energiindhold, da jeg har aktive racer.
    Men du har da helt ret i at i at indholdsfortegnelserne er mangelfulde, meget endda. Og jeg kunne ønske mig at det stod så det var let overskueligt. Jeg skriver osse at der ikke er nogen af mærkerne der er 100% i orden, men nogle af dem er lavet bedre end andre. Jeg kan kun vælge og anbefale foder jeg selv synes kommer tættest på det der er kattens naturlige næring. Jeg fodre så oveni med råt til dem der vil have det, og resten får dåsemad eller noget jeg selv laver.

I forhold til vand, mener jeg mine drikker nok, der ryger knap 3 liter om dagen og mere når der er varmt til 7 katte, ved siden af det rå og dåsemaden.

Og i forhold til at der kun fandtes en type foder for 30-50 år siden, kan jeg ikke bruge til ret meget, dengang fodrede de fleste med madrester fra aftensmaden til både hunde og katte, det har man så heldigvis fundet ud af ikke er så smart. Så fremskridt er ingen skade til. Men du har da ret i at det bestemt ikke er nødvendigt med 30 varianter indenfor samme mærke.

• #19   16. jun 2011 Men dvs. at sige, at du helt konkret anbefaler Applaws Kitten til killinger? Og ikke killingefoder generelt?
    Hvad er forskellen på Applaws til hhv. voksne og killinger? Jeg kan ikke fremsøge forskellen.

• #20   16. jun 2011 Jeg mener stadig at killingefoder bør gives til killinger. Jeg vælger så Applaws. Den forskel du efterlyser og som ikke umiddelbart ses i deklaration er at killingeversionen indeholde bla. mere energi. Jeg fandt det på en hjemmeside for længe siden, jeg har ledt i aftes og kan selvfølgelig ikke finde den, men det var en analyse, tysk, af nogle af de mest brugte "kvalitetsmærker". Jeg skal lige tilføje at det ikke var sådan en undersøgelse som vi ofte ser herhjemme. Den var lavet en et universitet med speciale i ernæring til bla katte og hunde. Selvfølgelig kan man argumentere at de så nok er betalt af de forskellige firmaer, det kan man aldrig vide sig sikker på. Men Ja jeg bruger Applaws killingefoder til mine killinger og kan osse anbefale andre det. Problemet er at det er nemmere at få fat i de fx RC, Hills og andre mærker i de lokale dyrhandler. Men uanset hvilket mærke man vælger mener jeg at killinger bør have killingefoder. Det er jo tydeligt når jeg fx ser på mine andre katte er der er mere energi/kalorier i, da de vosne tager på. Det er jeg jo tydeligvis ikke den eneste der oplever. Det er jo heller ikke sådan at det er dyrere end voksentfoder, så den som Felis bruger med at det er noget fabrikanterne har opfundet for at tjene flest mulige penge, holde ikke, da foderet ikke er dyrere i killingeversion.

• #21   16. jun 2011 Nej, måske tjener de ikke penge på, at folk tager en pose RC killingefoder frem for en pose RC voksenfoder. Men de har fået opbygget en 'nødvendighed' af, at killinger skal have killingefoder, persere skal have perserfoder osv. Og det giver unægteligt kunder, der ellers kunne have valgt andre mærker.

Jeg forstår stadig *virkelig ikke* dit argument med mere energi i killingefoder, når jeg lige har skrevet, at der er mere af både protein og fedt i f.eks. Porte 21 GF end i RC Kitten 36. Orijen indeholder også mere (42/20).

• #22   16. jun 2011 Det er muligt at du ikke forstår det Lene. Jeg synes jeg har beskrevet det så godt som jeg nu kan. Jeg har gjort et valg med hensyn til foder, som jeg kan leve med og du har taget dine. Jeg kan så kun anbefale andre at gøre det samme, med de mærker de nu vælger. Men jeg vil altid stå ved at killinger bør have killingefoder.
    Jeg trækker mig i hvert fald fra debatten, da trådstarter ville have råd om noget konkret og ikke en debat mellem dig og mig.

• #23   17. jun 2011 Tusinde tak for alle jeres råd, kan helt sikkert bruge mange af dem.
    Vi må prøve os frem. For vi har i hvert fald ikke tænk os at give op.
    Vi har ikke tænkt os, at hun bare skal have lov at æde sig ihjel. Men som sagt, idet hun ankommer i weekenden, så mandag morgen står vi ved vores dyrlæge, og så må vi se hvad hun kan komme op med også.

Nu må jeg vidst bruge resten af dagen på at se, om jeg kan fange nogle gode billeder af Freja, og få hende oprettet herinde sammen med resten af jeres utrolig smukke kattedyr.

Endnu en gang, tak for jeres svar og råd.

• #25   17. jun 2011 Enig med Felis!

Kommentér på:
Hvad skal jeg gøre? (Overvægt)

Annonce