1.962 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Køb af kat, men hvilken kat? Køb af kat, men hvilken kat?

Ja... Jeg har nu siddet og læst meget. Men jeg synes at de sider jeg finder er mindre gode.
Jeg kunne godt tænke mig en lille misling. Men, jeg kan slet ikke finde ud af hvilken race det skal være.
Jeg leder efter en rolig indendørskat, gerne en der er lidt pelset smiley
Nogen der kender nogle gode sider hvor man kan læse om racerne? Eller har nogle idéer til hvilke jeg kunne kigge på?
Intil videre synes jeg at Hellig Birma er utrooolig lækker smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 700 kr.
  • Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af kat, men hvilken kat?
  • #1   9. jun 2011 skulle til at forslå hellig birma. det er en skøn kat men for rolig for min smag smiley ragdoll og perser kunne også være en mulighed.

• #2   9. jun 2011 british shorthair kunne faktisk også være en mulighed. godt nok har den kort pels men føles som plys og er derfor lækker alligevel

• #3   9. jun 2011 Hehe jamen det er jo netop det rolige i birmaen jeg er faldet for smiley Min nabo har nemlig nogle, og de er simpelthen så lækre smiley

Hvordan er det med stamtavler og katte? Nu ved jeg ikke så meget om det nemlig hehe (Ikke i katteverdenen).
    Ved hunde ville jeg jo have købt med DKK tavle. Men, hvilke stamtavler sætte div. krav til kattene?

• #4   9. jun 2011 den skal være udstedet af felis danica for at være gyldig smiley

• #5   9. jun 2011 Du skal altid få en stamtavle fra Felis Danica. Så er du sikker. Du skal være opmærksom på at nogle avler såkaldt ægte racekatte uden stamtavler, som regel af forældre dyr der IKKE burde avles på. Nogle laver hjemmelavede stamtavler. Især hvis det er Birma du har kig på skal du vide er der er nogle alvorlige arvelige genetiske sygdomme, som forældredyrene burde testes for. De seriøse opdrættere tester, dem uden stamtavler stort set aldrig. En avler (bybber som de kaldes) vaccinerer osse sjældent og du kan heller ikke forvente at den er tjekket ved dyrlægen inden du får den.
    Hos en registreret opdrætter får lov at se testresultaterne og du får osse en købekontrakt, så du er dækket af købeloven.
    Men den findes nu andre racer der er meget rolige og osse har lidt mere pels. Jeg kan anbefale dig at gå ind på Jyrak eller Felis Danica og læse generelt om racerne. Men husk det er generelt. Katte indenfor samme race kan være meget forskellige og noget anderledes end generelt for racen. Besøg gerne forskellige opdrættere osse med forskellige racer. Bare ikke mere end en om dagen, så indtrykkende fra sted til sted kan nå at bundfælde sig. Det er osse vigtigt at du er på bølgelængde med opdrætteren.
    Held og lykke med at finde dig en misling

• #6   9. jun 2011 Tusind tak for svarene! smiley Det hjalp meget!
    Jeg har dog et mere spærgsmål hehe. Hvad er en FIFé stamtavle?

• #7   9. jun 2011 Marianne N: Hvilke alvorlige genetiske sygdomme mener du vi opdrættere af birma skal teste for ? Mig bekendt har birmaen ingen kendte genetiske sygdomme vi kan teste for :0)

• #8   9. jun 2011 Solva...du kan læse alt om birmaen på Klubben for den hellige birma´s hjemmeside: www.birma.dk

• #9   9. jun 2011 Jeg fået at vide har fået at vide at Birma desværre osse skulle blevet belastet med PKD. Det var en vet sygeplejerske, som havde haft 2 søskende fra samme kuld ind på hendes klinik hvor det var fundet. Jeg går ikke ud fra at det kun er de 2, men at der må være flere. De er købt i Sverige, skal så tilføjes, ved ikke om det har nogen betydning. Og er med stamtavle.

• #10   9. jun 2011 Fifé er en større sammenslutning som felis danica er med i

• #11   9. jun 2011 PKD hos birma....det har jeg simpelthen ikke hørt om før.

• #12   9. jun 2011 Tak for linket smiley

Okay smiley Jamen katte stamtavler er noget anderledes end hunde kan jeg se hehe.

• #13   10. jun 2011 Denne side brugte jeg også, tog sådan en test og se gan den mig de bedst mulige match´s smiley

http://animal.discovery.com/breedselector/catselectorindex.do

Og så kan du også læse om de forskellige racer..

• #14   10. jun 2011 * og så gav den mig de bedst....

hehe

• #16   10. jun 2011 lotte: godt du lige retter mig. var til det første tica-show for nogle år siden men har ikke sat mig ind i hvad de kan og må siden. CFA har jeg end ikke hørt om. vist på tide jeg får pudset min viden lidt af igen.

• #17   10. jun 2011 Ea T- det er da en super smart hjemmeside, helt vild skønt at man kan tage sådan en test for at se hvilken kat der vil passe bedst til en:)

Godt til dem der gerne vil anskaffe sig en kat for første gang, eller gerne vil have endnu en kat, men vil prøve noget nyt:)

• #18   10. jun 2011 Marie G - Det er en super side! Den hjalp mig rigtig meget til at indsnævre de racer der passede til mig, inden jeg fik forelsket mig i en race der slet ikke passede til mig.. Og som du siger, både til 1. gangs købere, eller dem der vil prøve noget andet smiley

• #19   10. jun 2011 Chicabee. Jeg er ked af at jeg så nævnte det, for jeg fik opfattelsen af at det havde sneget sig ind i racen de sidste par år. Men jeg er da glad, hvis jeg tager fejl, da der jo er racer nok der er belemret med disse frygteligt sygdomme. Så jeg beklager at jeg har oplyst noget forkert.

Ea T du har ret, det er en god test, men man skal huske på at der er katte inden for de forskellige racer der ikke passer på den generelle beskrivelse at katten. Den er god som ledesnor og så skal man tage ud til forskellige opdrættere af den eller de racer man hælder til, kigge meget nøje på kattene i hele katteriet, for det fortæller lidt tydeligere om kattene derfra er som de beskrives i adfærd.

• #20   10. jun 2011 Marianne N - Helt sikkert, det ikke 100 % garanteret at den race man har fundet er dén, og efterarbejdet skal være grundigt.. Så er helt enig med dig, man skal være seriøs og se markedet an, så man ender med den kat der passer en.. smiley

• #21   10. jun 2011 Marianne N: Der har været et par svenske birmaer hvor man har fundet RCM (hjertelidelse) - kan det være dette du har hørt ?

• #22   11. jun 2011 Chicabee. JA det var lige nettop det. Plus at der var fundet nogle cyster på lungerne, med vædske i. Det sidste aner jeg så ikke om det er tilfældigt eller har forbindelse til hjerteproblemet. Det gør mig så vildt ked af det når der opstår den slags, for vi skal passe godt på de racer vi har, der stadig er raske og arbejde hårdt for at begrænse/nedbringe der hvor der er store problemer.

• #23   11. jun 2011 Marianne: Rigtig mange af de danske birmaer har været scannet - og der er ingen fundet med hverken HCM eller RCM. Den linie man fandt med RCM er lukket for avl. Så birmaopdrættere har fingeren på pulsen syntes jeg.

De udkrydsningslinier hvor der er brugt perser, har man kun benyttet PKD frie linier. Birmaen er generelt en rigtig sund race uden racerelaterede sygdomme. Men birmaer har en lidt højere frekvens af FIP tilfælde...hvilket vi med bla udkrydsningslinier håber at kunne nedbringe.

• #24   11. jun 2011 Ok det er da rart at høre at der er lukket for den linie, det ville jo være skrækkeligt hvis det bredte sig i racen.
    Du skal ikke være i tvivl om at jeg ved at de fleste birmaopdrættere har fingeren på pulsen og ved hvad der skal til.
    Ja og FIP, modbydelig sygdom, den kan alle risikere, jeg håber snart at der kan gøres noget effektivt på det område.

Kommentér på:
Køb af kat, men hvilken kat?

Annonce