{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.365 visninger | Oprettet:

S T
S T
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 25

hårtab {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg står overfor det problem at min kat nu i et længere stykke tid har tabt totter af hår, som kommer helt nede fra bunden af og nogle gange sidder huden fast på totten stadig. Kan det være stress?? Det er ikke nogle voldsomme totter men han har aldrig smidt pels på sådan måde før. Det skal lige siges at vi flyttede for ca 3 mdr siden og han samme dag blev introduceret til en ny kat som han skulle bo sammen med. Men det lader til at gå fint mellem dem nu trods lidt magt kamp engang imellem da de begge er han katte. og han er faldet godt til det nye sted også. Kan det have noget at gøre med dette tror i??
På forhånd amnge tak og håber der er nogle som har nogle svar til mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hårtab
  • #1   18. apr 2011 ** og nogle gange sidder huden fast på totten stadig.**

smiley forhåbentlig da ikke ret meget hud?.... Men det må vel være sårskorper med hår, der falder af.

**Men det lader til at gå fint mellem dem nu trods lidt magt kamp engang imellem da de begge er han katte.**

Hvis de begge er fertile så slås de vel en del og bruger kløerne? Det kunne forklare sårskorperne.
    Hvis de er fertile, så bør de kastreres - også aht. stress.

Det kan også være katten får sår, fordi den kradser sig selv, pga. lopper, allergi eller andet, der klør.

• #2   18. apr 2011 Jeg håber bestemt osse de er kastrerede, ellers ender det galt. Jeg ville få en dyrlæge til at kigge på det, for en sikkerheds skyld. Men det kan sagtens skyldes stress og småslagsmål

• #3   18. apr 2011 de er begge neutraliseret smiley

• #4   18. apr 2011 det kan godt være det er sår, syntes det er svært at se...
    Jeg havde bare hørt at det kunne være stress hvis de tabte pels, men han taber den jo ikke som sådan, det er i små totter.
    Jeg tænkte om det kunne være tør bund og det måske kunne være derfor, han har en meget tæt pels så det er svært at se hvad der sker dernede smiley

• #5   18. apr 2011 Godt at begge katte er kastrerede smiley

S.T. **det kan godt være det er sår, syntes det er svært at se...**

Det tror jeg næsten det må være, (katte skulle jo nødigt gå og tabe stykker af deres hud ellers).
    Er det ikke sådan noge bittebittesmå tynde flager, som kan passe med at det er sår fra en rift, der falder af?

Hvis det bliver ved eller værre, eller totterne er ret meget større end bittesmå, så synes jeg du bør lade dyrlægen se på katten. Kan jo være hår/hud-tab skyldes en eller anden hudlidelse, som bør behandles.

Hårtab pga. stress viser sig typisk ved en helt skaldet plet, og man vil ofte se katten soignere sig overdrevet meget (slikker hårene af sig selv). Overdrevet fældning kan også ses ved stress, men det lyder ikke til at være fældning, når der ligefrem følger hud med.

Klør han sig meget?
    Hvor på kroppen taber han hår?

• #6   22. apr 2011 Nej syntes egentlig ikke han klør sig meget. Det er på kroppen han taber det, ikke fra hovedet eller benene primært på kroppen.
    Men jow det er små tynde flager af hud der sidder på totten. men hvor lang tid skal man give det før man søger dyrlæge??
    For det er ikke ligefrem billigt at komme på besøg deroppe smiley

• #7   25. apr 2011 Hvis han ikke klør sig (jeg tænkte på fx lopper eller allergi), er det mest sandsynlige, at det er rifter, han har fået fra den anden kats kløer.

En sjælden gang taber min ene kat sådan en bette tør flage med hår. Jeg ved, det skyldes, at hans bror har revet ham, så jeg lader det bare være.

Mon ikke din kat og den anden kat har haft en slåskamp, som har givet ham sår, og at det er de sår, der er helet, og ryger af nu...

Jeg kan ikke vurdere om det er indenfor "normalområdet" med din kat, men hvis du selv synes, det er meget ofte, langvarigt, eller der ikke er en åbenlys årsag til de smårifter, så giv dyrlægen et ring i første omgang, og hør om h*n synes det er nødvendigt med konsultation.

• Sara N
    Sara N Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Katte: 2 Svar: 3
    #8   17. feb 2013 Fandt du ud af hvad det skyldes?
    Min kat har det samme problem lyder det til. Og kan heller ikke lige finde ud af hvad jeg skal gøre..

• #9   17. feb 2013 Vasker katten sig selv normalt?

Jeg havde engang en gammel huskat man kunne rede store totter af - den var syg, af hvad husker/ved ikke, alderdom måske. Den blev aflivet

• Sara N
    Sara N Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Katte: 2 Svar: 3
    #10   17. feb 2013 Ved ikke helt om det er normalt..
    Vi plejede ikke at se så meget til ham normalt inden vi flyttede, der var han menlig altid ude.
    Men nu efter vi er flyttet er han bange for at gå ud. Så vi ved ærligt talt ikke hvor meget han plejede at vaske sig.

Kommentér på:
hårtab

Annonce