Katte - og det første barn {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Min kæreste og jeg venter vores første barn Det kommer først til september, så der er et godt stykke tid endnu.
Men allerede nu dukker der en masse spørgsmål op, også omkring vores katte.
Begge vores katte er indekatte.
Som det er nu bor vi i en tre-værelses lejlighed på 81 kvm. Vi har et lille soveværelse (hvor kattene ikke må komme ind) og et større kontor, hvor kattenes bakke står.
Inden barnet bliver født flytter vi rundt, så der skal være soveværelse og kontor bliver det store værelse og det lille soveværelse bliver børneværelse. Hverken soveværelse eller børneværelse kommer til at være åbent for misserne. Kattenes bakke skal altså i stuen eller noget andet, og de får mindre plads at tonse på.
Ja jeg er altså noget bekymret og fortvivlet over, om det kommer til at fungere. Jeg elsker begge vores katte meget højt, men min kæreste er ærlig talt ikke særlig optimistisk og tror nærmest det ender med, at vi må af med kattene når babyen er kommet ☹ Det ønsker jeg bestemt ikke.
Jeg har godt nok en klar fornemmelse af, at i hvert fald vores unge hankat vil være en fantastisk udekat. Er det for egoistisk at beholde dem på så lidt plads, når nu de ikke vil være de eneste om opmærksomheden?
Det skal lige siges, at vi ikke skal flytte her fra før om 4-5 år (vi har lige købt andelen), når jeg er færdiguddannet, og da ønsker vi at flytte i hus.
Ønsker gode råd og hvis I vil dele jeres erfaringer vil jeg blive lykkelig.
Blev jeres katte f.eks. bange og stressede da I fik barn? Kan vi risikere at kattene kommer til at rive eller på anden måde skade barnet? Hvordan reagerede jeres katte på at der kom et lille nyt familiemedlem?
(Skal lige tilføje at jeg ikke har planer om at lade kattene være sammen med babyen uden opsyn, men jeg forestiller mig at situationen kan opstå...)
På forhånd mange tak,
Amalie
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
Mht pladsen, hvis de har kradsetræer de kan komme op i og andre muligheder for at gå i højderne (hvad mine elsker) så skal det nok gå.
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 136
mar 2006
Følger: 36 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 31 Svar: 87
da de så fik deres andet barn for 6 måneder siden, kunne de godt se at de måtte af med Pelle.. han begyndte at tisse uden for kattebakken, og var generelt en rigtig rod fordi han ikke fik den tid, kærlighed og opmærksomhed som han var vant til..
Nu hvor han bor sammen med mig og min kæreste er han blevet den gamle Pelle igen.. han sover dagen lang, og laver ingen ulykker Men her er der også tid til at blive nusset, det var der desværre ikke til sidst hos min bror..
Selvfølgelig vil det kunne lade sig gøre at have både kat og baby, man skal vel bare huske at give katten lidt opmærksomhed også Det er jo ikke fordi en kat kræver det helt store
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
Selvfølgelig kan det fungere, og nej, katte bliver ikke jaloux over manglende opmærksomhed eller barnet eller noget som helst andet. Det er katte. De har hinanden. Og de vil til enhver foretrække at blive i deres velkendte hjem.
Alle mulige andre familier har klaret det perfekt med børn og dyr. Hvorfor gøre det til et så stort problem. Ændringerne begynder I da bare at foretage stille og roligt henover forår og sommer. Hvorfor gøre det så besværligt og tage sorgerne på forskud, når der formentlig ingen sorger er?
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 152
Det var rart at læse, at det ikke nødvendigvis bliver et problem, som jeg ellers har frygtet. Jeg har fået svar på en del af mine spørgsmål
Vi har planer om at skaffe en gulv-til-loft kradsestamme som kan stå så kattene får mulighed for at kravle helt op under loftet hvor vi har tre reoler hængende. Forhåbentlig vil de være lige så lykkelige missere selv om pladsen bliver lidt mere trang, og vi får andet at se til.
Vi har tænkt os at flytte rundt på værelserne i starten af maj, kort tid efter vi har været til gennemscanning. Mon ikke 4-5 måneder er nok til at forandringerne ikke falder helt oveni hinanden?
Det er for mig ikke underligt, at der i en graviditet opstår mange spørgsmål omkring fremtiden, både positive og negative. Risikoen for, at der skulle gå noget galt mht. katte og baby fylder ikke mere i mit hoved end, at det bliver helt perfekt med vores lille familie på 5 Men på trods af det er det stadig vigtigt for mig at få forsøgt at afstemme nogle af mine "forventninger" til fremtiden. Da jeg ikke har prøvet det før spørger jeg til råd det sted hvor jeg før har fået god og konstruktiv hjælp.
Til Lotte og Lene, det I skriver kan jeg ikke genkende i mit indlæg. Tværtimod. Men det ønsker jeg ikke diskutere ydeligere og vil sætte pris på hvis I heller ikke gør det.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 152
Og ja, du har delvist ret Jeg er ikke i tvivl om at min kæreste holder meget af vores katte, men det er også helt klart, at det er ham der holder igen i forhold til vores prioritering af dem. Hvis det stod til mig, havde de alt i hele verden og fyldte meget mere i vores hjem. Men vi er to om at bestemme i, og derfor indgår vi kompromiser
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Hvis du er bekymret for, at kattene skulle lægge sig oven på den lille, kan du jo sætte et fluenet (dem, man bruger til barnevogne) over dens vugge/seng.
For øvrigt er det påvist, at børn, der fra starten er opvokset med dyr, ikke udvikler allergi i samme omfang som børn, der ikke er det.
Prøv at gå ind i min profil og se billederne under Zulu
Held og lykke både med kattene og familieforøgelsen
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Held og lykke med familieforøgelsen.
jul 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 125 Svar: 684
men vi flytte også inde jeg skl føde så bailey få 5 md i det nye hus inde lillemanden kommer til verden også vil baare fra starten ha lukket døren der ind til..
men hvis vi ikke sku flytte så det værelse babyen sku ha havede bailey også adgang til og sad tit i vinduet men der havede jeg også tænk mig at ligeså langsomt som vi havede fået børneværlset klar prøve så vidt så muligt og venne ham af med det..
Katte - og det første barn