{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Katte - og det første barn {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Min kæreste og jeg venter vores første barn smiley Det kommer først til september, så der er et godt stykke tid endnu.

Men allerede nu dukker der en masse spørgsmål op, også omkring vores katte.
Begge vores katte er indekatte.

Som det er nu bor vi i en tre-værelses lejlighed på 81 kvm. Vi har et lille soveværelse (hvor kattene ikke må komme ind) og et større kontor, hvor kattenes bakke står.
Inden barnet bliver født flytter vi rundt, så der skal være soveværelse og kontor bliver det store værelse og det lille soveværelse bliver børneværelse. Hverken soveværelse eller børneværelse kommer til at være åbent for misserne. Kattenes bakke skal altså i stuen eller noget andet, og de får mindre plads at tonse på.

Ja jeg er altså noget bekymret og fortvivlet over, om det kommer til at fungere. Jeg elsker begge vores katte meget højt, men min kæreste er ærlig talt ikke særlig optimistisk og tror nærmest det ender med, at vi må af med kattene når babyen er kommet ☹ Det ønsker jeg bestemt ikke.
Jeg har godt nok en klar fornemmelse af, at i hvert fald vores unge hankat vil være en fantastisk udekat. Er det for egoistisk at beholde dem på så lidt plads, når nu de ikke vil være de eneste om opmærksomheden?

Det skal lige siges, at vi ikke skal flytte her fra før om 4-5 år (vi har lige købt andelen), når jeg er færdiguddannet, og da ønsker vi at flytte i hus.

Ønsker gode råd og hvis I vil dele jeres erfaringer vil jeg blive lykkelig.

Blev jeres katte f.eks. bange og stressede da I fik barn? Kan vi risikere at kattene kommer til at rive eller på anden måde skade barnet? Hvordan reagerede jeres katte på at der kom et lille nyt familiemedlem?

(Skal lige tilføje at jeg ikke har planer om at lade kattene være sammen med babyen uden opsyn, men jeg forestiller mig at situationen kan opstå...)

På forhånd mange tak,

Amalie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte - og det første barn
  • #1   29. mar 2011 Du behøver ikke være så nervøs. Vi havde en kat da min datter blev født. Han var lidt bange for hende i starten, men relativt hurtigt var han henne og kigge og de blev bedste venner. Jeg har aldrig lukket rum af, så missen ikke kunne komme ind, for de gør jo ikke børnene noget.

Mht pladsen, hvis de har kradsetræer de kan komme op i og andre muligheder for at gå i højderne (hvad mine elsker) så skal det nok gå.

• #2   29. mar 2011 Vi har 3 drenge og har haft kat hele tiden, ved de første 2 havde vi indekat og boede i lejlighed. og vi har aldrig oplevet problemer. Selvfølgelig har de været lidt nervøs og nysgerrig over hvad det er for en mærkelig lille en. De har haft adgang til hele lejligheden, dog har vi ikke accepteret at de har ligget i babyens seng. Og døren har altid været lukket da de var små og skulle sove, vil aldrig stole på at lade en kat have adgang til et værelse hvor en baby sover.

• #3   29. mar 2011 Nu har jeg ikke selv børn, men jeg har jo overtaget Pelle, som var min storebror og hans kones kat.. da de fik deres første barn for 3 år siden, kunne de godt mærke at Pelle var irreterende og blev opmærksomhedskrævende, for nu var der ligepludselig en anden der tog al deres tid og opmærksomhed..
    da de så fik deres andet barn for 6 måneder siden, kunne de godt se at de måtte af med Pelle.. han begyndte at tisse uden for kattebakken, og var generelt en rigtig rod fordi han ikke fik den tid, kærlighed og opmærksomhed som han var vant til..

Nu hvor han bor sammen med mig og min kæreste er han blevet den gamle Pelle igen.. han sover dagen lang, og laver ingen ulykker smiley Men her er der også tid til at blive nusset, det var der desværre ikke til sidst hos min bror..

Selvfølgelig vil det kunne lade sig gøre at have både kat og baby, man skal vel bare huske at give katten lidt opmærksomhed også smiley Det er jo ikke fordi en kat kræver det helt store smiley

• #5   29. mar 2011 Enig med Lotte. Hvorfor anskaffede I overhoved kattene, hvis I havde planer om at få børn indenfor kattenes levetid, når nu I har det sådan?
    Selvfølgelig kan det fungere, og nej, katte bliver ikke jaloux over manglende opmærksomhed eller barnet eller noget som helst andet. Det er katte. De har hinanden. Og de vil til enhver foretrække at blive i deres velkendte hjem.
    Alle mulige andre familier har klaret det perfekt med børn og dyr. Hvorfor gøre det til et så stort problem. Ændringerne begynder I da bare at foretage stille og roligt henover forår og sommer. Hvorfor gøre det så besværligt og tage sorgerne på forskud, når der formentlig ingen sorger er?

• #6   29. mar 2011 I øvrigt, så har vi præcis samme boopdeling som jer. Og vores kontor blev så ikke optaget af en baby, men af 3 plejemisser i maj måned sidste år. Dvs. at vores katte også blev indskrænket til stue-køkken-gang-badeværelsesarealer. Det har de da overhoved intet haft imod. Den ene er ekstreeemt opmærksomhedskrævende, og den har jo ligesom måtte dele os (især mig er problemet) med de her plejemisser. Men det har altså fungeret fint i 10 måneder, indtil nu hvor det blev muligt at lukke kattene sammen.

• #7   29. mar 2011 Mange tak for alle de konstruktive kommentarer.
    Det var rart at læse, at det ikke nødvendigvis bliver et problem, som jeg ellers har frygtet. Jeg har fået svar på en del af mine spørgsmål smiley
    Vi har planer om at skaffe en gulv-til-loft kradsestamme som kan stå så kattene får mulighed for at kravle helt op under loftet hvor vi har tre reoler hængende. Forhåbentlig vil de være lige så lykkelige missere selv om pladsen bliver lidt mere trang, og vi får andet at se til.

Vi har tænkt os at flytte rundt på værelserne i starten af maj, kort tid efter vi har været til gennemscanning. Mon ikke 4-5 måneder er nok til at forandringerne ikke falder helt oveni hinanden?

Det er for mig ikke underligt, at der i en graviditet opstår mange spørgsmål omkring fremtiden, både positive og negative. Risikoen for, at der skulle gå noget galt mht. katte og baby fylder ikke mere i mit hoved end, at det bliver helt perfekt med vores lille familie på 5 smiley Men på trods af det er det stadig vigtigt for mig at få forsøgt at afstemme nogle af mine "forventninger" til fremtiden. Da jeg ikke har prøvet det før spørger jeg til råd det sted hvor jeg før har fået god og konstruktiv hjælp.

Til Lotte og Lene, det I skriver kan jeg ikke genkende i mit indlæg. Tværtimod. Men det ønsker jeg ikke diskutere ydeligere og vil sætte pris på hvis I heller ikke gør det.

• #8   29. mar 2011 Mette, det lyder som om det gik rigtig godt ved jeres familiesammenførelse. Tror da egentlig også at vores katte vil reagere på nogenlunde samme måde.
    Og ja, du har delvist ret smiley Jeg er ikke i tvivl om at min kæreste holder meget af vores katte, men det er også helt klart, at det er ham der holder igen i forhold til vores prioritering af dem. Hvis det stod til mig, havde de alt i hele verden og fyldte meget mere i vores hjem. Men vi er to om at bestemme i, og derfor indgår vi kompromiser smiley

• #9   30. mar 2011 Jeg har altid haft mine babyer og katte sammen uden problemer og mine babyer, som forlængst er voksne og selv har haft babyer har også haft det.

Hvis du er bekymret for, at kattene skulle lægge sig oven på den lille, kan du jo sætte et fluenet (dem, man bruger til barnevogne) over dens vugge/seng.

For øvrigt er det påvist, at børn, der fra starten er opvokset med dyr, ikke udvikler allergi i samme omfang som børn, der ikke er det.

Prøv at gå ind i min profil og se billederne under Zulu smiley

Held og lykke både med kattene og familieforøgelsen smiley

• #10   30. mar 2011 Vi havde to katte og en hund i en lejlighed på 73 kvm da vi fik vores første barn og vi boede der stadig da vi fik barn nummer to. Vi havde kattebakken i vores bryggers på en hylde et godt stykke over gulvet så hverken hund eller børn kunne komme i den. Der har aldrig været problemer med at have kat og børn sammen hos os. Nu har vi selv tre børn og desuden har jeg fire dagplejebørn. Kattene har aldrig været jaloux på vores børn men til gengæld vil de meget gerne ligge i sengen/ barnevognen osv så man må lukke til barnets værelse så længe de er små men fra vores har været ca.2 år har kattene da sommetider sovet ved siden af børnene, det skal så lige siges at vores katte altid ligger sig i benenden og aldrig ved hovedet. Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor i skulle af med jeres katte. Slap af og nyd jeres katte og glæd jer til jeres første barn.

• #11   30. mar 2011 Jeg forstår godt alle dine tanker og spørgsmål, men du kan tage det helt roligt. Der er mange skrøner om katte og babyer, men de er og bliver kun skrøner. Der er sådan set kun en enkelt ting du skal være forsigtig med og det er når du tømmer kattebakke, men det kan du lade den kommende far om. Ellers tror jeg ikke du har grund til at være nervøs og slet ikke hvis i allerede nu begynder at rokere rundt, så misserne har fundet sig til rette i det nye. Hvis du fornemmer at de bliver usikre eller nervøse kan du forsøge dig med Feliway til stikkontakt.
    Held og lykke med familieforøgelsen.

• #12   30. mar 2011 vi venter også vores føste barn til august vi har dog lige funde et hus som vi flytte ind i her i weekenden men jeg er en lig ikke så nervøs fo hvordan bailey vil tag det tror også bare han i starten vil være lidt bange og lige skal se den lille and men tror også det er vigtigt at katten skal tag tingene i den tempo.. vll herre ikke lade ham være alene med babyen og tror også at jeg ville holde døren lukket ind til babyens værelse når jeg ikke er der da jeg heller ikke vil ha a han skal ligge sig op i segen..
    men vi flytte også inde jeg skl føde så bailey få 5 md i det nye hus inde lillemanden kommer til verden også vil baare fra starten ha lukket døren der ind til..

men hvis vi ikke sku flytte så det værelse babyen sku ha havede bailey også adgang til og sad tit i vinduet men der havede jeg også tænk mig at ligeså langsomt som vi havede fået børneværlset klar prøve så vidt så muligt og venne ham af med det..

Kommentér på:
Katte - og det første barn

Annonce