Mit kattehold fungerer ikke!.. {{forumTopicSubject}}
Og jeg mangler noget råd og vejledning, til hvad jeg kan forsøge for at forbedre det??..
Har døjet med det længe, og er ved at indse at jeg kan blive nødt til at omplacere en af dem, men ville så gerne hvis jeg kunne finde en løsning og dermed beholde begge :S
Jeg har Sorteper på 4 år, steriliseret hunkat. Og Mitte på 1½-2 år, kastreret hankat.
Sorteper er en stille, sky, lille pige, som helst bare passer sig selv, og så kommer og snakker lidt med mig eller hunden.
Mitte er en "rigtig" hankat, fræk, legesyg, aktiv og altid med på balladen.
Indtil i efteråret havde jeg også Snehvide, (kuldsøster til Sorteper) men hun blev desværre rigtig syg og sov ind hos dyrlægen.
Da jeg fik Mitte var det tydeligt at han havde et helt andet temperament end Sorteper, men han passede godt til Snehvide, og derfor fungerede det.
Han kunne lege og være vild med Snehvide, men de kunne også putte sammen. Sorteper kunne så ligge i kradsebrættet og kigge lidt på dem, og af og til også putte med Snehvide. Dog ikke rigtig med Mitte, da han altså er for vild en kat for hende.. Hun tilbragte ca. halvdelen af sine dage i stuen, og halvdelen for sig selv i mit soveværelse, hvor der var lidt mere ro..
I starten af Oktober døde Snehvide så.. Og nu er der ingen balance længere!..
Mitte er alt alt for strid ved Sorteper, i starten var det egentlig forsøg på at lege, men nu er det bare blevet til at han er direkte bøllet, og løber efter hende når han ser hende (jeg stopper ham selvfølgelig hver gang jeg kan).
Sorteper bor fast i mit soveværelse, enten i kradsebrættet derinde eller under sengen, og kommer kun af og til ud i stuen eller gangen..
Hun besørger også under min seng hvilket er hvilket ulækkert :S
Jeg har fjernet alt der lå under sengen, men det stoppede hende ikke. Så har jeg forsøgt at sætte opbevaringskasser i vejen derunder, men det hjalp ikke. Nu har jeg sat kasser omvendt under sengen, i håb om at hun så ikke kan komme til.
Jeg er klar over at hendes urenhed er et symptom på at hun virkelig ikke trives, men aner ikke hvad jeg gør for at hjælpe på det?
Jeg har rykket kattebakken fra badeværelset og ud i gangen, så det er meget tæt på soveværelset, samt i en periode kørt med en feliway sat til stik-kontakten i håb om at det hjalp lidt. Så har jeg også skiftet til det mærke kattegrus jeg brugte da hun var lille killing, i håb om at det kunne hjælpe..
Og selvfølgelig gør jeg grundigt rent under sengen når hun har været der..
Er der noget jeg kan gøre, for at få mine dyr til at trives bedre, eller er jeg virkelig nødt til at skille mig af med en?..
Jeg vil ikke have en tredje kat, da jeg syntes tre var i overkanten, i forhold til min lejligheds størrelse..
Gode råd og vejledning er virkelig velkommen!
(og undskyld den lange tråd, men følte at det skulle uddybes)..
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 540
Er Sorte per sund og rask ??? for nogen gange kan katte være efter dem der er syge ???
håber du finder en løsning
Marlene
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
hun skulle gerne være helt sund og rask ja.
Hun er meget lille (har hun altid været), men har aldrig været syg.
Og jeg var ved dyrlægen og få lavet grundigt gennemtjek på hende i sidste uge, og der var absolut intet at udsætte. Udover at hun var meget slank (hvilket hun som sagt altid har været, men jeg arbejder på det)..
Jeg bor kun på 54 km, og har også en hund, så jeg synes altså at tre katte er i overkanten.. I øvrigt venter jeg mig, og synes generelt det ville være et dårligt tidspunkt, at anskaffe mig endnu et dyr.. :S
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 540
Uha det kan jeg godt se hmmm så ville jeg nok vælge at betale de omkring 500 kr for at kunne aflevere en eller begge på et internat.... der er man jo sikker på at det er rimelig seriøse købere der kommer og så er du fri for at "bøvle " med det
ved ik hvor du bor men her på djursland har vi et rigtig godt sted som hedder Ørsted kattehjem, jeg har selv været der med en tilløber og det ser ud til at kattene har det rigtig godt
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
hvordan vil du foreslå jeg lærer ham det? Har du nogle metoder jeg kan afprøve?.. Hvordan får jeg gjort Sorteper mere tryg, og forholdet bedre mellem de to katte?..
Jeg forventer ikke at de skal ende med at putte sammen, men blot acceptere hinanden.
Felis,
bliver jeg nødt til at gå af med en af kattene, bliver det højst sandsynligt Mitte. Dels er han sidst ankomne, og dels tror jeg det vil være lettest at videreformidle ham.
Jeg tror næppe jeg ville kunne finde et rette sted til Sorteper, når hun er så stille en mis.. Det er næppe det folk eftersøger..
Men jeg håbede nu sådan jeg kunne forsøge at forbedre det mellem dem, fremfor at en videreformidlign er udvejen :S
Mit kattehold fungerer ikke!..