{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.055 visninger | Oprettet:

Ægte eller ægte u/stamtavle {{forumTopicSubject}}

Sidder og kikker lidt efter katte til salg, Og i min verden er en ægte kat en hvor der er papir på. (stamtavle)
Så dukker begrebet ægte men u/stamtavle. Hvor ægte er den så.
Endelig er der de "uægte" eller som jeg kalder dem - syv huller i hækken.( Ved som reglen ikke hvem der er fader til killingerne) De er også ægte men uden papir.
Så hvad er forskellen på en ægte uden papir og en ægte uden papir.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ægte eller ægte u/stamtavle
  • #1   19. dec 2010 Det begreb har jeg også undret mig over mange gange.!! Hvis de er ægte uden papir så forstår jeg ikke hvor de ikke kan få den stamtavle lavet. Det koster jo ikke alverden..! Vores Sylvester var også ægte uden papirer meeennnn det tror jeg ikke helt på. Joo måske faderen men morkatten lignede mere en norsk end Maine Coon..

• #3   19. dec 2010 Jeg tror bare det hun mener er hvorfor de skriver ægte uden stamtavler altså feks inden mco ell perser. Hvis de er ren racet hvorfor får de så ikke tavler..?
    Hvis de ikke har tavler må det jo i mine øjne være fordi dyret ikke er renracet.? og så kan man jo ikke kalde den ægte.?!

• #4   19. dec 2010 Min kat twist har ikke stamtavle smiley
    Men begge hendes forældre er rene maine coons ??

• #5   19. dec 2010 ordkløveri.. jep alle katte er ægte, så længe det er en kat.. smiler

Men ellers forstå jeg udemærket frustrationen over det..Jeg kan også blive liodt øv, sidder der og se hvad der er i marked, og nujji en smuk MCO dukker op, men går ind og kikker, hmm ingen tavle.. eller osse står der ikke noget om den har det eller ej.. og så får man at vide at det har den ikke

• #6   19. dec 2010 Susanne : grunden til de ikke får lavet stamtavle er enten at forældredyrerne ikke har en eller at de er stemplet at de ikke må avles på.

• #7   19. dec 2010 Hvis de kan vise mig stamtavlen på forældrene, kan jeg gå med til de er "ægte uden race" men ellers så er de nu bare en dejlig wannabe smiley

• #8   19. dec 2010 Alle katte er ægte - men mine, de er racerene.

I USA brugger de er godt begreb om racerene katte, Pedigreed cats - resten - tja de er det jo ikke, hvad de så end måtte være:-)

• #9   19. dec 2010 Chippen - den er jo med til at bekræfte hvem der er fiældre.

Susanne du ved godt hvad det handler om - så fatter ikke du bruger penge på et afkom hvior forældrene ikke er chippede - og afkommet derfor ikke kan stambogsføres. Det er om noget useriøst ...

• #10   19. dec 2010 Susanne det har intet med chippen at gøre.Det er jo at dem der har avlet katten ikke kan få stamtavler fordi de ikke må bruges i avl..

• #11   19. dec 2010 så er det da kun at få chippet de forældredyr,det kan jo sagtens gøres efter kuldet er født. Ved godt at du siger at dem der har lavet killingerne ikke ville være reg opdrætter,men man kan godt få stamtavler på et enkelt kuld uden stamnavn

• #13   19. dec 2010 Hvilken grad er den så maine coon?? det har man jo ingen anelse om når der ikke er papir på

• #14   19. dec 2010 Jeg fornemmer at der er flere som mig, der sætter tvivl om, racekat u/papir er ægte er ægte eller ej. Det må være med racekatte u/papir som med "syv huller i hækken". Man kan aldrig være sikker på faderskabet.
    Med hensyn til tilladelse eller ej til at avle, er det bestemt til skade for racekattes omdømme når der bliver avlet katte u/papir. Så handler det vist mere om at tjene penge på godtroende mennesker når man sælger under begrebet racekat u/papir.
    Også kan man sige er prisen for en racekat m/papir blevet for høj, eller er det bare racekatte U/papir som skubber prisen i vejret.?

• #16   19. dec 2010 Hvordan man personligt tolker det er helt ens egen sag.

Officielt vil der aldrig blive tvivl om hvordan katte uden stamtavle benævnes..................det er og bliver huskatte.

• #18   19. dec 2010 En blanding af racer er da ikke en huskat!!!

• #20   19. dec 2010 Men jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke kan få lavet tavle hvis de er renracet begge forældre..!!! Der er bare mange som siger de har renracet katte dog uden tavler. Men selvfølgelig kan man vise stamtavle på begge forældre såå er der ingen tvivl.!!!!

• #21   19. dec 2010 og jeg prøver lige igen....................det kan GODT VÆRE at i mener at den officielle mening er anderledes end den jeg skriver, men det ER DEN IKKE.
    Skal du udstille, vil din kat uden stamtavle være at benævne HUSKAT............det kan I altså ikke lave om på og I kan ikke lave om på, at vi der opdrætter med stamtavler benævner katte uden stamtavler som huskatte................at benævne sin blandingskat som andet end huskat er i mine øjne snobberi.

• #22   19. dec 2010 og du har ret de ville blive dårligt bedømt, men kender du udstillingsstandarten for huskatte??????

• #23   19. dec 2010 Den er i mine øjne er det en blandingskat da der kan være alt muligt i den hvis man ikke kan dokomentere det. En tavle så er man 100 % hvad der er i den og så er den race ren.!

• #24   19. dec 2010 Uanset om det er en renracet ell alm lille mis uden så er de jo begge søde og dejlige.. Men selvfølgelig er der jo så mange regler hvad udstilling angår...!!

• #25   19. dec 2010 Joo hvis man ikke kan dokomentere det så er det blandinger. Man ved jo ikke med sikkerhed hvad katten består af...

• #26   19. dec 2010 Anita... Bevis din påstand..... "Susanne : grunden til de ikke får lavet stamtavle er enten at forældredyrerne ikke har en eller at de er stemplet at de ikke må avles på.

Her i huset er der ingen tavler på mine killinger fordi jeg IKKE vil være medlem af diverse katteklubber, Men mine forældredyr er ægte og testet for alt hvad de skal testes for og bliver det løbende, og tager jeg en killing fra til avl så er den selvfølgelig også ægte uden tavle og bliver så også testet.

• #27   19. dec 2010 Lis... Chippen - den er jo med til at bekræfte hvem der er fiældre...

Hmmm... Beviser det hvor klatten kommer fra ?????

Kun DNA test kan bevise hvem forældredyrene er *SS* og om killingerne er "ægte"

• #28   19. dec 2010 Man kan da ikke være sikker på den er race ren hvis man ikke kan dokumere det. !!! Det er da noget pjat.. Jeg håber da også at min Sylvester var renracet men kan ikke sige det med sikkerhed da jeg ikke så noget bevis på det. Men selvfølgelig er han en god kat uanset om han kaldes mco ell noget andet.

Man kan jo med stamtavle følge forældrene og tage en blodprøve hvis man ikke stoler på den.!!

• #29   19. dec 2010 Jamen hvis man ikke stoler på det der står i bogen jaaa så kan man dna teste dem.!! Men jeg synes nu der er mere fusk med de der ikke har en bog på dyrene end omvendt..!! Og nogle er jo dumme nok til at stole på det.!!
    Det er det samme inden for heste..!! Tro mig meget fusk og lort...
    Man kan jo også se på hvor lang tid et godkendt katteri har været i gang.!! Jeg stoler da bestemt på de fleste har styr på det og at der tjekkes på på det når man melder dem ind i de felis danica osv... Mine katte kan man følge langt tilbage via deres tavler og stoler jeg ikke på det jaa så kan jeg jo tage den prøve..
    Men joo selvfølgelig er der da også noget som snyder med det registrering der medfølger dyret.

• #30   19. dec 2010 Susanne... Selv en kat med tavle, kan du ikke være sikker på er ægte, for hvordan vil du bevise at tavlen tilhører netop den kat som en eller anden påstår tavlen tilhører ???

Kun DNA test kan bevise om en kat er ægte, altså stammer fra forældre med tavle, det kan tavler og chips nemlig ikke og er derfor ikke intet bevendt.

Dem der vil snyde... SNYDER

• #31   19. dec 2010 Jaaa det er jo også det jeg skriver en blodprøve/dna på katten så du kan se om det stemmer overens. Hvis man kan vise det så ja er katten renracet selvom den ikke lige har en tavle.!!

• #32   19. dec 2010 Susanne... Det at en person opgiver at en vis hankat med tavle,er far til et kuld killinger, betyder jo IKKE at den også er far til killingerne,
    Rent faktisk kan det jo være et gadekryds der er far til killingerne *SS*

• #34   19. dec 2010 Jaa men man kan vel gå tilbage i dens familie og se hvem der er forfædre.... En dna beviser sådan noget..

• #35   19. dec 2010 Jeg oplevede i November at tavlen til en kat jeg købte blev overdraget/solgt til en veninde der havde jævnaldrende røde killinger, fordi jeg ikke ville betale 1000 kr ekstra for tavlen, så der er en i Vojens der har købt en ægte kat med tavle der ikke oprindelig tilhørte katten og som på bagsiden er stemplet vaccineret af en dyrlæge, problemet er bare at det var min kat der den pågældende dag blev vaccineret af en dyrlæge jeg havde valgt og betalt.

Selv med tavle kan man købe katten i sækken "Gadekryds" *SSS*

• #36   19. dec 2010 Jaaa snyd foregår hver dag men en dna kan spore den tilbage hvad der i dyret om det matscher overens.!!

Du vil jo også kunne spores tilbage til din biologiske mor og far ikk..

• #37   19. dec 2010 En regisreret opdrætter må ikke sælger killinger uden stamtavle - det er ekluderings grund.

Og så koster den altså kun 200 ikke 1000 - så alene den smørre fortæller om ugeler i mosen.

Men intet nyt i det kloge narrer den mindre kloge.

• #38   19. dec 2010 Susanne... du kan kun DNA teste hvis du har blodprøver fra forældredyrene *SS*

• #39   19. dec 2010 Lis... Aftalen var 200 kr men fordi hun havde en dårlig dag og var sur da jeg kom ville hun pludselig have 1000 kr for tavlen fordi hun havde ventet på mig i en ½ time, jeg kom ikke til tiden fordi det var mørkt og der var meget trafik
    Jeg købte kun killingen som jeg havde ledt længe efter, og lod hende beholde tavlen.

• #40   19. dec 2010 Ville enlig ikke skrive her inde , hvor det er jo blevet vendt 117 gange
    Men susanne * nu

Nu hvor du er reg opdrætter , så kan du jo ikke bruge jade mere i opdræt. Så der lukker cirklen sig jo i hendes tilfælde , da hun vel bliver neutraliseret.

• #41   19. dec 2010 Det var bare fordi du bruger hende som eks. så ved ikke om det er pointen eller ikke . Jeg var bare nysgerrig. Og jeg har med at spørge lige ud.

• #42   19. dec 2010 Ægte eller ikke ægte.. Min Toulouse er købt som Maine Coon uden papirer, men jeg skulle ikke bruge en stamtavle til noget, så jeg var sådan set ligeglad med den. Jeg finder jo aldrig ud af om der er andre racer i Toulouse og jeg er også fløjtende ligeglad. Han ligner en Maine Coon, han opfører sig som en Maine Coon og jeg tvivler ikke at på at han raceren, så det er fint for mig. Hvad andre tror om ham er jo ligemeget for mig. I øvrigt at det vel også opdrættere der "er skyld i" at der er så mange tavleløse katte. For de folk der opdrætter Maine Coon uden tavler, har jo fået deres Maine Coon et eller andet sted;-) Det er kun et eksempel med Maine Coon, for tror at man kan købe alle racer uden papirer. Jeg kiggede selv efter en Hellig Birma får to års tid siden, men endte med en Maine Coon, nemlig Toulouse:-) Dengang var der stort set aldrig Hellig Birma til salg uden stamtavle, men bare to år efter er der næsten flere til salg uden papirer end med.. Jeg undres...

• #43   19. dec 2010 Sorry så stor interesse i dig og dit opdræt har jeg ikke haft , at jeg har været inde og se din profil om dig og dine katte . Jeg kan bare huske du havde fået stamnavn. Og der været andre tråde hvor du har hævet jade ud af skabet som eks..
    Så derfor spurgte jeg .Og man kommer jo længere ved at går til hesten hoved/mund end til røven som ordsproget siger

• #44   20. dec 2010 Hanne S ....ved en reg. opdrætter SKAL tavlen følge katten ved salg....alt andet er faktisk ulovligt.
    og Reg. opdrættere må ikke lave katte uden tavler....

case closed, længere er den ikke...

• #45   20. dec 2010 haneben... Ja, det ved jeg godt, men sådan foregår det altså ikke altid, en ting er teori, en anden er virkeligheden *SS*

Kommentér på:
Ægte eller ægte u/stamtavle

Annonce