Katten tisser "på {{forumTopicSubject}}
Hej derude!
Vores kære Frigg, som ellers er noget nær den mest renlige kat jeg kender, har fået en mindre heldig tendens..
Vi har en landskildpadde i køkkenet, i sådan et slags åben terrarium, på gulvet. I bunden af skildpaddens hjem har vi træflis.
Frigg ved udemærket godt at hun ikke må være nede hos Hubert (padden), og er der ikke når vi ser det (bortset fra når hun "falder ned" efter at have balanceret på kanten).
Men nu har hun et par gange været nede og tisse i hans bund! Og det vil vi selvfølgelig ikke have..
Frigg er som sagt yderst renlig, hun har aldrig haft nogle uheld andre steder, end ikke da hun knapt kunne gå efter at være blevet steriliseret.
Hendes bakke er altid helt ren, og vi bruger det samme grus som vi altid har gjort - hun bruger også ellers flittigt bakken, de gange hun har gjort det hos Hubert, virker det nærmere "tilfældigt" - altså, som i, når nu der alligevel er en tisseplads der også..
Jeg har taget hende i det en enkelt gang, men jeg nåede dog at løfte hende ud på bakken, hvor hun også tissede, som om jeg slet ikke havde flyttet hende..
Jeg har selvfølgelig skiftet bundlaget hos skildpadden de gange det er sket.. Men jeg har en teori om, at når hun har gjort det én gang, så sidder der stadig sporer efter det, og så bliver hun ved? Jeg synes jeg har hørt, at hvis de først får for vane at tisse et sted, gør de det igen og igen, er det rigtigt?
Men hjælp - hvad dælen stiller jeg op?
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 20 Svar: 315
jan 2010
Men vi ønsker jo heller ikke at skulle rende og lugte efter kattetis i hos ham hele tiden, og skifte bund ved ham..
Vores lejlighed er ret lille, og ret dårlig indrettet, de eneste rum vi kan lukke af er badeværelse og soveværelse - og ingen af stederne er store nok til skildpaddens "hus", ja - jeg ved det lyder underligt at der ikke er plads i soveværelset - men den er god nok - der er knapt plads til en dobbeltseng og et skab..
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 584
jan 2010
Hans terrarium er af træ, så det ville være rigtig fint med et låg af et eller andet gennemsigtigt materiale (både min kæreste og jeg er temmeligt fummelfingrede og klodsede, så lige glas ville ikke overleve længe).. Det kunne ihvertfald være en fin løsning..
Så tak for de gode idéer indtil videre!
Jeg havde egentligt tænkt på om man kunne smøre et eller andet på siden af "kassen"? - den er godt lakeret, så man ville kunne tørre det af igen..
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 584
jan 2010
Så er det jo bare lige med at give glarmesteren ordentlige oplysninger, mht brug - så lyder det som om, at man godt kan få en glasplade, som ikke går i stykker bare man kigger på den..
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
jan 2010
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
Jeg har fuldstændig samme oplevelse med kradsetræer her i huset. Mine katte ved godt, hvad der er deres kradsetræer, og hvad der ikke er. Og de ved det fra første sekund at de ser det. Men jeg har så også en kontorstol i et stof, der på sin vis godt kan minde om kradsetræ - og det synes mine katte i hvert fald også. Det er helt opgivet at frede den stol. Intet andet rør de, intet! Så de har altså ikke i øvrigt tendens til unoder. Og det er jo så lidt den erfaring, du har fået med skildpaddens hjem og dens flis og din kat.
Jeg tænker lidt, at den nemme og billige her-og-nu-løsning måske kunne være at lægge et net henover med lidt vægt i hjørnerne. Man kan jo få sådan nogle net til at afdække altanen, så katten ikke falder ud. Læg det henover kassen og så nogle dugvægte i hjørnerne?
For vejen er helt sikkert at afskære. Jeg vil sige at det er umuligt at opdrage sig ud af det der problem, netop fordi jeg er sikker på, at katten for så vidt gør det i en god mening.
Mht. glas, så kan plexiglas jo bruges - men der skal selvfølgelig overvejes noget ventilation.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
sep 2008
sep 2008
jan 2010
Jeg tror vi vil undersøge muligheden for en plexiglas-plade, hvis det er noget hun gør igen..
Katten tisser "på