Veninden lytter ikke...er det mig der er dum? {{forumTopicSubject}}
Vi holder alle kat forskelligt. Nogle har udekatte, nogle har indekatte. Nogle holder katte udelukkende som musefangere i stald eller lign. Og andre har dem som kæledyr, avlsdyr eller udstillingsdyr. Der er mange måder at have kat på. Men jeg har hjulpet en veninde til at få en kat, og har det faktisk underligt med det nu.
Lad os for god ordens skyld kalde min veninde noget andet. Pia er vel meget godt. Anyway. Min veninde ville vildt gerne have en kat, og jeg havde en anden veninde som havde noget familie på en gård og som skulle af med nogle gårdkatte-killinger. Pia fik en lille hunkilling hjem.
Pia har haft boet herude på Amager i nærheden af mig. Det gør hun ikke længere, men hendes måde at holde kat på frustrere mig stadig. Jeg kan ikek finde ud af om det er fordi hun rent faktisk gør noget der er forkert, eller om det er fordi jeg er fordomsfuld og forstokket i mine meninger om hvordan man skal holde kat.
Tidligere har vi haft et kæmpe skænderi om katte og lopper. De havde købt et loppehalsbånd fordi et af deres dyr havde lopper (de har/havde også nogle gnavere og fugl osv). Jeg SAGDE til hende at loppehalsbånd overhoved ikke virkede når der var lopper over det hele. Det var så slemt at de havde lopper i sengen og at Pia og hendes kæreste blev bidt på deres ben. Jeg sagde hun skulle købe rigtigt loppemiddel på apoteket og at hun skulle gøre hovedrengøring, men dertil svarede hun ”at det havde hun altså ikke tid til, og det der loppemiddel var altså dyrt!”. Som resultat havde de lopper i næsten 2 måneder før de endelig købte loppemiddel på apoteket. Jeg havde simpelthen SÅ ondt af hendes lille killing.
Nummer 2 ting. Pias killing blev jo ikke ved med at være en killing. Så det endte jo med at den lille hunmis gik i løb. Så skrev Pia vidt og bredt på sms og facebook at hun var skide træt af sin kat fordi den gik og kaldte hele tiden. Jeg satte hende så lidt ind i kattens anatomi og sagde at jeg syntes hun burde få den neutraliseret hvis de ikke havde planer om nogensinde at skulle have killinger. Igen var svaret at det jo var dyrt. Jeg fortryder rigtig meget at jeg har været mægler så hun fik kat.
I går skrev hun så på facebook igen. At hun hendes hunkat var klæbende fordi hun var ved at gå i løb. Jeg spurgte om de havde fået hende neutraliseret og sagde at hun ikke ville stresse og at jeg syntes det var lidt synd at have hende fertil hvis hun ikke skulle have killinger. Svaret var ”jamen det sker jo ikke så tit så det går jo nok”.
Jeg blev både vred og ked af det. På kattens vegne, men også på mig selv. Jeg synes det er synd for katten, og jeg bliver gal over at hun synes det er hyggeligt at katten går og stresser på den måde, for hun kan slet ikke se at den stresser.
Hvis nogen nogensinde kommer til mig igen og ønsker kat, så har jeg tænkt mig at sikre mig i hoved og røv i henhold til hvordan de har tænkt sig at holde katten, for jeg synes at situationen med Pia og hendes kat er gået totalt op i penge på alt for mange måder, og det kan jeg simpelthen ikke stå inde for.
Øv…jeg er rigtig gal på mig selv.
Tak for at læse med så langt….
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.146
Har også rigtig ondt af den lille mis..
Men man kan jo altid være bagklog...
Hun er din veninde, så selvfølgelig stolede du på, at hun ville tage ansvar...
Foreslå hende at hun sparer op til en sterilisering over nogle måneder...
For ja, det er da dyrt...
Men sådan er det altså at have et dyr...
Man må jo være forberedt på uventede udgifter hele tiden..
Spørg hende hvad hun vil gøre, hvis katten pludselig bliver meget syg..
Er det også noget der ikke lige er tid til? For det er jo også dyrt..
Selvom hun er din veninde, må du prøve at være lidt "mor" for hende..
For hun har tilsyneladende ikke forstået hvad det vil sige at tage ansvar..
Jeg håber for dig, og for den lille missepige, at du kan få banket lidt fornuft ind i hovedet på din veninde..
Held og lykke med det..
okt 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 10
Hun fejer mig totalt af hver gang jeg prøver at komme ind på de emner jeg synes hun skulle overveje at gøre noget ved. Eksempelvis at hun bruger det billigste grus fra netto, der ud over at lugte af møg, støver så det er helt forfærdeligt. Stakkels misselunger...
okt 2007
Men der er jo nok desværre ikke så meget du kan gøre..
I har ingen fælles veninder, som hun lytter mere til?
Så kunne det da være at det ville hjælpe lidt...
Man kan i hvert fald altid håbe..
okt 2010
Så mit emne var mest af alt for at finde ud af om jeg var uretfærdig, og så lufte min frustration...for jeg tror ikke noget vil ændres.
Men gud hvor jeg fortryder at jeg har hjulpet hende med at få kat. Jeg synes ikke det er en ansvarlig måde at holde kat på...
okt 2007
Og nej du er slet slet ikke uretfærdig...
Jeg ville have haft det på præcis sammen måde, hvis jeg havde fået formidlet en kat til et hjem, hvor det så viste sig at ejer var så uansvarlig...
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Du kan hilse din veninde at sige at hvis hun synes det er dyrt at få hendes kat neutraliseret, så kan hun jo i mangel af penge give hende p-piller i et år og så sparre sammen i den tid. Det koster ca 150 kr. for p-piller til 60 uger. Har hun ikke råd til det, har hun i bund og grund slet ikke råd til at have et dyr.
Ja det med lopperne gider jeg slet ikke kommenterer, det er simpelthen noget svineri.
Uanset måden man har kat på, så har du helt ret, det grundlæggende som mad og pleje SKAL være i orden. Og det lyder det ikke til det er hos din veninde. Så jeg kan godt forstå du er lidt træt af det. Men du kan ikke gøre så meget andet end at blive ved med at forsøge at påvirke hende. Jeg håber at noget af det trænger ind.
God weekend til dig
okt 2010
Det er dejligt jeg ikke sidder og er alene om mine holdninger
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 367
Din veninde må jo kunne lide den måde hun holder kat på for ellers havde hun sikkert ladet den neutralisere eller fået P piller til katten.
Jeg tror at du bare skal blande dig udenom, og glæde dig over den måde du holder kat på.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.524
Hvis katten i det mindste fik killinger, ville den få afløb for bare en smule af de hormoner som raser i kroppen. Det sammen med en hankat, hvis den så bare fik lov til at parre nogle damer ind imellem. Jeg synes ikke der er grund til at holde en kat fertil uden grund, og i det taget synes jeg ikke avlskatte skal holdes fertile alt for lang tid.
okt 2010
okt 2007
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Selvom jeg tilfældigvis hedder Pia er jeg 100% enig i dine betragtninger.
Selvfølgelig skal man udrydde lopper og selvfølgelig skal man få sin kat neutraliseret, give den ordentlig mad og grus der ikke støver alt for meget.
Som en anden skrev, så tag næst-bedste ifht løbetid, nemlig p-piller indtil der er sparet op til operationen.
Jeg ville bestemt heller ikke undlade at påtale den slags ting, veninde eller ej.
Når hun udbasunerer sine mærkelige meninger på face-book, får hun så ikke kommentarer alá dine fra andre?
mvh
Pia
okt 2010
okt 2010
Veninden lytter ikke...er det mig der er dum?